خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

احمدی‌مقدم دستگیر نشده است/ جزییات پرونده میلیاردر نفتی/ فعالیت‌ پدیده شاندیز ادامه دارد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده‌ بنیاد تعاون ناجا تشکیل شده و 6 یا 7 نفر نیز در بازداشت هستند٬ اما بین این افراد٬ آقای احمدی مقدم و فرزند او نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه اطلاعات آخرین اخبار پرونده‌های مفتوح در قوه قضاییه را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

حادثه مشهد و فوت شهروندان عربستانی عمدی نبوده است

سخنگوی قوه قضاییه در باره حادثه مشهد و فوت 4 نفر از شهروندان عربستانی گفت: حادثه بسیار تاسف‌باری بود؛ امیدوارم مصدومان بهبود کامل پیدا کنند و به بازماندگان فوت‌شدگان تسلیت می‌گویم.

وی افزود: تا به امروز که با شما صحبت می‌کنم٬ هیچ دلیلی مبنی بر عمدی و جنایی بودن موضوع به دست نیامده است. البته این موضوع هنوز اظهار نظر نهایی نشده است. بلافاصله بعد از این اتفاق پرونده‌ای با حضور بازپرس ویژه قتل در مورد این موضوع تشکیل شده و این مساله مورد بررسی قرار گرفته است.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: از دست‌اندرکاران هتل تحقیقات شروع شد و 5 نفر در اینباره بازداشت شده‌اند و نمونه‌برداری‌هایی از این افراد صورت گرفته تا مشخص شود این واقعه چگونه رخ داده است. قرار است تا امروز عصر نتیجه آزمایش‌ها اعلام شود.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: در این حادثه 24 نفر مصدوم شده‌‌اند و 4 نفر نیز فوت کرده‌اند که در این پرونده چند نفری بازداشت شده‌اند.

فراخوان‌های غیرقانونی در شبکه‌های مجازی

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: خبر دیگری که باید در این نشست خبری آن را اعلام کنم٬ در ماه‌های اخیر در شبکه‌های مجازی برخی افراد اقدام به فراخوان‌های غیرقانونی می‌کردند که در این باره 5 یا 6 نفر دستگیر شدند و پرونده‌شان در حال رسیدگی است.

وی همچنین اضافه کرد: در استان کرمان و تهران نیز عده‌ای در رابطه با ترویج فساد از طریق شبکه‌های مجازی دستگیر شدند که تعداد آنها 5 نفر است که ممکن است پس از تحقیقات به این تعداد کم یا اضافه شود.

ایجاد ازدواج موقت با مدارک جعلی

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: خبر دیگر اینکه فردی با مدارک جعلی سعی می‌کرده با ایجاد ازدواج موقت به صورت غیرقانونی و غیرصحیح افرادی را به یکدیگر مرتبط کند٬ که 170 میلیون تومان از این راه تحصیل مال داشته که در تهران  دستگیر و پرونده آن در حال بررسی است.

23 هکتار از زمین‌های دولتی استان البرز آزاد شد

معاون اول قوه قضاییه درباره زمین‌خواری نیز بیان کرد: ظرف حدودا سه ماه گذشته تا به امروز 23 هکتار از زمین‌های دولتی استان البرز که به صورت غیرقانونی تصرف شده بودند٬ آزاد و در اختیار دولت و منابع طبیعی قرار گرفتند.

وی افزود: علاوه بر آن 8 هکتار زمین که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری شده بودند٬ به وضع اول خود بازگردانده شدند.

تخلفات بنیاد تعاون ناجا در دادسرای نظامی رسیدگی می‌شود

محسنی اژه‌ای رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پرونده بنیاد تعاون ناجا در کجا مورد رسیدگی قرار می گیرد٬ گفت: این پرونده در دادسرای نظامی تهران در حال رسیدگی است. چراکه این موضوع مربوط به نیروهای نظامی است.

