خبرگزاری کار ایران

ابراهیمیان در آخرین نشست خبری خود:

نحوه برخورد شورای نگهبان با دریافت کنندگان پول از رحیمی/ دیگر سخنگو نیستم

سخنگوی شورای نگهبان از پایان دوره ماموریت یکساله خود برای سخنگویی شورای نگهبان خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در شورای نگهبان برگزار شد٬ از آخرین جلسه اطلاع رسانی‌اش به عنوان مقام سخنگوی شورای نگهبان خبر داد و گفت: مدت ماموریت یکساله‌ام پایان پذیرفته و با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات داخلی شورای نگهبان٬ دیگر من عهده‌دار این مسئولیت نخواهم بود.

سخنگوی  شورای نگهبان ادامه داد: از ابتدا علاقه ای به کار رسانه‌ای نداشتم و تلاشم بر این بوده که پیگیر باورها و عقایدی باشد که به نظام می‌تواند خدمت رسانی کند.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: سخنگو امین یک جمع است و باید حامل پیام آنها باشد و فرصت ابراز نظرات شخصی را ندارد که این کار را سخت می‌کند٬ اما تجربه نشان داد که امانت و صداقت و احترام به مخاطبان کار را تسهیل می‌کند٬ بنابراین با وجود این مسائل این کار به من سخت نگذشت٬ اما من ترجیح شخصی‌ام بر این است که دیگر این مسئولیت را عهده‌دار نباشم.

حضور وکیل مورد تایید قوه قضاییه در مرحله مقدماتی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه یکی از مصوبات اخیر شورای نگهبان آیین جدید دادرسی کیفری بوده٬ که از اول تیر ماه نیز اجرای آن آغاز شده که برخی از مواد آن  با گلایه وکلا روبه‌رو شده٬ که از جمله آنها ماده 48 آیین‌ دادرسی است که بسیاری معتقدند این ماده برخلاف اصل 35 قانون اساسی و همچنین اصل برائت است. از سویی برخی‌ها معتقدند تقسیم‌بندی وکلا موجب ایجاد محدودیت برای متهم و از سویی اعلام سلایق شخصی و سیاسی می‌شود، نظر شورای نگهبان در این‌باره چیست گفت: شورای نگهبان در این باره یکی از مهمترین  و رویه‌سازترین تصمیم‌های خود را در طول این سال‌ها گرفته است.

ابراهیمیان ادامه داد: شورای نگهبان در تفسیری که همراه و همسو با حقوق شهروندان و احترام به آنها در برخورداری از خدمات وکیل است٬ نه تنها مداخله وکیل در دادرسی را ضروری دانسته٬ بلکه مداخله وکیل در دادسراها و بازپرسی را نیز ضروری می‌داند و معتقد است ممانعت از آن خلاف قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اصل برخورداری  از وکیل در خصوص برخی از جرایم در دادسراها حذف شده بود، اظهار داشت:  شورای نگهبان با اکثریت آرا اعلام کرد که مداخله وکیل در دادسراها ضروری است و ما به خوبی از حقوق اساسی مردم در خدمات و استفاده از وکیل دفاع کردیم.

مجلس اعلام کرد وکیل از لیستی باشد که رئیس قوه قضاییه آن را تایید می‌کند

ابراهیمیان افزود: هنگامی که این طرح به شورا آمد٬ ایرادهایی به آن گرفته شد که از جمله آن٬ همین تاکید شورای نگهبان برای حضور وکیل در دادسراها بود. مجلس اعلام کرد اکنون که وکیل باید در دادسراها مداخله داشته باشد٬ باید این وکیل از لیست وکلایی باشد که رئیس قوه قضاییه  آنها را تایید کرده‌اند٬ چرا که در بسیاری از این مسائل مربوط به حفظ اسرار نظام است.

وی اضافه کرد: اکنون ممکن است در این‌باره دو سوال مطرح شود و آن اینکه آیا این مساله خلاف قانون اساسی است یا خیر؟ و دوم اینکه آیا راه‌حل  بهتری در این باره وجود داشت؟ وظیفه شورای نگهبان  پاسخگویی به مغایرت یا عدم مغایرت طرح‌ها با شرع و قانون اساسی است و نسبت به سوال دیگر مجال پاسخ‌گویی ندارد. به نظر شورای نگهبان اینکه بگویید که وکلا از لیست اعلام شده قوه قضاییه باید باشند خلاف قانون اساسی  و حق دسترسی به وکیل نیست و اگراین سوال هم مطرح شود که این موجب محدودیت وکیل می‌شود٬ باز این رویه خلاف نیست٬ چرا که هر فردی می‌تواند آزادانه انتخاب کند. اما آن فرد باید وکیل دادگستری باشد و آنها نیز دسته‌بندی‌هایی دارند که این خلاف قانون اساسی نیست.

