خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در مراسم گرامیداشت محیط زیست:

عده‌ای اول نمی‌دانستند تحریم چیست/ باید شرایط را به جای اول بازگردانیم

رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد که بی‌تردید بهره برداری ناصحیح و حساب ناشده از طبیعت ما را دچار مخاطره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست در دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که در سالن اجتماعات پارک پردیسان برگزار شد٬ با تبریک هفته پاسداشت محیط زیست طبیعی به اهالی محیط زیست و همه ملت گفت: بی‌تردید بهره برداری ناصحیح و حساب ناشده از طبیعت ما را دچار مخاطره می‌کند.

وی افزود: این طبیعت و جهان به گونه‌ای آفریده شده که ما از آن بهره‌برداری صحیح کنیم. یکی از جاهای مهم اعتدال همین است اگر افراط و زیاده‌روی کنیم و حد مراعات را رعایت نکردیم٬ ناموفق خواهیم بود؛ هم در بقای شرایط زیست محیطی و هم برای متنعم شدن انسان‌های امروز و مخصوصا انسان‌های فردا.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به این نکته که ما در برابر فرزندانمان و نسل‌های آینده مسئولیم افزود: در جریان حوادث رخ داده٬ دو حادثه مهم در محیط زیست تاثیر گذار بود؛ یک کثرت جمعیت و انسان‌ها که روز به روز در حال افزایش است.

روحانی گفت: انسان‌ها از نظر تعدد بر روی کره زمین در حال  افزایش هستند؛ این افزایش جمعیت حتما آثاری را بر فضای زندگی و طبیعت خواهد داشت٬ زیرا باید زمینه استفاده از آب، مواد غذایی بیشتر فراهم شود. بنابراین امروز بار بر دوش طبیعت در حال افزایش و اضافه شدن است.

وی بیان کرد: از طرف دیگر انسان‌ها در حال تولید ابزارهای جدید زندگی هستند و آنها را وارد زندگی خودشان می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر زندگی کنند٬ اما این ابزار٬ آثاری را بر روی طبیعت دارد که ما به این موضوع بسیار کم توجه بوده‌ایم.

رئیس جمهور اضافه کرد: به طور مثال ما  می‌خواهیم از جایی به جای دیگر سفر کنیم و از ابزار جدیدی به اسم اتومبیل استفاده می‌کنیم و این اتومبیل حتما آثاری را به صورت روغن یا بنزین بر روی آب و خاک خواهد داشت؛ یا ما با سوخت نامناسب یا موتور نامناسب باعث آلودگی هوا می‌شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: همین اتومبیل و ابزار  تولید شده علاوه بر آثار این چنینی بر روی آب و خاک روزی نیز اوراق می‌شود٬ بنابراین ما باید به این موضوع توجه کنیم که چگونه این اوراق باید به طبیعت برگردد و طبیعت آن را حذف کند. شاید کسی بگوید من پولی پس‌انداز کرده‌ام و اتومبیلی خریده‌ام و بنزین می‌زنم و گاز می‌دهم و این موضوعات به من مربوط نیست. اما این ابزار جدید را ما تولید کرده‌ایم تا زندگی راحت‌‌تر داشته باشیم٬ ولی کمتر به چنین مسائلی فکر می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: همین ابزار که ما آنها را برای راحتی زندگی تولید می‌کنیم٬ آثاری را بر روی طبیعت دارند٬ اما در گذشته چنین چیزی وجود نداشت. زیرا حتی آن  مرکبی که فردی برای رفت و آمد از آن استفاده می‌کرد٬ بعد از استفاده به طبیعت بر می‌گشت. خانه‌ها از چوب و خشت ساخته می‌شدند و به راحتی به طبیعت بر می‌گشتند و تبدیل به خاک می‌شدند.

وی در باره بناهای جدید گفت: این بناها اکثرا از آهن و سیمان ساخته می‌شوند؛ که به راحتی در طبیعت حذف نمی‌شوند و ما عادت داریم بعد از ده یا 15 سال بگوییم این خانه‌ها کلنگی است؛ یعنی باید با کلنگ آنها را تخریب کنیم. هیچ جای دنیا این چنین نیست و معمولا با یک تعمیر و بازسازی بناها عمر می‌کنند.

