خبرگزاری کار ایران

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه:

مبارزه با تروریسم باید اولویت اول جامعه جهانی بشود

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان گفت: ایران به عنوان قربانی ترور باید کاری کند تا مسئله تروریسم به‌عنوان اولویت اول جامعه جهانی مطرح شود.

به گزارش ایلنا٬ حمیدرضا آصفی درباره علت بروز پدیده ترور و تروریسم در جهان و همگامی برخی کشورهای عربی با غرب در حمایت از این پدیده بیان کرد: اصولا ترور و تروریسم ریشه در ناعدالتی و نابرابری دارد. وقتی ناعدالتی، تبعیض و نابرابری گسترده می‌شود، خشونت و توسل به ابزارهای مختلف، در دستور کار برخی‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مقاطعی این خشونت به ترور و تروریسم و کشت و کشتار تبدیل می‌شود و اگر کسی بخواهد با ریشه تروریسم مقابله کند، باید توجه کند که تبعیض و بی‌عدالتی و ظلم باید در میان کشورها از بین برود.

وی با بیان این‌که «تروریسم به دو دسته تروریسم دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شود»، گفت: تروریسم غیردولتی همانند کاری است که منافقین، گروهک فرقان و کومله و امثال آنها انجام دادند و تروریسم دولتی مثل کاری است که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد و در آن یک دولت متوسل به خشونت و زورگویی می‌شود.

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه درباره دلایل همراهی برخی کشورهای عربی با غرب در حمایت از تروریسم، اظهار کرد: آن‌ها وقتی سیاست‌های‌شان را ناموفق می‌بینند و می‌بینند که از طریق دموکراتیک نمی‌توانند اهداف خود را دنبال کنند٬ چون پایگاهی ندارند و اقداماتشان با طبع و سلایق مردم سازگار نیست، به خشونت متوسل می‌شوند. در این راه این کشورها یا خودشان اقدامات تروریستی انجام می‌دهند یا از گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کنند یا گروه‌های تروریستی را به‌وجود می‌آورند همانند القاعده، داعش، جبهه النصره و غیره. اینها از آن دسته از ترویست‌هایی هستند که دولت‌های دیگر آن‌ها را به وجود آوردند.

وی افزود: این گروه‌ها زمانی به‌وجود می‌آیند که می‌بینند منطقشان در دنیا خریدار ندارد و از طریق دموکراتیک و ابزارهای شناخته‌شده دیپلماتیک و صلح‌جویانه نمی‌توانند به اهداف‌شان برسند. در این صورت می‌بینید که ترور و تروریسم شکل می‌گیرد و شیوع پیدا می‌کند و به این ترتیب در نظام بین‌المللی ما شاهد هرج‌ و مرج و کشت و کشتار هستیم.

وی درباره نقش ایران در مقابله با تروریسم اظهار کرد: ایران قربانی تروریسم است. چه ترورهایی که درباره آن سخن گفته شد و چه ترورهایی که توسط قاچاقچیان مواد مخدر انجام گرفت. آمار شهدای ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر در دنیا بی‌سابقه است.

آصفی تاکید کرد: تصور می‌کنم جمهوری اسلامی ایران باید کمپین و بسیجی را در سطح جهانی برای این کار راه بیاندازد و به عنوان محور مبارزه با ترور و کشوری که دراین‌باره کارنامه خوبی دارد، می‌تواند از طرق مختلف چه از طریق فضای دوجانبه با کشورها و چه از طریق سازمان ملل، پیمان‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای و مانند آن اقدام کند و موضوع ترور و تروریسم را در لیست اولویت‌های جهانی قرار بدهد.

وی افزود: هم‌چنین ایران می‌تواند از ابزار دیپلماسی عمومی و فرهنگی و رسانه‌های مجازی و غیرمجازی استفاده کند. علاوه‌بر آن برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها در این زمینه حتما با موفقیت‌ همراه خواهد بود٬ چون دنیا خود به نوعی خطر تروریسم را احساس می‌کند و می‌داند اگر با آن مقابله نکند٬ فردا این پدیده حتما در کشورهای اروپایی و آمریکایی رشد و نمو پیدا خواهد کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه کشورمان درباره ضرورت همگرایی کشورهای قربانی ترور در امر مبارزه با تروریسم نیز بیان کرد: این ضرورت باید وجود داشته باشد؛ چون همه این کشورها از موضوع واحدی آسیب دیدند و رنج می‌برند؛ لذا تصور می‌کنم همگرایی نه فقط باید در بین کشورهایی که در مسئله تروریسم همگرا هستند، وجود داشته باشد؛ بلکه باید در میان کشورهایی که هنوز قربانی تروریسم نیستند اما در آستانه آن هستند، این همگرایی را ایجاد کرد. موضوع تروریسم عین مواد مخدر، اعتیاد و ایدز است و می‌تواند در آینده تمام دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

آصفی درباره برگزاری کنگره بین‌المللی17000 شهید ترور و این‌که این کنگره چگونه می‌تواند در اثبات این امر که ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم است، گام بردارد، گفت: در درجه اول برگزارکنندگان این کنگره باید از صاحب‌نظران، کارشناسان، تحلیلگران و نیروهای زبده چه در عرصه عملی و چه در عرصه تئوریک استفاده کنند و در درجه دوم باید افرادی را از نقاط مختلف برای حضور در کنگره دعوت کرد چرا که این مسئله کمک می‌کند تا مبارزه ترور و تروریسم جهانی‌تر شود.

وی تصریح کرد:‌ از طرف دیگر باید تلاش شود مسئله مبارزه با ترور و تروریسم به عنوان اولویت اول جامعه جهانی قرار بگیرد. رژیم صهیونیستی با اینکه رژیمی ناحق است همیشه سعی کرد تا موضوع خود را در اولویت جامعه جهانی قرار دهد و دنیا را با مظلوم‌نمایی بی‌جهت، به خود جلب کند و یا آمریکایی‌ها، بعد از ماجرای برج‌های دوقلو که معلوم نبود اساس آن چه بوده، آمدند و آن را به عنوان اولویت قرار دادند و بعد سیاست‌های نامشروع خود را دنبال کردند. حال ما به عنوان قربانی ترور باید در این کنگره کاری کنیم تا موضوع ترور و ترویسم به عنوان اولویت اول جامعه جهانی قرار بگیرد.

کد خبر : ۲۸۱۲۰۹