خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری /مشروح/

مرتضوی به حبس و رد مال محکوم شد/ ۱۱مهر زمان برگزاری دادگاه بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: مرتضوی از برخی اتهام‌ها تبرئه شد و برای برخی اتهامات که مجازات آن حبس و رد مال بود٬ محکوم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ غلامحسین محسنی اژه‌ای در سی‌و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با تبریک به مناسبت دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه و امام رضا (ع) و با گرامیداشت سالروز ورود  آزادگان به ایران اسلامی اظهار داشت: در مورد پرونده نفتی بابک زنجانی و ۲ متهم دیگر، ۸ وکیل در حال مطالعه این پرونده هستند.

۱۱ مهرماه تاریخ دادگاه بابک زنجانی

وی ادامه داد: پرونده دارای اوراق زیادی است و در حدود ۲۰۹ جلد به همراه ملزومات آن است که هر جلد پرونده کمتر از ۲۰۰ صفحه نیست و وکلای متهمان در حال خواندن و بررسی پرونده هستند که برای ۱۱ مهرماه سال جاری تاریخ رسیدگی دادگاه قرار داده شده است.

یدالله روزچنگ متهم فساد ارزی

معاون اول قوه قضائیه در خصوص پرونده فساد ارزی ابراز داشت: این پرونده در خصوص آقای یدالله روزچنگ است که از دوازدهم مردادماه رسیدگی به پرونده شروع شد و تنها در چهار جلسه کیفرخواست مربوطه قرائت شده و در حال رسیدگی است.

سعید مرتضوی به حبس و رد مال محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده سعید مرتضوی اعلام داشت: پرونده مرتضوی حکمش صادر شده٬ اما هنوز به‌دست بنده نرسیده است و از جزئیات آن آگاه نیستم و به صورت اجمالی می‌توانم بگویم ایشان از برخی اتهام‌ها تبرئه شده و به برخی از اتهام‌ها هم محکوم شده است که از جمله٬ مجازات آن حبس و ردّ مال است.

مجازات قاچاقچیان مواد مخدر

اژه‌ای در مورد اینکه چرا اخیرا قاچاقچیان مواد مخدر اعدام نمی‌شوند و اینکه آیا فشاری در این خصوص روی  قوه قضاییه وجود دارد٬ گفت: خیر٬ کسانی که مجازات آنها در حد اعدام باشد و احکامشان قطعی شده باشد اعدام خواهند شد و حکمشان اجرایی می‌شود.

توضیحات بیانیه مهدی هاشمی و پخش جلسات دادگاه

وی در پاسخ به این سوال که نظر  قوه قضاییه در مورد بیانیه مهدی هاشمی و اینکه او خواستار پخش جلسات دادگاه در تلویزیون شد چیست٬ گفت: اینکه مجرم و محکومی نسبت به حکمش سخنی داشته باشد٬ غیرمنتظره نیست. اگر این اظهارات در چارچوب موازین قانونی باشد اشکالی ندارد٬ اما اگر خلاف قانون باشد ممکن است دوباره برای متهم مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: بارها گفته‌ام اینکه دادگاه علنی یا غیرعلنی باشد٬ به تشخیص قاضی و دادگاه بستگی دارد. در این مورد تشخیص این بود که دادگاه غیرعلنی باشد و بر همین اساس هم جلسات دادگاه برگزار شد.

ضمانت‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی بین یک موسسه و بابک زنجانی

معاون اول  قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که شنیده شده یک موسسه مالی در نقل و انتقالات مالی توسط بابک زنجانی به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان دست داشته و اینکه توصیه نامه و ضمانت نامه‌ای از این موسسه برای بانک‌های تاجیکستان در همین خصوص از سوی این موسسه صادر شده٬ گفت: قطعا موضوع ۲۰ هزار میلیارد تومان نه مطرح است٬ نه صحیح است. اما یک ضمانت‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی بین این موسسه و بابک زنجانی مطرح بوده که به نهایت نرسیده و اقدامی که در این خصوص قرار بوده انجام شود صورت نگرفته است.