روحانی بیان کرد: ما این روش را و ابزارها را برای زندگی خود انتخاب کرده‌ایم که راحت زندگی کنیم٬ پس باید برای آنها برنامه ریزی کنیم و در این مسیر٬ تدبیر یعنی اینکه فکر کنیم که پایان کار و نتیجه چگونه است. تدبیر یعنی این که به آینده نگاه کنیم تا در زندگی خودمان دچار مشکل نشویم.

رئیس جمهور تصریح کرد: طبیعت برای خودش قانون دارد و نمی‌شود این قانون که سنت الهی است آن را تغییر داد یا با این قانون و سنت الهی جنگید. هر جنگی با این قانون و سنت الهی با شکست مواجه است٬ زیرا این قانون قانون خداست.

وی با بیان اینکه سنت‌های الهی دائمی است، یادآور شد: باید به این قوانین احترام بگذاریم. اینکه احترام بگذاریم فقط مختص به قوانین عبادی نیست بلکه طبیعت هم قانون دارد و باید به آن احترام بگذاریم، امروز نیز حفظ هوا، حفظ خاک و حفظ آب از جمله موارد امر به معروف است.

روحانی ادامه داد: امروز ما امر به معروف و نهی از منکر را در چند حکم الهی خلاصه کرده‌ایم در حالی که معروف یعنی همه شایسته‌ها و منکر یعنی همه زشتی‌ها. کسی که زمین را آلوده می‌کند، هوا را آلوده می‌کند‏، آب را آلوده می‌کند، این منکر است‏، اینکه فاضلاب فلان کارخانه یا پسماندی وارد رودخانه و دریاچه می‌شود، این حرام است؛ نهی به منکر اینجاست.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رفتار برخی از افراد در تخریب محیط زیست در کنار سدها و رودخانه‌ها اظهار داشت: آن کسی که کنار رودخانه و سدها می‌رود و آشغال‌هایش را رها می‌کند، این منکر است.

وی با یادآوری اینکه اسلام امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده تا منکر از زشتی‌اش نیفتد، خاطرنشان کرد: کسانی که این کار را می‌کنند یا منکر را منکر نمی‌دانند یا آن را معروف می‌داند و حتی برخی از آنها نسبت به مسائل اجتماعی احساس وظیفه می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید نسبت به طبیعت احساس دینی، ملی و شرعی کنیم، ابراز داشت: اگر دست به دست هم ندهیم، حتما در دولت در  محیط زیست به تنهایی موفق نمی‌شود. دولت جایی موفق است که دولت و ملت دست به دست هم بدهند و با هم همکاری کنند و از طبیعت پاسداری نمایند.

روحانی افزود: برخی وظایف بر عهده دولت است که باید برای رفع آلودگی‌ها برنامه‌ریزی کند؛ اینکه بنزین و گازوئیل سالم در دست مردم قرار گیرد و قوانین این بنزین سالم و رصد و نظارت بر آن، دولتی است. این وظیفه ما است که در این امر دولت قدم‌های خوبی برداشته است. بنزین پتروشیمی را کنار گذاشت و بنزین یورو4 را مخصوصا به کلانشهرها آورد و استانداردها را در خودرو سخت‌گیری کرد که آثارش را ما دیدیم. هر چند مشکلات هوا در کلان شهرها بسیار است ولی این قدم برداشته شد تا سوخت سالم در اختیار مردم قرار گیرد و خودرویی در اختیار مردم باشد و در صورتی که طرف مقابل و راننده نیز به موقع معاینه فنی کند آنگاه می‌توان امید حل مشکلات را داشت.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه در سال 93 دولت در رده خارج کردن خودروهای اسقاطی قدم‌های خوبی برداشت، بیان کرد: 250 هزار خودرو که باید اسقاط می‌شدند، اسقاط شدند که متاسفانه در سال‌های قبل در این باره بی‌توجهی می‌شد. همه باید احساس وظیفه کنند؛ از پلیس راهنمایی تا سوخت سالم تا پالایشگاه و جایگاه بنزین و همه باید دست به دست هم دهند.

