خبرگزاری کار ایران

عراقچی در نشست خبری:

دوره محدودیت‌ها بیشتر از 10 سال نیست/ ممکن است مذاکرات در موضوعات دیگر ادامه یابد

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بلافاصله پس از اجرایی شدن توافق هر پولی که در هر نقطه‌ای بلوکه شده باشد آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سید عباس عراقچی در نشست خبری صبح امروز خود که در وزارت خارجه برگزار شد٬ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اعضای 1+5 و به خصوص آمریکایی‌ها می‌خواهند مدت زمان نظارت شورای امنیت بر توافق هسته‌ای را از 10 سال به 15 سال افزایش دهند، واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مساله چیست؛ گفت: چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. قطع‌نامه شورای امنیت روشن است و تاریخ خاتمه بررسی و نظارت شورای امنیت نسبت به مسئله هسته‌ای مشخص است و جای ابهامی ندارد٬ پس طول دوره نظارت شورای امنیت بر فعالیت هسته‌ای ایران بر اساس قطع‌نامه 10 سال است.

وی ادامه داد: اینکه پس از 10 سال می‌خواهند قطع‌نامه جدیدی و مسئله بازگشت‌پذیری را تمدید کنند ابراز شده٬ اما این مساله جزو توافق نیست٬ پس از هر تاریخی پس از 10 سال فاقد موضوعیت است.

تشکیل سازوکار نظارت بر توافق در سطح دولت

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سازوکار نظارت بر اجرای توافق از سوی طرف مقابل در کشور ما چگونه است؟ اظهار داشت: بحث اجرا به اندازه خود مذاکرات از اهمیت بسیاری برخوردار است. دولت در این باره جدیت و اهتمام ویژه‌ای داشته و سازوکاری در سطح دولت در این باره تشکیل می‌شود٬ چراکه مسئله‌ای مانند تحریم‌ها مربوط به وزارتخانه‌های دیگر نیز می‌شود. البته سازوکاری در وزارت امور خارجه تشکیل می‌شود تا امور سیاسی و حقوقی این مسئله‌ را مورد پیگیری و بررسی قرار دهد٬ زیرا اجرای تعهدات طرف مقابل برای ما اهمیت زیادی دارد.

خبرنگاری از عراقچی پرسید آیا اظهارات مقامات  آمریکایی نسبت به توافق هسته‌ای نشانه بدعهدی نیست؟ و اینکه آقای ظریف دیروز در مجلس اعلام کردند ما اعتراض خود را به طرف مقابل بیان کرده‌ایم، این اعتراض‌ به کجا بوده است؟ که وی تصریح کرد: اظهاراتی که از طرف مقابل بیان می‌شود، همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند نوعی رجزخوانی است و البته طبیعی است که پس از هر مذاکراتی طرفین ادعاهایی را مطرح کنند تا فضای داخلی‌شان را تحت مدیریت و کنترل قرار دهند و ما این فضا را و این ادعاها را در این راستا مشاهده می‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به اقدامات برخی لابی‌ها در کنگره آمریکا برای ممانعت از اجرای توافق یادآور شد:  توافق ایران و گروه 1+5 و همچنین قطع‌نامه شورای امنیت بی‌ابهام است و همه باید نسبت به این مسئله‌ پایبند بمانند و اگر اظهار نظری خلاف «برجام» باشد ما نسبت به این مسئله‌ اعتراض می‌کنیم و در خصوص اظهارات اینچنینی نیز اعتراض خود را به مقامات امریکایی و به 1+5 ارائه کردیم و  البته این صحبت‌ها ارزش خاصی ندارند.

وی تاکید کرد:‌ ما اقدامات طرف مقابل را رصد کرده و هر گونه کوتاهی یا نقض تعهدات آنها را مورد پیگیری  قرار خواهیم داد.

