خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در شهرکرد عنوان کرد:

تثبیت حق هسته‌ای و بهره‌مندی از حقوق بین‌المللی؛ دو هدف ایران در مذاکرات

معاون اول رییس‌جمهور بهره‌مندی از حقوق بین‌المللی و تثبیت‌ حق هسته‌ای را دو هدف ایران در مذاکرات خواند.

اسحاق جهانگیری در سفر به استان چهارمحال و بختیاری افزود: حقانیت ایران در استفاده از فن آوری صلح آمیز هسته ای نیز از اصولی است که تیم مذاکره کننده برای تحقق آن تلاش می کند. 

وی  تصریح کرد : هدف دیگر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، به حداقل رساندن فشار های اقتصادی است که هم اکنون بخشی از جامعه ما را تحت الشعاع قرار داده است ، با این وجود برای رسیدن به این اهداف از اصول عزتمندی ایران کوتاه نمی آییم . 

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد : توافق هسته ای با پیش شرط دست کشیدن ما از دستاورد های هسته ای ، پذیرفتنی نیست.

بازدید از سد سورک توسط جهانگیری

جهانگیری ضمن افتتاح سد سورک از بخش های مختلف آن ازجمله اتاق فرمان سد بازدید کرد و با توضیحات دست اندرکاران این پروژه در جریان جزئیات ساخت و مراحل بهره برداری این سد قرار گرفت.

سد سورک که از نوع سدهای خاکی با هسته رسی است ظرفیت آبگیری بیش از 25 میلیون متر مکعب و تنظیم سالانه 27 میلیون متر مکعب آب را دارد که با بهره برداری از آن علاوه بر بهبود آبرسانی به 450 هکتار از اراضی پایین دست موجود، قابلیت به زیرکشت بردن بیش از 2000 هکتار اراضی زراعی جدید را نیز ایجاد خواهد کرد.

این سد با ارتفاع 39 متر از پی و طول تاج 590 متر با مجموع هزینه 465 میلیارد ریال به دست متخصصان توانمند کشورمان احداث شده است.

افتتاح رسمی سد سورک

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح رسمی سد سورک در شهرکرد با بیان اینکه برای تشکر و عرض خداقوت به دست اندرکاران اجرای این پروژه خدمت شما رسیده‌ایم٬ گفت: کشور به سرعت مسیر پیشرفت خود را طی می کند و وظیفه ما این است که موانع پیش روی این توسعه را برای تسریع در روند رشد کشور برطرف کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه خداوند منابع طبیعی فراوان و نیروی انسانی جوان و با نشاط به این کشور عطا کرده است، افزود: نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشور می تواند یکی از عوامل اصلی و موثر تسریع در توسعه کشور باشد و برای این منظور باید اشتغال مناسب و پایدار برای آنان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ اولویتی در ایجاد مسیر اشتغال بالاتر از آن نیست که همه آحاد جامعه احساس کنند می‌توانند آزادانه تلاش و فعالیت کنند و در مسیر توسعه کشور مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: البته باید این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که اقدامات ضربتی و بدون پشتوانه کارشناسی کافی فقط منابع و فرصت ها را هدر می دهد و ایجاد اشتغال پایدار نیاز به سرمایه گذاری مولد و ارتقای تولید با تکیه بر مطالعات و کار کارشناسی کافی است.

جهانگیری ادامه داد: باید فضایی ایجاد کنیم که بخش خصوصی با اطمینان از آینده کاری اش بطور جدی وارد میدان شود. البته این بحث مدتهاست که مطرح است و باید بپذیریم که عبور کشور از مشکلات بویژه در عرصه اقتصادی هیچ راهی جز میدان دادن به بخش خصوصی ندارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در مقطع فعلی با چالشی مهم به نام تحریم های ظالمانه مواجه هستیم که باید با گفتگو و تعامل حل و فصل شود ،تصریح کرد: در مقطع سختی هستیم که باید تصمیماتی جدی بگیریم. حریف قدری را پیش رو داریم اما با اطمینان به راهی که انتخاب کرده ایم و با توکل به خدا امیدوار به نتیجه مطلوب به پیش می رویم تا هم حقوق و دستاوردهای ملت را حفظ و تثبیت کنیم و هم تحریم ها را رفع کنیم.