وی با اشاره به تصمیم دولت در استفاده از منابع انرژی در مخازن نفت و گاز مشترک عنوان کرد: در این راستا دولت قدم‌های خوبی را برداشته است و موجب شده تا گاز بیشتری را استخراج کنیم و نیروگاه‌هایی که سوختی را مصرف می‌کنند که موجب آلودگی می‌شود کمتر شود و 38 درصد نیروگاه‌هایی که از مازت استفاده می‌کردند کاهش یافته‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت در رابطه با تالاب‌ها و رودخانه‌ها گام‌های خوبی برداشته است، گفت: خوشحالم اولین مصوبه ما در دولت یازدهم در خصوص دریاچه ارومیه بود و این، علامت آن است که این دولت، دولت محیط زیست است و به محیط زیست توجه می‌دهد و می‌داند اگر به آن توجه نکند، توسعه ناپایدار خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه قدم‌های خوبی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه برداشته شده است، یادآور شد: البته برخی از مسائل یک ساله و دوساله حل نمی‌شوند و جبران آن مسئله سنگین خواهد بود. مگر می‌شود دولت زاینده‌رود را رها کند، مگر می‌شود هامون‌ها و تالاب‌ها و رودخانه‌ها را رها کرد. اینها هم به توسعه و در درجه اول به نشاط جامعه ضربه می‌زند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از آیات قرآن در رابطه با بهشت اظهار داشت: در قرآن هم هنگامی که خداوند می‌خواهد بهشت را توصیف کند از نهرهای به هم پیوسته و درختان صحبت می‌کند و این نشان می‌دهد که بهشت دنیا با بهشت آخرت خیلی فرق نمی‌کند. این دنیا و آن دنیا به هم وصل هستند و بهشت آخرت ما وصل به بهشت دنیای ما است. اگر کسی دنیای خود را جهنم کرد باید منتظر جهنم باشد و اگر بهشت را ساخت باید منتظر بهشت بود که این به اخلاق و رفتار ما بستگی دارد؛ چه با خود، چه با دیگر انسان‌ها و چه با طبیعت.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود جنگل را نابود کنیم بعد انتظار هوای سالم داشته باشیم یا جنگل را نابود کنیم و انتظار داشته باشیم صدای مخرب نباشد.

رئیس جمهور یادآور شد: این خشکسالی‌ها که از آنها صحبت می‌کنیم شاید ده علت داشته باشد اما یکی از علت‌های آن به سبزی زمین برمی‌گردد، اگر این سبزی از بین برود آسمان قهر می‌کند ما باید ابرها را دعوت کنیم و اینکه با باروری‌های مصنوعی بخواهیم کاری انجام دهیم ما باید طبیعت را آماده باران کنیم.

روحانی افزود: بسیاری این گونه حوادث تلخ را به گناهان نسبت می‌دهند اما باید بدانیم این گناهان فقط غیبت نیست این گناهان شامل ظلم به طبیعت نیز است ما در روایات داریم نباید آب را آلوده کنیم ما در روایات داریم اگر سنگی وسط جاده بود آن را بردارید تا کسی زمین نخورد.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) تصریح کرد: تقوای الهی باید داشته باشیم و نسبت بنده خدا و سرزمین خدا ظلم نکنیم این زمین یادگار تجربه‌های انسان‌های گذشته است و ما در برابر آن مسئول هستیم ما در برابر حیوانات ساختمان‌ها مسئول هستیم.