توضیحات طلاق توافقی

محسنی اژه‌ای در مورد موضوع طلاق توافقی گفت: این جزو مواردی است که باید به‌تدریج فرهنگ‌سازی شود تا هر کسی به راحتی نتواند بنیان خانواده را متزلزل کند و برای یک مشکل جزئی جوانان ما طلاق نگیرند. قوه قضاییه در همین رابطه بررسی‌های لازم را انجام داده و مقرر شده در مورد افرادی که به عنوان شاهد به محضر می‌روند دقت بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: همچنین قرار است کسانی از طرف زن و مرد تعیین شوند تا با آنها صحبت کنند که در صورت امکان سازش ایجاد شود. به همه قضات توصیه شده این کار را انجام دهند و تا جایی که فرصت به آنها اجازه می‌دهند خودشان هم صحبت کنند تا کانون خانواده به‌ویژه در مورد زوج‌های بچه‌دار از یکدیگر نپاشد.

پرونده شکایت مشائی از پور محمدی

اژه ای در پاسخ به سوالی در مورد پرونده شکایت مشائی از پور محمدی و اینکه آیا دولت دهم در دوره وزارت کشور آقای پورمحمدی شکایتی را از او مطرح کرده بود٬ گفت: بخاطر ندارم چنین شکایت حقوقی مطرح شده باشد. البته یادم هست که همان زمان مطالبی را در برخی رسانه‌ها مطرح کردم٬ اما اطلاعی ندارم که آیا شکایت حقوقی از سوی دولت دهم از پورمحمدی صورت گرفته یا خیر.

وی ادامه داد: طبیعی است که هرکسی شکایتی داشته باشد در دادگستری ثبت می‌شود و هر فردی که مدعی است٬ باید مستنداتی را ارائه دهد و سپس از متشاکی توضیح خواسته می‌شود اگر طرف شکایت روحانی باشد این موضوع در دادگاه ویژه روحانیت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

پرونده ممسنی و اردبیل

اژه‌ای در مورد پرونده ممسنی و اردبیل گفت: موضوعی جدیدی در این خصوص وجود ندارد مطالب همان چیزی است که قبلا گفته بودم.

زمین‌خواری و تصرف‌های غیرمجاز در بومهن و پردیس

وی با اشاره به پرونده‌های زمین‌خواری و تصرف‌های غیرمجاز گفت: در بومهن و پردیس افرادی با جعل سند نسبت به ۲۹۰ هکتار زمین اقداماتی انجام داده بودند که وقتی روشن شد سند جعلی است٬ سه نفر از آنها که در این رابطه نقش داشتند٬ بازداشت شدند و موضوع در حال بررسی و تحقیق است.

آمار رفع تصرف‌ زمین‌خواری‌های غیرقانونی توسط قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در چند ماهه سال ۱۳۹۴ با زمین‌خواران در استان‌های مختلف برخورد شده ما امیدواریم این برخورد درس عبرتی برای دیگران باشد٬ ما هم دوست نداریم افراد به زندان بروند. اما اگر این تخلف‌ها ادامه داشته باشد٬ برخورد شدید خواهد بود در همین راستا در ماههای اخیر در استان مرکزی ۸۲ هکتار از زمین‌هایی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود با اقدامات صورت گرفته رفع تصرف شد.

اژه ای همچنین از رفع تصرف ۵ هکتار زمین در خراسان رضوی و ۳۰ هکتار زمین در استان البرز خبر داد و گفت: علاوه بر این مقداری باغ بود که در حریم رودخانه‌ها به صورت غیرقانونی ساخته شده بود٬ تخریب شد و به برخی نیز اخطارهای لازم داده شد. در کرمان نیز سه هکتار زمین رفع تصرف شد و بیش از ۱۰۰ هکتار زمین در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در استان مازندران نیز یک هکتار رفع تصرف شد و مواردی نیز در حال رسیدگی است.

