خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کویت در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران پس از توافق هسته‌ای با دست پر به منطقه رفت

سفیر کشورمان در کویت گفت: سفر ظریف در مقطع کنونی امتیاز ویژه‌ای با‌ خود به‌همراه داشت‌و ایران پس از توافق هسته‌ای با دست پر به منطقه آمد.

علیرضا عنایتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه و به‌ویژه کویت گفت: سفر آقای ظریف در مقطع کنونی امتیاز ویژه‌ای با خود به همراه داشت. ایران پس از توافق هسته‌ای با دست پر به منطقه آمد.

وی با بیان اینکه هیچکس نیست که ایران را برنده مذاکرات هسته‌ای نداند، اظهار داشت: حتی آنهایی مثل رژیم صهیونیستی یا عربستان که با این پرونده مخالفت می‌کنند٬ از باب شکست ایران در مذاکرات نیست بلکه به خاطر دستاوردهای این مذاکره برای ایران است. چند روز پیش عبدالله بشاره دبیرکل اسبق شورای همکاری کشورهای خلیج فارس مقاله‌ای در القبس کویت نوشت که در آن تاکید کرده بود «ایران توانست همانگونه که هست خود را بقبولاند و حق هسته‌ای خود را هم بگیرد.» هرچند من با بشاره بر اساس آنچه از «هستن» می‌گوییم٬ تفاوت داشته باشم ولی بالاخره «همین ایران» از مذاکرات رضایت‌مندانه خارج شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه امروز ما به برادران خود در خلیج فارس می‌گوییم ایران قبل از هسته‌ای و ایران بعد از هسته‌ای آماده همه‌گونه همکاری منطقه‌ای و دوجانبه است، تصریح کرد: اگر تا قبل از این توافق، ذره‌ای شک و تردید وجود داشت٬ با این توافق این نگرانی هم برطرف شد. ما در این مقطع می‌گوییم پرونده هسته‌ای ایران که تا چندی پیش مانعی بر راه همکاری‌های منطقه‌ای بود٬ امروز به مشوقی برای این نوع همکاری در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی علمی تبدیل شده است.

عنایتی با یادآوری سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کویت خاطرنشان کرد: نخست آنکه آقای دکتر ظریف گزارشی از طی شدن پرونده هسته‌ای ارایه کردند. ایشان گفتند پرونده هسته‌ای ایران با صبر و بردباری به نتیجه رسید و توافق موجود ثابت کرد ایران در گفته‌های خود و اقداماتش شفاف بوده و اکنون نیز بر همین منوال به پیش می‌رود.

وی افزود: دیگر اینکه آقای ظریف تاکید کردند کشورهای منطقه باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند. ایشان بیان کردند پرونده هسته‌ای بسته شد تا پرونده همکاری‌های منطقه‌ای باز شود.

سفیر کشورمان در کویت با یادآوری اینکه ایران در مواضع خود کاملا جدی است، ابراز داشت: آقای ظریف تاکید داشت منطقه خاوررمیانه و خلیج فارس با چالش‌های زیادی مواجه است. این مشکلات به دست دیگران هم حل نمی‌شود. آنها بلکه مشکل‌آفرینی می‌کنند تا اینکه بخواهند مشکلی را حل کنند. نکته سوم هم طرح برخی از موارد دوجانبه مانند همکاری‌های اقتصادی و تجارتی ایران و کویت، برگزاری کمیسیون مشترک و موضوع روادید بود.

رویکرد سازننده کویت نسبت به توافق هسته‌ای

عنایتی با اشاره به مواضع سازنده کویت در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: طرف کویتی با تاکید بر لزوم همکاری‌های دسته‌جمعی از این سفر استقبال شایانی کرد، به ویژه آنکه، این نخستین سفر وزیر محترم خارجه کشورمان پس از توافق هسته‌ای بود و کویت به این لحاظ اهمیت دوچندانی یافت.

وی اضافه کرد: کویت از نخستین کشورهایی بود که در سطوح مختلف به مسئولان عالی نظام این دستاورد را تبریک گفت. امیر کویت، ولیعهد، نخست‌وزیر و رییس مجلس هریک به صورت جداگانه پیام‌هایی را برای همتایان خود ارسال کردند. رسانه‌های کویت نیز همسو با مواضع کشور، این توافق را گام مهمی در توسعه و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای برشمردند. نخبگان سیاسی از فضای جدیدی که برای همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد می‌شود، خرسند هستند. البته همچنان در سطح نویسندگان و سیاسیون بسیاری هستند که از فضای عربستانی متاثرند. طبقه تاجران و سرمایه‌گذاران وضعیت جدید را برای شکوفایی تجارت فی‌مابین و کار منطقه‌ای بسیار مناسب می‌دانند. آنها انتظار دارند لغو تحریم‌ها امکان کار تجاری ایران و کویت را فراهم‌تر کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه این سفر نشان از عزم ایران برای حل مسائل منطقه دارد، بیان کرد: البته رویکرد سازنده ایران برای توسعه و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای جدید نیست. مسئولان مختلف کشورمان بارها به متطقه سفر کرده‌اند. در این سفرها مناسبات ایران با کشورها مورد کنکاش قرار گرفته است. اکنون فرصت جدیدی ایحاد شده است.

با توافق، نگرانی عموم کشورهای منطقه دیگر جایگاهی ندارد

عنایتی با تاکید بر اینکه با اعلام توافق هسته‌ای، نگرانی عموم کشورهای منطقه دیگر جایگاهی ندارد، گفت: آقای ظریف در ملاقات‌های خود گفت کشورهای منطقه با چالش‌های یکسانی مواجه هستند و امروز تروریسم یک خطر همگانی است و کسی یا کشوری از این خطر مصون نیست. البته حل‌و‌فصل مشکلات منطقه مانند عراق، یمن و دیگر کشورها نیازمند یک رویکرد جدید از سوی برخی کشورهای منطقه است.

سفیر کشورمان در کویت در پایان تاکید کرد: توافق هسته‌ای در صورتی که با رویکرد سازنده طرف مقابل در منطقه همراه شود، تغییرات شگرفی را در منطقه ایجاد خواهد کرد. البته در این منطقه غالب کشورها موضع خوبی دارند و تنها عربستان است که مواضع خوبی ندارد.

کد خبر : ۲۹۴۱۸۱