تخصصی کردن امر وکالت مربوط به ما نیست

 سخنگوی شورای نگهبان  در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا این موضوع شائبه  تضاد با اصل برائت ندارد نیست تصریح کرد: اگر قاعده حقوقی درست اجرا شد این شائبه نیز ایجاد نمی‌شود. تخصصی کردن امر وکالت مربوط به ما نیست. اگر ما بتوانیم به وکلا آموزش حفظ اسرار نظام را بدهیم و آنها بتوانند که بدانند چگونه این اسرار را باید حفظ کنند و دارای مجوز ویژه‌ای باشند و تعدادشان نیز کم نباشد٬ این راه‌حل بدی نیست و به نظر می‌رسد از حیث مغایرت با قانون اساسی هم چنین محدودیتی وجود ندارد. هرچند که از نظر شخصی من٬ ممکن است راه‌حل‌های بهتری نیز در این‌باره  وجود داشته باشد.

تقسیم‌بندی وکلا خلاف قانون اساسی نیست

در ادامه خبرنگاری پرسید دسته‌بندی وکلا در سایر کشورها به دسته‌بندی تایید شده یا تایید نشده مرسوم نیست٬ که ابراهیمیان پاسخ داد:  تقسیم‌بندی وکلا خلاف قانون اساسی نیست. ما در کشورهای دیگر سابقه درجه‌بندی وکلا را داریم و این به معنای محدود کردن حق انتخاب وکیل نیست. شورای نگهبان درباره چگونگی اجرای قانون وظیفه‌ای ندارد٬ بلکه وظیفه ما استنباط این است که طرح‌‌ها و قوانین با قانون اساسی و شرع مغایرتی نداشته باشد و درباره نحوه اجرای آن٬ نهادهای دیگر مانند دیوان عالی کشور و  سازمان بازرسی و ... باید اظهارنظر کنند.

طرح استانی شدن انتخابات در دستور کار فرداست

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره طرح استانی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: بررسی این طرح در دستور کار فردای شورای نگهبان است و ما تلاش می‌کنیم در اولین فرصت نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع اصحاب رسانه برسانیم.

طرح فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی

ابراهیمیان درباره طرح فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی ابراز داشت: ابتدا از دوستان خبرنگار می‌خواهم در خصوص اخبار شورای نگهبان دقیق‌تر و تخصصی‌تر رفتار کنند. اینکه رسانه‌ها تیتر می‌زنند طرحی توسط شورای نگهبان رد شد و پس از مدتی می‌گویند که آن طرح مورد قبول شورای نگهبان قرار گرفت٬ می‌تواند سردرگمی‌هایی را در جامعه ایجادکند. باید بگویم کمتر موقعی رخ می‌دهد که کل یک طرح و لایحه رد شده باشد و ممکن است فقط در برخی از نقاط  ایراداتی گرفته شود و در صورت انجام اصلاحات از سوی شورای نگهبان آن طرح تایید می‌شود.

وی ادامه داد: ایرادهای گرفته شده در خصوص این طرح قابل توجه است و احتمال اصلاح آن از سوی مجلس هم وجود دارد٬ اما اینکه گفته شود طرح فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و استانی شدن انتخابات با یکدیگر در ارتباط هستند و باید با هم بررسی شوند٬ باید بگویم که ما مجال این ارتباطات را با یکدیگر در شورای نگهبان نداریم٬ چراکه هر یک از اینها آیین ویژه‌ای برای نهایی شدن و اجرا دارند٬ پس هرکدام به شکل جداگانه  مورد بررسی قرار می‌گیرند.

