خبرگزاری کار ایران

حسن بهشتی‌پور:

ایران با توافق هسته‌ای اراده خود را به کرسی نشاند

یک کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه ایران در توافق هسته ای امتیازهای بزرگی را به دست آورد و اراده خود را به کرسی نشاند، گفت: ایران در این توافق، قاطعانه ترین خواسته خود یعنی چرخه سوخت کامل هسته ای که غنی سازی جزء لاینفک آن بوده را به دست آورده است.

به گزارش ایلنا، حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما درباره کلیت متن توافقنامه چیست؟ گفت: اگر این متن را با توجه به شرایطی که میان دو طرف یعنی ایران و گروه 1+5 وجود داشته بررسی کنیم، به نظرم متن مناسبی است که بتوانند در 10 سال آینده همکاری های جدیدی را آغاز کنند.
وی تاکید کرد که این توافقنامه، موفقیتی برای جمهوری اسلامی ایران است زیرا توانسته اراده خود را در برابر 6 قدرت جهانی به کرسی بنشاند.
بهشتی پور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سرانجام درخواست 12 ساله خود یعنی چرخه سوخت کامل هسته ای که قاطعانه در مذاکرات به دنبال آن بود را به دست آورد، افزود: براساس این توافق، همه تجهیزات هسته ای ایران اعم از نطنز، فردو، اراک و مراکز هسته ای بوشهر و تهران و به طور کلی همه 19 مرکزی که زیر نظر آژانس انرژی اتمی قرار دارند به کار خود ادامه می دهند و این نیز موفقیت بزرگی به شمار می آید.
وی درمورد قطعنامه شورای امنیت نیز گفت: قطعنامه 2231 در مقایسه با قطعنامه 6 گانه دیگر که تحریم های ناجوانمردانه ای را به ملت ایران تحمیل می کرد، بسیار بهتر است.
وی با بیان اینکه برای یک قضاوت دقیق باید به همه جنبه های توافقنامه بنگریم، افزود: این قطعنامه، نخستین قطعنامه مفصل در طول تاریخ سازمان ملل یعنی از سال 1945 است که زمینه های مختلف و لایه های پیچیده ای را در ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و حتی مسائل فرهنگی شامل می شود.
بهشتی پور خاطرنشان کرد:باید توجه داشت که این موضوع با مشارکت جمهوری اسلامی ایران بررسی و نهایی شده و در قطعنامه های قبلی، کشورمان هیچ نفعی نداشته و آنها به نظرات ما توجه نمی کردند.

کد خبر : ۲۹۴۱۰۵