خبرگزاری کار ایران

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

دلواپسان موقع گرفتن عکس یادگاری احمدی‌نژاد زیر عنوان جعلی خلیج فارس کجا بودند؟

سفیر سابق ایران در ترکمنستان با اشاره به وضعیت بحرانی در صنعت و اقتصاد گفت: اگر واقعا بحث منافع ملی باشد چرا این دلواپسان با چین مخالفت نمی‌کنند که بخش بزرگی از منابع ملی ایران به این کشور رفت.

غلامرضا انصاری یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره حاشیه‌های به وجود آمده در شورای شهر در مخالفت با سفر فابیوس به تهران گفت: در جلسه اخیر شورای شهر صحبت‌هایی درباره وزیر خارجه فرانسه شد و آقای چمران هم اصرار داشت پرونده مربوط به سه دهه قبل باید بررسی شود.

دکتر غلامرضا انصاری گفت: با توجه به اینکه شورا یک نهاد اجتماعی است از اول بنای اصلاح‌طلبان بر این بوده که اخبار چالشی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح نشود اما وقتی این مسائل از سوی افراد دیگر مطرح می‌شود و سیاست‌های کلی دولت را زیر سوال می‌برند باید به این ها جواب داده شود.

وی افزود در جلسه شورای شهر من گفتم که دیپلماسی یک هنر است و همانطور که صحبت کردن در باره مسائل نظامی برای غیر نظامی‌ها سخت و فساد انگیز خواهد بود، دخالت در عرصه سیاست خارجی نیز که هم علم و هم هنر است برای افرادی که تخصص لازم در این زمینه را ندارند اشتباه است.

انصاری با اشاره به اینکه مسائل سیاست خارجی در نظام‌های سیاسی از سوی نهادهای بالاتر از دولت‌ها تعیین می‌شود و در دولت‌های مختلف روند ثابتی دارد، گفت: البته نوع برخوردها متفاوت است چنانچه ممکن است در آمریکا جمهوی‌خواهان و دموکرات‌ها دو برخورد متفاوت با یک مسئله داشته باشند اما چارچوب کلی سیاست خارجی توسط رهبران کشور و نهاد پشت پرده سیاست تعیین می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نقش شورای عالی امنیت ملی و رهبر انقلاب در تدوین برنامه‌های سیاست خارجی ایران گفت: همانطور که رهبری سه اصل عزت، حکمت و منزلت را برای سیاست خارجی ایران تعیین کرده‌اند سیاست خارجی ایران نیز بر مبنای همین چارچوب تعیین می‌شود.

این نماینده سابق مجلس افزود: به طور قطع و یقین توان و تخصص دولت‌ها و ادبیاتی که به کار می‌برند می‌تواند این شعارها را هم تبدیل به فرصت کند و هم به تهدید. چنانچه در سطح شورای شهر هم گفتم که دولت قبل در هشت سال حضور در عرصه بارها کشور را با تهدیدهای متفاوت مواجه کرد که نمونه آن در سفری که به کشورهای خلیج فارس  داشت و زیر عنوان جعلی خلیج فارس ایستاد و عکس گرفت اما کسی اعتراض نکرد.

انصاری افزود: وقتی رئیس دولت قبل با مطرح کردن هولوکاست دنیا را به چالش کشید و بیشترین سود را از این مسئله رژیم صیهونیستی برد،  کسی اعتراض نکرد و وقتی شش قطعنامه سازمان ملل علیه ایران، کشور را زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داد باز هم صدایی از کسی بلند نشد و این سکوت در حالی بود که تا پیش از این همه کشورهایی که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته بودند در نهایت به مداخله نظامی منجر شده بود.

وی با اشاره به اینکه ایران کشورهای دائم شورای امنیت را به میز مذاکره کشاند و کشور را از بحران جنگ خارج کرد، گفت: کشور در وضعیت رکود قرار داشت و چرخ صنعت با مشکلات فراوانی رو به رو شده بود و بخش قابل توجهی از منابع عظیم و بی سابقه به هدر داده شد اما حالا کشورهای صنعتی قصد ورود به ایران را دارند و نباید عده‌ای در داخل کشور این وضعیت جدید را با چالش مواجه کنند.

