خبرگزاری کار ایران

شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سفرهای منطقه‌ای ظریف‎؛دیپلماسی جدید ایران برای تقویت مردمسالاری خاورمیانه

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان در شرایطی که کشورمان در نبرد با کشورهای 1+5 سربلند بیرون آمد‏، فرصت مناسبی است تا در پرتو این موفقیت، سیاست‌های منطقه‌ای‌مان را تحکیم کرده و به تقویت مردم‌سالاری در منطقه و خروج بحران‌های سوریه و لبنان کمک کنیم.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‎، در رابطه با سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر ایجاد و استقرار صلح‏، ثبات و امنیت و خروج منطقه از خشونت‏، افراط‌گرایی و تشنج تاکید داشته است.

وی با بیان اینکه ایران می‌خواهد در پرتو استقرار ثبات و صلح در منطقه‏ روابط سازننده‌ای را با کشورهای منطقه برقرار کند‏، اظهار داشت: در برابر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران‏، متاسفانه برخی از بازیگران منطقه‌ای که شامل کشورهای دیکتاتوری و مرتجع می‌شوند و هم بازیگران فرامنطقه‌ای که دشمن وحدت اسلامی و آرامش منطقه هستند و حضور و دخالت‌هایشان را در پرتو وجود بحران در منطقه‌ می‌دانند، سعی می‌کنند با حمایت از تشنج‌ها و خشونت‌ها به افراط‌گرایی و جنگ در منطقه دامن بزنند.

معاون اسبق امور عربی وزارت امور خارجه ادامه داد: سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان در شرایطی که کشورمان در نبرد با کشورهای 1+5 سربلند بیرون آمد‏، فرصت مناسبی است تا در پرتو این موفقیت، سیاست‌های منطقه‌ای‌مان را تحکیم کرده و به تقویت مردم‌سالاری در منطقه و خروج بحران‌های سوریه و لبنان کمک کنیم.

شیخ‌الاسلام افزود: ایران می‌خواهد تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه از بین برود و نوع عملکرد ایران در سال‌های گذشته در قبال پرونده‌های منطقه‌ای و همچنین طرح مسئله جهان عاری از خشونت و افراط‌گری توسط رئیس جمهور در سازمان ملل حاکی از اراده ایران است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای عربستان در قبال لبنان و سوریه تصریح کرد: عربستان فکر می‌کند با استقرار ثبات در سوریه و لبنان‏، نفوذش کاسته می‌شود و می‌خواهد با ایجاد بحران‌های غیرواقعی یک نظم تحمیلی را به ملت‌های سوریه و لبنان بقبولاند و در اینجا منافعش با اسرائیل و آمریکا گره می‌خورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته در هفته‌های گذشته برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و نقشی که ایران می‌تواند در این راستا ایفا کند‏، خاطرنشان کرد: تا عربستان و دیگر کشورهای مرتجع منطقه دست از ماجراجویی برندارند‏، امیدی بر حل بحران سوریه نیست.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه اراده‌ای نیز در این باره وجود ندارند. منابع مالی عظیم در حمایت از تروریسم کجا می‌آید؟ چرا جلوی این منابع مالی گرفته نمی‌شود؟ آنها که اجازه نقل و انتقال پول‌های ایران را در دوران تحریم گرفته بودد چرا جلوی این نقل و انتقال‌ را نمی‌گیرند؟ چرا جلوی صادرات نفت توسط داعش گرفته نمی‌شود؟

شیخ‌الاسلام با تاکید بر ایران می‌کوشد تا با انجام دیپلماسی و رایزنی‌ها گسترده شرایط لازم برای خروج از بحران زمینه‌سازی کند، یادآور شد: همه کشورهای منطقه باید بدانند که تروریسم مسئله دامن‌گیر است و نمی‌توان از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده ابزاری کرد.

کد خبر : ۲۹۶۸۰۲