خبرگزاری کار ایران

ظریف در مجلس:

مذاکره می‌کنیم اما باج نمی‌دهیم/ کسی در برنامه تسلیحاتی ایران حق دخالت ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تصریح کرد: تحقیق و توسعه و غنی‌سازی ما و هیچیک از تاسیسات هسته‌ای ما تعدیل نخواهد شد و روشن شد برنامه تسلیحاتی ما به هیچ کس ربطی ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ محمدجواد ظریف با حضور در جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 30 تیرماه) برای ارائه گزارش به نمایندگان به پارلمان آمده بود٬ با بیان اینکه هفته پیش توافقی تاریخی بین ایران و شش کشور به ظاهر قدرتمند مورد توافق جهانیان قرار گرفت٬ تصریح کرد: جهان پس از این توافق٬  آن را به عنوان پیروزی منطق بر جنگ‌طلبی استقبال کرده و نقطه عطفی در تاریخ بین‌الملل به اعتراف دوست و دشمن قلمداد کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: عزت، خودباوری، اقتدار و سربلندی توام با حکمت مردم ایران به همراهی رهبر فرزانه به اثبات جهانیان رسید و در مذاکراتی طولانی و نفس‌گیر با توکل به خدا و پشتیبانی مردم بر همگان مشخص شد ایران در این مذاکره با جهانیان گفت‌و‌گو می‌کند٬ اما باج نمی‌دهد ثابت شد ایران در سخت‌ترین شرایط تحریم حاضر است ساعت‌ها  مقاومت و دو سال مذاکره را ادامه دهد٬ اما در برابر فشار از خطوط قرمز عدول نکند.

وی ادامه داد: به امریکا ثابت شد به قول مقام معظم رهبری تسلیم ایران را مگر به خواب ببیند و فرزندان شما برای 6 کشور دنیا مشخص کرد که هیچ کس نباید یک ایرانی تهدید کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: غنی‌سازی و تحقیق و توسعه ما و هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ما تعدیل نخواهد شد و روشن شد برنامه تسلیحاتی ما به هیچ کس ربطی ندارد.

وی ادامه داد: اگر کسی ادعا می‌کند ایران باید در منطقه پاسخگو باشد٬ این امریکا و غرب هستند که در فلسطین، یمن و سوریه مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند و مهمتر از این شدت عصبانیت رژیم صهیونیستی است که نشان از اقتدار ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جای تعجب ندارد که شاهد جیغ و داد نخست وزیر رژیم صهیونیستی و توسل او به کنگره برای رای منفی به توافق باشیم. چرا که برای آنها خطر بزرگی به دنبال دارد و به خاطر همین شاهد لابی بزرگی رژیم صهیونیستی هستیم که با تبلیغات چند میلیون دلاری در پی جلوگیری از تصویب قطع‌نامه برجام در  شورای امنیت هستند.

اهداف ما که بر روی آن پافشاری کردیم و در متن برجام آمده است؛ ستانده‌های ما بودند که مهمترین آن حفظ عزت و اقتدار ایرانی، تثبیت برنامه هسته‌ای و غنی سازی آب سنگین و حفظ فردو و رفع همه تحریم‌ها بود که با لغو 6 قطع‌نامه تهدیدآمیز شورای امنیت سازمان ملل تحت فصل 7 به پایان رسید و نه تنها تحریم‌ها لغو شدند بلکه برنامه هسته‌ای ایران که تاکنون ممنوع بود؛ همچنین از تقویت توان دفاعی ایران جلوگیری می‌شد٬ به صورت وظیفه‌ای بین‌المللی درآمد تا با کمک همه ابزارها برنامه هسته‌ای ایران و توان موشکی کشور ارتقا یابد.

ظریف تصریح کرد: دوستان، آقای رئیس، دوستان متحد آمریکا و مخصوصا رژیم صهیونیستی تا این حد  در میان متحدانشان منزوی نبودند٬ و من در این لحظه افتخار دارم بر اساس مصوبه متن کامل برجام را به مجلس تقدیم کنم.

وی با خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس تصریح کرد: توافق هسته‌ای را در سطوح مختلف، کلان، خرد، بین المللی منطقه‌ای از زاویه‌ای راهبردی از زاویه تحریم‌ها و حتی از زاویه برنامه درازمدت هسته‌ای می توان ارزیابی کرد اما از هر سطحی که آن را تحلیل کنیم نباید فراموش کردهر توافق یک بده بستان است و هر طرف بخشی از خواسته‌ها را به نفع بخش دیگر صرف نظر می‌کند تا خواسته‌ها متعادل شود.

ظریف با بیان اینکه سوال بزرگ این است در یک تصویر بزرگ داده‌ها و ستانده‌ها با 1+5 چه بوده٬ گفت: اهداف ما که بر روی آن پافشاری کردیم و در متن برجام آمده است؛ ستانده‌های ما بودند که مهمترین آن حفظ عزت و اقتدار ایرانی، تثبیت برنامه هسته‌ای و غنی سازی آب سنگین و حفظ فردو و رفع همه تحریم‌ها بود که با لغو 6 قطع‌نامه تهدیدآمیز شورای امنیت سازمان ملل تحت فصل 7 به پایان رسید و نه تنها تحریم‌ها لغو شدند بلکه برنامه هسته‌ای ایران که تاکنون ممنوع بود؛ همچنین از تقویت توان دفاعی ایران جلوگیری می‌شد٬ به صورت وظیفه‌ای بین‌المللی درآمد تا با کمک همه ابزارها برنامه هسته‌ای ایران و توان موشکی کشور ارتقا یابد.

وی ادامه داد: بر اساس آموزه‌های دینی و انسانی ما و همچنین فتوای مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست٬ لذا ایجاد اطمینان از این امر٬ امتیاز خاصی نیست٬ بنابراین علاوه بر تثبیت برنامه هسته‌ای ایران٬ سوال دیگر این است که ستانده عملی ما در این مذاکرات چه بوده است؟ باید در پاسخ این سوال٬ آن را مهر تایید شورای امنیت سازمان ملل بر برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران بدانم که اصولا در تاریخ 70 ساله شورا بی سابقه بود.