رئیس سابق سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه یک طرف این بحران جنگ بود و طرف دیگر تدبیر دولت گفت: درست است که این تفاهم نامه یک شروع است اما استقبال مردم از این تفاهمنامه و شادی و نشاط عمومی نشان از استقبال است و هرچقدر مردم متحدتر باشند در گام‌های بعدی می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری بیشتر مردم باشیم.

عضو هیئت موسس حزب اتحاد افزود: کشیدن دیوار آهنی اطراف کشور نتیجه نخواهد داد چنانچه شوروری و کشورهای بلوک شرق یک بار این مسئله را تجربه کرده بودند و افرادی که چنین رفتاری می‌کنند بر خلاف منافع ملی و سیاست‌های ابلاغی رهبری رفتار می‌کنند.

انصاری گفت: چه در مجلس و چه در دیگر تریبون‌هایی که در اختیار دلواپسان قرار می‌گیرد اینها با دولت به مخالفت می‌پردازند و اگر واقعا مشکل این افراد خون‌های آلوده بود باید این را از طریق نظام حقوق بین‌الملل پیگیری کرد و وزیر بهداشت هم به این مسئله اشاره کرد که طرح چنین مسائلی در چنین زمانی دور از منافع ملی و به خاطر منافع سیاسی است.

انصاری با اشاره به اینکه این اتفاق مربوط به دهه شصت بوده و در این مدت ایران و فرانسه مراودات متعددی با ایران داشته‌اند اما در این مقطع زمانی چون هیچ چیز دیگری دستشان نیست مسئله خون‌های آلوده را مطرح می‌کنند در حالی که اگر مشکلی است نباید باب‌های دیگر مراوده بین ایران و فرانسه بسته شود.

سفیر سابق ایران در ترکمنستان با اشاره به وضعیت بحرانی در صنعت و اقتصاد گفت: اگر واقعا بحث منافع ملی باشد چرا این دلواپسان با چین مخالفت نمی‌کنند که بخش بزرگی از منابع ملی ایران به این کشور رفت.

وی افزود: افرادی که امروز دغدغه معیشت مردم را شعار خود قرار داده اند باید بدانند که بهبود وضعیت معیشت مردم اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

انصاری افزود: فرانسه در مقایسه با دیگر کشورهای غربی و شرقی در برخورد با پرونده هسته‌ای ایران برخورد اصولی‌تری داشت کشور فرانسه به خاطر انقلاب کبیر فرانسه مهد آزادی به شمار می‌رود و از طرف دیگر در زمان انقلاب نیز این کشور پذیرای امام بوده است گرچه فرانسه پذیرای مخالفان سیاسی حکومت ایران نیز بود و در طول مذاکرات هم اخلال ایجاد کرد اما هیچ دلیلی ندارد که ما از این ظرفیت به نفع کشور و مردم ایران استفاده نکنیم.

وی افزود به طور کلی با توجه به شعاری که رهبری برای همدلی و همزبانی ملت و دولت مطرح کردند این برخوردها به نفع کشور و دولت نخواهد بود برخورد رادیکال و غیر منطقی می‌تواند چالش‌های جدی برای سیاست خارجی ایران به وجود بیاورد و این برخوردها هیچ نسبتی با نظرات رهبری نخواهد داشت.

این فعال سیاسی گفت: باید ببینیم چه کسانی از این تفاهم خوشحال خوشحال هستند و چه کسانی ناراحت. وقتی رژیم صیهونیستی به توافق اعتراض می‌کند و کشورهای ارتجاعی منطقه و مجاهدین خلق که سخترترین دشمنان ما هستند از این توافق ناراحتند و این نکته جای سوال جدی برای آقایان دلواپس به وجود می‌آورد و انشالله چنین برخوردهایی کمتر اتفاق بیفتد.

انصاری در پایان ابراز امیدواری کرد که بزرگان نظام ،مردم و قشر روشنفکر جامعه اجازه ندهند این حرکت‌ها ادامه پیدا کند و امیدوارم در همین جا این حرکت‌ها خاتمه پیدا کند.

کد خبر : ۲۹۳۶۴۸