خبرگزاری کار ایران

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

سرکوب بیداری اسلامی دلیل تشکیل ارتش واحد عربی/مقابله با ایران بهانه است

مدیرکل آسیای غربی در دولت اصلاحات بهانه مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران برای تشکیل ارتش واحد عربی از برخی از کشورهای عربی را بهانه دانست.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح برخی از کشورهای عربی برای تشکیل ارتش واحد عربی گفت: از ابتدای تشکیل اتحادیه عرب، ایده تشکیل یکپارچه عربی در جهان عرب وجود داشت.

وی با بیان اینکه اعراب تا به امروز خواستار تشکیل این ارتش بوده‌اند، اظهار داشت: به دلیل اختلافات سیاسی و رهبری این ارتش، تا به امروز ایده ارتش واحد و یکپارچه عربی حتی پس از تشکیل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس عملی نشده است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که موجب شده تا امروز مجددا کشورهای عربی به فکر تشکیل این ارتش بیفتند، وقوع بهار عربی یا بیداری اسلامی است که برخی از کشورها از هراس و بیم آن به فکر تشکیل نیرویی افتاده‌اند تا مانع از هر تحولی نادلخواه شوند.

محبعلی با یادآوری اختلافات موجود میان کشورهای عربی بر سر تشکیل و رهبری این ارتش تصریح کرد: در خصوص این ارتش وحدت نظری وجود ندارد و کسانی که هم‌اکنون بحث تشکیل این نیرو مطرح کرده‌اند، فاقد نیروی لازم برای تشکیل آن هستند و از طرفی کشورهای که نیرو دارند، فاقد توانایی مالی هستند و برای همین همسانی یکسانی در این باره وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد پیشین کشورمان ادامه داد: از سویی، در میان کشورهای عربی وحدت نظر وجود ندارد؛ مثلا عربستان با عراق دارای اختلافاتی هستند یا عمان و عربستان در این‌باره یکسان نمی‌اندیشند. قطر و عربستان دارای رقابت‌های پنهان هستند.  

وی در پاسخ به این سوال چقدر تشکیل این ارتش واحد برای مقابله با ایران است؟ خاطرنشان کرد: مسئله ایران یک بهانه برای تشکیل این ارتش می‌تواند باشد و کشورهای عربی نیز عموما برای فرافکنی دست به ایران‌هراسی می‌زنند. 

مدیرکل آسیای غربی در دولت اصلاحات افزود: واقعیت این است که کشورهای عربی برای حفظ نظام‌هایشان درصدد تشکیل این ارتش هستند. آنها فکر می‌کنند که دیگر آمریکا حامی آنها نیست و برای همین می‌خواهند نیرویی را ایجاد کنند تا مانع از تغییرات نامطلوب از نظرشان شوند و بیشتر به دلیل مسائل داخلی‌شان است.

محبعلی با اشاره به رد درخواست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سوی آمریکا برای انعقاد پیمان دفاعی ابراز داشت: آنها می‌خواستند با بهانه توافق هسته‌ای از آمریکا باج‌خواهی کنند و آمریکا به دلیل روابط استراتژیک با اسرائیل با انعقاد پیمان دسته جمعی با آنها مخالفت کرد.

کد خبر : ۲۸۱۶۰۴