خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری مطرح کرد؛

پیگیری مسمومیت زائران عربستان/ واکنش وزارت‌خارجه به طرح یک فوریتی مجلس

سخنگوی وزارت خارجه گفت: پیگیری مسمومیت زائران عربستانی با فوریت دنبال شده است تا علت حادثه مشخص شده و اگر مقصری هم وجود دارد آن افراد مورد رسیدگی قضایی قرار گیرند

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم صبح امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها که در وزات امور خارجه برگزار شد در خصوص سفر محمد جواد ظریف به عمان گفت: مسائل منطقه‌ای از جمله مسائل مورد توجه ایران بوده است.

 وی با اشاره به شرایط حساس خاورمیانه اظهار داشت: با توجه به بحران‌های منطقه‌ای لزوم مشورت‌های نزدیک میان کشورهای منطقه محسوس است و آقای ظریف نیز برای مشورت و تبادل‌نظر نزدیک سفری به عمان داشتند تا آخرین اوضاع منطقه و بحران یمن را مورد بررسی قرار دهند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا در این نشست درباره مسئله هسته‌ای نیز با طرف عمانی صحبتی صورت گرفت، تصریح کرد: خیر، مسئله مورد بحث در این سفر چند ساعته وضعیت منطقه بوده است.

افخم درباره آخرین وضعیت زائران عربستانی مسموم شده در مشهد و احضار سفیر ایران از سوی وزارت امور خارجه عربستان خاطرنشان کرد: ما نسبت به این مسئله ابراز تاسف می‌کنیم و همدردی خود را با خانواده‌های افراد فوت شده اعلام می‌کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: از ساعات اولیه که نسبت به این مسئله آگاه شدیم پیگیری این موضوع با فوریت دنبال شده است تا علت حادثه مشخص شده و اگر مقصری هم وجود دارد آن افراد مورد رسیدگی قضایی قرار گیرند و طبق آخرین اظهارات دادستانی چند نفر نیز بازداشت شده‌اند و از  مدارکی که موجب شناسایی علل مسمومیت شده نمونه‌برداری صورت گرفته است. ما درحال پیگیری مسئله هستیم و امیدواریم که زائران حرم امام رضا(ع) ابراز همدردی ما را پذیرا باشند و امیدواریم کوچکترین ابهامی باقی نماند.

وی در خصوص حمایت سران گروه G7 (هفت کشور صنعتی) از روند مذاکرات ابراز داشت: نفس اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات و حصول و دستیابی به توافق نهایی حمایت کنند، نکته ویژه‌ای نیست؛ زیرا بسیاری از کشورها از مذاکرات هسته ای و حصول توافق حمایت می‌کنند.

 سخنگوی  وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان در وین آغاز می‌شود، یادآور شد: البته مذاکرات کارشناسی از روز گذشته شروع شده و به شکل فشرده نیز مذاکرات در جریان است و باید روند به شکل تدریجی دنبال شود تا راهکارهایی برای حل اختلافات و پرانتزها فراهم شود.

افخم درباره طرح اخیر یک فوریتی مجلس نیز بیان کرد: ما نیز خبر را دریافت کرده‌ایم. در اینکه جایگاه مجلس در رسیدگی به هر موضوعی که مرتبط با امنیت ملی است، تردیدی وجود ندارد. البته باید این طرح زمینه‌ها و شرایط لازم را برای حضور درصحن علنی مجلس طی کند و ما نیز درباره آن نظراتی داریم که به مجلس و کمیسیون انتقال می‌دهیم و امیدواریم این تبادل‌نظر به بهتر شدن کار منجر شود.

 این مقام ارشد وزارت امور خارجه در باره گزارش اخیر یوکیا آمانو نیز عنوان کرد: این اظهارات، اظهاراتی تکراری بود که در گزارش‌های قبلی نیز آمده بود اما در گزارش ایشان نکته جدیدی وجود دارد و آن این است که تاکید شده باید زمانی برای پایان دادن به PMD در نظر گرفته شود که این مسئله قابل توجهی است؛ زیرا این مسئله که قبلا از آن به عنوان مطالعاتی ادعایی از سوی ایران نامبرده می‌شد،‌ جدول حل آن باز بود. سخن از پایان دادن آن در یک جدول زمانی نکته مثبتی است.

وی افزود: ما گفته‌ایم که در چارچوب مقررات حاضر به همکاری برای حل این مسئله هستیم و نه خارج و فراتر از آن و نباید فراتر از اعضا با ما رفتار شود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سابقه دوازده ساله ادعای PMD یادآور شد: ما برای حل این مسئله همکاری‌های بسیاری داشتیم و با توجه به این همکاری خوب این موضوع می‌تواند در جدول زمانی کوتاه‌مدت حل شود.

خبرنگاری با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه مسئله PMD باید در چارچوب توافق احتمالی مطرح و حل شود، پرسید که افخم پاسخ داد: این موضوع جدیدی نیست. از آغاز مذاکرات همه مسائل مورد بحث بوده و از PMD نیز در آن مطرح بوده است و مورد اهتمام طرفین برای فیصله دادن به آن بوده است.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این مسئله نیز در یک چارچوب زمان‌بندی کوتاه مدت قابل حل است، گفت: گزارش اخیر آقای آمانو موید این مسئله است و تیم مذاکره کننده هم در سطح کارشناسی و هم در سطح معاونین در تلاش برای یافتن راهکارهایی برای حل آن هستند.