پرونده یک متهم حوادث ۸۸ در حال رسیدگی است

معاون اول  قوه قضاییه با بیان اینکه اخیرا یک متهم مربوط به سال ۸۸ که به خارج رفته بود به ایران بازگشت٬ گفت: این متهم با گزارش وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده او در حال رسیدگی است.

وضعیت اموال مه‌آفرید و تیم داماش

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا منحل شدن تیم داماش یا انتقال این تیم٬ که گفته می‌شود متعلق به مه‌آفرید امیرخسروی بوده٬ صحت دارد یا  خیر٬ اظهار کرد: ‌آقای مه‌آفرید امیرخسروی زمانی که محکوم شدند تمامی اموال‌شان مصادره نشد و بخشی از محکومیت ایشان ردّ مال برایشان در نظر گرفته شد٬ اما بنده از منحل شدن این تیم خبری ندارم.

مشایی و پرونده فساد ارزی

وی در پاسخ به پرونده روزچنگ در این خصوص که برخی نمایندگان مجلس زمان دستگیری ایشان  ادعا کردند معاون اول دولت وقت در این پرونده دست داشته است٬ ابراز کرد: ممکن است در پرونده‌ها اتهام‌هایی به دیگران وارد شود و نهایتا این اتهام‌ها ثابت نشود و در خصوص این مسئله  پاسخ بنده منفی است.

توضیحات بازداشت رئیس کانون صنفی معلمان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی که درباره بازداشت رئیس کانون صنفی معلمان بوده اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود عده‌ای از اعضای کانون صنفی در این خصوص به نمایندگان مجلس پیامک‌هایی ارسال کرده‌اند٬ بنده بی‌اطلاع هستم و به نظر صحت ندارد٬ چراکه اگر شخص خاطی مدت محکومیتش به پایان رسیده باشد٬ حتما آزاد خواهد شد  مگر اینکه محکومیت دیگری در پرونده دیگر متوجه وی باشد.

پرونده زنوزی

اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرونده زنوزی اظهار کرد: بخشی از حکم ایشان  قطعی شد و بخشی دیگر تایید نشد. به این دلیل که در قسمتی از پرونده ایشان بدهکاری‌هایی نسبت به بانک‌ها مطرح شده بود و ایشان به بانک ها بدهکار بودند که یک قسمت از بدهی‌ها به بانک ها پرداخت شد و در مابقی حکم، ایشان به پرداخت جریمه محکوم شدند. اما در این خصوص که آیا پرونده دیگری به غیر ۱۲ هزار میلیارددر خصوص ایشان مفتوح است یا خیر٬ اطلاعی ندارم.

اتهام به مسئولان و دستگاه‌های کشور

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر شاهد اتهام‌ زدن به مسئولان یا دستگاه‌های کشور هستیم و اینکه قوه قضاییه چه راهکاری را اتخاذ خواهد کرد٬ بیان داشت: این موضوع فضای جامعه را ناامن می‌کند که البته در این خصوص حداقل در سه مورد سازمان بازرسی کل کشور به کسانی که این اتهام‌ها را  وارد یا مطرح کرده‌اند٬ نامه زده شده است و درخواست شده تا مستندات خود را در این باره اعلام کنند.

زمین‌خواری گردنه حیران

معاون اول قوه قضاییه درباره سوالی که در خصوص زمین خواری در مناطق گردنه حیران صورت گرفته است اظهار کرد: این منطقه یک منطقه خوش آب‌و‌هوا و گردشگری است و می‌بایست به همین صورت باقی بماند. آنچه که در خصوص این پرونده نقل کردند این است که دو هزار هکتار در این پرونده مطرح شده است که هزار هکتار مختص به مناطق طبیعی و هزار هکتار هم جزو مستثنی است. بخشی از آن قسمتی که مربوط به مستثنیات است از بخش زراعی مجوز گرفتند و عده‌ای دیگر ادعا کردند از طرح هادی مجوز دارند.

