خبرگزاری کار ایران

معاون امنیتی‌-انتظامی کشور در نشست خبری:

اطلس امنیتی انتخابات آماده می‌شود/ لغو سخنرانی‌ها به دلیل فضای امنیتی نیست

معاون امنیتی-انتظامی کشور گفت: عده‌ای به خاطر جو حاکم بر دانشگاه سخنرانی نمی‌کنند٬ اما لغو سخنرانی‌ها به امنیتی بودن مسئله باز نمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری  در نشست خبری خود با بیان اینکه سعی کردیم امسال ستاد انتخاباتی را نسبت به سال‌های قبل به شکل زودهنگام تشکیل دهیم٬ گفت: مسائل مختلف باید از هم‌اکنون مورد رصد قرار گیرد و در زمان انتخابات امنیت کامل برقرار شود. برای همین ما در ستادهای انتخاباتی دو کمیته امنیتی و اطلاع‌رسانی خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم که با ما آنها برآورد کرده‌ایم٬ آسیب‌ها و تهدیدهای احتمالی است برای امنیت انتخابات بود که تا روزهای آینده به ستاد انتخابات ابلاغ می‌شود. ما 60 هزار صندوق داریم که برای آنها به شکل مستقیم به 300هزار نیرو نیاز داریم. علاوه بر آن با احتساب نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بالغ بر 500 هزار نفر در زمان انتخابات به شکل نیروی فعال به کار خواهیم گرفت.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه رصد فضای مجازی  از هم اکنون یکی از برنامه‌های مهم ماست٬  گفت: مراکز رصد وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت کشور مسئولیت این کار را بر عهده دارند٬ تا به شکل مستمر خروجی فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهند.

وی یادآور شد: برای مثال در ماجرای مهاباد اطلاعات غلطی در فضای مجازی منتشر شد. با بررسی‌های ما مشخص شد که 56 درصد از کسانی که در فضای مجازی در چندین استان جوانان را در خصوص این ماجرا تحریک کرده بودند٬ از اتباع یک کشور خارجی بودند. پیام این اتفاق این است که امروز فضای مجازی  بستر برخی اطلاعات ناصحیحی شده که قطعا این موضوع در مساله امنیت انتخابات نیز  مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: در حال تهیه اطلس امنیتی برای انتخابات کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این اطلس نقاط آسیب‌پذیر یا اشکالاتی که در برخی رفتارها وجود دارد را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث کنترل فضای امنیتی پیشگیری در دستور کار ما قرار دارد٬ گفت: یکی از دلایل فعال کردن زودهنگام ستاد انتخابات نگاه پیشگیرانه است٬ راهبرد دیگر ما برخورد سریع و قانونی  و بدون تبعیض با تخلفات و جرایم انتخاباتی است. این مسئله در ابلاغیه‌ها نیز  عنوان شده تا فرمانداران و استانداران  و همکاران شورای تامین استان‌ها در این موارد بدون ملاحظه و بر اساس قانون انتخابات اقدام کرده و با همکاری دستگاه قضا برخورد لازم را داشته باشند.

ذوالفقاری هماهنگی کامل میان دستگاه‌ها برای تامین امنیت انتخابات را از دیگر موارد مورد بررسی برشمرد و گفت: ارتباط مستمر فرمانداران و استانداران کشور با کاندیداها و جلسات مداوم با آنها و مسئول‌سازی کاندیداها برای عملکرد طرفدارانشان از دیگر مواردی است که در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