ظریف ادامه داد: در شش قطع‌نامه قبلی که همگی تحت فصل 7 منشور، برنامه غنی‌سازی ایران را به عنوان تهدید قلمداد می‌ شد٬ به اینجا ختم شد که این شورا با تصویب قطع‌نامه‌ای که در کلیت تحت فصل هفت نیز برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت پذیرفت و تمامی کشورها را تشویق کرد برای توسعه آن به ایران کمک کنند و آینده تجاری ایران را به رسمیت شناخته شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: برنامه غنی‌سازی ایران بدون یک روز توقف بر اساس طرح مدون در هشت سال نخست برجام با پذیرش برخی محدودیت‌ها انجام شده که نه تنها پایه‌های علمی و کاربردی لازم برای حرکت به سمت غنی‌سازی را از بین نمی‌برد بلکه با بهره‌برداری از بهترین سانتریفیوژها و دانشمندان غیور ایرانی غنی‌سازی را ادامه خواهیم داد و نهایتا در طراحی علمی و کارشناسی 15 ساله که به تایید طرفین رسید که این دستاورد برای 5 نیروگاه هسته‌ای کافی است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به این نکته که این امتیاز برای برخی کشورها آرزویی دست نیافتنی است٬ تاکید کرد: برخی کشورهای دوست آمریکا حتی نتوانستند به این نقطه برسند که آمریکا برایشان حتی یک نیروگاه بسازد و همان‌ها امروز با غبطه به نتیجه پایمردی ایرانیان می‌نگرند.

برنامه غنی‌سازی ایران بدون یک روز توقف بر اساس طرح مدون در هشت سال نخست برجام با پذیرش برخی محدودیت‌ها انجام شده که نه تنها پایه‌های علمی و کاربردی لازم برای حرکت به سمت غنی‌سازی را از بین نمی‌برد بلکه با بهره‌برداری از بهترین سانتریفیوژها و دانشمندان غیور ایرانی غنی‌سازی را ادامه خواهیم داد

ظریف با اشاره به ستانده دیگر مذاکرات آن را لغو همه تحریم‌های مالی در رابطه با برنامه هسته‌ای به طور یکجا در روز اجرایی شدن توافق خواند و تصریح کرد: بقیه تحریم‌ها در فاصله‌ای چند ساله برداشته می‌شوند٬ بنابراین برجام کاملا به نفع ایران است.

وی بار دیگر تاکید کرد مذاکره یک بده‌بستان است و تا زمانی که دو طرف برای رسیدن به خواسته‌ها انعطاف نداشته باشند٬ مذاکره٬ انجام شدنی نیست٬ اما باید بدانیم انعطاف ما با برنامه و هدفمند بوده همچون کشتی‌گیری که برای امتیازهای بزرگ امتیازی کوچک می‌دهد٬ اما نهایتا دستی که برای پیروزی بالا می‌رود دست اوست.

وزیر خارجه کشورمان به مصاحبه رئیس‌جمهور امریکا اشاره کرد و گفت: فردای روز توافق٬ توماس فریدمن از اوباما پرسید 6 قدرت در یک طرف و ایران در طرف دیگر بودند. با این حال چرا نتوانستیم از این اهرم استفاده کنیم و زیرساخت‌های غنی‌سازی را برای همیشه برچینیم؟ این سوال بزرگی بود که اکنون آمریکا غرب از خود می‌پرسد. هیچ کس در پایان توافق نمی‌گوید ایران تسلیم شد و اگر صحبت از تسلیم است، تسلیم قدرت بر خواسته‌های ایران است.

ظریف ادامه داد: طرح اسلام هراسی٬ ایران هراسی و شیعه هراسی نتانیاهو به یک‌باره مفتضح شد و نه تنها تمام زیرساخت های غنی‌سازی و هسته‌ای ما حفظ شد٬ بلکه این مسیر با روندی معقول ادامه یافت، برنامه هسته‌ای ما پیگیری شد و به کشوری دارای فناوری هسته‌ای تبدیل شدیم که از ذیل تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت خارج می‌شویم و ‌آنها را فرومی‌شکنیم.

وی با بیان اینکه توضیحات فنی را آقای صالحی ارائه می‌کنند و من تنها قسمت تحریم‌ها را توضیح می‌دهم٬ بیان داشت: تحریم‌های اقتصادی، مالی، گازی، بیمه، حمل‌ونقل،‌ تجاری و کلیه تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای توسط آمریکا و اتحادیه اروپا در ابتدای توافق به طور کامل لغو و متوقف می‌شوند؛ همچنین تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی نیز به طور کامل برداشته می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: برای اولین بار پس از سه دهه تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه ممنوعیت هواپیماهای مسافربری مرتفع شد و امکان بازسازی ناوگان هوایی به دست آمد.

محدودیت فروش نفت ایران به طور کلی منتفی شد و صادرات فرش و خشکبار پا خواهد گرفت. همچنین نقل و انتقالات مالی و بیمه‌ای، پیام‌رسانی، سویفت، فاینانس ،‌تجارت، وام‌های بلاعوض، ترجیحی،‌ الماس،‌ اسکناس، نرم‌افزار،‌ نفت،‌وگاز،‌ پتروشیمی، حمل‌ونقل و ... از زیر یوغ تحریم‌ها خلاص و صادرات و تامین تجهیزات این حوزه‌ها آزاد خواهد شد.

 

بانک مرکزی، کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، ایران ایر، بانک‌ها و موسسات کشور و همچنین حدود 800 شخصیت حقیقی و حقوقی از زیر تحریم‌ها خارج شدند و دسترسی به انرژی برای کشور  تسهیل شد.

ظریف در ادامه توضیح رفع تحریم‌ها تصریح کرد:  محدودیت فروش نفت ایران به طور کلی منتفی شد و صادرات فرش و خشکبار پا خواهد گرفت. همچنین نقل و انتقالات مالی و بیمه‌ای، پیام‌رسانی، سویفت، فاینانس ،‌تجارت، وام‌های بلاعوض، ترجیحی،‌ الماس،‌ اسکناس، نرم‌افزار،‌ نفت،‌وگاز،‌ پتروشیمی، حمل‌ونقل و ... از زیر یوغ تحریم‌ها خلاص و صادرات و تامین تجهیزات این حوزه‌ها آزاد خواهد شد.