وی با اشاره بااینکه اگر تحریم ها رفع شوند فضای بسیار بزرگی برای کار و تلاش فراهم خواهد شد و بسیاری از دغدغه ها برطرف خواهند شد، خاطرنشان کرد: البته باید برای دوران پس از تحریم برنامه داشته باشیم و در نظر داشته باشیم که آن دسته از فعالان اقتصادی که در شرایط سخت تحریم در کشور پایداری کرده و به تولید ادامه دادند باید در شرایط پس از تحریم مورد حمایت بیشتر قرار گیرند تا در برابر کالاها و فعالان اقتصادی خارجی ضربه نخورند. البته با وجود آنکه امیدواریم توافق حاصل شود اما قطعاً این گزینه را نیز در نظر داریم که اگر توافق حاصل نشد چه باید کرد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه دولت اصرار دارد بخش خصوصی را بیش از پیش به مشارکت در سازندگی کشور وارد کند، گفت: دولت تاکید دارد که طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شوند چرا که بودجه های عمرانی سالیانه دولتی کفاف تکمیل حجم فراوان طرح های نیمه تمام عمرانی را نمی دهد و از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی اجرای طرح های عمرانی طولانی می شوند هم خاصیت عمرانی و خدماتی خود را از دست می دهند و هم تاثیر گذاری اجتماعی آنها زایل می شود و انگیزه مردم را نیز از بین می برد.

وی اضافه کرد: دولت محدودیتی برای فعالیت بخش خصوصی قائل نیست و هرچه بتواند طرح های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد و نیز آمادگی دارد تا با بخش خصوصی در این زمینه به صورت خرید خدمت نیز مشارکت کند.

معاون اول رییس جمهور عملکرد وزارت نیرو در جذب مشارکت بخش خصوصی در طرح های نیمه تمام خود را مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: وزارت نیرو در دولت یازدهم توانسته تحول و اتفاق مهمی را در عرصه پروژه های عمرانی خود رقم بزند که این باعث خوشحالی است.

جهانگیری همچنین با اشاره به محدودیت منابع آب کشور بر لزوم توجه بیشتر به مصرف بهینه آب تاکید کرد و در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح پل کارون 4 بعنوان بزرگترین پل فلزی زیرقوسی کشور تصریح کرد: این پل به عنوان نمونه ای از توان بالای مهندسی کشور مایه افتخار است و مایه خوشبختی است که امروز توان مهندسی کشور در کشورهای دیگر نیز با کشورهای خارجی صاحب سبک در این عرصه قابل رقابت است اما متاسفانه بخش فنی و مهندسی کشور امروز مثل پرنده ای است که با وجود توان بالای پرواز، بالهایش بسته است.

حضور جهانگیری در کارخانه کاشی پاسارگاد سپاهان

جهانگیری با حضور در کارخانه‌ کاشی پاسارگاد شهرکرد از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و در جریان کم و کیف تولیدات این واحد صنعتی قرار گرفت.

کارخانه کاشی پاسارگاد سپاهان در شهرک صنعتی گندمان در شهرستان بروجن در زمینی به مساحت 15 هکتار و با سرمایه گذاری بالغ بر 50 میلیارد تومان احداث شده است.

با بهره برداری از این واحد که ظرفیت تولید سالانه 4.5 میلیون متر مربع انواع کاشی را دارد برای 300 نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

سیستم دیجیتال پرینت که از تکنیک های جدید ایجاد طرح ونقش بر روی کاشی و سرامیک است در این واحد بکار گرفته شده و همچنین سیستم ارتقاء بهره وری انرژی برای کاهش مصرف برق و گاز در این کارخانه کاشی سازی مورد استفاده قرار گرفته است.

