خبرگزاری کار ایران

فاضل در گفت‌وگو با ایلنا:

منتقدان مذاکرات در صداوسیما نفوذ دارند/ عقلای اصولگرا جلوی دلواپسان را بگیرند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بالاخره حقوقدان حق این ملت را گرفت، گفت:دلواپسان درصددند ماه عسل توافق هسته‌ای را به کام دولت و مردم تلخ کنند.

سیدابوتراب فاضل درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ ضمن تقدیر از عملکرد تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان و با بیان اینکه حقوقدان بالاخره حق ملت را گرفت، گفت: کاملاً قابل پیش‌بینی بود که عده‌ای از مخالفان با دولت برآمده از انتخابات سال 92 سر سازگاری نداشته‌ باشند واین دولت مورد انتقادات شدید و حتی تخریب جدی قرار بگیرد.

وی ادادمه داد: این‌که موضوعی ملی که همه برآن اجماع دارند، بهانه‌ای برای تخریب دولت بشود،نیز دور از انتظار نبود.

فاضل گفت: مخالفان تا زیرسوال بردن مذاکره‌کننده‌ها به پیش رفتند که این مساله به هیچ‌عنوان قابل درک نیست و مهمتر آن‌که مخالفان از این انتقادات برای ترویج یاس و نامیدی در میان جامعه نیز استفاده می‌کنند.

وی افزود: توفیق مذاکرات بنابر قرارداد برجام و تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل با رای قاطع، نه تنها نقطه عطفی در سیاست‌خارجی کشور درطول تاریخ دیپلماسی ماست، بلکه آغاز پارادایمی جدید در سیاست‌خارجی و دیپلماسی بین‌المللی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تشریح کرد: اینکه کشور و دولتی که بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، مشمول تحریم‌های فصل هفت منشور این شورا شود و بعد به‌صورت مسالت‌آمیز و براساس مذاکرات دیپلماتیک علاوه بر این‌که از این تحریم‌ها خارج شود، برخی از حقوق و خواست‌های خود را نیز به‌دست بیاورد،‌ به‌خودی خود اتفاق بزرگی است که در طول تاریخ نیز سابقه نداشته‌ است.

فاضل با اشاره به 3 دسته کلی مخالفان دولت و توافق هسته‌ای٬ خاطرنشان کرد: گروه اول مخالفان توافق و عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با جهان معتقدند مواجهه و تعامل با غرب اساساً با ماهیت انقلاب اسلامی در تعارض است. گروه دوم کسانی‌اند که از قضا با غرب و آمریکا هیچ مشکلی ندارند و اعتراض امروزشان نیز ناشی از این است که این عادی‌سازی روابط در زمانی اتفاق افتاده که آنها در مسند قدرت نیستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: گروه سوم طیفی را شامل می‌شود که اساساً با دولت مخالفند و هدفشان از بیان انتقادها و مخالفت‌ها با دولت نیز معطوف به مسائل داخلی همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آتی است.

وی با اشاره وجوه اشتراک هر سه گروه مخالف تصریح کرد: نکته نگران‌کننده در خصوص این مخالفان در گروی این مسئله است که این مخالفان ابزار رسانه‌ای قدرتمندی در اختیار دارند که در این میان رسانه‌ ملی را باید مهمترین دستگاه رسانه‌ای آنها دانست. این مخالفان نفوذ ویژه‌ای در بخش‌های مختلف خبری صداوسیما دارند و دستگاه خبری ملی کاملاً در اختیار آنهاست.

فاضل با اشاره به نحوه بازتاب رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای در صداوسیما، به‌ویژه تصویب قطعنامه هسته‌ای در شورای امنیت، گفت: صداوسیما طی دو روز اخیر بلوای گسترده‌ای بر سر تصویب قطعنامه هسته‌ای در شورای امنیت به راه‌انداخته و این درحالی است که همین چند سال پیش، زمانی که ایران مشمول تحریم‌های فصل 7 می‌شد٬ سکوت کامل خبری حکمفرما بود و امروز موفقیت تاریخی تیم دیپلماسی کشورمان این‌چنین مورد سیاه‌نمایی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مذاکرات و توافق هسته‌ای٬ جهشی بی‌بدیل در حوزه امنیت بین‌المللی ایران بود که قدرت بازیگری و تاثیرگذاری کشورمان را در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا بخشید و در چنین شرایطی انتقاد ناروا از آن و ترویج ناامیدی و یاس در جامعه جفاست.

فاضل با اشاره به این مهم که تمامی جریان‌های منتقد توافق را طیف‌های مختلف اصولگرایان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: لازم است عقلای اصولگرایی به این مسئله ورود کنند و از دخالت جریان‌ها و طیف‌های جوان و افراطی در این خصوص جلوگیری کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با انتقاد از عملکرد دستگاه رسانه‌ای دولت، یادآور شد: دولت می‌بایست در بخش اطلاع‌رسانی خود جداً تردید کند. بخش رسانه‌ای دولت در بازنمایی اقدامات مثبتی که از سوی دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ناتوان و ضعیف عمل کرده و متاسفانه دولت با بی‌توجهی به این مهم، حتی از رسانه‌هایی که این کار در این خصوص تلاش می‌کنند٬ هیچ‌گونه حمایتی انجام نمی‌گیرد.

کد خبر : ۲۹۱۷۶۱