وی گفت: بانک مرکزی، کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، ایران ایر، بانک‌ها و موسسات کشور و همچنین حدود 800 شخصیت حقیقی و حقوقی از زیر تحریم‌ها خارج شدند و دسترسی به انرژی برای کشور  تسهیل شد.

ظریف با بیان اینکه برای اولین بار ممنوعیت شرکت های خارجی در ایران لغو شد٬ بیان داشت:  آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای اجتناب کنند  و از اعمال تحریم‌ تحت عنوان جدید بپرهیزند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قطعنامه شورای امنیت که تا دیروز ایران را مستحق تنبیه می‌دانست٬ امروز کشورهای دنیا را به همکاری با ایران تشویق می‌‌کنند؛ همچنین نیروگاه،‌ تولید سوخت هسته‌ای،‌ تحقیق و توسعه هسته‌ای و حوزه‌های دیگر نه تنها ممنوع نیست٬ بلکه حوزه‌های همکاری با ایران اعلام شده است.

وی گفت: تعهدهای 1921 مبنی بر فعالیت موشکی همراه با ممانعت و ساز و کار عریض و طویل راستی‌ آزمایی به یک درخواست غیرالزام ‌آور تبدیل شد.

ظریف با بیان اینکه تا چند ماه قبل اکثریت اعضا به دنبال حفظ تحریم‌های  35 گانه موشکی و تسلیحاتی  در شش قطعنامه بودند٬ اما با مقاومت فرزندان انقلابی شما و حمایت رهبر ما مواضع خود را شفاف و صریح اعلام کردیم که دیروز هم پس از تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل این مواضع به صورت یک بیانیه منعکس شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این سوال که شاخصه توافق خوب چیست٬ گفت: برای ما این مهم بود که خطوط قرمزی که توسط رهبری  ابلاغ شده بود٬ کاملا توسط تیم هسته‌ای رعایت شود و این تیم مفتخر است رعایت حقوق و چارچوب کلی نظام را از ابتدای مذاکرات تا پایان آن در سرلوحه کاری خودش قرار داده است.

سوال‌های نمایندگان مجلس از ظریف

رئیس مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن این پرسش که نکته‌ای در برجام و قطعنامه است که زمان خاتمه تحریم ها حداکثر 10 سال است و اگر آژانس زودتر نظر خود را ارائه دهد٬ زمان پایین‌تر مبنا قرار می‌گیرد. اما اخیرا نماینده آمریکا مطلبی را مطرح کرده که ما بنا داریم 5 سال به این 10 سال برای زمان برگشت‌پذیری اضافه کنیم؛ که این سخنان یک تناقض بزرگ و تخلف است و مجلس به هیچ وجه قبول نمی‌کند خارج از چارچوب برجام٬ کسانی بخواهند چنین دعوی داشته باشند، توضیح خود را در این رابطه ارائه کنید.

ظریف در پاسخ به سوال رئیس مجلس تصریح کرد: ما به این سخنانی که زده شده٬ به شدت اعتراض کرده‌ایم و حتما نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد٬ اما نظر قطعنامه در این‌باره کاملا صریح است و در قطعنامه به صراحت آمده که در پایان ده سال نظارت شورای امنیت بر موضوع هسته‌ای ایران خاتمه خواهد یافت.

لاریجانی در ادامه با طرح سوال دیگری تاکید کرد که «لغو تحریم ها نباید مشروط به گزارش آژانس باشد و این را رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند٬ لطفا در این باره توضیح دهید که این نوع گزارش چه نوع گزارش آژانسی است.» که ظریف در پاسخ به این سوال رئیس مجلس گفت: ما یک نوع گزارشی داریم که در آن آژانس باید قضاوت کند٬ مثلا بایدبگوید که فعالیت اعلام نشده در ایران وجود ندارد که رهبر معظم انقلاب به این نوع گزارش اشاره کرده اند و فرمودند که برای این که آژانس بخواهد این کار را بکند٬ زمان زیادی را طول خواهد داد و چنین چیزی به این راحتی ممکن است٬ محقق نشود٬ برای همین منظور نیز ما این شرط را که تا روزهای آخر جزء‌ شرایط حتی نظارت شورای امنیت بود به طور کامل برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: البته اگر آژانس زودتر به این نتیجه برسد٬ مدت محدودیت‌ها کاسته خواهد شد. البته نظارت شورای و محدودیت‌ها کاسته خواهد شد که این نیز صریح ذکر شده است و هیچ شرط دیگری نیز در آن وجود ندارد.

وزیر امور خارجه در همین راستا افزود: آنچه باقی می ماند راستی‌آزمایی متناظر و متقابل اقداماتی است که در مرحله اول از روز توافق یعنی دو ماه و نیم تا سه ماه آینده که کنگره آمریکا بتواند مراحل قانونی خود را طی کند و سایر کشورها من‌جمله جمهوری اسلامی ایران مراحل قانونی خودشان را طی کنند و به دبیر کل اعلام کنند که آماده اجرا هستند.

ظریف افزود: از طرف دیگر آژانس هم قبل از اینکه ما اقدامی انجام دهیم٬ اعلام کند که تمامی ضرورت‌هایی که آژانس برای حل وفصل موضوع‌های گذشته داشته٬ از سوی ایران حل شده است. در آن زمان ما شروع می‌کنیم به اقدام کردن و ما این اقدامات را ما شخصا نظارت می‌کنیم. یعنی اگر قرار باشد لایحه و چیزی بنویسند٬ با مشورت ما انجام خواهد پذیرفت٬ لذا دقیقا می‌دانیم تحریم‌ها چگونه برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع با موضوعی که مورد نظر حضرت آقا بوده٬ متفاوت است و من شخصا دراین باره به ایشان گزارش داده‌ام. این مسئله با آن مسئله که قضاوت آژانس در مورد اقدام کیفی بوده است٬ کاملا متفاوت است و احساس می کنم این خط قرمز رهبر معظم انقلاب کاملا رعایت شده است.

لاریجانی در ادامه با بیان این پرسش که اینکه مطرح می‌شود موضوعات در قطعنامه آمده٬ اما در متن توافقنامه نیامده است و نقض آنها نقض توافق‌نامه نیست٬ به چه معناست و چرا این مسئله گفته نمی‌شود که در قطعنامه اخیر آمده است که به محض نقض رکن قطعنامه تحریم‌های UN قابل بازگشت خواهد بود.