هیچ کشوری توان اصلاح و تغییر توافق را ندارد

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در باره مخالفت احتمالی مجلس با توافق هسته‌ای و اینکه دولت نمی‌تواند مخالفت مجلس را وتو کند٬ ابراز داشت: برخلاف آمریکا هیچ نهاد یا هیچ فردی قدرت توان وتوی تصمیمات مجلس شورای اسلامی را ندارد؛ از طرفی اگر مجلس تصمیمی در این باره دارد باید در رد یا تایید کلیت توافق باشد و هیچ کشوری قابلیت موافقت با بخشی از توافق یا اصلاح و تغییر توافقنامه را ندارد.

عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام پس از طی شدن دوره توافق است

عراقچی در پاسخ به این سوال که پرونده هسته‌ای ایران چه زمانی از شورای حکام خارج می‌شود؟ خاطرنشان کرد: طبعا زمانی که موضوعات مورد توافق شده به سرانجام برسد شورای حکام نیز پرونده ایران را از دستور کار خارج می‌کند زیرا پس از توافق و اجرای آن پرونده ایران عادی می‌شود و برخورد آژانس با پرونده هسته‌ای ایران باید مانند هر عضو دیگر NPT باشد و به عبارت دیگر عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام پس از طی شدن دوره توافق است.

توافق هسته‌ای به معنای عادی شدن روابط ایران و آمریکا نیست

عضو ارشد مذاکره کننده کشورمان در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره ایران و اینکه آمریکا حامی اسرائیل است، بیان کرد: ما هیچ گاه انتظار تغییر سیاست‌های آمریکا درباره ایران پس از توافق جز در مسئله هسته‌ای را نداشته‌ و نداریم و آمریکا نیز نباید انتظار تغییر مواضع ما را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای به معنای این نیست که هیچ یک از سیاست‌های ایران در منطقه و همچنین سیاست‌های خارجی درباره روابط با آمریکا و نیز حمایت ما از دوستان منطقه‌ای تغییر کند، یاددآور شد: اتهامات ناصوابی که از سوی آمریکا به دولت جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود٬ همچون گذشته بیان گردیده که ما قبول نداریم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه حل مسئله هسته‌ای و دستیابی به توافق تنها مدیریت کردن تنها یکی از موضوعات فی‌مابین است، عنوان کرد: توافق هسته‌ای به معنای عادی شدن روابط دو کشور نیست.

عراقچی در مورد روابط با کشورهای منطقه همچون آذربایجان پس از توافق هسته‌ای نیز گفت: حتما ما در دوره بعد از تحریم‌ها شاهد آغاز دوران جدیدی در همکاری‌های اقتصادی میان ایران و جامعه بین‌الملل خواهیم بود و به طور طبیعی کشورهایی که در مسیر ترانزیت ما قرار دارند جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و جمهوری آذربایجان نیز به دلیل علقه‌های گوناگون فرهنگی، تاریخی و حتی قومی و نیز به دلیل موقعیت خاص ژئوپلتیکی که این کشور در اختیار دارد و در میان ما و اروپا قرار گرفته جایگاه خاصی خواهد داشت.

برای توافق خوب تلاش کردیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا گفته است که وی سه بار مذاکرات را ترک کرده است‎؛ این مسئله در چه زمانی رخ داده است؟ اظهار داشت: طی دو سال گذشته مذاکرات فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. اگر آنها سه بار مذاکرات را ترک کردند ما بیش از 10 بار میز مذاکره را ترک کردیم.

وی با یادآوری اینکه مذاکرات بسیار پرتنش بوده و در مقاطعی حتی متوقف نیز شده است، تصریح کرد: هیچگاه تا آخرین روزهای دستیابی به توافق و حتی تا دو روز پیش آن نسبت به نتیجه مثبت آن مطمئن نبودیم. ما به دنبال توافق خوبی بودیم که بر پایه آن خطوط قرمز هر دو طرف مورد توجه قرار گرفته و رعایت شده باشد و برای توافق خوب تلاش کردیم و اجازه ندادیم تا فشارهای روانی و عصبی مانع کار ما شود.

دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای در چارچوب پروتکل مقدور خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه در توضیح مسائل مربوط بهPMD  خاطرنشان کرد: در خصوص موضوعات مربوط به گذشته که به غلط به عنوانPMD  معروف شده٬ باید بگویم بنا بر تفاهمی که در وین به دست آمده بود و سندی که میان آقای آمانو و صالحی به عنوان چارچوبی برای همکاری‌های طرفین امضا شد٬ تصمیم گرفتیم این توافق را به عنوان نقشه راه همکاری میان ایران و آژانس در نظر گرفته و ان‌شاءالله مسائل مختلف در این چارچوب حل شود.

عراقچی افزود: پروتکل الحاقی مربوط به آینده است و نه گذشته و بنابر توافق اخیر ما پروتکل به طور داوطلبانه از زمانی که به روز اجرایی شدن برسیم٬ آن را اجرا خواهیم کرد و دسترسی به هر تاسیسات غیرهسته‌ای در چارچوب این پروتکل مقدور خواهد بود

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مورد اموال بلوکه شده ایران و روند گفت‌وگوهای صورت گرفته برای آن ابراز داشت: گفت‌وگوی خاصی صورت نگرفته٬ مگر اینکه همه اموال ایران باید آزاد شود و این مسئله نیاز به هیچ ساز و کار ویژه‌ای ندارد و بلافاصله پس از اجرایی شدن توافق هر پولی که در هر نقطه‌ای بلوکه شده باشد آزاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: قبل از اجرایی شدن توافق نیز که حدود چهار تا شش ماه دیگر است، توافق ژنو در اجرا است و در این مدت نیز باید 700 میلیون دلار ماهانه آزاد شود.

رفع ممنوعیت‌های تسلیحاتی پس از 5 سال

معاون وزیر خارجه کشورمان در خصوص نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زودتر ممنوعیت‌های موشکی و تسلیحاتی به ایران بیان کرد: در این موضوع نسبت به گذشته تحول اساسی وجود دارد. در ساختار تحریم‌های قبلی٬ صادرات و واردات هر سلاحی به طور کلی ممنوع بود و هفت سلاح خاص نظامی نیز به طور کلی اجازه ورود به ایران را نداشت٬ اما در ساختار جدید برای واردات‌ و صادرات سلاح٬ باید از شورای امنیت سازمان ملل مجوز گرفته شود و بعد از پنج سال٬ این محدودیت نیز برداشته خواهد شد.

نقش گزارش جامع آژانس در رفع زودتر محدودیت‌های ایران

عراقچی افزود: کمکی که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌تواند به ایران بکند٬ این است که گزارشی را آژانس بدهد که به گزارش جامع معروف است. این گزارش جمع‌بندی آژانس براساس پروتکل الحاقی است که فقدان مواد اعلام نشده را اعلام می‌کند یعنی تائید می‌کند که علاوه بر اینکه مواد اعلام شده زیر نظر من است بلکه مواد اعلام نشده‌ای نیز وژجود ندارد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر اینکه هیچ یک از مراحل توافق برجام منوط به این گزارش نیست‏، یادآور شد: چه محدودیت‌های تسلیحاتی و چه محدودیت‌های موشکی منوط به این گزارش نیست اما اگر آژانس این گزارش را بدهد تاثیر مثبت می‌دهد و این محدودیت‌ها زودتر تمام می‌شود.

اس 300 شامل محدودیت‌های تسلیحاتی نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت موشک‌های اس 300 از روسیه به ایران عنوان کرد: سلاح‌های فروش تسلیحاتی که فروش شامل محدودیت است، شامل این نوع موشک نیست و دولت روسیه بارها و بارها در طول مذاکرات اعلام کردند موشک‌های اس 300  جزو این محدودیت‌ها نخواهد بود.