جزئیات بازداشت اخلالگران مراسم ارتحال امام

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ در خصوص جزئیات بازداشت اخلالگران مراسم ارتحال امام و اینکه پرونده آنها نیز در کجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد٬ گفت: بستگی دارد که تخلف در کجا صورت گرفته باشد٬ رسیدگی به این پرونده‌ها جای خاصی ندارد. مواردی از این قبیل متفاوت است و هر کجا حسب مورد این موضوعات مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

پرونده برج‌های دوقلوی کیش

معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده برج‌های دوقلوی کیش و اینکه متهم اصلی آن فرار کرده٬ گفت: من هم این خبر را در رسانه‌ها دیدم٬ اما این موضوع خلاف واقع است. در این پرونده اختلاس مطرح نبوده٬ در سال 90 علیه فردی به نام «مرسل جلالی» به اتهام کلاهبرداری شکایت شده و پس از رسیدگی٬ برای پرونده در سال 92 حکم قطعی صادر شده و متهم هم اکنون در زندان و حکم وی در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه اتهام اختلال در مورد این پرونده صحت ندارد٬ گفت: محکومیت مالی متهم حدود 35 میلیارد تومان بوده است.

تکذیب تحصیل مال 400 میلیارد تومان احمدی مقدم از محل فروش محموله‌های نفتی

در ادامه خبرنگاری به شکایت احمدی مقدم در سال 90 پیرامون به دست آوردن 400 میلیارد تومان از محل فروش محموله‌های نفتی توسط نیروی انتظامی پرسید٬ که اژه‌ای پاسخ داد: اخیرا مطرح شد که احمدی مقدم و فرزند  او بازداشت شده‌اند٬ که من گفتم این مسئله کذب است و صحت ندارد هم اکنون نیز بر این موضوع تاکید دارم.

احمدی مقدم و فرزندش در پرونده‌ بنیاد تعاون ناجا نیستند

وی ادامه داد: اخیرا پرونده‌ای در مورد بنیاد تعاون ناجا تشکیل شد که متهمانی دارد و در این رابطه 6 یا 7 نفر نیز در بازداشت هستند٬ اما بین این افراد٬ آقای احمدی مقدم و فرزند او نیستند.

 سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: خود احمدی مقدم نیز نسبت به موضوعاتی که در بنیاد تعاون ناجا گذشته گزارش‌هایی داده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

اژه‌ای با بیان اینکه این پرونده در حال بررسی است٬ گفت: نمی‌توان نسبت به آن با سرعت اظهار نظر کرد. مشخص نیست سرانجام نوع جرم چه خواهد بود٬ اما تنها در این حد می‌توانم بگویم که این پرونده مربوط به مفاسد مالی هم است.

توضیحات قانون آیین دادرسی کیفری و حضور وکیل در مرحله مقدماتی پرونده

 سخنگوی قوه قضاییه در مورد قانون آیین دادرسی کیفری و ماده‌ای از آن مربوط به حضور وکیل در مرحله مقدماتی گفت: این قانون از ابتدای تیرماه باید اجرا شود. هر قانونی که نوشته شود٬ اگر قوه قضاییه حتی نسبت به آن نقطه نظری داشته باشد٬ باز هم ملزم به اجرای آن است. در قانون جدید موارد متعددی وجود دارد که متفاوت از آیین دادرسی قبلی است.

وی گفت: در قانون 18 آیین‌نامه پیش‌بینی شده و گفته شده 6 ماه فرصت برای تهیه و اجرای آن وجود دارد. همه ما تلاش کردیم تا جای ممکن این آیین‌نامه را اجرا کنیم. البته در قانون پیش بینی شده که چه مقامی باید آیین‌نامه‌ها را تهیه کند این کار هم انجام شده و برخی از آیین‌نامه‌ها مرحله ابتدایی خود را گذرانده و در مرحله نهایی است.

وی در مورد بحث حضور وکیل در مرحله مقدماتی پرونده گفت: پیشنهادهایی در این مورد از قوه قضاییه به مجلس داده شد تا در برخی از مواد این چنینی تغییراتی حاصل شود. برخی از این تغییرات شکلی و برخی ماهیتی است. تغییرات فعلی همچنان این مشکل را دارد و ما درخواست اصلاح برخی از مواد آن را داده‌ایم.

اژه ای افزود: نمایندگان مواردی را که پیشنهاد شده؛ مورد رسیدگی  قرار دادند و مجددا در کمیسیون تصویب و اصلاح شده و به شورای نگهبان رفته است. اگر شورای نگهبان آن را تایید کند٬ با قانونی که هم اکنون وجود دارد٬ قدری متفاوت خواهد بود. ما منتظر تصمیم شورای نگهبان هستیم٬ اما در هر صورت قانون به هر شکلی که تصویب شود٬ ملزم به اجرای آن خواهیم بود.

