خبرگزاری کار ایران

افخم در پاسخ به ایلنا:

سفر ظریف به عمان برای حل اختلافات منطقه بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کمک به یافتن راه حل و کاهش بحران‌ها٬ از موضوع‌های بدیهی است و مشورت‌های صورت گرفته در همین قالب بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم درنشست امروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا سفر ظریف به عمان در راستای شرکت در مذاکرات مربوط به انصار الله با مقامات آمریکایی بوده٬ گفت: در مورد سفر آقای ظریف توضیح دادم که این موضوع بیشتر در رابطه با مسائل منطقه بوده است. مسائل منطقه برای ما که در منطقه‌ایم و برای کشورهای همسایه ما بسیار مهم است. این مباحث به ما مرتبط است٬ برای همین به شکلِ تنگاتنگ و فشرده‌ف موضوعات منطقه را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طبیعی است که رایزنی‌هایی بین کشورهای منطقه صورت بگیرد و کمک به یافتن راه حل و فروکش کردن بحران‌ها٬ از موضوع‌های بدیهی است٬ لذا در همین چارچوب جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را به کار می‌گیرد و مشورت‌های صورت گرفته نیز در همین قالب بوده است.

وی گفت: ما پیش از این هم اعلام کردیم ایران هیچ مذاکراتی طی این سفر شرکت نداشته؛ اینکه گروه انصارالله بخواهد بر اساس راهبرد خود تماس‌هایی داشته باشد و گفت‌وگوهایی انجام دهد٬ طبیعی است. آنها یک گروه یمنی هستند و می‌توانند روش‌های خود را دنبال کنند٬ بنابراین این مسئله نیازی به توضیح ندارد. در این مسئله ما نه مرتبط بودیم و نه حضور داشتیم.

افخم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ مبنی براینکه براساس اخبار برخی رسانه‌های خارجی آیا قرار است ایران موافقتنامه امنیتی خود با سوریه را به اجرا درآورد٬ گفت: در مورد بحران سوریه یکی از اشتباه‌های بزرگی که از روز اول انجام شد٬ آموزش نظامی معارضان بود. این راهبرد اشتباه آثار و تبعات بسیار ناگواری در منطقه داشت.

وی افزود: آموزش نیروهای معارض جز به ایجاد و گسترش تروریست در منطقه نینجامید. بنابراین یکی از علل گسترش گروه‌های تروریستی در منطقه٬ همین راهبرد اشتباه بود که هنوز هم ادامه دارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل این است که ما همواره اعلام کرده‌ایم که دخالت خارجی در سوریه مانع پیدا کردن راه حل و توجه به حقوق مردم سوریه شده است. جمهوری اسلامی ایران دارای مناسبات راهبردی با سوریه است و بر همین  اساس ما کمک به راهکار سیاسی را هم دنبال کرده‌ایم و امیدواریم این راهکار سیاسی بتواند تعیین کننده شرایط در این کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید به خواست مردم سوریه توجه شود٬ گفت: گفت‌وگوی گروه‌های سوری و گروه‌هایی که در اقدامات تروریستی و کشتار مردم سوریه دست نداشتند٬ کمک کننده است تا سرنوشت مردم سوریه به دست خودشان تعیین شود. در همین مسیر در مورد مقاومت مردم سوریه و تلاش ارتش این کشور فرافکنی می‌کنند و موضوعات دیگری را از جمله حضور نظامی کشورهای دوست سوریه مطرح می‌کنند که این موضوعات کاملا بی اساس است.

افخم گفت: دولت و ملت سوریه توان مقاومت و دفاع را تا الان داشته اند و از این به بعد هم خواهند داشت و ما معتقدیم باید حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد و راهکارهایی که جز به گسترش تروریست و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه نتیجه نداده٬ کمک کننده به این روند نیست. بنابراین باید همه طرف‌ها متعهد شوند به این موضوع به طور جدی توجه کنند.

وی افزود: کمک‌های ما به سوریه در حد کمک‌های انسانی بوده و این بحث‌ها برای فرافکنی است و برای این است که مسیر حل بحران سوریه را منحرف کنند؛ در حالی که تا الان نیز این اقدامات کمک کننده نبوده است. نتیجه چهار سال تداوم بحران در سوریه این بوده که هیچ‌گاه واقع بینانه با موضوع سوریه برخورد نشده است.

کد خبر : ۲۸۲۸۲۱