خبرگزاری کار ایران

آرامش در غیاب دیگران/

بررسی استراتژی اصولگرایان در خارج کردن رقیب پیش از انتخابات

ساده‌ترین روش فتح مجلس دهم خواسته یا ناخواسته در اظهار نظر یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری بیان شد؛ سنت خارج کردن رقیب قبل از شروع فرایند انتخابات٬ روشی که اتفاقا در مجلس هفتم و هشتم و نهم نیز مهمترین دلیل پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ ساده‌ترین روش فتح مجلس دهم خواسته یا ناخواسته در اظهار نظر یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری بیان شد؛ سنت خارج کردن رقیب قبل از شروع فرایند انتخابات٬ روشی که اتفاقا در مجلس هفتم و هشتم و نهم نیز مهمترین دلیل پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس بود.

دوازده سال قانونگذاری اصولگرایان

وقتی تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس ششم رد صلاحیت شدند، بعضی احزاب تاثیرگذار اصلاح‌طلب تصمیم گرفتند به صورت جریانی وارد انتخابات نشوند و افراد شخصا وارد شوند. در آن انتخابات٬ اصلاح‌طلبان لیستی نصفه‌ونیمه در سراسر کشور منتشر کردند. آن دوره در تهران تنها رییس مجلس ششم٬ از لیست اصلاح‌طلبان رای آورد و در شهرهای دیگر نیز نزدیک به 50 نفر از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند.

در انتخابات مجلس هشتم نیز صلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان توسط هیئت‌های اجرایی رد شد. آنگونه که چهره‌ای اصولگرا همچون احمد توکلی در نامه‌ای «کم‌تجربگی مسئولان اجرایی، ثبت‌نام رایانه‌ای بدون آمادگی کافی و اعمال سلایق تنگ نظرانه» را عامل رد صلاحیت‌ها و دلسردی مردم از حضور در انتخابات عنوان کرد.

وقتی تعداد اصلاح‌طلبان مجلس نهم از عددی یک رقمی فراتر نرفت

پیش‌بینی توکلی درست بود؛ در آن انتخابات٬ استان تهران با حدود ۳۰ درصد کمترین مقدار مشارکت را نشان داد و پس از تهران، اصفهان، کردستان، یزد و قم کمترین میزان مشارکت را داشتند. در آن انتخابات اصلاح‌طلبان در بسیاری از استان‌ها لیست انتخاباتی نداشتند و تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب به نصف کاهش یافت. و جالب اینکه این اتفاق در انتخابات مجلس نهم به همان روند ادامه یافت تا در غیاب اصلاح‌طلبان و بدون هیچ رقابتی در آن٬ خبر عجیب پول گرفتن 170 نماینده توسط محمدرضا رحیمی و جابر ابدالی که از شگفتی‌های تاریخ جهانی پارلمان بود٬ از آن شنیده شود. در این انتخابات٬ حوادث سال 88 موجب شد احزاب اصلاح‌طلب حضور جدی در عرصه انتخابات نداشته باشند و تنها چند نماینده دوره هشتم برای دوره نهم به رقابت پرداختند تا اقلیت اصلاح‌طلبان در مجلس نهم یک رقمی شود.

آرامش در غیاب دیگران!
آرمش خاطر اصولگرایان: مجلس ششم و هفتم ۱ لیست/ مجلس هشتم ۲ لیست/ مجلس نهم ۵ لیست

همزمان با کمرنگ‌شدن حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، اصولگرایان با فراغ بال از نتیجه به رقابت  با یکدیگر پرداختند. اصولگرایان که در مجلس ششم و هفتم٬ با یک لیست انتخاباتی شرکت کرده بودند٬ در مجلس هشتم با دو لیست و در مجلس نهم با پنج لیست انتخاباتی حاضر شدند.

اصلاح‌طلبان دلواپس تایید صلاحیت‌ها!

اما این بار و پنج ماه قبل از انتخابات٬ همه جریان‌های اصلاح‌طلبی همزمان با فعالیت‌های دیگر، به مسئله تایید صلاحیت‌ها توجه ویژه دارند. در حالی که نمایندگان فعلی و مدیران عزل شده دولت قبل فعالیت سیاسی و انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند٬ جریان اصلاح‌طلب با نگرانی هنوز وارد فاز معرفی نامزدها نشده‌اند تا آنجا که یکی از چهره‌های اصلاح طلب به معاون اول رییس‌جمهور گفته بود برخی از دوستان پیش‌بینی می‌کنند که ردصلاحیت‌ها احتمالا در فرمانداری‌ها و بخش‌های اجرایی زودتر از هر نهاد مسئول دیگری صورت بگیرد٬ زیرا برخی از مدیران دولتی در شهرستان‌ها مقابل اصلاح طلبان سنگ اندازی می‌کنند.

آیت‌الله موسوی تبریزی نیز به ایلنا گفته بود که افرادی که به دنبال رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان هستند، پشت‌پرده هم، ممکن است با برخی بتوانند لابی کنند، بروند و صحبت کنند و سعی کنند آنها را تحریک کنند؛ حالا برخی از اعضای شورای نگهبان هم ممکن است هم عقیده اینها باشند یا نباشند، ما به اینها کار نداریم؛ اما آنچه مسلم است این است که آنها، تنها هراسشان این است که با وجود یک میدان رقابت سالم بین گروه‌های مختلف، برنده آن میدان نباشند٬ که نیستند.

شورای نگهبان تکذیب کرد

در طرف دیگر ماجرا البته سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با ایلنا داشت٬ معتقد است شورای نگهبان اساسا تابع تقسیم‌بندی‌ها و داوری‌های جناحی نیست و در بررسی صلاحیت‌ها پرونده هر شخص را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهور مذاکره کند

از سویی دیگر برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب پیشنهاد داده‌اند که دولت موفق در مذاکرات بین‌المللی در مسائل داخلی نیز با شورای نگهبان مذاکره کنند تا اصلاح‌طلبان حضور پرشورتری نسبت به سه دوره قبلی انتخابات داشته باشند.

جامعه نظاره‌گر عملکرد شورای نگهبان در برخورد با احراز صلاحیت مفسدین

به نظر می‌رسد جامعه امروز بیش از گذشته نظاره‌گر عملکرد شورای نگهبان در برخورد با احراز صلاحیت مفسدین اقتصادی است. تعدادی از مدیران دولت قبل که در دستگاه‌های قضایی پرونده دارند و برخی نمایندگان مجلس که از رحیمی پول گرفته بودند٬ از جمله افرادی هستند که باید بیش از اصلاح‌طلبان نگران تایید صلاحیت خود باشند٬ مسئله‌ای که محسن رهامی روی آن دست گذاشته بود و محمدرضا تابش نیز در گفت‌و‌گویی با ایلنا اظهار امیدواری کرده بود که این صلاحیت این افراد مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.

کد خبر : ۲۹۳۱۰۷