ظریف در پاسخ به این پرسش با قاطعیت اعلام کرد که این تحریم‌ها برنخواهد گشت و افزود: اصلا قطعنامه جدید هیچ ساز و کار تنبیهی ندارد و تنها ساز و کار بازگشت تحریم‌های گذشته طی روند طولانی 60 روزه حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است که باید از کمیسیون مشترک شروع شود و درهمین‌باره کمیته نظارتی سه نفره ای نیز درست شده که در این باره اظهار نظر می‌کند و در چنین شرایطی ما بعد از 30 روز می‌توانیم از تعهدات خود برگردیم. اما آنهایی که می خواهند تحریم‌های خود را بازگردانند 30 روز دیگر نیز باید زمان سپری کنند و در شورای امنیت مجبور خواهند شد رای این شورا را وتو کنند و قطعنامه ای که با وتو مانع از تصویب آن شده باشند٬ در دنیا کسی برایش خیلی ارزش قائل نخواهد بود.

وی افزود: این روند٬ روند بسیار مشخصی است که برای ما متناظر به برجام است و هیچ ارتباطی به قطعنامه شورای امنیت ندارد و ما تا روز آخر تلاش کردیم که هرگونه سازوکار رسیدگی، گزارش‌گیری، پیگیری و مسائل کارشناسی را که در قطعنامه‌های گذشته وجود داشته است؛ همه را مختومه کرده‌ایم.

همچنین در ادامه لاریجانی سوال دیگری را از قول نمایندگان مطرح کرد به این مضمون که در بند 18 برجام گفته شده است که UN بعد از تایید آژانس در تکالیفی که ایران انجام داده است؛ در بند 15 پیوست 5 می‌تواند تحریم‌ها را تعلیق کند؛ توضیح بفرمایید که این لغو است یا تعلیق؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال تصریح کرد: کلمه تعلیق در هیچ جای برجام نیامده است و هر کس تعلیق ترجمه کرده است؛ اشتباه ترجمه کرده و من با قاطعیت اعلام می‌کنم که کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد٬ این مسئله «لغو» شده است و این لغو نیز دیروز انجام شده و تاریخ اجرای لغو زمانی است که آژانس گزارش دهد که ما اقدامات کمّی را انجام داده‌ایم.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی در بیان سوال دو نفر از نمایندگان اشاره داشت که در مورد موشک‌های بالستیک؛ این موشک‌ها علی‌القاعده باید ظرفیت حمل 250 تا 500 کیلو مواد منفجره را داشته باشد و برد آن نیز بیش از 300 کیلومتر باشد،‌ طراحی این امر وقتی نوشته شود شامل برخی موشک‌های ما نیز می‌تواند بشود یا لااقل این مسئله تفسیرپذیر است٬ لطفا دراین باره توضیح دهید؟

ظریف در پاسخ به این سوال اشاره داشت که همانطور که توضیح داده‌ام این بحث اولا نقض برجام نیست ثانیا این بند قطعنامه  یا درست‌تر بگویم بند ضمیمه قطعنامه به شکل غیر‌الزام آور آورده شده و سوم اینکه کلمه طراحی شدن برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای اولین بار است که به قطعنامه شورای امنیت اضافه می‌شود و در قطعنامه‌های قبلی همان قابلیت حمل آورده شده بود و ما چون هیچ یک از موشک‌های خود را برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم؛ لذا از دید ما این موضوع همانطور که از ابتدا ارتباطی به شورای امنیت نداشته؛ هم اکنون نیز به این شورا ارتباطی پیدا نمی‌کند.

ظریف با در خواست از نمایندگان برای مطالعه دقیق بند 9 قطعنامه 1929 و بند ماقبل آخر مقدمه قطعنامه 1929 تصریح کرد: همه آنهایی که به برخی پرسش‌ها در این باره دامن می‌زنند٬ اگر قطعنامه یادشده را دقیق مطالعه کنند٬ خواهند فهمید چه تغییری در این وضعیت ایجاد شده و تغییر ایجاد شده بسیار بزرگ بوده و با امنیت ملی کشور سر و کار خواهد داشت.

لاریجانی با تشکر از توضیحات کامل ظریف ابراز امیدواری کرد که در مسیر پیش‌رو نقطه نظرات لازم برای ادامه کار به تیم مذاکره کننده منتقل شود.

 

محمد جواد ظریف در ادامه با بیان اینکه : شاخصه یک توافق خوب از نظر همه ما رعایت خطوط قرمز و چارچوب‌های اصلی ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب است و تیم مذاکره کننده مفتخر است در طول 2 سال گذشته همواره رعایت این خطوط و چارچوب ها را سرلوحه کار خود داشته است و از ابتدای مذاکرات و در طول دو سال گذشته بسیاری از خطوط ترسیمی به تدریج و به یاری خدا محقق شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر پذیرش حق  غنی سازی به ایران توسط جامعه جهانی افزود: از جمله دستاوردهایی که در سایه خطوط قرمز به تدریج به آن رسیدیم می‌توان به حفظ آب سنگین اراک، عدم تعطیلی هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای، عدم نظارت بر سیستم‌های تسلیحاتی و نظامی ایران،‌ پرهیز از ورود به موضوعات غیر هسته‌ای، لغو فوری تحریم‌های اقتصادی و مالی، لغو فوری قطعنامه‌های شورای امنیت از آن جمله است و در طول چند ماه گذشته که با نزدیک شدن به پایان مذاکرات مباحث دقیق‌تر و حساس‌تر مطرح می‌شد٬ خطوط قرمز برجام نیز به شکل دقیق‌تر مشخص شده‌اند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما موارد خط قرمز را با جدیت پیگیری کردیم و به یاری خدا امروز می‌توانیم این گزارش را ارائه دهیم که در حد توان اکثریت خطوط قرمز یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم. تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته‌ای به طور کامل و در روزی که به عنوان روز توافق شناخته خواهد شد لغو٬ و در روز اجرایی شدن عملا به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته می شود.

