خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در نشست خبری مطرح کرد:

رویت هویت رای‌دهندگان به‌طور آنلاین در سامانه وزارت کشور و ثبت‌احوال

وزیر کشور تصریح کرد: اطلاعات هر رأی دهنده‌ای در سراسر کشور در هر دو سازمان به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود اما رأی او خوانده نمی‌شود٬ بلکه تنها هویت او دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه بازدید از ثبت احوال و تشکیل ستاد انتخاباتی کشور گفت: تمام تلاش‌ها و کوشش‌های ما در این راستا است که داده‌های مربوط به هویت، جمعیت فوت‌شدگان، آمار طلاق، ازدواج و سایر اطلاعاتی که به برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌های ما کمک می‌کنند٬ تهیه و جمع‌آوری شوند.

رحمانی فضلی ادامه داد: ما امروز از سیستم  تولید کارت هوشمند بازدید کردیم. هم‌اکنون این کارت‌ها در حال تولید هستند و امیدوارم تا پایان سال بتوانیم ۱۰ میلیون کارت هوشمند ملی تولید کنیم.

وی افزود: اولویت ما افراد بالای 18 سالی است که تاکنون موفق به دریافت کارت ملی نشده‌اند٬ که این افراد در حال حاضر 2 الی 2.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که این تعداد باید ظرف دو ماه آتی به دفاتر ثبت‌احوال مراجعه کرده و درخصوص دریافت کارت خود اقدام کنند. رسیدگی به تقاضای دیگران نیز به تناسب انجام خواهد گرفت.

وی افزود: برای برگزاری انتخابات باید هویت هر فردی که قصد شرکت را دارد٬ شناسایی گردد. در گذشته همیشه مشکلاتی با متخلفانی داشتیم که یا چند بار رای می‌دادند٬ یا از شناسنامه افراد فوت شده استفاده می‌کردند یا پیش از رسیدن به سن قانونی٬ نسبت به رای‌دادن اقدام می‌کردند که با تلاش‌های صورت گرفته قرار شد همه رای‌دهندگان به سازمان ثبت احوال و ستاد انتخاباتی مرتبط شوند تا از چنین سوءاستفاده‌هایی جلوگیری گردد. لذا همه صندوق‌های رأی در سراسر کشور به صورت آنلاین به سازمان ثبت احوال و نیز وزارت کشور متصل می‌شوند و اطلاعات هر رأی دهنده‌ای در سراسر کشور در هر دو سازمان به صورت آنلاین نمایش داده شود اما رأی او خوانده نشود٬ بلکه تنها هویت او دیده شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی صحبت‌هایی انجام گرفته که با توجه به اینکه برای برگزاری چنین انتخاباتی به صندوق‌های خاصی سفارش داده شوند که آرای افراد دیده شود٬ اما خوانده نشود از تعدادی از نمونه‌های این صندوق‌ها بازدید کردیم و امیدواریم بتوانیم با جلب اعتماد شورای نگهبان در خصوص استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور را فراهم آوریم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: همچنین بحث آموزش مجریان انتخابات نیز در دستور کار ما قرار داشت و در این خصوص صحبت‌هایی انجام دادیم ضمن آنکه جدول نهایی زمان‌بندی برگزاری انتخابات نیز تهیه شد که باید به تایید شورای نگهبان برسد.

رحمانی‌فضلی در پایان اظهار داشت: در بحث امنیت انتخابات هم با توجه به اینکه مسئولیت برگزاری انتخابات برعهده وزارت کشور و شوراهای تامین در شهرها و شهرستان‌هاست٬ با پیگیری هایی انجام شده امیدواریم مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

 

کد خبر : ۲۹۸۱۸۵