سفر موگرینی و فابیوس در هفته آینده

معاون وزیر امور خارجه درباره سفر برخی مقام‌های اروپایی به تهران طی روزهای آینده گفت: بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفر وزرای امور خارجه به ایران بودیم و بعد از توافق وین نیز این موجب شروع شده است. همانطور که شاهد بودید در روزهای گذشته هیاتی از آلمان به تهران آمد و در هفته آینده نیز  خانم موگرینی و سپس آقای فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران خواهند آمد.

عراقچی توافق وین را راهی برای برداشتن تحریم‌ها دانست و اظهار داشت: بعد از این راهکارهای اقتصادی پیش‌روی ایران قرار خواهد گرفت و ایران خواهان گسترش روابط با اکثر کشورهای دنیاست.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مذاکرات در خصوص موضوعات دیگر رایزنی صورت گرفته است؟ و آیا توافق وین می‌تواند مقدمه برای مذاکره در خصوص مسائل دیگر باشد؟ تصریح کرد: در طول مذاکرات هسته‌ای به جز مسئله هسته‌ای هیچ موضوعی دیگر مورد مذاکره قرار نگرفت. البته بحث اتباع ایرانی و آمریکایی به عنوان یک مسئله انسان‌دوستانه در حاشیه مورد رایزنی قرار گرفت تا این مسئله از انسانی حل شود.

وی با یادآوری اینکه در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود به صورت بالقوه احتمال گفت‌وگو در خصوص مسائل دیگر وجود دارد، خاطرنشان کرد: امکان گفت‌وگو در خصوص مسائل دیگر به صورت موردی وجود دارد که البته این مسئله مربوط به آینده است و مقامات عالی نظام در این باره تصمیم‌گیری کنند.

نقش مثبت و سازننده روسیه و چین در مذاکرات

معاون وزیر امور خارجه در خصوص سوالی در مورد نقش روسیه و چین در مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: روسیه و چین در طول مذاکرات نقش مثبت و سازننده‌ای ایفا کردند. با اینکه این کشورها در کمپین مقابل ما و در کشورهای 1+5 قرار داشتند٬ اما نقش تعدیل‌کننده و مثبت و سازننده برای دستیابی به یک توافق متوازن در مذاکرات ایفا کردند و در دو سال گذشته نیز ایران رایزنی‌های زیادی را با این کشور داشت که در ادامه رایزنی‌های مستمر ایران با این کشورها است.

عراقچی روابط ایران با روسیه و چین را مثبت و سازنده و راهبردی و رو به جلو خواند و افزود: بعد از توافق رابطه ایران با این کشورها شکوفا خواهد شد و شاهد روابط گسترده‌تر با این کشورها خواهیم بود و در همین جا از نقش این دو کشور در مذاکرات هسته‌ای تشکر می‌کنیم.

حل و فصل مسائل گذشته با توافق جدید ایران و آژانس

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره پارچین بیان کرد: در نقشه راه امضا شده میان سازمان انرژی اتمی و آژانس ترتیباتی مورد پیش‌بینی قرار گرفته است تا موجب حل و فصل مسائل گذشته شود و به شکلی است که بتواند به خوبی رضایت آژانس را به دست بیاورد و مدیرکل آژانس جمع‌بندی خود را ارائه دهد و در این زمینه هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت. ما مطمئن هستیم می‌توان به شکل معقولی نگرانی‌های آژانس را رفع شود و از طرفی دغدغه‌های مسئولان ما نیز رعایت شود.

