خبرگزاری کار ایران

ظریف در کنفرانس مشترک خبری با لاوروف:

روسیه در شرایط دشوار به حمایت از ایران پایبند بود/ حضور سردار سلیمانی در مسکو شایعه بود

وزیرخارجه ایران با بیان‌اینکه روسیه در شرایط دشوار به حمایت از ایران پایبند بود٬ گفت: این مسئله باعث تقویت همکاری بین دو کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمد جواد ظریف که به مسکو سفر کرده٬ در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود که ظهر امروز برگزار شد٬ تصریح کرد:  از دوست خوب و قدیمی تشکر می‌کنم و امیدوارم به‌زودی این دیدار در تهران انجام بگیرد.

وی افزود: در ادامه گفت‌و‌گوهای خوبی که بین وزارت‌خانه‌های خارجه دو کشور وجود دارد٬ توافق کردیم این گفت‌و‌گو و رایزنی‌ها با جدیت ادامه یابد٬ چراکه روسیه در شرایط دشوار به حمایت از ایران پایبند بود و این مسئله باعث تقویت همکاری بین دو کشور می‌شود.

ظریف با ذکر این نکته که روسیه نقش مهم و اساسی در روند دستیابی به توافقنامه هسته‌ای ایران ایفا کرد٬ بیان داشت: مسکو همکار شماره یک هسته‌ای تهران است و ما بر نقش روسیه در پایبندی (همه طرف‌ها) به توافق هسته‌ای حساب می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه روسیه و ایران نه تنها دو همسایه٬ بلکه دو کشور دارای مشترکات فراوان منافع مشترک، چالش‌‌ها و تهدیدهای مشترک هستند٬ خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در همه حوزه‌های همکاری خواهند کرد.

وی افزود: دولت روسیه و شخص آقای لاوروف نقش مثبتی در مذاکرات ایران و گروه 5+1 ایفا کردند.

ظریف با بیان اینکه موفقیت در مذاکرات٬ زمینه گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور را فراهم کرده است٬ گفت: روسیه در شرایط دشوار در کنار ایران حضور داشته و قطعا این موقعیت٬ شرایط بهتری برای همکاری‌ها ایران بعد از رفع تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی٬ فرهنگی و سیاسی گسترش پیدا کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن اشاره به فعالیت‌های مشترک ایران و روسیه پس از توافق هسته‌ای به برخی موارد آن از جمله توافق برای تشکیل کمیسیون مشترک در ماه اکتبر٬ سفرهای متعدد بین دو کشور در زمینه‌های مختلف، تسهیل روادید٬ سایر همکاری‌های کنسولی برای منافع مردم ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد: در زمینه صلح و امنیت منطقه با سرگئی لاوروف گفت‌وگو کردیم٬ ضمن اینکه در مورد نحوه اجرای توافق وین و متن برجام مذاکره صورت گرفت.

ظریف گفت: روسیه در حوزه‌های مهمی از تدوین متن برجام نقش پیشتازی داشت. مضاف بر اینکه ارتباط ایران با روسیه محدود به برنامه هسته‌ای ایران نیست و در سایر حوزه‌ها همکاری ایران و روسیه بسیار نزدیک است.

‏وی با بیان اینکه ایران با روسیه درباره تداوم همکاری هسته‌ای تبادل نظر کرده است٬ اظهار داشت: تهران و مسکو در این‌باره هم عقیده‌اند که مداخله خارجی در درگیری‌های مختلف غیرقابل قبول است.

مقام عالی دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: روسیه و ایران بارها با تهدیدهای مشترک مواجه شدند٬ اما روسیه همواره در کنار ایران ایستاده بود.

وی گفت: به تداوم همکاری اتمی با روسیه برای توسعه نیروگاه بوشهر امیدواریم. برداشته شدن تحریم‌ها به رفع تمام موانع بر سر راه همکاری‌های اقتصادی با روسیه می‌انجامد.

ظریف در ادامه تأکید کرد: انتشار شایعه‌هایی در مورد دیدار سردار سلیمانی از مسکو در راستای رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا بوده و نادرست هستند.

ظریف همچنین گفت: کشورش از موضع روسیه در قبال سوریه حمایت می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ایران و روسیه موضع مشترکی در قبال حل‌و‌فصل بحران سوریه دارند. باید بگذاریم مردم سوریه خودشان درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند.

ظریف افزود: مردم باید سرنوشت خود را به دست خودشان تعیین کنند و دخالت خارجی در امور داخلی آن‌ها امری غیرقابل قبول است. برای مقابله با  افراطی‌گرایی لازم است که تلاش‌های تمام نقش‌آفرینان منطقه‌ای یکپارچه شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: راه‌حل سیاسی، تنها راه برای حل بحران سوریه است. نقش‌آفرینان خارجی باید به طرف‌های سوری برای حصول توافق کمک کنند.

وی افزود: مشکلات ایجادشده در سوریه، عراق و یمن و موضوعاتی که منطقه را به افراط و فرقه‌گرایی می‌کشانند٬ باید با همکاری میان کشورهای منطقه و توسط خود کشورهای مورد نظر حل‌و‌فصل شود و دخالت خارجی کاملا مردود است.

وزیر خارجه کشورمان عنوان داشت: سیاست دخالت خارجی اعمالی از سوی واشنگتن، برای آمریکا تنها ضرر و زیان در پی داشته و دوران به کارگیری زور در روابط بین‌المللی به سر آمده است. دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر تنها موجب رنج و محنت ملت‌ها و از جمله مردم آمریکا شده است.

ظریف ادامه داد: هرگونه خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی،‌ استقلال سیاسی و حاکمیت ملی این کشورها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. ما با روسیه در این زمینه‌ها اشتراک نظر داریم و در مورد روش‌های پیدا کردن راه‌حل صلح‌آمیز برای همه این مشکلات گفت‌و‌گو کردیم. ما و روسیه این رابطه را تا دستیابی به راه‌حل‌های مناسب بر اساس مبانی مذکور و قابل ارائه به جامعه بین‌الملل ادامه می‌دهیم.

کد خبر : ۲۹۷۹۸۱