خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری مطرح کرد:

دلایل دیدار با بابک زنجانی/ لغو کنسرت برای امنیت اجتماعی نفعی ندارد/ با تمدید بلند مدت مخالفیم

سخنگوی دولت گفت که فعالیت‌های کمیته تنظیم لایحه بودجه سال 95 آغاز شده و دولت مقید است در زمان مقرر آن را به مجلس تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی سخنگوی  دولت با خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه و دغدغه‌های آنها پاسخ داد.

آغاز فعالیت‌های کمیته تنظیم لایحه بودجه سال 95

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: یک خبر و دو گزارش٬ مطالبی است که در این جلسه خطاب به شما ارائه می‌کنم؛ خبر نخست ما شروع فعالیت‌های کمیته تنظیم لایحه بودجه سال 95 است و دولت مقید است امسال نیز در زمان مقرر 15 آذر لایحه را به مجلس تحویل دهد.

نوبخت افزود: 5 کارگروه هزینه‌یابی، منابع، بخشی،‌ منطقه‌ای و شرکت‌های دولتی کار خود را شروع کرده‌اند که برنامه و ساختار آن خدمت شما تقدیم می‌شود و در هر یک از سی و سه مرحله تدوین لایحه خبرنگاران می‌توانند با هماهنگی در جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شرکت کنند.

سخنگوی دولت گزارش خود را از وضعیت بازار کار ایران نیز ارائه داد و گفت: شاخص‌های بازار کار ایران در بهار 94 نسبت به بهار 93 تغییراتی داشته است.

افزایش نرخ فعالیت از 37 درصد به 38 درصد

وی با اشاره به افزایش نرخ فعالیت از 37 درصد به 38 درصد گفت: در آمار جمعیت را به دو گروه زیر 10 سال و بالای 10 سال تقسیم می‌کنند و جمعیت بالای 10 سال نیز که جمعیت سنین کار هستند٬ به دو گروه آماده به کار و غیر آماده به کار تقسیم می‌شوند. گروه آماده به کار٬ به دو گروه شاغل و بیکار تقسیم می‌شوند.

وی نرخ فعالیت را٬ نسبت جمعیت فعال٬ به جمعیت آماده به کار عنوان کرد و گفت: سال گذشته 871 هزار و 860 نفر به بازار کار اضافه شدند و جمعیت فعال ایران از 23 میلیون و 637 هزار و 309 نفر به 24 میلیون و 509 هزار و 69 نفر رسیده و از این جمعیت جدید 117 هزار و 169نفر موفق به پیدا کردن شغل نشدند٬ اما 754 هزار و 591 نفر موفق به پیدا کردن شغل شدند.

در 11 استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی شد

سخنگوی دولت افزود: تعداد شاغلان کشور 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر به 21 میلیون و 861 هزار و 836 نفر رسید و در 11 استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی شد٬ اما نرخ بیکاری از 10.7 درصد به 10.8 درصد رسید.

نوبخت به مزاح گفت: رسانه‌های منتقد دولت می‌توانند افزایش نرخ بیکاری را تیتر کنند؛ در صورتی که بیش از 700 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو

نوبخت در ادامه گزارشی از وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: اجرای بندهای 1، 3 ،4، 8 و 13 اقتصاد مقاومتی با وزارت نیرو است٬ که این وزارتخانه توانسته با اولویت دادن واحدهای تولیدی برق و افزایش 5 درصدی راندمان 600 گیگاوات در ساعت صرفه‌جویی کند و 45 هزار میلیارد دلار ارزش این صرفه جویی بوده است.

وی کاهش شدت انرژی و کاهش تلفات از 14.8درصد به 12.8 درصد را یکی دیگر از دستاوردهای وزارت نیرو در اجرای بند هشتم اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برای اجرای بند 8 ، از هدر رفتن 10 میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد و 29 روستا با 241 خانوار از منابع تجدیدپذیر برق‌رسانی شد.

وی افزود: در اجرای بند 13 اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو طی توافقی با ترکیه احداث دو نیروگاه در این کشور را به تصویب رساند که در سال 93 میزان صادرات برق بیش از 727 میلیون دلار ارزش داشت.

نوبخت در پایان بخش نخست مطالب خود خاطرنشان کرد: تلاش برای صادرات بیشتر در شرایط تحریم یک اصل است و سیاست اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد با استقبال دولت مواجه شد و بعد از یک‌سال٬ امروز انتظار دستاوردهای اقتصاد مقاومتی را داریم.

قرار نیست مواردی فراتر از پروتکل به ایران تحمیل شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: مواضع ایران روشن است و حمایت‌های بی نظیر رهبری از تیم مذاکره کننده و اعلام صریح مواضع جمهوری اسلامی و تاکید براینکه مذاکره کنندگان افرادی شجاع، غیور و متدین هستند٬ نشان داد این افراد از منافع نظام دفاع خواهند کرد٬ اما اینکه اگر قرار باشد در توافق مواردی فراتر از پروتکل به ایران تحمیل شود٬ اینها مورد نظر طرف مقابل است.

