خبرگزاری کار ایران

تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

در دوره بنی‌صدر هم این میزان انتقاد به دولت نشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم گفت: در دوره بنی‌صدر هم این میزان انتقاد به دولت نداشتیم.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و نقدهایی که در داخل به تیم مذاکره‌کننده و دولت وارد می‌شود، عنوان کرد: به هر حال مجموعه تحریم‌هایی که ناشی از بسیاری مسائل هسته‌ای در دوره قبل بود٬ در این سال‌ها بر وجوه مختلف کشور تاثیرات خود را بر جای گذاشت. بنابراین رفع این تحریم‌ها نیز می‌تواند اثرگذاری مثبتی داشته باشد. لذا اگر بی‌کفایتی دولت در دوره قبل٬ بستر لازم را برای تحریم‌ها ایجاد کرد و نهایتا اداره کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی با بحران مواجه شد، عکس آن هم صادق است.

وی افزود: در این فضا اگر روحانی بتواند مذاکرات را به توافق ختم کند، تاثیر این تلاش‌ها در سیاست داخلی، افکار عمومی و عرصه اقتصادی خود را نشان می‌دهد و به نمادی برای موفقیت دولت تبدیل می‌شود، طبیعی است در این میان کسانی که از بانیان آشفتگی کشور هستند٬ از اینکه ببیند مسائل مختلف در حال سامان یافتن است، خوشحال نخواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: بیراه نیست اگر عده‌ای این افراد را در داخل٬ به برخی از کشورهای منطقه تشبیه می‌کنند که همواره در تلاش برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات هستند. این افراد نشان دادند که برای منافع خود حاضرند کنار کشورهای مخالف جمهوری اسلامی قرار گیرند. این رفتار آنها همچنین نشان داد این افراد چه میزان به توصیه‌های رهبری تمکین دارند.

وی ادامه داد: این مسئله برای ما یک هشدار است که این جریان‌ها تنها تا زمانی هماهنگ با توصیه‌های رهبری عمل می‌کنند که نظرات خودشان پیش برود٬ در غیر این صورت مشی قبلی خود را ادامه خواهند داد. در این میان نباید فراموش کرد فشار مضاعفی که روی این دولت وجود دارد، در دولت‌های گذشته بی‌سابقه بوده و برای همین٬ باید بحث این فشارها را فراتر از اشخاص دید. معتقدیم جریانی به شکل منسجم از میان نهادهای تاثیرگذار همچون صداوسیما و ... این مسئولیت را برعهده دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم افزود: در مقابل این جریان‌سازی٬ دولت نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد٬ بنابراین امیدواریم در فرصت باقی‌مانده شاهد حمایت‌های بیشتر و محکم‌تری از سوی مسئولان عالی‌رتبه نظام نسبت به دولت و مذاکره‌کنندگان کشورمان باشیم.

تاجرنیا یادآور شد: نقطه نظرات رهبری در حمایت از دولت کاملا شفاف و روشن است٬ اما به نظر من نیاز است در کنار حمایت مسئولان از دولت، کسانی که سعی می‌کنند دیدگاه‌های رهبری را تحریف کنند٬ مورد عتاب و خطاب قرار گیرند. این افراد امروز احساس امنیت می‌کنند؛ وقتی یک سایت خبری بدون مانع بحث جنگ ابتدایی سلاح هسته‌ای را مطرح می‌کند٬ این موضوع نشان می‌دهد که مخالفان دولت هنوز نقطه نظرات رهبری را جدی نگرفتند٬ بنابراین معتقدم اگر مسئولان کشور و نظام با این مسائل برخورد جدی داشته باشد٬ تاثیر زیادی در حمایت از دولت دارد.

عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم گفت: هرچه مذاکرات به شکل بهتری از سوی دولت مدیریت و هدایت می‌شود، عصبانیت این اقلیت داخل کشور افزایش پیدا می‌کند. تلاش آنها در داخل برای به بن‌بست رسیدن مذاکرات نشان می‌دهد اقدامات دولت موثر و مفید بوده٬ چراکه این افراد کسانی هستند که حتی به قیمت ضرر زدن به کشور حاضر نیستند از منافع خود چشم‌پوشی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما معتقدیم هیچ خط قرمزی بالاتر از منافع ملی کشور نداریم، عنوان کرد: نمی‌توان از لفظ خط قرمز سوءاستفاده کرد. مهم این است که انجام مذاکرات با هدایت رهبری صورت گرفته و این موضوع مورد اتفاق‌نظر تمامی نهادهای حاکمیت بوده است. منافع ملی را نیز قانون اساسی، سیاست‌های کلان رهبری و شورای عالی امنیت ملی برای همه تعیین کرده و نیازی به تفسیر ندارد. آنها که امروز به بهانه اینکه منافع ملی خط قرمزشان است، دولت را مورد نقدهای تند خود قرار می‌دهند، فراموش نکنند در دولت‌های نهم و دهم بی‌سابقه‌ترین بی‌حرمتی‌ها به کشورمان در طول مذاکرات صورت گرفت؛ رئیس جمهور ما به آمریکا نامه می‌نوشت و پاسخی دریافت نمی‌کرد، درخواست ملاقات‌ها یک طرفه بود و طرف مقابل نسبت به این درخواست‌ها واکنشی نداشت٬ اما صدایی از دوستان دلواپس شنیده نشد.

این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: خطوط قرمز فقط سخت‌گیری برای مذاکره نیست. کسانی با حرف‌های عوامانه کشور را به جایی رساندند که امروز ناگزیر از مذاکره شده‌ایم. چرا وقتی تحریم‌ها کاغذپاره لقب گرفت و دلسوزان نظام هشدار می‌دادند٬ این افراد ساکت بودند؟ آیا این‌ها جزء خطوط قرمز نبود؟ رفتار امروز این افراد نیز کاملا سیاسی و جناحی است.

تاجرنیا در پایان با اشاره به اینکه در دوره بنی‌صدر هم این میزان انتقاد به دولت را نداشتیم، گفت: در مورد اکثریت نمایندگان صحبت نمی‌کنم٬ اما فکر نمی‌کنم برخی نمایندگان تندرو این مجلس برای تشخیص منافع ملی کشور صالح باشد.

کد خبر : ۲۸۸۶۶۴