دادگاه جیسون رضاییان و انتشار جزییات جلسه غیرعلنی/ به تخلف خبرگزاری مهر رسیدگی می‌شود

خبرنگاری با اشاره به دومین جلسه دادگاه جیسون رضاییان از اژه‌ای پرسید که چرا خبرگزاری مهر جزئیات دادگاهی را که غیر علنی بوده منتشر کرده٬ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: این کار خلافی بود که صورت گرفت. قانون فعلی اجازه نمی‌دهد حتی جزئیات دادگاه علنی هم منتشر شود. دادگاه غیر علنی در اولویت اولی قرار دارد. این خبرگزاری تحت تعقیب قرار گرفته و موضوع در حال بررسی است تا مشخص شود این اطلاعات از کجا بدست آمده و چرا منتشر شده است.

پرونده میلیاردر نفتی

اژه‌ای در مورد پرونده میلیاردر نفتی و اینکه آیا اتهام محاربه در مورد او صحت دارد٬ گفت: خیر این پرونده مربوط به محاربه نیست. شاید منظور شما افساد‌فی‌الارض است. برای اخلال در نظام اقتصادی در قانون دو شرط پیش بینی شده است؛ اول اینکه ماده اول تعریفی از اخلال را ارائه می‌دهد و ماده دوم می‌گوید اگر کسی اقدامات ماده اول را به عنوان مقابله یا ضربه به نظام یا علم به موثر بودن آن انجام بدهد٬ مفسد فی الارض و محکوم به اعدام است.

وی گفت: شاید اتهام فردی اخلال در نظام اقتصادی باشد٬ اما  قصد او ضربه به نظام نباشد. در آنجا متهم قطعا تا 20 سال به مجازات محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه تا جایی که من اطلاع دارم یکی از اتهامات مندرج در کیفر خواست میلیاردر نفتی اخلال در نظام اقتصادی کشور است٬ گفت: باید دید با توجه به دو ماده گفته شده٬ دادگاه به اتهام فساد فی‌الارض می رسد و آن را احراز می‌کند یا خیر؟

توضیحات پرونده فرار مالیاتی در اصفهان

معاون اول قوه قضاییه در مورد اظهارات معاون سازمان امور مالیاتی برای پرونده فرار مالیاتی در اصفهان و تهران گفت: امیدواریم بعد از گذشت زمان و فناوری‌های نوین شاهد این فرارهای مالیاتی نباشیم و کسانی که به آنها مالیات تعلق می‌گیرد٬ مالیات خود را بپردازند. به هر حال یک کارگر و کارمند تا ریال آخر مالیات خود را می‌دهند. همه انتظار دارند نظام مالیاتی ما به گونه‌ای اجرا شود که دیگر فرار مالیاتی ایجاد نشود.

وی افزود: من هم پرونده هایی را که شما گفتید در رسانه‌ها دیدم. نمی‌دانم این پرونده‌ها مربوط به کجا بوده٬ اما امروز خواستم که این موضوع پیگیری شود. پرونده‌های مالیاتی دیگری هم وجود دارد. تخلفات مربوط به این مسئله دو نوع است؛ در برخی موارد فاکتورهای صوری بوده و برخی دیگر تنها مالیات خود را نداده‌اند و در واقع تاخیر پرداخت داشتند و جرمی مرتکب نشده‌اند.

برخورد با اخلالگران سخنرانی‌ها و تجمعات

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست قوه قضاییه با اخلالگران سخنرانی‌ها و تجمعات که این موضوع به مراسم ارتحال امام هم کشیده شد٬ با شدت بیشتری برخورد کند٬ گفت: نحوه برخورد با اخلال در اجتماعات در قانون پیش‌بینی شده٬ دستگاه‌های انتظامی باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند. همه این مسئله بر عهده قوه قضاییه نیست. گاهی موضوع بر عهده دولت و نیروی انتظامی است٬ تا کاری کنند که از ابتدا اخلالی بوجود نیاید.

وی گفت: باید اقدامات لازم انجام شود٬ اما ما به قانون عمل می‌کنیم و اگر منظور شما این است که بالاتر از قانون با این مسئله برخورد شود٬ باید بگویم امکان‌پذیر نیست. ما تلاش می‌کنیم با هر اقدام غیر قانونی برخورد جدی و بازدارنده داشته باشیم٬ اما اگر فراتر از قانون با آن برخورد کنیم٬ ما هم مرتکب عملی خلاف قانون شده‌ایم. امیدواریم وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدامات لازم را انجام دهند تا کار به قوه قضاییه کشیده نشود.