وی ادامه داد: در قسمتی که متعلق به منابع طبیعی است تجاوزی صورت نگرفته و اگر هم گرفته باشد٬ تنها ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ هزار متر است٬ اما در قسمتی که مربوط به مستثنیات است٬  تجاوزی صورت گرفته که این موضوع باید توسط ارگان‌های ذی‌ربط بررسی شود. مسئله اصلی این است آیا می‌توان در مستثنیات ساخت‌وساز کرد یا خیر٬ یکی از مشکلات این است که مراکز مختلف جواز ساخت صادر می‌کنند که باید این موضوع بررسی شود و مواردی هم که بدون مجوز ساخت‌وساز داشته‌اند٬ با آنها برخورد خواهد شد.

مشاور حقوقی در مشاوران املاک الزام‌آور نیست

اژه‌ای در خصوص اینکه قرار بود در مشاوران املاک و خودرو یک مشاور حقوقی نیز مستقر شود٬ گفت: گاهی براساس پیشگیری از وقوع جرم توصیه‌هایی می‌شود٬ اما الزام‌آور کردن آن قانون می‌خواهد. این توصیه نیز به منظور پیشگیری از وقوع جرم انجام شده است. در مورد نصب دوربین در کلانتری‌ها نیز چنین مسئله‌ای صادق است. اگر برای کاری قانون وجود نداشته باشد نمی‌توان آن را الزام کرد.

در پرونده جیسون رضائیان کار خبرنگاری مطرح نیست

وی در مورد پرونده جیسون رضائیان گفت: در این خصوص هیچ بحثی مربوط به کار خبرنگاری مطرح نیست. خبرنگاران زیادی در ایران مشغول تهیه خبر هستند که تابعیت کشورهای دیگر را دارند. اما من از بیان جزئیات این پرونده از لحاظ قانونی معذورم.

تا آخر هفته حکم پرونده رضاییان صادر می‌شود

اژه‌ای ادامه داد: همانطور که اعلام شد آخرین جلسه دادگاه این پرونده برگزار شد و وکیل متهم گفت که قصد ارائه لایحه کتبی را دارد. فکر می‌کنم تا آخر این هفته حکم این پرونده صادر شود. در آن زمان شاید روشن‌تر بتوان در مورد پرونده صحبت کرد٬ اما باز هم نمی‌توان برخی جزئیات را گفت.

فروش زمین‌های هبه و وقف‌شده توسط شهرداری

خبرنگاری با اشاره به اینکه شنیده شده زمین‌هایی که به شهرداری وقف یا هبه شده توسط این نهاد فروخته شده است٬ پرسید که آیا سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد در این خصوص ورود کن که اژه‌ای پاسخ داد: اگر هر فردی در این مورد خبر بدهد و مستندات لازم را ارائه کند٬ قطعاً بررسی می‌کنیم. در مورد عملکردهای شهرداری سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند ورود پیدا کند. البته بعید می‌دانم که موردی وقفی باشد و بی‌جهت فروخته یا واگذار شده باشد. اگر موردی هست از شما می‌خواهم که برای بررسی به قوه قضائیه اطلاع دهید.

ادعای میرکاظمی در پرونده کرسنت

اژه‌ای در مورد اظهارات میرکاظمی مبنی بر اینکه در پرونده کرسنت مقداری پول به حساب حزب اعتدال‌وتوسعه واریز شده است٬ گفت: باید از خود وی سوال کنید که مستندات این اظهاراتش چیست. از این موضوع خبر ندارم.

آخرین وضعیت پرونده موسسه میزان

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده موسسه میزان گفت: در این زمینه همچنان افرادی بازداشت هستند و وجوهی که از این موسسه نزد بانک مرکزی بوده با موافقت هیات مدیره گرفته شده و به برخی طلبکاران داده شده. در این زمینه کار تسویه بدهی از کسانی که سپرده کمتری داشتند٬ آغاز شده است.

موسسه میزان منحل شده است

وی با بیان اینکه اصل این موسسه منحل شده است٬ گفت: ستادی در خراسان رضوی با ریاست استاندار تشکیل شده تا به برخی موضوعات مثل پرونده پدیده و موسسه میزان رسیدگی شود و در مورد اینکه املاک و کارمندان این موسسات چه وضعیتی خواهند داشت٬ ساماندهی لازم صورت گیرد.

