خبرگزاری کار ایران

کامران به ایلنا خبر داد:

استیضاح آخوندی در کمیسیون عمران کلید خورد+متن سوالات

نماینده مجلس نهم گفت: استیضاح وزیر راه‌ و شهرسازی به هیات رئیسه تقدیم شده و قرار است یکشنبه هفته آینده در کمیسیون عمران بررسی شود.

حسن کامران در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا ضمن اعلام خبر کلید خوردن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران افزود: استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات رئیسه تقدیم شده و قرار است یکشنبه هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس این استیضاح با حضور نمایندگان خواستار استیضاح و وزیر راه و شهرسازی٬ پیگیری و بررسی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تعداد نمایندگان استیضاح کننده وزیر راه را 30 نفر خواند و افزود: یکی از محورهای مهم این استیضاح در مورد برنامه‌هایی است که وزیر راه و شهرسازی در حوزه عمومی، حمل و نقل و مسکن شهر سازی در روزهای آغازین شروع مسئولیت خود به مجلس ارائه داد٬ اما تاکنون این برنامه‌ها عملی نشده است.

وی همچنین تشریح کرد: هم اکنون برنامه پنجم توسعه در حال اتمام است و ما در حال ورود به برنامه ششم توسعه هستیم٬ اما احکامی که از این برنامه برای وزارت راه و شهرسازی مقرر شده٬ از جمله مواد 176-171-194 -‌163 این قانون تاکنون اجرایی نشده است.

کامران ادامه داد: احکام یاد شده در مورد حمل و نقل هوایی، مسکن مهر، مسکن روستایی، بافت‌های فرسوده، بهسازی مسیرهای حادثه‌خیز، بوده است و همچنین در وزارت راه و شهرسازی در مواردی نظیر خرید لوکوموتیو از خارج از کشور اقداماتی را انجام داده که مورد سوال جدی نمایندگان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: انعقاد برخی قراردادها٬ از جمله مسائلی است که نمایندگان مجلس در مورد استیضاح یادشده٬ مورد سوال قرار خواهند داد.

استیضاح از وزیر راه و شهرسازی در 25 ماده تدوین شده که متن آن به شرح زیر است:

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، متن استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است: هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی برابر ماده 222 آیین نامه مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی را داریم.

موارد استیضاح:

1ـ نبود برنامه در حمل  ونقل ریلی

2ـ عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی

3ـ عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر

4ـ عدم ساماندهی بازار مسکن

5ـ عدم حمایت از مسکن محرومان

6ـ عدم اجرای احکام برنامه پنجم (مواد 176، 172، 194، 161، 163، 164، 165، 166، 167، 168،‌169، 170، 171، بند ل 44)

7ـ عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن

8ـ عدم اجرای قوانین ایثارگران

9ـ عدم اجرای برخی برنامه‌های پیشنهادی زمان رای اعتماد

10ـ مشکلات مالی در معاونت زیر ساخت

11ـ عدم توجه به ارتقای سطح ایمن و گسترش حمل و نقل هوایی و به کارگیری افراد ناتوان و فاقد سابقه مدیریت و اجرایی صنعت هوایی علیرغم تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان و کمیسیون عمران مجلس

12ـ عدم ارائه یک برنامه و سیاست‌های شخصی در موضوع مسکن کشور

13ـ عملکرد بانک مسکن در رابطه با تسهیلات مسکن مهر ، مسکن روستایی،‌ بافت فرسوده

14ـ علت بی توجهی به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و عدم پرداخت بازگشت اقساط مسکن مهر جهت تکمیل پروژه‌ها و عدم پرداخت وام در بافت‌های فرسوده

15ـ چرا در حالی که باید از بخش خصوصی حمایت کنیم خرید لوکوموتیو و تجهیزات توسط راه آهن و با ترک تشریفات انجام می شود، چرا تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید داده نمی شود.

16ـ پاسخ وزارتخانه به گزارش ماده 49 کمیسیون عمران چیست.

17ـ آخرین اقدامات در خصوص متخلفین سقوط حادثه هواپیمایی آنتونوف 141 چه بوده است

18ـ درحالی که  سخنگوی دولت از هدف‌گذاری دولت برای تولید سالانه یک میلیون و 800 واحد مسکونی خبر می دهد برنامه وزارتخانه برای تحقق این هدف در سال 94 و سال‌های آتی چیست چرا مجددا طرح جامع تهیه شده است و چه موقع نهایی می شود

19ـ چرا با وجود ایرادات قانونی در مورد اصلاحیه و افزایش مبلغ قرار داد شماره 10880 مورخ 3،12، 84 موضوع خرید لوکوموتیو از شرکت مپنا اقدامات بعدی معمول شده است.

20 ـ واگذاری چندین قرارداد به شرکت ابن سینا چگونه است؟

21ـ وزارت راه به عنوان متولی صنعت حمل و نقل ریلی چه اقدامی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی داشته است؟ عقد قرارداد خرید 500 دستگاه واگن سازی به ارزش 730 میلیون یورو از شرکت استادلر سوئیس توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با چراغ سبزچه کسانی صورت پذیرفته است؟

22ـ برقی کردن راه آهن تهران-مشهد به چه مرحله ای رسیده است؟ چرا تحرکی در دولت یازدهم نداشته است؟

23ـ چرا آزاد راه قزوین-رشت بعد از 20 ماه از دولت یازدهم تکمیل نشده است؟

24ـ چرا برنامه قطار شهری بین شهرهای جدید و کلان‌شهرها متوقف شده است؟

 

کد خبر : ۲۸۲۸۶۰