درخواست اعلام جزییات انتخابات الکترونیک از دولت

سخنگوی  شورای نگهبان در خصوص مقدمات انتخابات آتی مجلس نیز بیان کرد:  عملا بخش انتخابات شورای نگهبان همیشه درگیر فراهم کردن مقدمات آن بوده است. در سازمان اداری شورای نگهبان معاونت انتخابات وجود دارد که جلسات کارشناسی در این‌باره در جریان است. اما وقتی جدول زمانی انتخابات اعلام می‌شود٬ ما به شکل جدی‌تر وارد انتخابات می‌شویم و دراین مدت ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد٬ در این هنگام نیز دولت می‌خواهد در برخی از حوزه‌های انتخابیه انتخابات را به شکل الکترونیک برگزار کند که ما درخواست اعلام جزییات آن را کرده‌ایم.

ابراهیمیان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک از سوی دولت نیز یادآور شد: بخشی از این مساله  از طریق رسانه‌ها اعلام شده و هیات دولت در این مورد مصوبه‌ای داشته و نامه‌ای به ما ارسال کرده و گفته که می‌خواهد در برخی از حوزه‌های انتخابیه انتخابات را به شکل الکترونیک برگزار کند. ما در نامه‌ای به آنها اعلام کردیم که به دلیل نقش نظارتی٬ باید به شکل تفصیلی از جزییات الکترونیکی شدن انتخابات آگاه باشیم و اعلام صِرف آن کافی نیست و باید جزییات آن برای ما تشریح شود تا کارشناسان آن را برررسی و در این باره اظهار نظر کنند و تا زمانی که جزییات این امر به ما نرسد٬ در این باره نمی‌توان اظهار نظر رسمی کرد.

اکثریت شورای نگهبان طرح الزام دولت به حفظ دستاورد هسته‌ای را خلاف قانون اساسی نمی‌داند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه برخی از مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که تصویب و تایید طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای برخلاف اصل 176 قانون  اساسی است٬ عنوان کرد: در مورد هر مسئله حقوقی چه در مجلس و شورای نگهبان و در هر کجای دیگر مممکن است هر فرد بر اساس آزادی اظهار نظر و برداشت خود را اعلام کند که ظاهرا در این باره چه در مجلس و چه در شورای نگهبان٬ برخی عقیده دارند این مسئله خلاف قانون است٬ ولی اکثریت شورای نگهبان این مساله را خلاف قانون اساسی ندانست اما مثالا من نیز دراین باره ملاحظاتی داشتم و اکثریت شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی ندانست.

توضیحات عضویت اعضای شورای نگهبان در هیات نظارت بر انتخابات خبرگان

خبرنگاری پرسید که عده‌ای معتقدند عضویت اعضای شورای نگهبان که برخی از آنها کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان هستند٬ در هیات نظارت بر انتخابات خبرگان شائبه‌هایی ایجاد می‌کند و این خلاف قانون اساسی است٬ نظر شما در این‌باره چیست که سخنگوی شورای نگهبان گفت:  ما در مورد تصمیماتی که می‌گیریم٬ چند معیار داریم که آیا این مسئله خلاف قانون است یا نیست؟ و دوم اینکه آیا راه حل بهتری وجود دارد یا ندارد؟ شورای نگهبان محل تشخیص مناسب‌تر بودن یا انتخاب خوب‌تر از خوب نیست٬ بلکه ما فقط خلاف و مغایرت مسائل را با قوانین مورد بررسی قرار می‌‌دهیم. درباره قانون انتخابات نیز قوانین موضوعه و قانون اساسی وجود دارد در قوانین موضوعه و عادی اعضای شورای نگهبان٬ نمی‌توانند در محلی که خود کاندیدا هستند٬ حق اظهار نظر داشته باشند٬ اما در هیات نظارت قاعده‌ای وجود ندارد و قانونی بر منع یا عدم حضور آنها نیست و از طرفی رویه عملی شورای نگهبان در سال‌ها‌ی اخیر نشان داده که چنین استنباطی وجود ندارد.

روند بررسی پرونده‌های داوطلبان انتخابات

ابراهیمیان در پاسخ به سوالی که وظیفه بررسی پرونده‌های داوطلبان انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و  این درحالی است که با توجه به تعداد زیاد داوطلبان این کار به گروه‌ها و هیات‌ها محول می‌شود٬ آیا این مسئله خلاف قانون نیست؟ گفت: شورای نگهبان مرجع رسیدگی به شکایات و نظارت و کنترل بر انتخابات است٬ اما این به معنای آن نیست که شورا مباشر همه رفتارها و اقدامات باشد. ما کارشناسانی داریم و از مجموعه‌ای برای انجام مقام نظارت کمک می‌گیریم٬ وگر نه ما موظف به اجرای قانون هستیم و قانون در این مسئله محدود است و همانطور که گفتید صدها و هزاران پرونده در این خصوص وجود دارد. ما بر اساس رویه‌های قبلی اطلاعات مستند کسانی که در مظان کاندیداتوری هستند را جمع آوری می‌کنیم و براساس این اطلاعات٬ و حتی استماع اظهارات داوطلب٬ تصمیم گیری نهایی می‌کنیم.

