خبرگزاری کار ایران

روحانی در ضیافت اصحاب رسانه:/مشروح/

نمی‌خواهیم رسانه‌ها تحت فرمان دولت باشند/ اتمام مذاکرات در دهم تیرماه قطعا شدنی نیست

رییس جمهور با بیان اینکه اگر توافق صورت گیرد ما متعهد به اجرای آن هستیم اما شرط این است که طرف مقابل نیز متعهد به اجرای توافق باشد، گفت: اگر طرف مقابل متعهد باشد ما هم متعهد به توافق هستیم اما دولت آمادگی کامل دارد تا اگر روزی آنها توافق را زیر پا گذاشتند بلافاصله بتوانیم کمی شدیدتر از آنچه در مخیله آنها است مسیر را برگردانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ضیافت افطاری با اصحاب رسانه گفت: از شما تشکر می‌کنم که دعوت این جانب را قبول کردید. همچنین لازم می دانم از همه شما به خاطر همکاری و همراهی که در طول بیست و دوماه گذشته با ما داشتید سپاسگزاری کنم. ما می‌دانیم که رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش شما است. شما  ازیک طرف باید نظرات جامعه را منعکس کنید واز سوی دیگر نظرات دولت را به جامعه منتقل نمایید هر روز هم که می گذرد رسالت شما سنگین تر و مطالبات مردم بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ما هرگز نمی‌خواهیم رسانه‌ها تحت فرمان دولت باشند گفت: خواست دولت هیچگاه این نبوده و نیست. قانونا و اساسا باید رسانه ها مستقل و آزاد باشند و بتوانند نظرات خود را بیان کنند. تنها معیاری که همه ما باید آن را رعایت کنیم قانون و اخلاق است همه ما باید موظف به اجرای قانون و رعایت اخلاق حرفه ای باشیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همانطور که کار رسانه‌ها در جهت تبیین آنچه واقعیت مسیر رشد و توسعه جامعه است ارزشمند به نظر می رسد از طرفی اگر تشویش اذهان عمومی صورت گیرد و افتراء و تهمتی زده شود نیز حائز اهمیت است. تهمت و افتراء‌به نظام گناه است و سخت تر و بزرگ تر از تهمت به یک فرد و یک قشر است. امیدواریم هر گز در رسانه‌های ما شاهد چنین چیزی نباشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف ما باید تبیین واقعیت به منظور شفاف سازی و آگاه سازی مردم باشد، گفت: هدف ما نباید خدایی ناکرده سردرگمی مردم باشد. برخی رسانه‌ها در فضای مجازی یا حقیقی به گونه‌ای عمل می کنند که مردم بعد از مدتی می گویند ما نفهمیدیم چه شد بالاخره دزد را گرفتند یا آزاد کردند. بنابراین سردرگمی جامعه به ضرر همه ما است.

روحانی خاطر نشان کرد: یکی از وظایفی که این دولت از روز اول برای خود احساس کرد این بود که اتهام بزرگی را که به این نظام و مردم زده شده بود برطرف کند. آن اتهام این بود که نظام جمهوری اسلامی در پی سلاح کشتار جمعی برای تهدید منطقه و جهان است. از طرف دیگر اتهام دیگری که مطرح بود این بود که دولت جمهوری اسلامی اهل تعامل نیست و اساسا این دولت اهل ستیزه، برخورد و مداخله است و اگر مشکلی با جهان وجود دارد این مشکل از سوی ایران است و یک راه بیشتر ندارد که آن فشار اجتماعی و اقتصادی و جنگ تا زمان تسلیم کردن این دولت است.

وی افزود: این اتهام در حالی به این ملت و نظام وارد شد که نه دولت و نه مردم به دنبال تهدید و سلاح کشتار جمعی نبودند و نه مسیری را دنبال می کردند که در آن اهل تعامل با دیگر قدرتها و کشورها نباشند.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات هسته ای تبیین دو مسئله جز اهداف اصلی ما بود اظهارکرد:ما گفتیم که آماده شفاف سازی بیشتر در چارچوب مقررات بین المللی هستیم تا همه بدانند این تهمت بزرگی به نظام جمهوری اسلامی است  که ایران مخفیانه در حال ساخت سلاح کشتار جمعی است و اینکه همه بدانند ما اهل تعامل و گفتگو هستیم و با منطق با دیگران صحبت می کنیم و اگر مشکلی وجود دارد پای میز مذاکره قابل حل و فصل است. بر ای همین طی دو ماه به شکل جدی تری مذاکرات را تعقیب کردیم و معتقدیم نتیجه این مذاکرات می تواند برد- برد باشد.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد: طرف مقابل مدعی است که می‌خواهد مانع ایران از ساخت سلاح هسته‌ای شود در حالی که ایران از روز اول نیز دنبال چنین سلاحی نبوده است. اگر آنها بخواهند این مسئله روشن شود در مذاکرات این هدف حاصل خواهد شد. ما از اینکه بخواهیم آنچه را که به عنوان مسیر نظام است به خوبی تبیین کنیم ناتوان نیستیم. آنچه هدف ما است این است که بتوانیم فناوری صلح آمیز هسته‌ای را ادامه داده و تحریم‌های ظالمانه را برداریم اگر این دو هدف را در کنار اهدافی که قبلا گفته شد قرار دهیم هر سه قابل وصول است و پایان مذاکرات می‌تواند برد برد باشد.

