خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

مذاکره‌کنندگان کشورمان از موضع قدرت مذاکره کردند

نماینده مردم در مجلس نهم گفت: مذاکره‌کنندگان ایران از موضع قدرت مذاکره کردند و حمایت‌های بی‌دریغ از آنها٬ باعث قوت بیانشان بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: دولت و هیأت مذاکره‌کننده با قدرت و پشتوانه مقام معظم رهبری و ملت وظیفه خود را ادا کرد و مذاکرات بعد از گذشت 23 ماه به نتایج اولیه دست یافت.

مصباحی مقدم افزود: مذاکره‌کنندگان ایران از موضع قدرت مذاکره کردند و در این میان حمایت‌های بی‌دریغ مقام معظم رهبری، ملت و مجلس در قدرت استدلال و بیان نمایندگان نظام در گفت‌وگوهای هسته‌ای بسیار تاثیرگذار بود.

وی گفت: نتایج مذاکرات مختص یک جریان خاص سیاسی در کشور نیست و پس از تأییدیه نهایی، متعلق به ملت ایران است٬ چرا که دولت نماینده مردم کشور است.

مصباحی مقدم افزود: ایران یک دلار بدهی عقب‌مانده به خارج ندارد. ایران در حدود 130 میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد که در حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور موجود است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تمام درآمدهای نفتی کشور به دارایی‌های بانک مرکزی در خارج از کشور تبدیل شده٬ گفت: ما نه تنها بدهی عقب‌مانده به خارج نداریم٬ بلکه امکان استفاده از مطالبات مالی گسترده پس از لغو تحریم‌ها برای ما وجود دارد. البته به واسطه تحریم‌ها اتکای بودجه عمومی کشور به نفت کاهش پیدا کرده؛ در بودجه عمومی سال جاری حدود 24 میلیارد دلار اتکا به درآمدهای نفتی را در نظر گرفته‌ایم.

مصباحی مقدم در ادامه گفت: درآمدهای نفتی نباید در حساب‌های مالی دولت باقی بماند بلکه باید جهت سرمایه‌گذاری به صندوق توسعه ملی اضافه شود. نباید استفاده بی در و پیکر از درآمدهای نفتی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اذعان این مطلب که تحریم‌ها به اقتصاد کشور فشار وارد کرده است افزود: این فشار طی چهار ماه نخست سال‌جاری بیشتر شده است و آن هم به خاطر کاهش درآمدهای نفتی بوده؛ ما سابقا هر بشکه نفت را 110 دلار می‌فروختیم این در حالی است که طی سال‌ جاری قیمت هر بشکه نفت به 50 دلار رسیده است.

 

کد خبر : ۲۹۱۱۵۶