جلسه‌ای برای رد صلاحیت افراد و گروه‌های سیاسی نداشته‌ایم

خبرنگاری پرسید بر اساس یک اظهار نظر٬ بسیاری از کاندیدهای اصلاح طلب رد صلاحیت می‌شوند٬ آیا قرار است چنین اتفاقی رخ بدهد که وی اظهار داشت: برای اینکه از عملکرد شورای نگهبان مطلع شوید٬ مجبورید یا به گذشته نگاه کنید یا منتظر آینده باشید. ما جلسه‌ای در مورد رد صلاحیت افراد و گروه‌های سیاسی نداشته‌ایم و من و همکارانم درگیر رد صلاحیت آن افراد نشده‌ایم. ملاک ما قانون خواهد بود و برای بنده فارغ  از گرایش‌های سیاسی٬ قانون و مستندات پرونده داوطلبان راهنمای عمل خواهد بود.

خود را درگیر مسائل بی اساس نمی‌کنیم

خبرنگاری مدعی شد که در همایش سراسری فرمانداران برخی از حضار به دبیر شورای نگهبان توهین کرده‌اند و از سخنگوی  شورای نگهبان پرسید که آیا شورای نگهبان نمی‌خواهد و اکنشی در این زمینه داشته باشد که وی تصریح کرد: برخورد بزرگوارانه آیت الله جنتی با این مسئله و لطف و احساس مسئولیت میزبان٬ یعنی وزارت کشور در مجموع به این منتهی شد تا واکنشی به این مسئله کوچک داده نشود و نباید خود را در گیر این مسائل بی‌اساس کنیم.

حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان

ابراهیمیان درباره حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه داخلی٬ حضور خبرنگاران پیش بینی نشده٬ هرچند که برخی از مذاکرات شورای نگهبان در خصوص مصوبات در حال پیاده شدن و تنظیم از سوی مرکز پژوهش های شورای نگهبان است. و در خصوص جلسات بررسی صلاحیت‌های افراد محدودیت‌های قانونی و شرعی در احراز یا عدم احراز موجب می‌شود تا این مسئله صورت نگیرد.

برخورد شورای نگهبان با دریافت کنندگان پول از رحیمی

وی در پاسخ به این سوال که معاون اول دولت سابق بیان کرده که به 170 نماینده پول داده٬ آیا این مسئله در رسیدگی به صلاحیت آن افراد لحاظ خواهد شد؟ ابراز داشت : باید زمان بررسی صلاحیت‌ها فرا برسد و در آن بازه اطلاعات لازم مطرح شود و آن هنگام در این خصوص شورا به مستندات توجه می‌کند. اگر برای من ثابت شود فردی از منابع نامشروع و طرق غیر قانونی برای فعالیت های سیاسی استفاده‌ای کرده باشد٬ شدیدترین واکنش‌ها را فارغ از گرایش‌های سیاسی خواهم داشت و سایر همکاران من نیز در این باره بی‌تفاوت نیستند.

توضیحات بررسی صلاحیت افراد ناشناخته

سخنگوی  شورای نگهبان درباره اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه صلاحیت افراد ناشناخته احراز نمی‌شود و پرونده آنها مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت٬ بیان کرد: شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را برای مسئولیت نظیر ریاست جمهوری و مجلس احراز کند و افرادی که مجهول الهویه هستند را نمی‌توان احراز صلاحیت کرد و این مسئله تباینی با اصل برائت ندارد. ما نمی‌گوییم آن فرد گناهکار یا متخلف است٬ بلکه فرد باید ویژگی‌هایی داشته باشد٬ که فرد مجهول‌الهویه و ناشناخته نمی‌تواند آن ویژگی‌ها را داشته باشد. این مسئله از لحاظ آماری قابل توجه نیست.

کد خبر : ۲۸۷۳۰۲