ادامه توضیحات در مورد بابک زنجانی

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد پرونده بابک زنجانی با توجه به اینکه اعلام شد این پرونده برای افراد دیگری از مفتوح است روز ۱۱ مهر به پرونده این افراد نیز رسیدگی می‌شود گفت: غیر از ۳ موردی که قبلاً گفته بودم٬ مابقی موارد هنوز به کیفرخواست نرسیده است.

حاشیه‌های پیش از اجرای حکم مهدی هاشمی

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اجرای حکم پرونده مهدی هاشمی و حواشی قبل از اجرای حکم گفت: قوه قضائیه عزمش جزم است اما اینکه چقدر در عمل موفق بوده بحث دیگری است. ما می‌خواهیم تا جای توان با هر فسادی بدون تبعیض برخورد کنیم. ممکن است این برخورد با آنچه در توقع مردم است متفاوت باشد. گاهی در بیرون موضوعی مطرح می‌شود که در دادسرا به اثبات نمی‌رسد، گاهی هم به اثبات می‌رسد و طرف مقابل آن را قبول ندارد.

وی افزود: ممکن است فردی که اقدام به فضاسازی می‌کند به صورت مقطعی فکر کند که این روند به نفعش است٬ اما در درازمدت به سود او نخواهد بود. ما باید بدانیم که اگر اعتراضی داریم از مجاری قانونی وارد شویم. قوه قضائیه تلاش می‌کند در مقابل فضاسازی‌ها له یا علیه پرونده‌ای قرار نگیرد. نمی‌گویم که این فضاسازی‌ها همیشه بی‌تاثیر بوده٬ اما همه تلاش خود را می‌کنیم که تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیریم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: وقتی فردی محکوم یا تبرئه می‌شود عده‌ای خوشحال می‌شوند. ما هم اگر کسی تبرئه شود٬ خوشحال‌تر می‌شویم٬ اما اگر مرتکب جرمی شده باشد نمی‌توانیم از او بگذریم.

آماری از تخلفات دولت‌ها در دست ندارم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد پرونده تخلف از دولت قبل و دولت فعلی مطرح است گفت: نمی‌دانم. من در این خصوص آمار دقیقی ندارم شکایت زیاد می‌شود اما در مورد اینکه چه میزان از آنها اثبات شده اطلاع و آمار دقیق ندارم.

مسئولان ارشد در رسیدگی به پرونده زنجانی حضور ندارند

وی درپاسخ به این سوال که آیا در پرونده بابک زنجانی و جلسه ۱۱ مهرماه برخی مسئولان ارشد که گفته می‌شود در دولت دهم مجوزهای لازم را برای این متهم صادر کردند نیز مورد محاکمه قرار می‌گیرند گفت: فعلاً در آنچه که تاکنون به کیفرخواست رسیده چنین افرادی مطرح نیستند٬ اما این پرونده هنوز بسته نشده است. از برخی افراد به عنوان مطلع یا متهم تحقیقاتی به عمل آمده است٬ اما در مواردی که تاکنون رسیدگی شده چنین مسئولانی نیستند.

اتهام به شورای نگهبان قابل پیگیری است

اژه ای در خصوص برخورد  قوه قضاییه با موضوع اتهام‌زنی به اعضای شورای نگهبان اظهار کرد: اگر کسی به شورای نگهبان یا نهادهای حقوقی افترا وارد کند و به شخصیت‌های آن توهین کند٬ موضوع حتما قابل پیگیری است.

پرونده دکل‌های نفتی هنوز به دادگاه نرفته است

سخنگوی   قوه قضاییه در پایان در پاسخ به پرونده دکل های نفتی  و اینکه آیا  قوه قضاییه وارد این پرونده شده است یا خیر عنوان کرد: بازرسی کل کشور در چند مرحله وارد این پرونده شده و پرونده هم اکنون در دادسرا به سر می برد و در حال رسیدگی است اما به دادگاه نرفته است.

کد خبر : ۲۹۷۷۰۴