وی در تشریح دستاوردهای مذاکرات انجام شده افزود: تحریم‌های تسلیحاتی ابتدا به محدودیت تبدیل خواهد شد و در ادامه به صورت کامل برداشته می شود و نقض این تحریم‌ها نقض توافق نخواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد تحریم‌های اشاعه‌ای افزود: این تحریم‌ها که مربوط به کالاهای چندمنظوره هستند٬ به مرور برداشته خواهند شد. همزمانی برداشته شدن تحریم‌های مالی و اقتصادی با توافق و متناظر بودن اقدامات ایران و طرف مقابل که یکی دیگر از نکات برجسته و راهگشای رهبر معظم انقلاب بود؛ به نحوی در مورد آن تصمیم‌گیری شد که ابتدا شورای امنیت بدون اینکه کوچک‌ترین اقدامی توسط جمهوری اسلامی انجام شود٬ روز گذشته لغو تحریم‌ها را تصویب کرد و این کار علیرغم مخالفت کنگره آمریکاو بنا بر اصرار جمهوری اسلامی و برخی از اعضا 1+5 انجام شد تا هیچ اقدامی توسط ما قبل از لغو کلی قطعنامه‌های شورای امنیت انجام نشود.

ظریف ادامه داد: پیش از شروع اقدامات ایران و قبل از آنکه حتی یک پیچ و مهره باز شود٬ طرف‌های آمریکایی و اروپایی تحریم‌های خود را کتبا و قانونا لغو خواهند کرد و اثربخشی این اقدامات همزمان با اثربخشی اقدامات ایران انجام خواهد شد و همزمان با اقدامات هسته‌ای ایران طرف مقابل نیز اقدامات قانونی، تدوین مقررات اجرایی و آماده‌سازی بنگاه‌های اقتصادی و مالی را در همین زمان که ما اقدامات خود را آغاز می‌کنیم٬ انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: براساس «برجام» تدوین مقررات و دستورالعمل‌های داخلی رفع تحریم‌ها با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران صورت خواهد گرفت و همانگونه که آژانس اقدامات مشخصی را از سوی ایران تایید می‌کند و با توجه به اینکه این اقدامات ناظر بر نظارت محتوایی از سوی آژانس نیست ایران نیز اقدامات متناظری برای راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها از سوی  طرف مقابل انجام خواهد داد.

ظریف گفت: اصل همزمانی حتی در زمانبندی لغو اجرایی شدن تحریم‌ها توسط کنگره و ارائه پروتکل الحاقی بررسی و تصویب شده است. در تمامی مراحل همانگونه که اشاره شد خطوط قرمز رعایت شده و نقش آژانس تنها نقشی کمّی است؛ همانگونه که دو سال گذشته این نقش را در مورد اجرای توافق ژنو آژانس اجرا کرده است.

رییس تیم مذاکره کننده کشورمان با 1+5 ادامه داد: برای حصول اطمینان از صحت عملکرد آژانس در موضوع موارد اختلافی گذشته که به غلط به آن PMD گفته می‌شود٬ جدول زمانی اجرای توافق به گونه‌ای طراحی شده است که قبل از کسب اطمینان لازم هیچ اقدامی در حوزه هسته‌ای توسط ایران انجام نخواهد شد و در مراحل بعدی نیز دوره‌های زمانی معین در نظر گرفته شده‌اند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: هیچ چیز حتی پایان رسیدگی شورای امنیت و رفع محدودیت‌های تسلیحاتی یا رفع محدودیت‌های موشکی موکول به گزارش محتوایی آژانس نخواهد بود٬ و این علیرغم تاکید مجدانه طرف‌های مذاکره کننده ما بوده است که همه کشورهای طرف مذاکره بر روی آن تاکید داشتند.

وی افزود: ما توانسته ایم این امتیاز را بگیریم که اگر آژانس زودتر توانست به نتیجه گیری در مورد عدم وجود فعالیتهای اعلام نشده در مورد ایران برسد محدودیت‌ها زودتر برداشته خواهد شد٬ لذا به نفع ما می‌توانند اقدام کنند٬ اما اجازه نداده‌ایم به ضرر اقدام انجام شود.

ظریف ادامه داد: در رابطه با خط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندان در توافق امضا شده میان ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده که با نظارت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام شد٬ به گونه‌ای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در آینده نیز همه نظارت‌ها طبق روش‌های معمول بین‌المللی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود که در برجام در مورد آن به صراحت ذکر شده که در خواست‌ها با در نظر گرفتن حقوق حاکمیتی ایران و در حداقل ضرورت خواهد بود در بحث دوران محدودیت تاکید بر خط قرمز رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه محدودیت غنی‌سازی و به ویژه تحقیق و توسعه باید زیر 10 سال باشد٬ اصلی‌ترین محور مورد اختلاف و از اختلاف‌های عمده در آخرین روزهای مذاکره بود که تا آخرین لحظات ادامه یافت که نهایتا همانطور که در متن برجام نیز آمده٬ یک دوره هشت ساله برای برنامه غنی‌سازی و برنامه تحقیق و توسعه صراحتا ذکر شده و پس از آن برنامه ایران سیر تدریجی خود به سمت تجاری شدن و صنعتی شدن را با شیبی معقول طی خواهد کرد.

ظریف در ادامه با تاکید بر رعایت شدن خط قرمزها در زمینه تحقیق و توسعه افزود: بنا به تلاش‌های انجام شده تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت و پیشرفته‌ترین سانتریفیوژها بکار خود ادامه خواهند داد. و دو دوره که با سر و صداهای زیاد به عنوان دوره های 20 و 25 ساله مطرح می‌شوند محدودیت نیستند که خلاف خطوط قرمز تعیین شده باشند٬ بلکه صرفا اقدامات شفافیت‌زا هستند که از آن جمله می‌توان به نظارت بر معادن اشاره کرد که پس از بررسی کارشناسانه٬ نه تنها مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند٬ بلکه از بسیاری اتهامات که در آینده درخواست‌های غیرمنطقی برای دسترسی را شکل خواهد‌داد، جلوگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به سایت فردو افزود: در این مکان هزار و 44 ماشین با کلیه زیرساخت‌ها در فردو باقی خواهد ماند که از این میان دو زنجیره به فعالیت بدون گاز ادامه خواهند داد و 4 زنجیره با تمامی امکانات در جای خود باقی خواهند ماند؛ که در این زمینه نیز خطوط قرمز تا حد ممکن رعایت شده و به محضر رهبر معظم انقلاب نیز گزارش شده است.

