خبرگزاری کار ایران

حیدرپور در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس با کلیت توافق نهایی کاملاً موافق است/ تشکیل کمیسیون بررسی توافق تا هفته آینده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس با کلیت اقدامات صورت‌ گرفته و همچنین توافق نهایی کاملاً موافق است.

عوض حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به توضیح‌های وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در صحن علنی مجلس،گفت:  برداشت کلی ما این است که گزارش ارائه شده از سوی آقای ظریف و صالحی، گزارش کاملی بود که در دو قسمت به سمع و نظر نمایندگان مجلس رسید.

وی افزود: در قسمت نخست این گزارش ظریف نکاتی را درباره تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص توافق هسته‌ای عنوان کرد و همچنین مسائلی را در تشریح آنچه در جریان مذاکرات رخ داد و نیز آنچه بنابر توافق نهایی اقدام مشترک یا همان برجام صورت گرفته، مطرح کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابر توضیحات روشن وزیر خارجه کشورمان در متن قطعنامه تصویب‌شده توسط شورای امنیت سازمان ملل، تمامی وظایف ایران، کشورهای 1+5 و سایر کشورهای درگیر به صورت شفاف بیان شده و در این قطعنامه اعلام شده، هر زمان که شورای حکام در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان اطمینان حاصل‌کند،‌ تمامی تحریم‌های شورای امنیت که در سال‌های گذشته علیه کشورمان به تصویب رسیده،‌ به صورت اتوماتیک لغو خواهد شد.

وی افزود: همچنین طبق این توافق٬ تمامی تحریم‌هایی که علیه اشخاص و افراد اعمال‌شده نیز ملغی می‌گردد.

نماینده مردم سمیرم و شهرضا تصریح کرد: در بخش دوم گزارش ارائه شده که توسط علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مطرح شد٬ به جزئیات فنی برجام پرداخته شده و صالحی در پایان به برخی از سوالات نمایندگان نیز پاسخ داد که خوشبختانه توضیحات ارائه شده، مورد قبول نمایندگان قرار گرفت.

حیدرپور همچنین با اشاره به نقش ویژه‌ای که طی توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذاشته شده، تصریح کرد: البته آژانس تا پیش از این چندان بی‌‌طرف نبوده٬ اما امیدواریم که این‌بار آژانس بی‌طرفی خود را به اثبات برساند.

وی افزود: آن‌چنان که در این گزارش نیز مورد تاکید قرار گرفت، مقرر شده در صورتی که در جریان اجرای این برنامه جامع اقدام مشترک، اختلاف‌نظری میان طرفین به‌وجود بیاید، کمیسیونی متشکل از نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 در شورای امنیت تشکیل و به این موارد رسیدگی خواهند کرد.

حیدرپور با اشاره به محدودیت‌هایی که در برخی موارد علیه کشورمان در نظر گرفته شده است، گفت: به‌ هر حال توافق به معنای بده‌بستان است و نباید انتظار داشته‌ باشیم که تمام آن‌چه مدنظر ما است٬ محقق شود.

این نماینده مجلس نهم با تاکید بر فضای مثبت مجلس در جلسه علنی امروز تصریح کرد: مجلس با کلیت اقدامات صورت‌ گرفته و همچنین توافق نهایی کاملاً موافق است. با این‌حال برخی نقطه‌نظرها نیز وجود دارد و به‌‌زعم برخی از نمایندگان، مذاکره‌کنندگان در برخی موارد از خطوط قرمز تعیین شده نظام عدول کرده‌اند که در این موارد نیز مذاکره‌کنندگان باید توضیحات خود را ارائه کنند.

حیدرپور با اشاره به حضور عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل و مذاکره‌کننده ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرد: حضور آقای عراقچی زمینه‌ساز بحث‌های بسیار خوبی در کمیسیون بود.

وی افزود: در جلسه امروز تعدادی از نمایندگان، نقطه‌نظرات و انتقادات خود را در خصوص برخی از جزئیات متن توافق هسته‌ای مطرح کردند و آقای عراقچی نیز به طور مفصل و روشن توضیحات خود را بر اساس متن توافق جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین قطعنامه مصوبه شورای امنیت بیان کرد و نگرانی‌های نمایندگان مرتفع شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تصمیم این کمیسیون برای تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به توافق هسته‌ای، گفت: این کمیسیون ویژه تا هفته آینده تشکیل خواهد شد و اعضای آن که احتمالاً 15 الی 20 نفر خواهند بود، از میان نمایندگانی که دانش تخصصی در بحث انرژی هسته‌ای دارند یا در مسائل امنیتی و سیاست خارجی و بین‌المللی صاحب‌نظر هستند، انتخاب خواهند شد و طی 2 ماه آتی به بررسی دقیق توافق هسته‌ای و متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌پردازند.

کد خبر : ۲۹۱۸۵۵