گفتن برخود پوپولیستی قوه قضاییه صحیح نیست

خبرنگار دیگری با اشاره به اینکه اخیرا معاون بررسی استراتژیک نهاد ریاست جمهوری٬ قوه قضاییه را متهم به برخورد پوپولیستی کرده٬ از اژه‌ای پرسید آیا دستگاه قضا واکنشی نسبت به این مسئله نشان نمی‌دهد٬ که محسنی اژه‌ای گفت: اینکه در این مورد چه صحبتی شده٬ قضاوتی نمی‌کنم. باید کل صحبت شنیده شود تا بتوانیم بگوییم خلاف قانون بوده یا خیر٬ اما اگر دستگاهی بخواهد کم کاری خودش یا سهل انگاری‌اش را به زمین دستگاه دیگری بیاندازد٬ شایسته نیست. مخصوصا اگر از زبان مسئولی، یک دستگاه مورد توهین قرار گیرد٬ این کار صحیح نیست.

استفاده بهینه از آب

اژه‌ای با اشاره به موضوع استفاده بهینه از آب گفت: باید برای این کار تمهیداتی پیش‌بینی شود٬ تا در این مورد سلیقه‌ای عمل نشود. بخشی از این اقدامات باید از سال‌های قبل انجام می‌شد٬ تا با این مشکلات مواجه نباشیم.

فعالیت‌ پدیده شاندیز همچنان ادامه دارد

وی در مورد پرونده پدیده شاندیز گفت: در این مورد اطلاعات جدیدی ندارم٬ در این پرونده برای ارائه پول به کسانی که مبالغ آنها هنوز داده نشده بود٬ فرصت زمانی قائل شدند که هنوز این فرصت به اتمام نرسیده٬ امیدواریم مسئولان این شرکت به قول خود عمل کنند٬ اما فعالیت‌های پدیده شاندیز همچنان ادامه دارد و از اصل فعالیت‌های این شرکت جلوگیری نشده است.

آبمیوه‌های آلوده و ورود قوه قضاییه به این مسئله

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه به مساله مواد غذایی و  آبمیوه‌های آلوده که این روزها در بازار بسیار شده‌اند٬ ورود پیدا می‌کنند یا نه٬ گفت: این موضوع به وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات برمی‌گردد که باید به وظیفه نظارتی خود عمل کند٬ اما در این بین هر چیزی که مربوط به سلامتی انسان‌ها می‌شود٬ حائز اهمیت است و دستگاه قضا خود را مسئول می‌داند و اگر گزارشی در این موضوع ارائه شود٬ همانطور که نسبت به غذا و دارو مصداق‌هایی در اینباره بوده٬ حتما ورود پیدا می‌کند.

توضیحات 500 موسسه غیرمجاز/ انحلال رسمی موسسه میزان

محسنی‌اژه‌ای درباره 500 موسسه غیرمجاز که بانک مرکزی نام آنها را اعلام کرده بود٬ گفت: همانطور که چند بار این قضیه را توضیح داده‌ام٬ ستادی با حضور سه قوه و چند وزارتخانه تشکیل شده٬ که یکی از کارهای آن بررسی همین موسسات بدون مجوز است که موسسه‌ای مانند «میزان» نیز با بررسی‌ها٬ انحلال رسمی آن اعلام شد.

وی افزود: چند موسسه دیگر نیز پرونده آنها در حال بررسی است که فکر می‌کنم حکم انحلال آنها نیز صادر شود. در کل هر کسی بخواهد زیر بار قانونی نرود٬ حتما قوه قضاییه با آن برخورد می‌کند.

کیفرخواست مدیر فدراسیون فوتبال صادر شد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از مدیران فدراسیون فوتبال و مشاور آن در سال گذشته پرونده مالی داشته‌اند٬ به کجا رسید٬ گفت:  اگر آن چیزی که شما می‌گویید و من فکر می‌کنم ایشان باشد و در مناقصه چند ماه اخیر شرکت کرده بود٬ برای ایشان کیفرخواست صادر شده است.