برای ما حفظ منابع ملی کشور مهم است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که بی‌اهمیت دانستن قطعنامه شورای امنیت را شبیه ادبیات کاغذپاره خواندن قطعنامه‌های شورای امنیت خوانده بود٬ عنوان کرد: اینکه با چه تعبیری از قطعنامه‌ها صحبت شود٬ مصداق صحبت نیست و مهم این است که برای ما حفظ منافع ملی کشور مهم است و در این راستا ما تلاش کردیم به توافق خوبی دست پیدا کنیم.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه شورای امنیت گفت: پس از صدور قطعنامه نیز وزارت امور خارجه بیانیه‌ای را صادر کرد و ایران مواضع خود را به شکل شفاف و قاطعانه بیان کرد که که میان مفاد قطعنامه شورای امنیت و توافق تفاوت وجود دارد. عدم رعایت توافق پیامدهایی دارد و عدم رعایت قطعنامه شورای امنیت نیز پیامدهایی دارد٬ اما این پیامدها الزاما مشابه نیستند و عدم رعایت آن قسمت از قطعنامه که در توافق نیامده٬ به معنای خروج ایران از توافق هسته‌ای نیست.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم‌های مذاکره‌کننده و رفتار آنها در واکنش به این حمایت‌ها اظهار داشت: ایران برای مقابله با ترورسیم و کمک به متحدان از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد و وزارت خارجه مجری کامل سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه ما به عنوان مجریان سیاست خارجه جمهوری اسلامی هم اعتقاد قلبی به این مسائل داریم و هم دستور سازمانی ما این است و هم آرمان‌های انقلاب اسلامی به این مسائل اشاره دارد، یادآور شد: قضاوت رهبری درباره انقلابی بودن مذاکره کنندگان نیز بر پایه این یافته‌هاست.

وی در پاسخ به ابهاماتی که در خصوص واژه تعلیق در متن توافق مطرح می‌شود٬ تصریح کرد: دیروز در مجلس حضور داشتم. رئیس محترم مجلس از وزیر خارجه مشخصا درباره لغو تحریم‌های UN سوال کردند و آقای ظریف هم پاسخ دادند در هیچ کجای توافق از واژه تعلیق استفاده نشده که طبیعتا منظور ایشان تحریم‌های UN بوده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با این حال در دو جای توافق از این کلمه استفاده شده که یک مورد در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا است که به دلیل سازوکار پیچیده این تحریم‌ها٬ آنچه در عمل اتفاق می‌افتد٬ لغو کامل تحریم‌هاست که با توجه به نظام اداری حاکم بر اتحادیه در دو مرحله ابتدا تعلیق و سپس لغو می‌شود.

عراقچی تاکید کرد: تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی که تا پیش از این وجود داشته٬ بنابر توافق وین در روز توافق که حدود دو ماه دیگر است٬ تعلیق خواهد شد و در روز اجرایی شدن بنابر سازوکار تعیین شده به مرور لغو خواهد شد.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و ترکیه پس از توافق خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه دارای روابط مستحکم، قدیمی و بسیار گسترده‌ای هستند که دارای ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که حتما در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد٬ البته اینکه ما در برخی مسائل اختلاف‌هایی داریم٬ کاملا درست است و حتی اینکه برخی از  این اختلاف‌ها کاملا جدی است٬ هم درست است. اما اختلاف‌های دو کشور به هیچ عنوان از حدود خود خارج نشده و بی‌شک پس از توافق روابط فی‌مابین به نحو بهتری ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: ترکیه نیز همچون آذربایجان ما بین ما و اروپا قرار گرفته و حتی در طول تحریم‌ها هم ما روابط خوبی با ترکیه داشتیم و امروز در چارچوب این توافق٬ روابطمان را گسترش خواهیم داد. آنچه  مسلم است این است که روابط ما در سطح کلان٬ روابط بسیار خوبی و نزدیکی است.

تصویب قطعنامه را در شورای امنیت امر مثبتی می‌دانیم

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اثر صدور قطعنامه‌ سازمان ملل بر بررسی توافق در کشورها ابراز داشت: قطعنامه شورای امنیت به لحاظ حقوق بین الملل برای کشورها الزام‌آور است٬ اما اینکه آیا این قوانین بر قوانین داخلی کشورها تفوق دارد٬ در هر کشوری متفاوت است. اتفاقا برای ما و آمریکا این قوانین داخلی است که اولویت دارد و تایید مجلس و شورای امنیت ملی برای ایران و همچنین کنگره و نهادهای نظارتی در آمریکا بر الزام‌های بین‌المللی ارجح است.