وزیر امور خارجه در مورد سایر خطوط قرمز و رعایت آن در توافق تصریح کرد: در مورد اراک به لطف الهی تمامی خطوط قرمز به طور کامل رعایت شده است؛ نخست اینکه ماهیت آب سنگین اراک در جریان مدرن‌سازی کامل حفظ خواهد شد و بدین منظور طراحی مفهومی چند رآکتور جدید توسط دانشمندان کشورمان انجام گرفته و عینا ضمیمه توافق شده است؛ ثانیا در جدول مربوط به زمانبندی صریحا اشاره شده که هر اقدامی در اراک در مورد خروج قلب رآکتور پس از  انجام توافق بین ایران و چین و دیگر اعضای 1+5 صورت خواهد پذیرفت٬ تا این نگرانی رهبر معظم انقلاب نیز مد نظر قرار گرفته باشد.

وی تاکید کرد: مجوز این اقدام که قبلا دارای ممنوعیت‌های شدید در شورای امنیت بود براساس ماده 41 منشور ملل متحد در قطعنامه‌ای که دیروز صادر شد داده شد و نگرانی رهبر معظم انقلاب در مورد تولید سوخت در داخل در متن اصلی و ضمیمه شماره یک توافق تصریح شده است.

ظریف یادآور شد: در این بند آمده است که ایران امکان تولید سوخت در داخل خاک خود را دارد و حتی در این بند ذکر شده که کمیسیون مشترک باید در این زمینه به ایران کمک کند.

وی اشاره داشت: همچنین در توافق آمده که سوخت رآکتور اراک بعد از سوخت اولیه در ایران ساخته خواهد شد و همچنین تاکید شده در صورتی که سوخت ساخته شده در ایران با کمک بین المللی دارای استانداردهای لازم باشد٬ از محدوده 300 کیلو گرمی خارج است و ذخایر مواد غنی‌شده  از بین نخواهد رفت و اورانیوم غنی شده٬ یا به مصرف داخلی می رسد یا در بازارهای جهانی فروخته خواهد شد.

وزیر امور خارجه گفت: بدین ترتیب ایران جز کشورهای وارد شده در بازار فروش مواد غنی‌شده می‌گردد و تحریم فروش مواد اولیه هسته‌ای به ایران که 35 سال است علیه مردم ایران اعمال می‌شود٬ با دستور شورای امنیت برداشته خواهد شد.

خط قرمز دیگر عدم پذیرش بازرسی و ممنوعیت‌های مربوط به مسائل دفاعی و موشکی بود که به صورت کامل در توافق حاصل شده و حتی در قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت قابل قبولی بیان شده و به محضر رهبر معظم انقلاب نیز گزارش شده است.

وی افزود: برخی دوستان شاید نگران باشند که چرا چندین بار در قطعنامه دیروز به ماده 41 اشاره شد؛ که در پاسخ باید یادآور شد: ماده ذکر شده برای رفع تحریم‌ها مقررات مربوط به آنها و به‌ویژه مربوط به رفع تحریم‌ها از روز توافق است و از دیروز امکان خرید و فروش اورانیوم توسط ایران فراهم می‌شود که این امکان شامل بازسازی اراک نیز می‌شود و ما در این باره مجبور نیستیم منتظر روز اجرایی شدن شویم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه برخی دوستان نباید امتیارهای گرفته شده در مذاکرات را به ضرر کشور تفسیر کنند٬ افزود: بر خلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل هیچیک از سانتریفیوژها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج نمی‌شوند و منهدم نمی‌شوند و قبل اراک نیز پس از خروج در کشور نگهداری خواهد شد.

ظریف در تشریح چگونگی دستیابی به خطوط قرمز در فرآیند مذاکرات ادامه داد: خط قرمز دیگر عدم پذیرش بازرسی و ممنوعیت‌های مربوط به مسائل دفاعی و موشکی بود که به صورت کامل در توافق حاصل شده و حتی در قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت قابل قبولی بیان شده و به محضر رهبر معظم انقلاب نیز گزارش شده است.

نحوه توجه به موشک‌های بالستیک به صورت محتوایی دگرگون شده و به جای عبارت موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای که در همه قطعنامه های قبلی و حتی قطعنامه کلی شورای امنیت ذکر شده است

وی ادامه داد: با مقاومت بسیار شدید تیم مذاکره کننده طرف مقابل خواسته‌های اولیه برای نظارت و راستی‌آزمایی در برنامه موشکی را کامل کنار گذاشت، در قطعنامه 2231 ممنوعیت شدید هرگونه برنامه موشکی ایران از یک اقدام اجباری قابل پیگرد و حتی قابل پیشگیری و اقدامات قهر آمیز ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد در قطعنامه 1329 خارج شد و به یک محدودیت غیر الزام‌آور تبدیل شده و کلیه ساز و کارهای نظارتی تا روز قبل توافق برجام بر حفظ آنها اصرار می‌شد برداشته شد.

ظریف گفت: دوستان و کارشناسان گرامی را دعوت می‌کنم که فقط برای یک بار بند 9 اجرایی و بند ماقبل آخر مقدماتی قطعنامه 1929را با دقت مطالعه کنند و تقاضا می‌کنم و آن را با بند 3 ضمیمه 2 قطعنامه 2231 مقایسه کنند و آن زمان متوجه خواهند شد چه تحول مهمی در این زمینه اتفاق افتاده است.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: نحوه توجه به موشک‌های بالستیک به صورت محتوایی دگرگون شده و به جای عبارت موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای که در همه قطعنامه های قبلی و حتی قطعنامه کلی شورای امنیت ذکر شده است در چند روز آخر با تلاش خدمتگزاران شما به عبارت موشک‌های بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده اند تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: در قطعنامه دراین باره اینگونه ذکر شده که توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروط هستند و تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن است؛ به‌علاوه موضوع موشک و خرید و فروش سلاح خارج از توافق و تنها جزئی از قطعنامه است که عدم اجرای آن تخلف از توافق محسوب نخواهد شد، این امر در متن برجام تصریح شده و در بیانیه جمهوری اسلامی ایران توضیح داده شده است.