سفرهای غیرضروری یکی از مسئولان ورزشی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون اصل 90 از فرار مالیاتی و سفرهای غیرضروری یکی از مسئولان ورزشی صحبت کرده‌اند٬ پرونده این مسئول در چه مرحله‌ای است٬ گفت:  خود این دستگاه‌های نظارتی وظایفی دارند و مسائلی را تعقیب می‌کنند که شاید برخی از آنها جرم نباشد و تنها خلافی صورت گرفته باشد٬ ولی اگر جرم مرتکب شده باشند که به دستگاه قضایی اعلام شود در این باره حتما اقدام صورت می‌گیرد.

لایحه جامع وکالت در دولت قبل به مجلس ارجاع نشد

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در چند وقت اخیر شما صحبت‌هایی درباره وکیلی مطرح کردید که رقم میلیاردی دریافت کرده بود٬ قوه قضاییه چه نظارتی را در این باره دارد٬ گفت: سعی همه و قوه قضاییه این است که وکیل برای همه سهل‌الوصول و بتواند حق‌الوکاله معقولی پرداخت کنند و نباید این چنین باشد که وکیل برای پیروزی موکل خود خلاف قانون حتی عمل کند.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه برای سر و سامان دادن به این مساله٬ لایحه جامع وکالت را تدوین کرد٬ اما متاسفانه در دولت قبل به مجلس ارجاع نشد و در دولت فعلی نیز با تعلل فراوان و تغییرات فراوان که مورد خواست وکلا بود٬ این لایحه را به مجلس ارائه کرد٬ اما انتظار ما این است که مجلس این موضوع را به خوبی مورد بررسی قرار دهد.

20 میلیارد تومان حق‌الوکاله پرونده محیط زیست استان مرکزی

وی همچنین در این‌باره گفت: ما وکلایی داریم که با وکیل طرف مقابل برای طولانی شدن پرونده تبانی می‌کنند. در همین هفته گذشته در استان مرکزی وکیلی از شرکتی که محیط زیست از آن شکایت کرده بود٬ 20 میلیارد تومان گرفته است. اول باید گفت وکیلی که چنین رقمی را گرفته است آیا مالیات آن را داده است؟

معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: قوه قضاییه وکیل را در برخی از پرونده‌ها لازم و حتی ضروری می‌داند٬ اما نباید این چنین باشد که وکالت در انحصار عده‌ای خاص قرار داشته باشد.

پرونده‌ دو برادر فعال صنعتی؛ وثیقه 2 هزار و 200 میلیاردی

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در 16 ماه گذشته پرونده‌ای از دو برادر که در زمینه صنعتی فعالیت می‌کردند٬ باز شد و در ابتدا برای آنها وثیقه 2 هزار و 200 میلیاردی صادر شد٬ اما بعدا این وثیقه 600 میلیارد تومان شد و یکی از آنها امروز آزاد و مسئولیت گرفته٬ نظر شما درباره کاهش وثیقه و مسئولیت این فرد چیست٬ گفت: به هر حال ایشان محکوم قطعی نشده‌اند و با قرار وثیقه آزاد هستند و می‌توانند مسئولیتی داشته باشند٬ در مورد مبلغ وثیقه نیز باید بگویم وثیقه به میزان محتوای پرونده بستگی دارد که در مورد محکومیت‌های مالی با توجه به محکومیت مالی و رد مال کارشناسی می‌شود که ممکن است در مسیر کارشناسی این وثیقه کم یا زیاد شود.

محسنی‌اژه‌ای درباره قانون محکومیت مالی برخی افراد نیز گفت:  اگر کسی صرفا محکومیت مالی داشته باشد و مسر بودن آن ثابت شود در زندان نمی‌ماند.

پرونده بقایی دادسرای انقلاب است

وی در پاسخ به این سوال که پرونده آقای بقایی در کجا مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: پرونده ایشان در دادسرای انقلاب است.

دستگاه قضا به تخلفات ورود می‌کند

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شاهد بودیم برخلاف تذکرهای وزارت کشور برخی تجمعات غیرقانونی بدون برخورد نیروی انتظامی برگزار شده‌ و حتی نمایندگان مجلس نیز در این تجمعات غیرقانونی سخنرانی کرده‌اند٬ آیا قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد یا نه٬ گفت: در ابتدا باید به این مساله توجه شود که آیا این تجمعات غیرقانونی بوده‌اند٬ یا نه. آیا غیرقانونی بودن آنها محرز شده یا نه و اگر محرز شود دستگاه‌های انتظامی در برخورد کوتاهی کرده‌اند به دستگاه قضا تذکر داده می‌شود. در هر صورت اگر خلافی صورت بگیرد٬ دستگاه قضا حتما ورود خواهد کرد.

