خبرگزاری کار ایران

در مناظره CNN مطرح شد؛

موگرینی: لحظه سرنوشت‌ساز به زودی فرا می‌رسد/ موسویان: زیاده‌خواهی‌ها فراتر از مقررات بین‌الملی است

عضو ارشد پیشین مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: مشکل سیاسی موجود مربوط به زیاده‌خواهی‌های فراتر از NPT و مقررات بین‌الملل است، عنوان کرد: مسئله اصلی باقی مانده در مورد تحریم‌های مربوط به قطعنامه‌های سازمان ملل است.

به گزارش ایلنا‎، کریستین امانپور گزارشگر شبکه CNN در گفت‌وگویی مشترک با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان به بررسی موانع موجود در توافق هسته‌ای پرداخت.

موگرینی: به توافق نزدیک هستیم

در این برنامه‏، فدریکا موگرینی در پاسخ به سوال امانپور پیرامون موانع به وجود آمده در مذاکرات گفت: گفت‌وگوها هر از چند گاهی پرتنش می‌شود و گاهی مواقع حرف‌هایی که رد و بدل می‌شود پرتنش است٬ اما احترام متقابل همواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز امکان دستیابی به توافق وجود دارد، اظهار داشت: من این را می‌گویم اما هیچ درصدی ارائه نمی‌کنم زیرا ما همچنان به توافق نزدیک هستیم با این حال اگر تصمیم‌های مهم تاریخی و سیاسی طی ساعات آتی اتخاذ نشود٬ ما توافقی نخواهیم داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه همه مسئولیت‌های مهم و تاریخی را که پیش‌روی همه افراد دور میز مذاکره وجود دارد را درک می‌کنند، تصریح کرد: دستیابی به یک توافق تاریخی عدم اشاعه که منطقه و جهان را بسیار امن‌تر خواهد کرد. باید بدانیم که سیاست‌های داخلی، افکار عمومی نیز سهم قابل توجهی دارند.

موگرینی با یادآوری اینکه شش کشوری که در یک طرف میز مذاکره نشسته‌اند فرایند به شدت سازنده و مفیدی را دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: همه شش کشور تاکنون نقشی بسیار خوب را بازی کردند و اتحاد شش کشور بسیار عالی بوده است. با این حال آنچه می‌بینم و به من و همه مربوط است اینکه در پشت درهای بسته چه می‌گذرد و به گفت‌وگوها درباره بخش‌های سیاسی فنی توافق و نیز خود توافق مربوط می‌شود همه چیز کاملا سازنده است.

وی ادامه داد: شرایط به زودی مشخص خواهد شد و لحظه سرنوشت‌ساز به زودی فرا می‌رسد. تصمیم‌های دشوار و سیاسی باید درباره دو مسئله‌ای که باقی مانده است گرفته شود و این تصمیم‌گیری‌ها مربوط به مسایل تکنیکی نیست بلکه سیاسی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان ابراز داشت: فکر می‌کنم آن لحظه به زودی و ظرف چند ساعت آتی فرا می‌رسد و معلوم می‌شود که آیا طرف‌ها از فضای سیاسی لازم برای اتخاذ این تصمیم‌های سیاسی برخوردارند یا خیر.

موسویان: زیاده‌خواهی‌های فراتر از NPT و مقررات بین‌الملل است

در ادامه این گفت‌وگو‎، سید حسین موسویان، گفت: 97 درصد متن توافق تمام شده است. خانم موگرینی گفت مسایل باقی مانده تکنیکی نیست و سیاسی است٬ زیرا مشکل مهمی در مورد مسائل تکنیکی مربوط به مقررات NPT و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی نمانده است.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مشکل سیاسی موجود مذاکرات مربوط به زیاده‌خواهی‌های فراتر از NPT و مقررات بین‌الملل است، عنوان کرد: مسئله اصلی باقی مانده در مورد تحریم‌های مربوط به قطعنامه‌های سازمان ملل است. در توافق نوامبر 2013 ژنو و توافق آوریل لوزان، ایران و قدرت‌های بزرگ توافق کردند که کلیه تحریم‌های مریوط به مسئله هسته‌ای برداشته خواهد شد.

وی افزود: اکنون آمریکا یک بازی سیاسی را آغاز کرد است. تحریم‌های سازمان ملل را به دو قسمت تقسیم کرده است؛ دسته اول را تحریم‌های اقتصادی مثل بانک و نفت و بیمه می‌داند و دسته دوم را تحریم‌های مربوط به اشاعه سلاح هسته‌ای دانسته که تحریم‌های سلاح نظامی را هم در این دسته گنجانده است. طرف ایرانی هم می‌گوید آقای کری ما یک بار قبلا توافق کرده‌ایم که کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای اعم از تحریم‌های سازمان ملل و یکجانبه و چندجانبه برداشته خواهند شد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات با بیان اینکه مشکل مهم دیگر این است که آمریکا برخی از مواضع خود را بعد از توافق لوزان تغییر داده، یادآور شد: مثلا در لوزان توافق کردن که سانتریفیوژهای نطنز از 3000 به 1000 کاهش خواهد یافت. این حقیقتی بود که در فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا هم آمد. اما بعد از توافق لوزان آمریکا تغییر موضع داد و از ایران خواست که سانتریفیوژهای نطنز از 3000 به 300 کاهش یابد. این رفتار سیاسی آمریکا موجب مشکلات فعلی مذاکرات است. در هر صورت من معتقدم توافق می‌تواند صورت بگیرد.

کد خبر : ۲۸۹۵۶۸