لغو کنسرت برای امنیت اجتماعی نافع نیست

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی درباره لغو کنسرت‌ها گفت: کنسرت‌ها اگر شرایط را داشته باشند٬ مجوزهای لازم را می‌گیرند و اینکه قبل از برگزاری یک کنسرت پیش بینی کنیم که شرایط برگزاری کنسرت در آن رعایت نمی‌شود٬ درست نیست. ما لغو کنسرت را برای امنیت اجتماعی نافع نمی‌دانیم و دستگاه‌های مربوط نیز بر اساس اختیارهای خود به کنسرت‌ها مجوز داده‌اند لذا باید همه کمک کنند تا در کشور آرامش باشد.

توضیح حاشیه‌های افطاری‌های رئیس جمهور

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی در باره حاشیه‌های اتفاق افتاده در افطاری‌های رئیس جمهور گفت: نگاه رئیس جمهور این است که از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده شود و انتظار هم همین بود که حرف‌های متفاوتی بیان شود و این حداقل انتظار از طرف مقابل است که به حرف‌های طرف دیگر گوش کند و این جلسات نمونه زمینه همدلی است.

برای پیشبرد «مذاکره ملی» سیاستمداران به جای روزنامه‌٬ رودرو با هم صحبت کنند

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در باره پیشنهاد مذاکره ملی گفت: باید شرایطی فراهم شود که از اصحاب سیاست نگاه خود را به یکدیگر منتقل کنند که شاید در این رابطه نیاز به کار رسمی نباشد٬ اما اگر شرایطی فراهم شود که سیاستمداران به جای روزنامه‌ها٬ رودرو با هم صحبت کنند٬ برای امنیت ملی و اتحاد کشور نافع می‌دانم.

توضیحات اختلاف آمار «مرکز آمار» و «بانک ملی»

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف آمار «مرکز آمار» و «بانک ملی» گفت: تنها مرکز رسمی تولید و انتشار آمار در ایران مرکز آمار ایران است٬ ولی این به آن معنا نیست که سایر مرکزها اجازه تولید آمار نداشته باشند٬ اما آمار رسمی همان است که از این مرکز اعلام می شود.

بانک مرکزی و مرکز آمار مبانی محاسباتی خود را یکسان می‌کنند

وی افزود: ممکن است در کارهای آماری٬ تفاوت وجود داشته باشد و به همین جهت از بانک مرکزی خواسته شد تا میزان رشد اقتصادی را محاسبه کند٬ اما نرخ تورم همیشه از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود و شورای عالی آمار نیز اخیرا مصوب کرده بانک مرکزی و مرکز آمار مبانی محاسباتی خود را یکسان کنند و تلاش بر این می‌شود که آمارهایی که از مرکز آمار اعلام می‌شود٬ به عنوان اسناد رسمی بپذیریم و این مرکز اگر جامعه علمی نیازمند توضیح است٬ این توضیحات را ارائه کند.

اگر دفتر رهبر تشخیص بدهند٬ در صورت صحت خبر پیام اوباما٬ آن را مطرح می‌کنند

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی در باره اظهارات مهرداد بذرپاش درباره پیام اوباما که از سوی حیدرالعبادی ارائه شده بود٬ گفت: این خبر اگر در این سطح قابل مطرح شدن باشد٬ سخنگوی  دولت بیان می‌کند یا از سوی سایت و دفتر رهبری اعلام می‌شود. اما من در این مورد بی‌اطلاع هستم و فکر می‌کنم همه ما باید مراعات این مسائل را بکنیم.

وی افزود: هر نماینده اجازه دارد در هر مسئله‌ای اظهار نظر کند٬ اما وقتی مذاکره در مجلس است٬ یک بحث است و وقتی در سطح بالاتر دنبال می‌شود٬ باید اجازه داد در همان چارچوب و پروتکل کارها انجام شود.

دلایل دیدار دولت با بابک زنجانی

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره دیدار دولت با بابک زنجانی گفت: برای برخی کارها لازم است مطالبی از سوی کارشناسان از ایشان پرسیده شود و وی همچنان در اختیار قوه قضاییه است.

آمار کاهش 31 درصدی سرمایه گذاری خارجی مورد تایید دولت نیست

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی در باره کاهش 31 درصدی سرمایه گذاری خارجی گفت: آمار ما این عدد را تایید نمی‌کند اما به این مسئله توجه کنید که ما در شرایط تحریم هستیم و نقل و انتقالات ارزی ما در شرایط اختلال است.

وی آمار ارائه شده برای افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را غیر مطلوب خواند و گفت: ما باید در برنامه پنجم به رشد اقتصادی سالانه 8 درصد برسیم و هرچند آمار سه درصدی فعلی نیز مثبت تلقی می‌شود٬ اما قانع کننده نیست.

نوبخت تاکید کرد: اما این به آن معنا نیست که ضربه‌هایی که تحریم به اقتصاد ایران می‌زند٬ باعث شود که ایران تسلیم شود و طبق نظرسنجی‌های معتبر مردم همچنان به تیم مذاکره کننده اطمینان دارند و همانطور که رهبر به این تیم اطمینان دارد٬ امیدوارم که ظلم تحریم‌ها از سر مردم ایران رفع شود.