موسسات مالی غیرمجاز

وی درباره موسسات مالی غیرمجاز و بدون مجوز نیز گفت: همانطور که گفتم ستادی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است و این موضوع را دنبال می‌کند.

ورود قوه قضاییه به معوقات مالی و کاهش 575 نفر به 217 نفر

وی درباره معوقات بانکی گفت: زمانی که قوه قضاییه به بحث معوقات مالی وارد شد٬ بانک مرکزی اسامی 575 نفر را به عنوان کسانی که معوقات بانکی داشتند٬ به این قوه اعلام کرد. اما بعد از نامه‌نگاری‌های بسیار این تعداد افراد به 217 نفر  رسید که اگر این افراد بدهی خود را پرداخت کرده‌اند٬ باید از این موضوع بسیار خوشحال باشند.

توضیحات مسئله درخواست رئیس دیوان از وزیر برای تعویق انتخابات

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در انتخابات اتاق بازرگانی عده‌ای شکایت کرده‌اند و آن انتخابات رد شد٬ گویا رئیس دیوان از وزیر درخواست کرده این انتخابات به تعویق بیفتد؛ چنین چیزی صحت دارد یا خیر٬ گفت: شما می‌خواهید همه مسائل کشور را از من بپرسید؟ من دقیق از چنین چیزی اطلاع ندارم٬ اما بعید می‌دانم رئیس دیوان از وزیری خواسته باشد انتخابات اتاق بازرگانی عقب بیفتد.

برخورد دستگاه قضا با اخلال در سخنرانی‌ها

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که شاهد بودیم در یک سال اخیر مشکلات متعددی برای سخنرانی‌ها و حتی سخنرانی رئیس‌جمهور به وجود آمده؛ آیا شما تایید می‌کنید در مورد اخلال‌گری‌های سخنرانی رئیس‌جمهور کسی دستگیر شده؛ و آیا قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم نمی‌خواهد وارد این مساله شود٬ گفت: در جایی مانند حادثه شیراز که هم شاکی خصوصی مطرح بود و هم بحث عمومی جرم قوه قضاییه وارد و کیفرخواست نیز صادر شده است. خوشبختانه وزارت کشور و نیروی انتظامی با کسانی که بخواهند اخلالگر نظم باشند٬ برخورد می‌کنند و خود مردم نیز این موضوع را رعایت کرده‌اند و نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

پرونده‌ای در قوه قضاییه برای اتفاقات حرم امام باز نشده است

وی تصریح کرد: درباره اتفاقات 14 خرداد نیز باید بگویم من امروز از دادستان شهر ری و تهران پرسیدم آیا چنین پرونده‌ای باز شده یا نه٬ که گفتند تا به این ساعت پرونده‌ای به دستگاه قضایی در این باره ارجاع نشده است و دستگاه قضایی چنین پرونده‌ای را واصل نکرده‌ است.

توضیحات مجازات جرایم متعدد

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به این سوال که طبق ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 باید برای کسی که دارای جرایم متعدد است مجازات اشد اجرایی شود آیا چنین چیزی امروز اجرا می‌شود٬ یا نه گفت: این قانون سال 92 اجرایی شد و هر کس که بعد از اجرایی شدن این قانون جرایم متعددی داشته باشد اجرای مجازات اشد برای آن لحاظ می‌شود اما فردی که قبل از اجرایی شدن این قانون جرایم متعددی داشته باشد ماده 134 قانون مجازات اسلامی شامل او نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دیوان محاسبات اعلام کرده در مورد هدفمندی یارانه‌ها دولت گذشته تخلفاتی را انجام داده آیا چنین چیزی به دستگاه قضایی ارجاع شده یا نه٬ گفت: هنوز چنین چیزی به دستگاه قضایی ارجاع نشده  ولی اگر دستگاه‌های نظارتی عنوان کنند٬ جرمی صورت گرفته است یا خلافی رخ داده٬ حتما دستگاه قضایی وارد می‌شود.

کد خبر : ۲۸۲۳۶۸