ظریف با اشاره به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این بیانیه آمده است که توافق مشترک و صریح همه شرکت کنندگان این نکته را مورد تاکید قرار داده بر مبنای آن مفاد برنامه 2231 شورای امنیت در تصویب برجام به مثابه مفاد برجام نبوده و به هیچ وجه نمی‌تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه برای تاکید برحقوق کشور در تامین نیازهای دفاعی همکاری با متحدان در مبارزه با افراط در بیانیه جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای تقویت  صلح و ثبات در منطقه در مواجه با تهدید فزاینده تروریسم و افراط‌گرایی کمک می‌کند و نقش پیشروی خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین‌المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی به طور کامل همکاری کند؛ علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای توانمندی های دفاعی خود برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال خود در مواجه با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: دیروز قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران صادر شد؛ قطعنامه‌ای که حاصل بده‌بستان زیاد است٬ ولی «برجام» را مورد تایید قرار داده و بدین وسیله برنامه غنی‌سازی ایران را مورد شناسایی قرار داده است؛ ضمن اینکه قطعنامه یادشده یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های زیر است.

ظریف در تشریح ویژگی های قطعنامه دیروز شورای امنیت سازمان ملل توضیح داد: این برای نخستین بار است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ یا تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه فصل هفتمی منشور از زیر بار تحریم‌ها و نهایتا الزامات شورای امنیت آزاد می شود و برخلاف شش قطعنامه قبلی این قطعنامه تحت ماده 25 منشور و نه تحت ماده 41 از فصل هفتم انجام شده که البته به دلیل اعمال تحریم‌ها و قطعنامه‌های قبلی ذیل ماده 41 لغو آنها و مقررات مربوط به لغو آنها نیز لاجرم باید در قالب ماده 41 در متن قطعنامه شکل گیرد.

وزیر امور خارجه افزود: این بدین معنا نیست که برنامه هسته‌ای ایران ذیل بند 7 و ماده 41 به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود٬ بلکه همانطور که در بند 7 مقدمه قطعنامه آمده است این قطعنامه نمایانگر تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

این برای نخستین بار است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ یا تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه فصل هفتمی منشور از زیر بار تحریمها و نهایتا الزامات شورای امنیت آزاد می شود و برخلاف شش قطعنامه قبلی این قطعنامه تحت ماده 25 منشور و نه تحت ماده 41 از فصل هفتم انجام شده است که البته به دلیل اعمال تحریم‌ها و قطعنامه‌های قبلی ذیل ماده 41 لغو آنها و مقررات مربوط به لغو آنها نیز لاجرم باید در قالب ماده 41 در متن قطعنامه شکل گیرد.

وی یادآور شد: برای نخستین‌بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری در تدوین قطعنامه مورد مشورت قرار گرفته است و چنین اقدامی در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است و با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت شورای امنیت رسما غنی‌سازی ایران را علیرغم همه قطعنامه‌های گذشته خود قبول کرد و دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه وجود ندارد.

ظریف خاطر نشان کرد: آن دسته از تحریمهای غیر اقتصادی و مالی نیز که قرار بود در فاصله معقولی رفع شوند به برخی محدودیتهای موقت تبدیل شده اند که تاریخ انقضا دارند و  هیچ ساز و کاری برای ضمانت اجرایی آن تعریف نشده است.

وی تاکید کرد: در واقع قطعنامه جدید ساختار تحریمی شورای امنیت را در کل بر می چیند و نکته مهم دیگر این است که میان مفاد قطعنامه در برجام تفکیک وجود دارد و دربرجام به این نکته اشاره شده است. بنابراین نقض احتمالی قطعنامه را نقض برجام تلقی نمی کنیم.

ظریف با تاکید بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ همه قابلیتهای دفاعی و حریم امنیتی کشور افزود: پس از توافق سیاستهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی  دست خوش تغییر نخواهد شد و ما به سیاست حمایت از متحدان خود در منطقه برای مقابله با افراط و تروریسم ادامه خواهیم داد و نهایتا قطعنامه 2231 به منزله یک نقشه کامل راه از ابتدا تا انتها است. که همه گا‌م‌ها را پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر این آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد موضوع هسته ای ایران خواهد بود به همین دلیل است که برخی مفاد آن پیچیده و حتی برای برخی نگرانی ایجاد کرده است؛ لذا از دوستان خواهش می‌کنم که به تلاش‌ها و فریبکاری‌های برخی کشورها برای جلوه دادن دیگر گونه توافق انجام شده توجه نکنیم چرا که قطعنامه صریح است و صحبت‌های آنها بی ارزش.

رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان همچنین درمورد بحث برگشت‌پذیری تحریم‌ها تصریح کرد: بازگشت‌پذیری صرفا در قطعنامه مطرح نشده و موضوع بازگشت‌پذیری یکی از موضوع‌های برجام است که در دو صفحه آخر آمده است و برای آن وضعیتی دو طرفه قائل شده‌ایم.

در متن بیانیه جمهوری اسلامی ایران آمده که در این صورت جمهوری اسلامی ایران نسبت به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد کرد؛ همانطور که یکی از نشری‌های آمریکایی دیروز مدعی شد که این اقدام هزینه بازگشت‌پذیری تحریم‌ها را بسیار بالا برده و قدرت بازدارندگی بالایی در برابر بازگشت‌پذیری ایجاد کرده است.

ظریف خاطرنشان کرد: چون قطعنامه با تحریم‌ها سروکار دارد که از قبل وضع شده و این قعطنامه آنها را رفع می‌کند به ناچار بحث بازگشت‌پذیری در قطعنامه با تحریم‌ها سروکار دارد٬ اما این بدان معنا نیست که بازگشت پذیری مربوط به تحریم‌ها باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به مکانیسم بازگشت‌پذیری افزود: روند بازگشت‌پذیری روندی زمان‌بر و قابل توجه است که این اقدام را از امکان بهانه گیری توسط اعضا مصون می دارد و نهایتا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در صورتی که به هر دلیلی تحریم‌های شورای امنیت به شکل کامل یا ناقص باز گردد ایران خود را موظف به اجرای تعهدات داوطلبانه خود در برجام نخواهد کرد.