تلاش دولت برای تفکیک جرم سیاسی از جرم امنیتی

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره جرم سیاسی گفت: رئیس جمهور به خاطر توجه به حقوق شهروندی٬ اصرار دارد با تدوین لایحه‌ای جرم سیاسی از جرم امنیتی تکفیک شود و به دنبال این مسئله هست.

تخلف 13 هزار میلیاردی واگذاری فرودگاه قشم

محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تخلف 13 هزار میلیاردی واگذاری فرودگاه قشم گفت: مسئولان محترم منطقه آزاد قشم این مطلب را بیان کردند که با رقم نازل و شرایط خاص این واگذاری انجام شده بود و شرایط دقیق‌تر آن بعد از به نتیجه رسیدن ازطرق  قوه قضاییه اعلام می‌شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

دلیل بازگشت ظریف به ایران

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی درباره دلیل بازگشت ظریف به ایران در خلال مذاکرات گفت: این سفر برنامه‌ریزی شده بود.

دلایل حضور صالحی و فریدون در وین

نوبخت درباره حضور صالحی و فریدون گفت: برای حضور قوی‌تر٬ این همراهی صورت گرفت٬ چنانچه در لوزان هم چنین کاری صورت گرفته بود.

تمدید بلند مدت سیاست ما نیست

وی در پاسخ به سوالی در باره احتمال تمدید مذاکرات گفت: تمدید یکی دو روزه منعی ندارد٬ اما تمدید برای یک دوره بلند مدت دیگر در سیاست ما نیست.

دلیل افزایش ده درصدی قیمت لبنیات

سخنگوی  دولت در پاسخ به سوالی درباره دلیل افزایش ده درصدی قیمت لبنیات گفت: قیمت شیری که دامداران در سال گذشته تولید می‌کردند٬ 1000 و 250 تومان بود٬ اما معتقد بودند واحدهای صنعتی باید شیر را در پایه 1000 و 440 تومان بخرد و برای دولت هم مهم بود که هیچ بخشی٬ بدون محاسبه کارشناسی افزایش قیمت پیدا نکند.

وی افزود: دولت نمی‌تواند به نفع یکی از طرفین ورود پیدا کند و چه دامدار و چه واحد صنعتی ممکن بود از تصمیم اشتباه ضربه ببیند و دولت باید با عرضه و تقاضا مانع افزایش قیمت شود یا خود قیمت را تقبل کند که این تفاوت برای دولت هزار میلیارد تومان بود.

نوبخت خبر داد: برای افزایش مصرف شیر در جامعه و توزیع شیر رایگان در تبصره 20 قانون هدفمندی یارانه‌ها 400 میلیارد و در ردیف 52000111 بودجه 150 میلیارد برای رایگان کردن مصرف شیر در مدارس اختصاص پیداکرد.

وضعیت اقتصاد ایران بعد از تحریم‌ها

نوبخت در پاسخ به سوالی در باره وضعیت اقتصاد ایران بعد از تحریم‌ها گفت: به دفعات مقام‌های کشور اعلام کردند به طرف مقابل اعتماد ندارند و ما همواره نسبت به نتایج مذاکرات٬ همه شرایط بدبینانه را پیش‌بینی و خود را آماده کرده‌ایم در این شرایط به چه ترتیبی کشور اداره شود و حتی دیروز هم در این زمینه جلسه‌ای تشکیل شده بود؛ با این حال منطق ما منطبق با عرف بین الملل است و امیدواریم به نتیجه برسد.

برنامه‌ریزی برای ورود حجم قابل توجه سرمایه به کشور

نوبخت افزود: از طرفی باید آماده باشیم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به ورود حجم قابل توجه سرمایه به کشور٬ چه بخشی از منابع داخلی و چه ورود سرمایه‌گذارهای خارجی برنامه‌ریزی مناسب انجام دهیم و با توجه به نیروی تحصیل کرده و نرخ بالای بیکاری تحصیل کرده‌ها می‌توان از این افراد با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای همکاری با شرکت‌های خارجی استفاده کرد.

بیکاری تحصیلکرده‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره بیکاری تحصیلکرده‌ها گفت: کار شایسته یک تعریف دیگری دارد و ما نیز کار غیر شایسته را صحیح نمی‌دانیم و حتی ممکن است افرادی باشند که با حداکثر زمان کار در آمد مکفی کسب نکنند.

وظیفه شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره وظیفه شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای گفت: مسئول مذاکره کننده شورای عالی امنیت ملی است و وزیر خارجه به نمایندگانی از این شورا٬ در مذکرات شرکت می‌کند و همه مصوبات این پرونده قانونا باید به تصویب مقام معظم رهبری برسد.

تشکر از حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

نوبخت در پایان بار دیگر از حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت: با راهنمایی ایشان بستر های لازم برای تولید 167 قلم کالایی که تولید شان قرار بود در داخل کشور انجام شود فراهم شده است.

کد خبر : ۲۸۷۳۱۳