عراقچی افزود: تصمیم‌گیری در این مقطع درباره کلیات توافق خواهد بود و امکان تغییر یا اصلاح بخش خاصی از توافق وجود ندارد. ما تصویب قطعنامه را در شورای امنیت امر مثبتی می‌دانیم و این موضوع را در جلسه دیروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دوستان مطرح کردم که ما و برخی از اعضا 1+5 همواره بر این موضوع اصرار داشتیم که می‌بایست ابتدا کلیت توافق مورد تایید قرار بگیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان تغییر توافق توسط رئیس جمهورهای بعدی ایالات متحده یا دیگر کشورهای عضو 1+5 بیان کرد: بنابر توافق، دولت آمریکا متعهد شده که رئیس جمهور آن کشور هر گونه قانون تحریمی کنگره در خصوص توافق را وتو کند و به سرباز زدن از اجرای مصوبات کنگره تا زمانی که توافق پابرجا است، ادامه دهد بنابراین اگر رئیس جمهوری در آینده در آمریکا از اجرای این بند از توافق تخطی کند عملا کل توافق را نقض کرده که در آن صورت باید درباره تمام موضوعات از ابتدا صحبت و تصمیم‌گیری کنیم و این موضوع به روشنی در متن توافق آمده است.

تحریم موشکی به محدودیت موشکی برای ما تبدیل شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی یادآور شد: این دست از تحریم‌ها از قبل تصویب شده و شورای امنیت بنابر آخرین قطعنامه‌اش به روشنی تحریم موشکی ایران را خواستار شده بود و این موضوع در توافق اخیر کاملا تغییر کرده و تحریم موشکی به محدودیت موشکی برای ما تبدیل شده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیشتر شورای امنیت بنا بر بند 41 به ایران دستور می‌داد که به هیچ عنوان حق در اختیار داشتن موشک‌هایی که امکان حمل کلاهک‌های اتمی را داشته باشند ندارد، عنوان کرد: حالا بدون اشاره به بند 41 با لحنی کاملا متفاوت تنها از ما درخواست می‌کند که از این اقدام خودداری کنیم و این در ادبیات سیاسی و حقوقی بین‌الملل اهمیت بسیار زیادی دارد ضمن آنکه هیچ کدام از موشک‌های ما برای حمل کلاهک های اتمی طراحی و تولید و یا خریداری نشده است.

عراقچی تاکید کرد: تذکر این نکته نیز اهمیت دارد که ما به هیچ عنوان سیاست‌هایمان را در خصوص حمایت از دوستان منطقه‌ای و نیز تلاش برای مبارزه با تروریست آنچنان که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند تغییر نخواهیم داد.

سازوکار بازگشت‌پذیری دو طرفه است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سازوکار بازگشت‌پذیری تحریم‌ها گفت: سازوکار بازگشت‌پذیری که اتفاقا این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است روند پیچیده‌ای است که در متن توافق به آن اشاره شده که البته این سازوکار دو طرفه است و اگر هر یک از طرفین چه ایران و چه هر کدام از اعضای 1+5 از اجرای جزئیات این سازوکار تخطی کند اجرای توافق به مشکل برخواهد خورد.

وی افزود: تا آنجا که بنده به خاطر دارم بنابر توافق سازوکار بازگشت‌پذیری تحریم‌ها بدین گونه است که در صورتی که یکی از طرفین خواستار این موضوع شد می‌بایست پس از طرح موضوع جلسه‌ای با حضور وزرای ایران و 1+5 پس از 15 روز به این موضوع رسیدگی کند و در صورت عدم تفاهم می‌بایست یک کمیته مشورتی سه نفره متشکل از یک عضو ایرانی،‌ یک عضو از یکی از کشورهای 1+5 و نیز یک عضو بی‌طرف موضوع را بررسی کنند و اگر باز هم به نتیجه‌ای نرسیدند مسئله را به شورای امنیت ارجاع می‌دهند که تا سی روز آن را بررسی کنند و در صورت عدم حصول نتیجه می‌بایست قطعنامه‌ای از سوی کشوری که خواستار بازگرداندن تحریم‌ها است به شورای امنیت داده شود و در حقیقت در جلسه شورای امنیت قطعنامه پیشین وتو شود که در مجموع چیزی در حدود 60 روز به طول خواهد انجامید.

