خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار قائم مقام وزیر خارجه سوئیس عنوان کرد :

نقش سازنده کشورهای اروپایی در حل مسائل منطقه‌ای و تروریسم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: کشورهای اروپایی از جمله سوئیس می‌توانند در خصوص حل مسائل منطقه‌ای نقش سازنده‌ای داشته باشند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز با «ایو ریسه» قائم مقام وزیر امورخارجه سوئیس دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای بویژه پس از توافق ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با قائم مقام وزیر امورخارجه سوئیس گفت: کشورهای اروپایی از جمله سوئیس می‌توانند در خصوص حل مسائل منطقه‌ای نقش سازنده‌ای داشته باشند. بحران‌های موجود در سوریه، یمن و لبنان و مبارزه با تروریست نه فقط موضوعات منطقه‌ای بلکه مسئله‌ای جهانی است و برای همه کشورهای جهان به ویژه پدیدآورندگان و حمایت‌کنندگان گروه‌های افراطی و تکفیری خطرآفرین است.

ولایتی خاطرنشان کرد: امروز از بیش از 70 کشور جهان افرادی در عراق و سوریه برای شرکت در نبرد با دولت مرکزی و منتخب حضور دارند و این وظیفه جهانی است که با تشریک مساعی با یکدیگر با تروریست در خاورمیانه و سراسر جهان مبارزه کنیم.

 ولایتی یادآور شد: البته جمهوری اسلامی ایران همواره در این راستا اقداماتی حائز اهمیت انجام داده و پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: اگر امروز با تروریسم به طور قاطعانه مبارزه نشود، در مراحل بعدی تروریست‌ها به اروپا و دیگر مناطق جهان هم رخنه خواهند کرد.

ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: ما صادقانه در این راه گام نهاده‌ایم و مصمم هستیم که این سیاست را ادامه دهیم و در این مسیر مشارکت سایر کشورها ضروری است.

در ادامه «ایو ریسه» قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس نیز با اشاره به نقش مهم ایران در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: کشور ایران به ویژه پس از توافق باید نقش خود را در ایجاد صلح و امنیت ایفا کند.

وی افزود: هرچند برخی کشورها از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 نگرانی‌هایی داشته باشند، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جهت ارتقای تعاملات بین‌المللی خود اقدام کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ادامه یادآور شد: در این دیدار٬ روابط دوجانبه ایران و سوئیس مورد بحث قرار گرفت و همکاری‌های دو جانبه در خصوص مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه آنچه هم‌اکنون در سوریه و عراق شاهد هستیم٬ موضوع این گفت‌وگوها بود.

ولایتی یادآور شد: مسائل مربوط به اقدامات تروریستی علیه مردم این منطقه و تلاش برای همکاری‌های جهانی ایران و کشورهای قدرتمند منطقه برای خاتمه دادن به وضعیت کنونی و مقابله موثر علیه تروریست از دیگر موضوعات مورد بحث است.

وی ادامه داد: ایران و سوئیس رابطه دیرپا و طولانی داشته‌اند که هیچگاه قطع نشده و همیشه همکاری‌های میان دو کشور از زمان انقلاب به خوبی پیش رفته و البته با فراز و نشیب‌هایی نیز رو به رو بوده و امیدواریم این روابط در آینده گسترش پیدا کند.

ولایتی یادآور شد: استنباط بنده از مجموع اظهارات ایشان این است که ایران و سوئیس رابطه خود را چه در مسائل منطقه‌ای و چه در خصوص مسائل دوجانبه گسترش خواهند داد.

وی با اشاره به تصویب قطع‌نامه شورای امنیت یادآور شد: آنچه که روشن است در چارچوب فصل هفت قطع‌نامه‌های شش‌گانه تصویب شده بود و امروز نیز در چارچوب همان فصل هفت قطع‌نامه‌ جدیدی تصویب شده که قطع‌نامه‌های شش‌گانه را ملغی می‌کند که این نکته حائز اهمیتی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان در پایان با اشاره به نقش ویژه شورای عالی امنیت ملی برای تصمیم‌گیری در خصوص مسائل کلان کشور گفت: آنچنانکه مقرر شده  شورایعالی امنیت ملی برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص مسائل استراتژیک و مهمی همچون بحث توافق در قانون پیش‌بینی شده  و اعضای این شورا را هم که در آن سه قوه و برخی از وزرا همچون وزیر امور خارجه و وزیر دفاع باشند عالی‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص پرونده توافق هستند که نهایتا تصمیم آنها باید به امضای مقام معظم رهبری برسد.

کد خبر : ۲۹۲۰۵۴