رئیس جمهور ادعای طرف مقابل مبنی براینکه ما مانع از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران شدیم را نادرست خواند و گفت: آنها می‌گویند ما به دنبال این هستیم که زمان ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را طولانی تر کنیم و آن را یک سال به تاخیر بیاندازیم. وقتی مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده سلاح هسته ای حرام است این حرف آنها کلا واهی و بی اساس است.

روحانی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم به فناوری صلح آمیز هسته ای برسیم و تحریم ها را برداریم پس ما هم به بردی که مد نظرمان بوده رسیده ایم گفت:در این مسیر ما یک قدم مهم با توافق ژنو برداشتیم و نشان دادیم هر دو به آنچه که تعهد داده بودیم عمل کردیم البته ما صددرصد به تعهداتمان عمل کردیم و آنها نیز این را قبول دارند. طرف مقابل نیز به شکل نسبی به تعهدات خود عمل کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه‌ای که پیش رو داریم نشان می‌دهد که کار عملیاتی است گفت: اینکه برخی می‌گویند نمی‌شود و راه ندارد، نمی تواند درست باشد. قدم دوم تبیین توافقات کلی برای مسیر راه در لوزان بود و امروز ما در ادامه راه هستیم. اتمام مذاکرات در دهم تیرماه قطعا شدنی نیست. با ادامه چند روز دیگر مذاکره می‌تواند به توفیق نهایی برسد. البته بخش بزرگ مسائل حل شده و بخش کوچکی باقی مانده است. مذاکرات می‌تواند در چند روز پیش رو با تمهیدات اندیشیده شده به توفیق برسد البته اگر آنها دنبال زیاده خواهی نباشد و در چارچوب تفاهمات عمل کنند توافق نهایی قابل دسترسی و شدنی است.

رییس شرای عالی امنیت ملی اظهار کرد: اگر در مذاکرات طی این هفته و هفته آینده بتوانیم به تفاهم و توافق برسیم به معنای این نیست که در ایران مسیر اقتصاد مقاومتی را کنار گذاشته‌ایم. ما مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه می‌دهیم چرا که معتقدیم این مسیر به نفع کشور است و راهی است که می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل در روابط با جهان کنار هم قرار دهیم می توانیم از مشکلات ومعضلات سریع عبور کنیم. برای همین اقتصاد مقاومتی را به همراه سیاست‌های برنامه پنج ساله که امروز ابلاغ کردند دنبال می کنیم.

وی افزود:در نکته دوم باید بگویم اگر مذاکرات موفق بود به معنای آن نیست که شیوه سال 84 تا 92 را باز تولید کنیم که پول و دلار فراوان بدست بیاید اما به گونه ای مصرف شود که در هر سال 720 میلیارد دلار واردات کشور باشد و مسائل اصلی کشور حل و فصل نشود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هم اکنون ما در زمینه محیط زیست مشکلات فراوانی داریم. البته من نمی گویم در هشت سال می شد همه این مشکلات را حل کرد اما در آن وفور ارزی می شد بخش بزرگی از آن مسائل را حل کرد. معضل آب هم همینطور است. من مدعی نیستم که این دولت می‌تواند این مشکل را به طور کامل حل کند اما با آن درآمد ارزی می شد قدم‌های بزرگی برداشت.

روحانی گفت: در زمینه اشتغال آمار و ارقام به ما می‌گوید از سال 84 تا 92 اشتغال خالص نزدیک صفر است یعنی همان قدر که اشتغال ایجاد شده بیکاری هم بوده و ما آن راه را ادامه نمی‌دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما ستاد و کمیته اقتصادی را از ماه‌ها پیش در زمینه اینکه اگر مذاکرات موفق بود چه کاری باید انجام دهیم فعال کردیم، خاطرنشان کرد: بر این مبنا برنامه ریزی هایی انجام دادیم که اگر توافق صورت گیرد ما متعهد به  اجرای آن هستیم اما شرط این است که طرف مقابل نیز متعهد به اجرای توافق باشد. این روزها آنها قاطعانه می گویند ما جدی هستیم اما باید این حرف آنها را در عمل دید. اگر طرف مقابل متعهد باشد ما هم متعهد به توافق هستیم اما دولت آمادگی کامل دارد تا اگر روزی آنها توافق را زیر پا گذاشتند بلافاصله بتوانیم کمی شدیدتر از آنچه در مخیله آنها است مسیر را برگردانیم.

وی خطاب اصحاب رسانه گفت: این برنامه ما است و ما نیازمند شما بوده و هستیم. سرمایه شما و ما در واقع سرمایه اجتماعی است. اگر رسانه‌ای به مردم خدمت نکند این در سابقه آن باقی می ماند. دولت هم همینطور است. ما باید بتوانیم با همکاری یکدیگر اهداف ملی را مد نظر قرار دهیم و در همه زمینه‌ها از جمله مذاکرات حق ملت را بدست بیاوریم و واقعیت ها را برای مردم توضیح دهیم.

کد خبر : ۲۸۷۴۹۳