عراقچی با اینکه یکی از نکات جالب قطعنامه شورای امنیت این است که به روشنی به موضوع بازگشت‌پذیری اشاره شده است، ابراز داشت: اگر کشوری بخواهد با بهانه جویی توافق را برهم زند امکان بازگشت به دوران پیش از توافق برای طرفین وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: در بیانیه وزارت امور خارجه که پس از تصویب قطعنامه در شورای امنیت صادر شد بر این موضوع نیز تاکید شد که در صورت برهم خوردن توافق ایران نه تنها دیگر خود را متعهد به اجرای توافق نمی‌داند بلکه مجاز است از ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی اتمی نیز سرباز زند.

مسیر حل PMD کاملا جدا از مسیر توافق است

وی در خصوص PMD نیز بیان کرد: مسیر حل PMD کاملا جدا از مسیر توافق است و مسئله‌ای است میان ایران و آژانس که ما برای پیشبرد آن منتظر اجرای توافق نیستیم و فقط در قطعنامه آمده است که ایران برای حل مسائل گذشته با اژانس همکاری کند.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: بنابر نقشه راه امضا شده از سوی ایران و آژانس تا پایان ماه جولای آژانس باید تمام سوالات خود را در خصوص یازده موردی که مطرح شده به ایرا ارائه کند ما نیز یک ماه فرصت داریم پاسخگو باشیم و بعد از آن نیز باید مراحل بنابر آنچه تعیین شده طی شود به طور کلی تمام این مراحل تا 15 اکتبر انجام خواهد شد و آژانس نیز موظف است گزارش نهایی خود را تا 15 دسامبر به شورای حکام ارائه کند.

براساس قطعنامه شورای امنیت از فصل هفتم خارج شدیم

عراقچی در پاسخ به سوالی خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل عنوان کرد: براساس قطعنامه شورای امنیت حتی الان نیز ما از فصل هفت خارج شدیم. در همه آن شش قطعنامه قبلی ذکر شده که این قطعنامه‌ها ذیل ماده 41 و فصل هفت بررسی می‌شود و از آنجا که در قطعنامه اخیر به این موضوع اشاره نشده و به جای آن به ماده 25 ارجاع داده شده در واقع ما از فصل هفت خارج شدیم و تنها در یکی دو مورد همچون محدودیت تسلیحاتی و نه تنها بحث موشکی به ماده 41 و فصل هفت اشاره شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل که پیشتر شش قطعنامه علیه ایران ذیل فصل هفت تصویب کرده بود و فعالیت هسته‌ای ایران را تهدید برای جامعه جهانی می‌دانست در قطعنامه اخیر خود علاوه بر اینکه تمام این مدعیات را کنار گذاشته تاکید دارد که ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و حتی کشورهای جهان را نیز برای همکاری هسته‌ای با ایران ترغیب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تصویب چنین قطعنامه‌ای در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است، گفت: اینکه شورای امنیت غنی‌سازی در یک کشور در حال توسعه را بپذیرد و حتی دیگر کشورها را به همکاری هسته‌ای با آن کشور ترغیب کند بی‌سابقه است.

معاون وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: همین جا از منتقدان خواهش می‌کنم در بررسی قطعنامه و توافق علاوه بر اینکه به نکات جزئی توجه می‌کنند ابتدا تصویر کلان قطعنامه و همچنین توافق هسته‌ای را در نظر داشته باشند و اگر این گونه عمل شود نتیجه ایستادگی ده ساله ایران تحت هدایت‌های داعیانه مقام معظم رهبری به خوبی دیده خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۱۹۴۲