ظریف یادآور شد: در متن بیانیه جمهوری اسلامی ایران آمده که در این صورت جمهوری اسلامی ایران نسبت به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد کرد؛ همانطور که یکی از نشری‌های آمریکایی دیروز مدعی شد که این اقدام هزینه بازگشت‌پذیری تحریم‌ها را بسیار بالا برده و قدرت بازدارندگی بالایی در برابر بازگشت‌پذیری ایجاد کرده است.

وی افزود: دوستان عزیز روند برای بازگرداندن تحریم‌ها روند آسانی نیست و برای کشوری که قصد داشته باشد بدون نقض فاحش توافق از سوی ایران تحریم‌ها را با بهانه‌گیری برگرداند٬ هزینه سیاسی سنگینی به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن بی‌توجهی جامعه جهانی، بی‌اعتبار شدن قطعنامه و عدم اجرای آن توسط کشورها خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سیل ورود بنگاه‌های اقتصادی به ایران برای سرمایه‌گذاری بزرگترین مانع برای چنین اقدامی خواهد بود که دولتمردان آمریکایی به شدت از آن نگران بوده و  هستند.

وی تاکیدکرد: البته آنچه که مانع واقعی این بهانه‌جویی‌ها است قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی است و مهم این است که ظرفیت بازگشت‌پذیری در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و حتی بر خلاف تصور عمومی منتقدان آمریکایی توافق بیان می‌کنند که سرعت بازگشت ایران به برنامه قبلی خود به مراتب بیشتر از سرعت و توان آمریکا برای بازسازی ساختمان در هم ریخته تحریم‌هاست.

ظریف تاکید کرد: تحریم‌کنندگان 12 سال است که برای ساختن ساختار تحریم تلاش کرده‌اند و روزی که ساختار تحریم‌ها در هم بریزد دیگر برای آنها این اقدام ممکن نخواهد بود. البته باید تاکید کنم طرف مقابل همواره در برابر لغو یک جانبه تحریم‌ها مخالفت کرده است و تنها حاضر به تعلیق کوتاه‌مدت قطعنامه‌ها بوده است که نهایتا در یک مذاکره طولانی و نفس‌گیر در برابر تسلیم غرب در برابر خواست ما برای لغو یک‌باره همه قطعنامه‌های شورای امنیت این روش به صورت متقابل و با فراهم آوردن بسیاری از نیازها و ضرورت‌های ما مورد قبول خواهد گرفت.

نتیجه به دست آمده حاصل تلاش‌های تیم مذاکره کننده نیست؛ این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر حدود 12 سال است شش کشور بزرگ جهان تلاش می‌کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته‌ای‌اش باز دارند و همانگونه که برخی گفتند پیچ‌و‌مهره های صنعت هسته‌ای ایران را می خواهند به کلی باز کنند٬ اما امروز مجبور شدند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه در ایران را بپذیرند و تحمل کنند و این معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد.

وی تاکید کرد: برنامه برجام به اعتراف جامع تحلیلگران جامعه جهانی جایگاه ایران را به عنوان بزرگترین قدرت منطقه تثبیت و تحکیم نموده است؛ قدرتی که در عین پیگیری سیاست‌های اصولی خود در مقابله با نظام سلطه می‌تواند یکی از بزرگترین و طولانی ترین بحرا‌ن‌های بین‌المللی را به شیوه مذاکره و از طریق مسالمت‌آمیز حل‌وفصل نماید.

ظریف تاکید کرد: در عین حال ایران توانست همه ظرفیت‌ها و توانایی هسته‌ای خود را حفظ کند و با برخورداری از همکاری‌های بین‌المللی به مسیر منطقی برای رسیدن به یک ظرفیت تجاری و صنعتی طبق آخرین استانداردهای بین‌المللی با نشاط و آرامش ادامه دهد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: ما از این پس و در صورت طی مراحل قانونی تصویب به دقت رفتار طرف مقابل را تحت نظر خواهیم داشت و در برابر هر گونه تخلف و زیاده‌طلبی همانگونه که در طول سال‌های گذشته ایستادگی کردیم و ایستادگی خواهیم کرد.

وی خطاب به مردم بزرگوار ایران افزود: مردم بزرگوار ایران نتیجه به دست آمده حاصل تلاش‌های تیم مذاکره کننده نیست؛ این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر حدود 12 سال است شش کشور بزرگ جهان تلاش می‌کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته‌ای‌اش باز دارند و همانگونه که برخی گفتند پیچ‌و‌مهره های صنعت هسته‌ای ایران را می خواهند به کلی باز کنند٬ اما امروز مجبور شدند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه در ایران را بپذیرند و تحمل کنند و این معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اکنون مهمترین وظیفه ما حفظ وحدت و انسجام ملی است که خمیر مایه اقتدار و صلابت ماست و آنچه ما را در این مسیر دشوار 12 ساله به پیش برد و برای ما اقتدار آفریده است مقاومت و صبوری مردم قهرمان و دلارو ایران در برابر تمامی فشارها و تهدیدهاست که با تکیه بر ظرفیت‌ها و استعدادهای بومی و تقویت و خودباوری عمومی در کنار هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب و بالاتر از همه فضل و کرم الهی و عنایات ویژه معصومین(ع) و بقیه‌الله‌اعظم(عج) تحقق یافته است.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که در آینده اقتدار جمهوری اسلامی را صیانت خواهد کرد٬ همین مولفه‌ها است و رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام چه دقیق و حکیمانه فرمود‌ه‌اند که ملت ایران باید متحد باشد و قضایای هسته‌ای نباید زمینه‌ساز دودستگی در کشور شود و بیاید در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبر فرزانه ما را پیروز بزرگ این نبرد تاریخی می‌داند و دوستان ما و مقاومت اسلامی در مطنقه شاد و مشعوف از این اقتدار  و قدرت هستند و کینه‌توزان این ملت عزا و ماتم گرفته‌اند٬ ما نیز یک دل و یک زبان گفتمان غلبه اراده مردم را تقویت کنیم و بیاییم فارغ از همه دسته بندی‌های سیاسی با تمام توان عزت و خود باوری این مردم بزرگ و دلاور را پاسداری کنیم.

کد خبر : ۲۹۱۶۳۸