وی درباره تکرار درخواست برخی از مقامات کشورهای غربی برای بازرسی از اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای اظهار داشت: موضع ایران صریح و بسیار قاطع در عالی‌ترین سطح مطرح شده و ما  تغییری در مواضعمان انجام نداده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری در جریان بودن مذاکرات و تلاش هیات‌ها برای دستیابی به راهکارها تصریح کرد:‌ تکرار برخی موضوعات برای فضاسازی و جنگ روانی است و این قطعا در مذاکرات اثری نخواهد داشت. تلاش ما برای یافتن راه‌حل‌هاست و همانطور که قبلا گفته‌ایم٬ راه‌حل‌ها باید مبتنی بر تعهدات بین‌المللی باشد و ما چیزی فراتر از آنها را  قابل قبول نمی‌دانیم. از سویی این ملاحظه برای بازرسی از اماکن نظامی از سوی همه کشورها وجود دارد٬  و از طرفی استدلال قوی ما در بازرسی‌ها و مصاحبه کمک می‌کند تا راه‌حل‌های جایگزین یافته شود.

وی درباره ادعاهای برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر تمدید مذاکرات پس از ضرب‌الاجل 30 ژوئن (10 تیر) یادآور شد: بحث تمدید زودهنگام است. طرفین تلاش دارند با توجه به زمان‌بندی باقی مانده فعالانه و بهترین استفاده را از این زمان‌بندی آن کنند٬ همانطور که گفته‌ایم ما خواهان توافق خوب و عادلانه هستیم٬ اما محدودیت زمان ما را برای دستیابی به این توافق خوب تحت الشعاع قرار نمی‌دهد.

 افخم درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای دیدار وزرای ایران و 5+1 مشخص شده٬ خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای دیدار در سطح وزرا نیست از امروز مذاکرات در سطح معاونان آغاز می‌شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره ادعاهای بحرین نسبت به کشورمان ابراز داشت: ما این اتهامات را مردود می‌دانیم و چنین ادعاهایی قابل قبول نیست و فرافکنی نسبت به مسائل داخلی کمک‌کننده به مشکلات نیست.

خبرنگاری از افخم پرسید با توجه به اظهارات وزرای امور خارجه چین و روسیه مبنی بر اینکه آنها از وزرای 5+1 درخواست کرده اند مسائل جدیدی را در مذاکرات مطرح نکنند٬ آیا اتفاق جدیدی رخ داده و این موجب کندی در روند مذاکرات است٬ که وی پاسخ داد: بحث زیاده‌خواهی را ما قبلا اعلام کرده‌ایم که در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم و این یک بحث واقعی است و یکی از موانع همین زیاده‌خواهی‌هاست.

وی با بیان اینکه بر اساس بیانیه لوزان چارچوب‌ها و راهکارهای دستیابی به توافق هسته‌ای مشخص شده است، ابراز داشت: حال آنکه موضوعات جدیدی مطرح شود خارج از بیانیه لوزان است و این کمک‌کننده نیست بلکه پرانتزها و اختلافات را افزایش می‌دهد در حالی که تلاش‌ها باید برای حل پرانتزها باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موضوعاتی مطرح شده و البته ما قصد نداریم آنها را اعلام کنیم٬ اما امیدواریم بر اساس  چارچوب‌های مشخص شده روند مذاکرات ادامه یابد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد می‌گویند تصویب پروتکل در حوزه اختیارات مجلس است٬ اما تیم مذاکره‌کننده تعهد بر اجرای آن را داده٬ بنابراین اقدامی غیرقانونی کرده٬ نظر شما در این‌باره چیست٬ گفت: پروتکل الحاقی از موضوعاتی است که در حیطه اختیارات مجلس است٬ ولی دولت اختیاراتی دارد. باید بگویم که تصویب نهایی پروتکل بر عهده مجلس است٬ ولی همانطور که گفته‌ایم تا زمانی که بر روی همه چیز تفاهم نکنیم، توافقی اتفاق نیفتاده است و باید منتظر توافق نهایی بود٬ ولی این را هم باید یادآور شوم که دولت در هماهنگی کامل با مجلس خواهد بود.

افخم درباره مذاکرات گروه‌های یمنی در ژنو که در 24 خرداد برگزار می‌شود٬ بیان کرد:  ابعاد ائتلاف  عربستان و چند کشور در تجاوز به یمن روز به روز در حال گسترده شدن است و این ابعاد٬ نابودی‌های بسیار زیادی داشته است. ما از نهادهای  مسئول خواسته‌ایم درباره امدادرسانی و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن٬ رسیدگی‌های بیشتری داشته باشد.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه همکاری‌های عربستان برای امداد رسانی و ارسال کمک‌ها بسیار ضعیف است، یادآور شد: کارشکنی‌های بسیاری در این مسیر صورت گرفته و حتی نهادهای مرتبط با این مساله٬ در این باره اعتراض‌هایی داشته‌اند.

