خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در همایش گرامیداشت قوه قضاییه:

مجوز دولت به کنسرت‌ها٬ مانع از انجام وظیفه دستگاه قضا نیست

رییس قوه قضاییه گفت: اصحاب ثروث و قدرت تلاش می‌کنند به قوه قضائیه فشار وارد کنند. ما این مسئله را در مورد برخی پرونده‌ها دیده‌ایم٬ اما قوه قضائیه تلاش خوبی داشته و قضات ما استقامت کردند

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه گفت: فهم اختیارات قوای کشور در چارچوب فهم نظام سیاسی کشور قابل درک است٬ این در همه نظام‌های سیاسی دنیا امری تعریف شده است. به تعبیر ما طلبه‌ها٬ بسیاری از اوصافی که ماهیت جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد٬ در فهم قوای کشور دخیل است.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی از جنس مردم سالاری است٬ گفت: منتها نظام ما مقید به مردم سالاری دینی است. نظام جمهوری اسلامی لیبرال دموکراسی نیست٬ گرچه به رای مردم استوار است٬ اما مقید است که در چارچوب ارزش‌های الهی و معنویات عمل کرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اصل دوم قانون اساسی گفت: در این راه مرز مردم‌سالاری دینی از نظام‌های لیبرال دموکراسی مشخص شده است. آنها بر این عقیده هستند که ارزش‌هایی که نظام سیاسی را معین می‌کنند٬ مردم هستند و حکومت‌ها در مسیر زندگی تاثیری ندارند٬ مگر زمانی که اضرار و یا تعدی به حقوق دیگران صورت گیرد٬ در حالی که اساس نظام جمهوری اسلامی بر مبنای حاکمیت خداوند و نقش بنیادی وحی در بیان قانون است. اینجا مرز ما از لیبرال دموکراسی جدا شده است.

آملی لاریجانی تاکید کرد: اینکه در برخی رسانه‌ها یا برخی مدیران ما حرف‌هایی می‌زنند که مربوط به ساختار لیبرال دموکراسی است٬ حرف خطایی است انحصار حاکمیت خداوند و نقش وحی در تقلیل را باید بپذیریم.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در اصل 156 قانون اساسی آمده که قوه قضائیه، قوه‌ای مستقل است که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق عدالت است. حفظ استقلال قوه قضائیه لوازم و اقتضائاتی دارد.

وی گفت: همانطور که می‌بینید اصحاب ثروث و قدرت تلاش می‌کنند به قوه قضائیه فشار وارد کنند. ما این مسئله را در مورد برخی پرونده‌ها دیده‌ایم٬ اما قوه قضائیه تلاش خوبی داشته و قضات ما استقامت کردند تا از خود در مقابله با این فشارها و دخالت ها در نظام قضایی کشور نقش خوبی نشان دهند.

آملی لاریجانی یادآور شد: توصیه ما به مسئولان این است که باید در این امور پایبندی کرد و باید در پرونده‌ها با استقلال عمل کرد٬ اما معنای این حرف این نیست که به طرف دیگر اجحاف کنیم قوه قضائیه قوه عدالت و متانت است.

وی با اشاره به حجم پرونده ها و رسیدگی به آنها یادآور شد: حجم پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه نزدیک به 15 میلیون پرونده است٬ که رسیدگی به آنها نیروی عظیمی می‌طلبد. ما معتقدیم رسیدگی به آنها٬ افتخار ما است٬ اما نشانه دیگری هم دارد و آن، اینکه مردم به قوه قضاییه اعتماد دارند٬ اگر نه به ما مراجعه نمی‌کردند.

رئیس دستگاه قضا نیروی انسانی برای رسیدگی به پرونده ها را کم دانست و ادامه داد: براساس گزارش‌ها، مثلا در آلمان به ازای هر 100 هزار نفر 23 قاضی وجود دارد٬ این در حالی است که در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر 8 قاضی وجود دارد. از طرفی میزان پرونده‌ها و کثرت آنها را باید به این مطلب اضافه کنیم. این حجم پرونده٬ موجب فرسودگی قضات ما می‌شود. بسیاری از قضات پس از ساعت کاری همچنان مشغول رسیدگی و مطالعه پرونده هستند.

وی در باره تلاش قوه قضاییه برای دسترسی آسان به عدالت نیست٬ تصریح کرد: باید تلاش کنیم کسانی که فکر می‌کنند نسبت به حقوق آنها تعدی‌ای صورت گرفته و دعاوی حقوقی دارند٬ توقع عدالتشان برآورده شود. این کار آسانی نیز نیست و ما باید سعی کنیم آن را ایجاد کنیم که این خود نیازمند مولفه‌های بسیاری است. ما سعی کردیم با ورود حجم نیروی انسانی جدید در این باره تلاشی داشته باشیم. 4 هزار قاضی براساس برنامه پنجم توسعه وارد کار قضایی شده‌اند و این تحول خوبی را در دستگاه قضایی ایجاد می‌کند و این فارغ از مجوزی است که ما از مقام معظم رهبری برای بکار گیری قضات بازنشسته داشته‌ایم.

