خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست بررسی برجام:

برخورد دنیا با ایران از روز پایان مذاکرات تغییر کرده است

وزیر خارجه تاکید کرد: از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران بر اساس متن برجام تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در همایش بررسی توافق هسته‌‌ای که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانیان در موسسه اطلاعات در حال برگزاری است٬ گفت: فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند. فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات فراهم شد که منجر به ثمر رسیدن مذاکرات و توازن  شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه سخنش در رابطه با اثر حضور مردم در انتخابات در مذاکرات هسته‌ای شعار نیست، اظهار داشت: اگر به متون علمی که درباره تحریم نوشته شده‌اند٬ نگاه کنیم می‌بینیم که هدف تحریم‌ها فشار اقتصادی نیستند٬ بلکه تغییر سیاست است؟ چگونه با فشار اقتصادی بر مردم و فشار آنها بر حاکمیت حاکمیت مجبور می‌شود تا به خواسته واضعان تحریم گردن بنهد. تمامی تحریم‌ها منجر به جنگ یا تغییر نظام شده است. چراکه هدف آنها جداکردن مردم از حاکمیت است و مردم با حضورشان در انتخابات نشان دادند تحریم اثر ندارد و می‌خواهند از طریق صندوق آرا با حاکمیت تعامل کنند و همین باعث شد طرف مقابل ناامید شود به مذاکرات روی آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در ظرف 12 سال شکل گرفت و درخلا نبوده است، تصریح کرد: در این سال‌ها آنها داده‌هایی داشتند و داده‌هایی را هم ما داشتیم. داده‌های آنها موفقیت در پروژه امنیتی‌شدن ایران بود٬ که تبلور آن شش قطعنامه‌ای است که از شورای امنیت صادر شد. داده‌های ما نیز این بود که با اتکا به توان علمی و فنی و با تلاش بسیار٬ ذخیره‌هایی انجام دادیم و اینکه با فشار نمی‌توان مردم را مجبور کرد.

ظریف در ادامه با تشکر از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: متن نهایی توافق، متنی متوازن است. این متن اینگونه نیست که  تمامی خواسته‌های ما را به طرف مقابل تحمیل کرده باشد٬ چراکه چنین چیزی توافق نیست٬ بلکه سند تحمیل است.

وزیر امور خارجه با استثنائی‌خواندن متن توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 یادآور شد: سابقه ندارد قطعنامه‌ای،‌ شش قطعنامه قبلی خویش را لغو کند. همچنین سابقه ندارد قطعنامه‌ای با موضوع مذاکرات باشد. خود ایران در فرامتن توازن ایجاد می‌کند٬ اما در متن نیز توازن وجود دارد که این مسئله را در تناظر زمانی اقدامات می‌بینیم. این تناظر باید فاصله‌ای را طی کند٬ تا پرونده ایران در شورای امنیت مختومه شود که این فاصله ده‌ساله است و البته قطعی.

وی ادامه داد: البته محدودیت‌هایی اندک باقی می‌ماند. متوجه باشید ما در توافق و قطعنامه٬ تحریم و ممنوعیتی وجود ندارد و آنها به محدودیت تبدیل شده‌اند. در قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت همکاری کشورها با ایران ممنوع شده بود٬ ولی دیگر این ممنوعیت وجود ندارد و اجازه همکاری وجود دارد و حتی کشورها را برای همکاری با ایران تشویق کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مسئله تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ابراز داشت: تحریم‌ها و ممنوعیت‌های موشکی بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 اجازه حمله نظامی را به ما می‌داد٬ ولی الان این ممنوعیت و تحریم به محدودیت تبدیل شده است. در مجموع می‌توان گفت توازنی در برجام است که بر اساس زمانبندی مشخص و تناظر هستند و در ده سال هم موضوع در شورای امنیت مختومه می‌شود و همه محدودیت‌ها نیز از بین می‌رود.

ظریف با تاکید بر اینکه از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران براساس متن برجام تغییر کرده است، بیان کرد: اگر شما متن قطعنامه را ببینید می‌گوید یک تغییر رویکرد اساسی از روزِ به دست آمدن توافق در ارتباط با ایران بوجود آمده است و این را شما باید با توجه به سال‌های گذشته مورد بررسی قرار دهید.

رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: در سپتامبر 2003، شورای حکام وضعیت ایران را استثنائی اعلام کرد٬ یعنی پرونده ایران را با عنوان یک موضوع فروی و ضروری برشمرد که این عنوان فوری و ضروری همانند عنوان تهدید علیه صلح و امنیت جهانی در شورای امنیت است.

ظریف تاکید کرد: در قطعنامه 2231 آمده است که از روزی که توافق حاصل شد یک تغییر اساسی در پرونده هسته‌ای ایجاد شده و آن به این معنی است که پرونده ایران دیگر تهدید علیه صلح و امنیت جهانی نیست و براساس زمان کل موضوع حل می‌شود.

کد خبر : ۲۹۶۲۷۹