افخم با بیان اینکه امیدواریم بحران یمن با راهکارهای سیاسی حل و فصل یابد٬ تاکید کرد:  تلاش‌های سازمان ملل برای مذاکرات در ژنو در این راستاست. ما از ابتدا بر انجام گفت‌وگوهای یمنی- یمنی تاکید داشته‌ایم و از آن حمایت می‌کنیم. این مذاکرات میان گروه‌های یمنی است و از کشورهای خارجی دعوت نشده و امیدواریم همه طرف‌ها بدون پیش شرط در این مذاکرات حاضر شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هفته آینده این مذاکرات صورت می‌گیرد و همانطور که گفتم کشور خارجی در آن نیست و ایران نیز در آن حضور ندارد اما آمادگی خود را برای هر گونه کمک برای پایان دادن این بحران  اعلام کرده و می‌‌کنیم.

وی درباره وضعیت سفارت ایران در یمن گفت: ما از ابتدای بحران تدابیری را داشته‌ایم و دستورالعمل‌های حفاظتی را برایشان ارسال کرده‌ایم و این تدابیر اجرا می‌شود٬ ولی دو مورد حمله هوایی در حوالی سفارتمان بوده که دو یادداشت اعتراض و احضار کاردار عربستان در تهران را منجر شده و از سویی نامه‌ای را به شورای امنیت مبنی بر تاکید بر حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها داده‌ایم که این گزارش دیروز منتقل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش در خصوص 19 فرد زندانی ایرانی در آمریکا به خاطر مساله تحریم‌ها اظهار داشت:  بخش کنسولی  و اداره ایرانیان خارج از کشور این مساله را با جدیت دنبال می‌کند و حتی در برخی از کشورها این افراد که با این اتهام دستگیر شده بودند، آزاد شده‌اند تا ماه گذشته 13 نفر که برای تحریم زندانی شده بودند آزاد شده و ما از همه فرصت‌ها برای طرح و بررسی این مساله استفاده می‌کنیم و پیگیر آن هستیم تا ایرانیانی که با اتهامات واهی دستگیر شده‌اند٬ از حقوق خود برخوردار شده و در اولین فرصت آزاد شوند.

افخم درباره جزییات قرارداد تهاتری ایران و روسیه نیز تصریح کرد: تفاهمنامه‌های تجاری میان ایران و روسیه منعقد شده که در حال طی کردن مراحل خود و ورود به آخرین  بررسی‌هاست. روابط ایران و روسیه در همه ابعاد گسترش خوبی داشته و این تفاهمنامه می‌تواند دوره جدیدی از همکاری ها را میان ایران و روسیه ایجاد کند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص  موضع دبیر کل سازمان ملل  مبنی بر عدم قرار دادن اسرائیل در لیست کشورهایی که ناقض حقوق کودک هستند٬خاطرنشان کرد: موضع دبیر کل سازمان ملل مایه تاسف است. حمله به غزه یکی از جنایات رژیم صهیونیستی بود که در آن بسیاری از غیر نظامیان واز جمله کودکان مورد تهاجم گسترده قرار گرفتند و یکی از ابعاد آن قربانی شدن کودکان بود که بسیاری از فعالان حقوق بشر و حقوق کودکان نسبت به این مساله اعتراض داشتند و خوب بود که سازمان ملل در این‌باره همراهی می‌کرد. چنین مواضعی مجوزی برای تهاجم به غیرنظامیان و کودکشی می‌شود.

وی درباره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز  ابراز داشت: ما در این انتخابات شاهد مشارکت و حضور گسترده مردم ترکیه در انتخابات بودیم که نشان دهنده اهتمام آنها در تعیین سرنوشتشان است. ایران و ترکیه  دارای روابطی خوب و همکاری‌های گسترده‌ای هستند که ابعاد آن در مسائل روابط دوجانبه و بین‌المللی و امیدواریم این روابط و همکاری‌ها در دوره جدید تداوم یابد.

خبرنگاری از افخم پرسید که تحلیل شما از شکست حزب عدالت و توسعه چیست٬ که وی پاسخ داد: این مسائلی نیست که از این تریبون بیان شود آنچه بر عهده من است،  آن است که بیان کنم که روابط ایران و ترکیه در حال گسترش است و امیدوارم این همکاری‌ها تداوم یابد؛ از سویی مشارکت بالا نقطه قوتی برای کشور دوست و همکار ما خواهد بود.

افخم در پایان درباره مسیر کشتی دوم ایران برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن گفت: مسئول دریافت کمک‌ها نهاد ذیربط در سازمان ملل است و ما در حال هماهنگی با آنها هستیم. کلیه کشورها برای ارسال کمک‌ها باید با سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی هماهنگی داشته باشند و صلیب سرخ محل دریافت کمک‌ها را به جیبوتی مستقر کرده و انتظار داریم مسئولان عربستانی کمک بیشتری کنند و سرعت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه افزایش یابد.

کد خبر : ۲۸۲۸۵۱