خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

ساداتیان: تبعات توافق هسته‌ای٬ جغرافیای خاورمیانه را دچار تحول خواهد کرد

یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: مسئله هسته‌ای تبعات و پیامدهایی دارد که جغرافیای خاورمیانه را دچار تحول خواهد کرد.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای٬ با بیان اینکه همه طرفین درگیر در مذاکرات هسته‌ای نیازمند حصول توافق بودند، اظهار داشت: هزینه‌های عدم دستیابی به توافق هسته‌ای بر دو طرف بسیار بود و از سویی، همه نیازمند توافق هستند. مذاکرات مستمر هیات هم در سطح کارشناسان، همه در سطح معاونان وزرا و هم در سطح وزرای امور خارجه در این مذاکرات نشان دهنده اهمیت این توافق است.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: مذاکرات اهمیتش صرفا در حوزه مسئله هسته‌ای نیست٬ بلکه مسئله هسته‌ای رخ و چهره ماجرا بوده است و تبعات و پیامدهایی که توافق هسته‌ای دارد، جغرافیای منطقه‌ای خاورمیانه را دچار تحول خواهد کرد.

ساداتیان با یادآوری شرایط پر تنش خاورمیانه تصریح کرد: منطقه جنگ‌زده خاورمیانه که در آن تروریسم و افراط‌گرایی در حال رشد روزافزون است، نیازمند دور کردن سایه جنگ و ایجاد ثبات و آرامش است که این مسئله موجب می‌شود آمریکا با متحد قدیمی‌اش یعنی ایران دیگر بار پیوندش را برقرار کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به تلاش اسرائیل و برخی از رقبای منطقه‌ای ایران بر عدم حصول توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه نظیر ترکیه و عربستان دوست نداشتند توافق هسته‌ای صورت بگیرد٬ زیرا می‌دانستند با توافق هسته‌ای، قدرت ایران در منطقه تثبیت و افزایش می‌یابد و این تثبیت و افزایش قدرت، برخلاف قدرت آنها است اما اشتباه‌های متعدد آنها، این کشورها را دچار بحران مشروعیت هم در داخل و هم در خارج کرده است.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی اسرائیل در تضاد با صلح و آرامش است، ابراز داشت: فلسفه وجودی رژیم صیهونیستی در ایجاد بحران و جنجال و جنگ است و اساسا توافق هسته‌ای در تضاد با فلسفه وجودی آنها است. اخیرا نیاز نتانیاهو به صراحت ناراحتی‌اش از توافق هسته‌ای را بیان کرد و گفت که زیر بار توافق نخواهد رفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: به نظر می‌رسد مخالفان دستیابی به توافق هسته‌ای پس از اعلام توافق نهایت تلا‌ش‌شان را خواهند کرد مانع از اجرای توافق شوند٬ اما به دلایل متعدد و از جمله، بحران‌های داخلی‌شان سرانجام به کنار آمدن با توافق هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اثر توافق هسته‌ای را بلندمدت دانست و بیان کرد: توافق هسته‌ای تغییرات بسیاری چه در شکل ساختاری، رفتاری‏، روانی و ژئوپلتیکی در منطقه و نظام بین‌الملل خواهد داشت.

ساداتیان حفظ دستاوردهای صنعت هسته‌ای را از جمله موفقیت‌های توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برشمرد و عنوان کرد: توافق هسته‌ای توانست اعتبار و آبروی کشورمان را در عرصه بین‌المللی افزایش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی اضافه کرد: یکی از موفقیت‌های دیگر رفع تحریم‌ها است که این مسئله می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان کمک شایانی کند.

کد خبر : ۲۹۰۸۳۸