خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

محمدی: مذاکرات هسته‌ای اعتبار ایران را در دنیا ارتقا بخشید

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای وجهه و اعتبار ایران را در دنیا ارتقا بخشید.

محمود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‎، در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای گفت: آنچه در طول این مدت در مذاکرات هسته‌ای دیده شد‏، جدیت و اراده اعضای مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافق بود.

وی ادامه داد: در این مدت‏، مذاکره‌کنندگان تمامی تلاش خویش را کردند تا مذاکرات به مرحله پایانی خود برسد و از اختلافات بکاهند و کار به نتیجه برسد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تمدیدهای چندگانه مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: این گونه مذاکرات هسته‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد و از سویی در این مذاکرات با حجم متعدد و متنوعی از برنامه‌های مختلف روبه‌رو هستید. همچنین مجموعه قطعنامه‌های سازمان ملل‏، ادعاهای آژانس، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و برخی از کشورهای دیگر و بدبینی طرفین به یکدیگر موجب پیچیدگی کار می‌شد.

محمدی با یادآوری این مسئله که نباید انتظار می‌داشتیم که پرونده‌ای با این حجم و گستره بسیار زود حل شود، تصریح کرد: از یک طرف، مذاکره‌کنندگان کشور ما بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشورمان تاکید داشتند و خواستار این بودند که با حفظ این مسئله، تمامی تحریم‌های موجود علیه کشورمان لغو شود و از سوی دیگر، طرف مقابل با بدبینی‌های امنیتی روند مذاکرات را دنبال می‌کرد که در این فضا تمدید چند باره مذاکرات امر تازه و عجیبی نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تمدیدهای چندگانه مذاکرات نشان از اراده طرفین بر حل مسائل اختلافی دارد، خاطرنشان کرد: این مذاکرات نشان از اهمیت مسئله و تاکید آنها بر حل اختلافات است. از سویی نیز هیات‌ها خواستند در این فضای به وجود آمده‏، به حداکثر خواست خود برسند و حداکثر چانه‌زنی را داشته باشند.

وی در رابطه با راهبرد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: آمریکایی‌ها از ابتدا بر جنبه امنیتی مذاکرات تمرکز داشتند تا بر جنبه‌های فنی و حقوقی و به عبارت دیگر، آنها مسائل حقوقی و فنی را مسئله‌ای سیاسی و امنیتی کردند و قطعنامه‌هایی از سوی شورای امنیت علیه کشورمان صادر کردند که ابطال این قطعنامه و خارج کردن پرونده از بعد امنیتی و سیاسی به بعد فنی و حقوقی کار بسیار سختی است.

با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای یک راهبرد برای ایجاد اعتمادسازی است، یادآور شد: آمریکا مذاکرات دو سال گذشته برخلاف سال‌های قبل، رفتار سازنده‌تری داشت. باید به این نکته اشاره کنم که در کل، اراده رئیس جمهور آمریکا بر حل مسائل از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز است و این نیز مختص به ایران نیست و شما در مسئله کوبا این مسئله را مشاهده کردید.

محمدی یکی از مهمترین دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای را خروج از بن‌بست‌های موجود که به شکل ناعادلانه و ظالمانه ایجاد شده بود، دانست و افزود: با توافق هسته‌ای روابط ایران با جهان در ابعاد سیاسی‏، اقتصادی، اجتماعی و... بیش از پیش می‌شود و از تنگناهای موجود رهایی می‌یابد و به حالت عادی خویش بازمی‌گردد و می‌تواند به توسعه کشور کمک کند.

نائب رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای وجهه و اعتبار ایران را در دنیا ارتقا بخشید، عنوان کرد: توافق هسته‌ای ابطال‌کننده 12 سال تلاش رسانه‌ای و سیاسی غرب علیه ایران است که تلاش می‌کردند که این تصور و باور را ایجاد کنند که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است و دیگر نمی‌توانند این ادعا را داشته باشند که ایران تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی است.

وی اضافه کرد: روند مذاکرات علاوه بر افزایش وجهه مثبت ایران، به کاهش روند ایران‌هراسی نیز کمک شایانی خواهد کرد هرچند که این امر کاهش نخواهد یافت.

کد خبر : ۲۹۰۴۳۷