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم هر چه بر سر حیوانات آمد، آمد. منظور از گناه این موضوعات است که بعضی‌ها در تفسیر تاثیر گناه بر روی طبیعت چیزهای دیگری می‌گردند. بنابراین چنین ظلم و گناهانی در حق طبیعت است که ما می‌توانیم آثار آنها را به طور مشخص در زندگی‌مان مشاهده کنیم و باید از چنین عملکردی دوری داشته باشیم.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه اگر ما در گذشته به محیط زیست آسیب می‌رساندیم و آب را آلوده می‌کردیم راه، بازگشت و توبه است، خاطرنشان کرد: باید توبه کنیم و پس از آن عمل صالح انجام دهیم طبیعت هم برای ما مسئولیت می‌آورد باید نسبت به طبیعت هم توبه کرد.

روحانی افزود: همانطور که دولت وظایفی دارد و باید با آن عمل کند اگر بخواهیم مسائل را حل کنیم به سرمایه و فناوری نیاز داریم همانطور که صنعت آمده و محیط زیست ما را خراب کرده فناوری باید بیاید و آن را درست کند. باید انواع آلودگی‌ها را با فناوری حل کنیم. استفاده درست از طبیعت، اعتدال، ‌سرمایه‌گذاری و فناوری از ضرورت‌های این کار است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه ما باید در بحث محیط زیست سرمایه را بیاوریم، بیان کرد: فاضلاب باید در جایی تصفیه شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. هم‌اکنون ما باید در زمینه زباله‌ها به ویژه در شهرهای مرطوب سرمایه‌گذاری کنیم به گونه‌ای که کارخانه‌ای این زباله‌ها را به نیرو و انرژی تبدیل کند البته این کارها شروع شده اما باید گام‌های بلندی برداشته شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها عنوان کرد: برخی‌ها تا می‌شنوند ما می‌گوییم تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود چشم‌هایشان زیاد نچرخد. تحریم‌ها باید از بین برود تا اشتغال جوانان منابع آب،‌ احیای بانک‌ها و مواردی از این قبیل حل شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بدانید آنهایی را که تحریم‌ها را به ما تحمیل کرده‌اند، ظلم بزرگی به این ملت کرده‌اند. یک عده اول نمی‌دانستند تحریم یعنی چه، فکر می‌کردند تحریم مانند بیماری می‌ماند و می‌گفتند چیزی نیست اما این تحریم‌ها آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا طرف را می‌اندازد و خدا می‌داند با چه مصیبتی باید شرایط را به جای اول بازگرداند.  

روحانی تاکید کرد: برخی در آغاز معنای تحریم را نمی‌دانستند اما همین تحریم‌ها قدم به قدم مشکلات را بیشتر کرد. معنای برداشته شدن تحریم‌ها این نیست که ما برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم. معنای آن، این است که باید در برابر مشکلات حرکت کنیم و قدم به جلو بگذاریم و تلاش کنیم. اینکه دیگران چه می‌گویند و چه شعاری می‌دهند، مهم نیست اتکای ما اگر به خدا باشد و وظیفه الهی را مد نظر قرار دهیم. اول خود مردم به ما کمک می‌کنند و بالاتر از همه یاری و نصرت خدا نیز می‌آید و مسائل را حل می‌کند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه امروز نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و فناوری و حضور همه در صحنه‌ها داریم، گفت: همه باید بیایند مخصوصا رسانه ملی باید به میدان بیاید چراکه محیط زیست جز مسائل مهم کشور ما است که نیاز به تلاش همگانی و همکاری با سایر کشورهای منطقه و جهان دارد.

وی افزود: ان‌شاءالله ما راه حفاظت از محیط زیست و احیای حفظ و منابع طبیعی و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را ادامه می‌دهیم. این دولت بر مبنای تصمیم روز اول خود که حفاظت از محیط زیست بوده، مسیر را ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور خطاب به محیط‌بانان گفت: شما کار بزرگی انجام می‌دهید و بار سنگینی دارید. بدانید کار شما ملی است و برای کل ملت ایران و حفظ زندگی و سلامت مردم تلاش می‌کنید مسئله محیط زیست امروز زینت و فضیلت نیست بلکه مسئله‌ای حیاتی و ضروری است. ان‌شاء‌الله دست به دست هم این راه را به مقصد خواهیم رساند.

کد خبر : ۲۸۱۹۶۵