خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا می‌داند حل مناقشات منطقه‌ای بدون ایران امکانپذیر نیست

مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه دولت اصلاحات تاکید کرد: آمریکا می‌داند ایران جایگاه قدرتمندی در منطقه دارد و حل مناقشات منطقه‌ای بدون ایران امکانپذیر نیست.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه گفت: آمریکایی‌ها هنگامی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را آغاز کردند‏، با نگرانی‌هایی از سوی متحدان خود در منطقه روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه که همسایگان ایران نیز هستند‏، در طول سال‌های گذشته از روابط خصمانه ایران و آمریکا و مجموعه غرب سود می‌بردند و از بهبود روابط ایران و غرب احساس نگرانی می‌کردند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر جان کری به خاورمیانه برای اعتمادسازی میان آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش است‏، اظهار داشت: متحدان منطقه‌ای آمریکا می‌پندارند که توافق هسته‌ای خدشه‌ای به جایگاه آنها بزند و حال، آمریکا با مطلع ساختن اعراب می‌خواهد‏ ضمن حفظ دوستانش‏، مانع از اقدامات آنها علیه توافق هسته‌ای شود.

محبعلی در پاسخ به این سوال که آیا اعراب برای قانع شدن درخواست‌هایی مانند درخواست‌هایی مانند خرید آخرین تجهیزات استراتژیک را به آمریکا می‌کنند؟ تصریح کرد: آمریکا بی‌تردید از رقابت تسلیحاتی و فروش انواع و اقسام تجهیزات به کشورهای مختلف به خصوص اعراب سود می‌برد اما سیاست کلان آنها در خاورمیانه این گونه نیست که همه تخم‌ مرغ‌هایشان را در سبد کشورهای عربی بگذارد.

مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با یادآوری جایگاه و نقش منطقه‌ای ایران خاطرنشان کرد: آمریکا می‌داند که ایران جایگاه قدرتمندی در منطقه دارد و حل مناقشات منطقه‌ای بدون ایران امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به تغییر دکترین آمریکا نسبت به خاورمیانه ابراز داشت: آمریکا تلاش دارد تا بحران‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را کاهش داده و از سویی به قدرت خود در منطقه تنوع‌بخشی صورت دهد و از همین جهت لزوم توجه به نقش ایران ضروری‌تر است.

کد خبر : ۲۹۵۰۵۰