رئیس قوه قضاییه درباره تشدید نظارت‌ها نیز خاطرنشان کرد: این از خواسته‌های به حق مردمی و رهبری است که خواستار ارتقای سلامت در دستگاه قضایی را جدی بگیریم و این مسئله به شکل سیستماتیک دنبال می‌شود و ما از دادسرای انتظامی قضات و سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه خواسته‌ایم این کار را با جدیت انجام دهند. متاسفانه تخلفاتی در این باره صورت می‌گیرد که این تخلف مربوط به همه جاست٬ ولی در دستگاه قضایی توقع نیست٬ لذا با تخلفات صورت گرفته در قوه قضاییه به شدت برخورد شده است.

آملی لاریجانی در رابطه با تحول در ساختار قوه قضاییه ابراز داشت: بنا بر نیازهای قوه قضاییه تحولاتی در تشکیلات را ایجاد کرده‌ایم؛ معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی، معاونت فرهنگی، معاونت پیشگیری از جرم، مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه، مرکز رسانه و... ایجاد شده‌اند و اگر امکانات مادی اجازه می‌داد٬ تحولات خوب‌تری رخ می‌داد.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: آیین دادرسی کیفری جدید نیز تشکیلات قوه را تحول داده٬ البته ما به فکر این تحول بوده‌ایم و ان‌شاءالله در مقام اجرا مشکلی پیدا نکینم. این آیین نکات مهم و جدیدی دارد و باید برخی از ابهامات آن در مقام اجرا حل گردد. اما ما سعی کردیم برخی از ابهام‌های موجود را از آن بزدایم.

وی با یادآوری اینکه قوه قضاییه از انتقادهای سازنده استقبال می‌کند، عنوان کرد: برخی گفتند شما حق انتقاد دادید٬ ما می‌خواهیم از آیین دادرسی کیفری جدید انتقاد کنیم که این مسئله بخصوص در ماده 48 صورت گرفت. ماده 48 در خصوص جرائم امنیتی است و آن در باره این است که وکلای افراد با انتخاب و تایید رئیس قوه قضاییه صورت بگیرد. این مسئله در خصوص جرائم امنیتی خارجی نیز مهم‌تر است. نمی‌شود اسراری که مربوط به نظام است هر کسی از آن آگاه شده و سپس آن را افشا کند از پیشنهادهای داده شده در این باره تعجب می‌کنم در یکی از این پیشنهادها آمده که این مسئله با حقوق متهمان متضاد است و درخواست بازپس‌گیری این پیشنهاد از سوی رئیس قوه قضاییه را داده است. از طرح این انتقادهای سخیف تعجب می‌کنم. این مسئله هم اینک خود به قانون تبدیل شده و دیگر نمی‌توان پیشنهادی را پس گرفت و از سویی این پیشنهاد رسمی قوه قضاییه نبوده که بخواهد آن را پس بگیرد.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: برخی نیز گفتند که این تبصره ماده 48 آیین دادرسی جدید با اصل 35 قانون اساسی که همه افراد حق داشتن  وکیل را دارند منافات دارد؛ اولین سوال من این است که آیا واقعا در اصل 35 آمده که این وکیل باید حتما عضو کانون وکلا یا مرکز مشاوران قوه قضاییه باشد؟ این تقید شما که به اصل 35 اضافه کردید خود خلاف قانون اساسی است.

آملی لاریجانی با اشاره به مصالح نظام تاکید کرد: مصالح نظام ایجاب می‌کند تا اسرار آن به دست هر کسی نیفتد اصلاحات صورت گرفته٬ اصلاحات خوبی است و ما دیدیم که وکلایی بودند که علیه نظام نوشتند و اسراری را بیان کردند و این مسئله نشان می‌دهد باید در این باره احتیاط کرد.

وی در خصوص روابط قوه قضاییه و رسانه نیز گفت: ما در این روابط نقیصه ای داریم ما نتوانسته‌ایم به شکل روشن مطالب خود را به شکل فراگیر بیان کنیم و البته این مسئله فقط مربوط به قوه قضاییه نیست و رسانه‌ها نیز باید همکاری کنند. البته صدا و سیما همکاری‌هایی داشته و برنامه‌های خوب حقوقی و قضایی ساخته و در همین مدت نیز اهداف قوه قضاییه را بیان کرده است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: البته در این باره گلایه ای نیز وجود دارد و آن اینکه در انعکاس اخبار قضا و اخبار رئیس قوه و شورای عالی قضایی برخورد هتاکانه می شود من از مسئولان صدا وسیما می‌خواهم چاره‌ای کنند چندی پیش برنامه‌ای قرآنی توسط معاونت فرهنگی انجام شد٬ اما خبر آن به شکل درستی منعکس نشد و حتی یکی از دوستان گفت که خبر آن پس از خبر تکدی‌گری در تهران پخش شد٬ یا خبر مسئولان عالی قضایی خبر بیست و چندم یکی از شبکه‌هاست٬ ولی خبر دیدار رئیس صداوسیما با نمایندگان یکی از استان‌ها خبر اول می‌شود که این قابل توجیه نیست.