جهانگیری حین بازدید از سد کارون 4

جهانگیری همچنین با حضور در محل سد کارون 4 ضمن بازدید از بخش‌های مختلف جاده جایگزین و پل کارون 4 که به جای جاده مستقرق شده شهرکرد به ایذه احداث شده٬ این جاده جایگزین را بطور رسمی افتتاح کرد.

این جاده ارتباطی که در مسیر آن بزرگترین پل فلزی زیر قوسی کشور بطول 378 متر در مسیر آن احداث شده است در مجموع شامل 9 رشته تونل به طول 2810 متر نیز می باشد.

برای احداث این مسیر جمعاً 1400 میلیارد ریال هزینه شده که 40 میلیارد ریال آن مربوط به پل مذکور است.

جهانگیری ضمن بازدید از بخش های مختلف این مسیر و بویژه بزرگترین پل زیرقوسی کشور با توضیحات دست اندرکاران اجرای این پروژه ها از جزئیات احداث و مراحل بهره برداری از آن نیز مطلع شد.

این پل برای اولین بار از فولاد خودرنگ که نیاز به رنگ آمیزی و ممانعت از زنگ زدگی ندارد ساخته شده است.

جهانگیری: تثبیت حق هسته‌ای و بهره‌مندی از حقوق بین‌المللی؛ دو هدف ایران در مذاکرات

معاون اول رییس جمهور در حاشیه بهره برداری از پل کارون 4 در گفت‌وگویی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که احداث چنین پلی در شرایط تحریم چه پیامی دارد٬ گفت: توان مهندسی کشور در بخش‌های مختلف از جمله صنایع، نفت و امثال آن توان بسیار بالا و قابل اتکایی است.

وی با برشمردن نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم و حساس اجرا شده توسط مهندسان کشورمان افزود: کار بسیار مهمی در عرصه مهندسی کشور انجام شده و امروز ما تجربیات و اندوخته قابل اتکایی در این عرصه داریم که نه تنها در کشور قابل استفاده است٬ بلکه امروز در کشورهای دیگر به ویژه همسایگان با خدمات فنی، مهندسی کشورهای دیگر به خوبی رقابت می کند.

معاون اول رییس جمهور احداث پل کارون 4 بعنوان بزرگترین پل زیرقوسی کشور را مصداقی از توان خوب مهندسی کشور ذکر کرد و اظهار داشت: باید به این مهندسان و این توان مهندسی کشور افتخار کنیم٬ چراکه سرمایه انسانی بسیار بزرگی برای کشور هستند.

جهانگیری تصریح کرد: تحریم ها آزاردهنده هستند و در اجرای برخی کارها تاخیر ایجاد می کنند اما نتوانستند توقفی در کارها ایجاد کنند؛ چرا که با توجه به توان مطلوب فنی و مهندسی موجود در کشور چنانچه هر مشکل و مانعی پیش بیاید بلافاصله راهکار جایگزین ارائه می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: ما در این مذاکرات دو هدف عمده را دنبال می‌کردیم؛ اول تثبیت حق هسته‌ای و بهره‌مندی از حقوق بین‌المللی کشور در این زمینه که با توان دیپلماسی بالایی که در کشور وجود دارد و با منطق قابل دفاع از دستاوردهای خود در زمینه هسته‌ای به خوبی دفاع کرده و پس از این نیز از تمام دستاوردهای هسته‌ای کشور حراست خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور در توضیح دومین هدف از مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: به دنبال آن بودیم تا ثابت کنیم که تحریم‌ها ظالمانه و ضد انسانی و علیه ملت ایران بودند که زندگی مردم و توسعه کشور را هدف گرفته بودند و به‌حمدالله از این موضع نیز به شکلی عزتمندانه دفاع و حقانیت خود را اثبات کرده‌ایم.

 

کد خبر : ۲۸۴۲۸۵