خبرگزاری کار ایران

هاشمی رفسنجانی:

برخی می‌گفتند توافق محال است، چطور آنها را قانع کنیم

رییس تشخیص مصلحت نظام گفت:از ابتدای مذاکرات هسته‌ای که تیممان رفته بودند با 6 قدرت دارای حق وتو دنیا، مذاکره کنند همه می‌گفتند یک غول در مقابل ماست. چطور آنها را قانع کنیم.

به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع فارغ التحصیلان خارج از کشور گفت: می‌گفتند یک غول‌هایی در مقابل ماست، چطور می‌خواهیم این‌ها را قانع کنیم. آنها هم اطلاع و هم قدرت دارند، خیلی چیزها دستشان است که دست ما نیست. اما شاهد بودیم که ایرانی‌ها با چند مرد رفتند، مذاکره کردند وآنها را قانع کردند. البته که بعضی آدم‌های نادان که این زحمات را قدرش را کم می‌کنند و عیب‌هایی می‌گیرند که هیچ کدام درست نیست.

وی با بیان اینکه اکنون شاهد درگیری کنگره آمریکا که بحث‌های دولت و جمهوری‌خواهان است هستیم، افزود: این درگیری به خاطرآن است که می‌خواهند همدیگر را تخطئه کنند، گریزی هم به ایران زده می‌شود. ناچارند هر دو طرف باید از ایران تعریف کنند.

رییس تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: جمهوری‌خواهان در بحث‌هایشان می‌گویند ایران سر شما را کلاه گذاشت، خوب است اگر ایران این همه قدرت دارد که سر 6 تیم نیرومند را با همه اطلاعاتش کلاه بگذارد! ما کلاه نگذاشتیم. البته توانستیم خوب از حقمان دفاع کنیم. آنها دروغ می‌گویند و ادعا می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: آن طرفی‌ها برای اینکه باز طرف مقابل را بزنند، می‌گویند ایران که جای ساده‌ای نبود، ایران نیرومند بود ایران اصلا هسته‌ای شده بود. هر چی می‌خواست به دستش آمده بود. بعد هم بمب هسته‌ای‌اش را منفجر می‌کند. شما اگر تعطیل بکنید و برگردید به گذشته، ایران را این جوری معرفی می‌کردند!

رییس تشخیص مصلحت نظام ایران را کشوری قوی برشمرد که مردمان خوبی دارد و تصریح کرد: اوباما به کشورهای عربی که درخواست کمک می‌کردند واز ایران می‌ترسیدند و نگران بودند می‌گفت، آخر شما ده برابر ایران بودجه نظامی دارید ، بازهم از ایران می‌ترسید؟. چه جوری هستید شما. خودتان داخل خودتان مشکل دارید.

رییس تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکنون اسراییل گرفتار شده است، همین که لیبرمن وزیر تندخوی اسراییل به نتانیاهو گفته مثل سگ وق وق می‌کند ولی نمی‌گیرد!، یعنی این‌ها خودشان افتاده‌اند به جان هم و ما هم دراین بین رسیدیم به جایی که می‌خواستیم برسیم؛ انصافا خوب رسیدیم.

وی اظهار کرد: حال دیگر از سوی بعضی آدم‌های نادان تلاش می‌شود که قدر این زحمات را کم کنند، عیب‌هایی می گیرند که هیچ یک درست نیست البته این را رییس‌جمهوری به طور صریح گفت که بالاخره مذاکره بده و بستان است اگر طرف ببیند که چیزی گیرش نمی‌آید که نمی‌آید مذاکره بکند؟

وی ادامه داد: چرا دوسال وقت می‌گذارند؟ چرا وزیر خارجه لنگ آمریکا می‌آید ده پانزده روز می‌ماند آنجا شب و روزش را مصرف می‌کند برای اینکه به نتیجه برسد.خوب حتما آنها هم اهدافی دارند، این طرف هم همین طور. بالاخره دو طرف باید آنجایی که حق طرف است به آنها داد. بله ما یک چیزی باید به آنها بدهیم و آن این بود که آنها خاطر جمع شوند که ما به طرف بمب هسته‌ای نمی‌خواهیم برویم این باید اطمینان داده می‌شد .

رییس تشخیص مصلحت نظام افزود: این حرف مهمی است که آنها می‌گفتند بالاخره شما امضاء کردید به طرف بمب هسته‌ای نباید بروید. ما هم پذیرفتیم رهبر ما هم گفت حرام می‌دانیم و نمی‌خواهیم به طرف بمب هسته‌ای برویم.

کد خبر : ۲۹۷۰۹۳