آملی لاریجانی افزود: البته ما قصد ایجاد چالش با صدا و سیما نداریم ولی صدا و سیما در کنار اهتمام به سریال‌های مکرر و متعدد که معلوم نیست چه فوایدی داشته باشند٬ باید به این اخبار نیز اهتمام داشته باشند البته نماینده ما در شورای نظارت بر صدا وسیما حضور دارد ولی ما نمی‌خواهیم کار به اینجا برسد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه برخورد با مظاهر بی‌قیدی در کشور وظیفه قوه قضاییه است٬ گفت: نص قانون ما است که کسانی که تظاهر به ارتکاب حرام می‌کنند. قوه قضاییه باید در حد مقدور عمل کرده و با آنها برخورد کند اما در این میان ضابطان هم باید به ما کمک کنند. به شما می‌گویم که در راه اقامه شریعت اسلامی از هیچ چیزی نهراسید و به وظیفه خود عمل کنید. البته بقیه دستگاه‌ها نیز موظف هستند از کارمندان خود توقع داشته باشند که تظاهر به حرام حداقل در دستگاه‌های آنها صورت نگیرد.

آملی لاریجانی در مورد لغو برخی کنسرت‌ها گفت: در این باره شنیدم که یک روحانی در مجلسی گفته بود که لغو کنسرت‌ها٬ خلاف حقوق مردم است. من از این حرف تعجب می‌کنم حقوق مردم چند طرف دارد؛ یک طرف آن این است که این حقوق برخلاف موازین شرعی نباشد. متاسفانه در این مورد کار تبلیغاتی وسیعی در برخی رسانه‌ها صورت گرفت. گزارش شورای امنیت کشور نشان داد که از حدود 300 کنسرت٬ تنها 9 کنسرت لغو شده است. در حالی که این مقدار سر و صدای رسانه‌ای نداشت. متاسفانه فکر نادرستی در ذهن برخی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر ما مجوزی را دادیم٬ کسی حق ندارد آن را لغو کند این حرف نادرست است. مجوز شما مانع از انجام وظیفه دستگاه دیگر نیست. قوه قضاییه در خصوص تظاهر به حرام وظایفی دارد.

وی گفت: شاید شما مجوزی را دادید و دستگاههای امنیتی اعلام کردند که قرار است بمبی در آن مراسم منفجر شود آیا بازهم به دلیل مجوز شما دستگاه قضایی نباید ورود کند  اگر بگویید لغو این مجوزها باید حسب موازین باشد ما هم می گوییم مجوز شما نیز باید حسب موازین باشد.

رئیس دستگاه قضا گفت: آیا اینکه اجازه بدهند یک کنسرت زمینه ای برای رقص مشترک برخی جوانان شود حرام نیست در قوه قضاییه بحث این بود که در مواردی که فضا ابهام‌آمیز است٬ خطر بروز چنین مسائلی وجود دارد خیلی وقتها لغو کنسرت‌ها با توصیه شورای تامین استان‌ها و مشورت دستگاه‌های امنیتی بوده٬ ما تذکر می‌دهیم که چنین حرفی را تکرار نکنند که به طور مثال اگر وزارت ارشاد مجوزی را داد کسی حق لغو آن را ندارد٬ هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد.

رئیس  قوه قضاییه در پایان به اهتمام بر مسائل فرهنگی و اخلاقی در این قوه تاکید کرد و گفت: انس با قرآن کریم وسیله مهم ترقی انسان‌هاست. در قرآن تذکرهای دائمی وجود دارد که در کلام ائمه نیز مکرر به آنها تمسک شده معاونت فرهنگی نیز به منظور تمرکز بر مسائل اخلاقی و قرآنی در قوه قضاییه تاسیس شد که من تقاضا دارم بحث قرآن و اخلاق را در حیطه کاری و فردی خود جدی بگیرید.

در پایان سخنان آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه از برگزیدگان قضات کشور وهمچنین کارکنان نمونه  قوه قضاییه تجلیل شد همچنین با حضور رئیس  قوه قضاییه،‌وزیر دادگستری، معاون اول  قوه قضاییه و دادستان کل کشور از تمبر بزرگداشت  قوه قضاییه رونمایی شد.

کد خبر : ۲۸۶۷۶۳