خبرگزاری کار ایران

آغاز عملیات اجرایی آزادراه جنوبی تهران با حضور جهانگیری

عملیات اجرایی احداث آزادراه ۶ خطه کنارگذر جنوبی تهران(آبیک- چرم‌شهر)، دقایقی پیش با حضور معاون اول رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز(دوشنبه) با حضور در منطقه چرمشهر از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین، فرمان آغاز عملیات اجرایی آزادراه جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر را صادر کرد.

آزادراه جنوبی تهران در چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران واقع شده و محدوده طرح از شهر آبیک واقع در آزادراه قزوین- کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است. مسیر این آزادراه که از غرب شهر آبیک شروع می شود پس از حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیرهمسطح از راه غیراصلی اشتهارد- ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر ۹۰ با راه اصلی و آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. پس از آن در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزادراه تهران- قم تقاطع داشته و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل می شود.

آزادراه جنوبی تهران در کریدورهای بین المللی حمل و نقل شرق- غرب (جاده ابریشم)، شمال- جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی واقع شده و اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند-بازرگان به ترکیه و راه های بین المللی انجام می گیرد.

دوران مطالعه و ساخت کنارگذر جنوبی تهران ۴ سال و دوران بهره برداری و بازگشت سرمایه آن ۲۰ سال است و با اجرای این پروژه بیش از ۲۳۰۰ میلیون لیتر سوخت در دوره بهره‌ برداری و حدود ۷۴۰۰ میلیارد تومان با کاهش زمان سفر، صرفه جویی می‌شود.

کنارگذر جنوبی تهران قرار است با سرمایه گذاری اولیه بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان در ۳ باند رفت و ۳ باند برگشت ساخته‌ شود و با توجه به اینکه این آزادراه تکمیل کننده مسیر مرز بازرگان تا مرز سرخس در شرق کشور می باشد، از اهمیت فراوان استراتژیکی برای کشور برخوردار است.

میزان اشتغالزایی این پروژه در سالهای احداث ۵۵۰۰ نفر و در دوران بهره برداری حدود ۲۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم می باشد.

توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شرق به غرب، توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شمال به جنوب، تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه‌های غرب و جنوب شرق کلان‌شهر تهران، کاهش مصرف سوخت ناشی از افزایش سطح سرویس و کاهش طول مسیر، کاهش تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای خصوصا در اطراف کلانشهر تهران، کاهش هزینه های ناشی از اتلاف زمان برای وسایل نقلیه باری و مسافری و افزایش ایمنی و مطلوبیت سفر، کاهش بار ترافیکی آزادراه قزوین- کرج و کرج- تهران و کاهش تصادفات جاده ای ناشی از خطای شبکه مسیر از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

کد خبر : ۲۸۵۴۳۷