خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

انحراف‌های هزار میلیاردی حاصل بهره‌مندی تبعیض‌آمیز عده‌ای از تحریم‌هاست

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: انحراف‌های هزاران میلیاردی و ناپدید شدن دکل‌ نفتی حاصل بهره‌مندی تبعیض‌آمیز عده‌ای از تحریم‌هاست.

فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به دلایل فشارهای تندروها به دولت یازدهم گفت: آقای روحانی به خوبی و به درستی از این رخداد تکراری و دلائل آن آگاه است. به نظر می‌رسد کسانی که احساس می‌کنند زمانی برای کشور خدمتی ویژه انجام داده‌اند، برای خود نوعی حقوق و مطالبات ویژه و مصونیت قائل هستند و تمایل دارند بدون نیاز به محدودیت‌های قانونی بتوانند از امتیازهای مادی کشور بهره‌مند باشند.
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: متأسفانه برتری جویی فراقانونی٬ مفاسدی هم در پی دارد که انحراف‌های هزاران میلیاردی و ناپدیدشدن دکل نفتی و خیابان‌گردی کاروان‌های پورشه نورچشمی‌ها٬ از آن جمله است؛ اینان هستند که خواهان ادامه وضعیت بهره‌مندی تبعیض‌آمیز خود هستند و در شرایط بحرانی می‌توانند از مسیرهای غیرعادی و معمولاً ماجراجویانه تحریم‌ها را به بهای گزاف دور بزنند و در عوض به منافع استثنایی دست یابند٬ که در شرایط متعارف که امور با قانونمندی و تخصص و سواد پیش می‌رود٬ به دست نخواهد آمد.
 
وی ادامه داد: این گروه با پنهان شدن در پس بهانه‌های حرمت‌آور و با استفاده از انواع تریبون‌ها٬ می‌کوشند تدوین توافق نهایی را به تعویق اندازند، و از سوی دیگر بر مفاسد آشکار و فراقانونی چشم می‌‌پوشند و به مسائل غیرت‌برانگیز روزمره می‌پردازند٬ یا با تبلیغات و بهانه‌جویی‌ها شرایطی فراهم می‌کنند که شاید بتوانند حتی پس از امضا و مبادله اسناد و طی مراحل تعهدآور٬ مفاد آن را با برچسب‌هایی مانند «ژنوچای» و «وین‌چای» و «لوزان‌چای» متزلزل کنند؛ غافل از آنکه اصل قرارداد زیانبار ترکمانچای نیز حاصل غیرتمداری‌های افراطی و شکست‌آور دلواپسان آن دوران بر این کشور تحمیل شد و هرگز هم تزلزل نیافت، تا چه رسد با توافقی که متضمن منافع مادی و معنوی و عقلانی ایران و بازگشت کشور به عرصه جهانی و خروج از انزواست و هیچ زیانی هم از آن متصور نیست.
 
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در آخرین روزهای مذاکرات، متأسفانه ملاحظه می‌شود که محافلی با شدتی بیش از همیشه در پس  دلایلی البته مشروع مانند سالگرد فاجعه انهدام هواپیمای ایرباس ایران بر فراز خلیج فارس در دوران جنگ عراق که در آن آمریکا نیز به ایفای نقش دشمن آشکار و مدافع ادعاهای عربی پرداخته بود، یا حتی به بهای قراردادن شخصیتی فاسد مانند قذافی یا حکومتی منزوی و نامعقول مانند کره‌شمالی در جایگاه مقایسه با کشوری متمدن و مسئول مانند ایران، بر امواج تبلیغات خصومت افزا نسبت به غرب  آمریکا افزوده‌اند.
 
مجلسی خاطرنشان کرد: اگر چنین است پس مذاکره برای چیست؟ اگر تحریم خوب است، چرا باید در صدد رفع آن باشیم؟ و البته هرگز در باره زمینه‌های برقراری آن محدودیت‌ها که اکنون هزار عاقل باید به رفع آن بکوشند٬ بحثی نمی‌شود.
کد خبر : ۲۸۸۳۷۷