وی گفت: کار دیگر ما این است که در حال رصد کلیدواژه‌هایی هستیم که مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار گیرد ما پس از بررسی این کلیدواژه‌ها را در اختیار متولیان امر  قرار می‌دهیم٬ تا آنها نیز در جریان باشند که رسانه‌های بیگانه از چه کلیدواژه‌‌هایی برای آسیب به امنیت انتخابات اسفتاده می‌کنند٬ برای تامین امنیت انتخابات تدارک منطقی داده شده و امیدواریم بتوانیم با کمک همه دستگاه‌ها امنیت مناسب برای انتخابات فراهم کنیم.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که در رابطه با کنترل تجمع‌ها که بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده٬ گفت:‌ در این خصوص مصوبه هیات وزیران وظیفه نیروی انتظامی را مشخص کرده است. نیروی انتظامی  مسئولیت تامین نظم و امنیت تجمعات قانونی را بر عهده دارد و اولین مسئولیت آن در خصوص تجمعات غیرقانونی بحث جلوگیری از این تجمعات است. اما اگر باز هم تجمعی به شکل غیرقانونی شکل گرفت رویکرد کلی این است که تجمع خاتمه پیدا کرده و مدیریت شود تا منجر به درگیری‌های امنیتی نشود ضمنا مسئولان مرتبط با تجمعات غیرقانونی بعد از تجمع مورد سوال قرار خواهد گرفت که پیش از این نیز چند نمونه از این موارد را داشته‌ایم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در ادامه در خصوص اقدام‌های وزارت کشور در نمورد اتباع خارجی گفت: ما با وضعیت ویژه‌ای در مورد اتباع خارجی در کشور مواجه هستیم٬ بیش از سه دهه است که آوارگان برخی کشورها و به طور خاص افغانستان از طرق مختلف وارد کشورمان می‌شوند که در این میان ورود برخی از آنها به شکل غیرمجاز بوده٬ ما طرح‌های زیادی را در طول بیش از یک دهه گذشته برای ساماندهی اتباع خارجی در کشور اجرا کردیم اما به دلایلی این طرح‌ها هنوز نتیجه نداده است.

وی افزود: قرار بود آوارگان کشورهای مختلف به تدریج و به شکل داوطلبانه روند بازگشت خود را به کشورشان آغاز کنند و پس از آن از ورود افراد غیرمجاز به کشور جلوگیری شود. همچنین قرار است کسانی که تا دیروز شرایط پناهندگی داشتند و امروز دیگر این شرایط را ندارند٬ گذرنامه تهیه کرده و در مدت مشخصی در ایران اقامت داشته باشند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 450 هزار نفر دارای گذرنامه شدند و از پناهندگان حاضر در کشور 860 هزار نفر مورد شناسایی قرار گرفتند٬ اما تعداد آنها بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر تخمین زده شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا طرح ساماندهی اتباع بیگانه مورد بازنگری قرار گرفت٬ گفت: همکاری همه جانبه افغانستان در این مورد می‌توان کار را به نتیجه برساند٬ تا بسترهای لازم مهیا نشود. ما در طرح ساماندهی اتباع خارجی  به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه دولت افغانستان هم می خواهد زمینه بازگشت اتباع خود را فراهم کند٬ گفت: قرار شد تا ماه‌های آینده با همکاری دولت افغانستان طرح مشترکی را برای ساماندهی اتباع افغان داشته باشیم.

ذوالفقاری با اشاره به خدمات جمهوری اسلامی طی این سال‌ها به اتباع کشور افغانستان گفت:‌ تاکنون بیش از 800 هزار کلاس در اختیار دانش‌آموزان افغانی قرار دارد وحدود 11 هزار دانشجوی فارغ التحصیل و 15 هزار دانشجوی در حال تحصیل  و تعدادی از طلاب افغانی  در کشورمان تحصیل می‌کنند.

وی گفت: اتباع افغانی در ایران بیش از 360 9 هزار شغل را در اختیار دارند و سال گذشته میزان 220 هزار نفر از این اتباع با استفاده از خدمات درمانی بیمه شدند همچنین تعداد زیادی از اتباع افغانی در بحث حرفه آموزی  برای مهارت‌های خاصی آموزش دیده‌اند.  ما به دولت افغانستان این پیشنهاد را دادیم که از افراد تحصیلکرده خود برای پیشرفت این کشور استفاده کنند. همکاری لازم در مورد ساماندهی این اتباع بین ما، کمیسیاری‌های سازمان ملل و افغانستان وجود دارد٬ اما هنوز برخی از این اتباع از طریق رخنه‌های مرزها استفاده کرده و وارد کشور می‌شوند.

ذوالفقاری تاکید کرد:  روادید اتباع افغانی شش ماهه است که در برخی موارد تمدید می‌شود. در دیدار اخیر ما و مقامات افغانستان نیز آنها درخواست تمدید داشتند اما این تمدید هم زمانی دارد نمی‌توان مدام گذرنامه‌ها را تمدید کرد.

 معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا تایید می‌کنید که در جریان انفجار شهر الانوار چندین ایرانی نیز کشته شده‌اند٬ گفت:‌چنین مسئله‌ای هنوز تایید نشده است. با پیگیری‌های ما در سفارت عراق مشخص شد که این مسئله‌ صحت نداشته  و بیشتر یک جنجال رسانه‌‌ای بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت 14 ملوان ربوده شده در آب‌های شمالی به کجا رسیده٬ گفت: یک شناور صیادی  حامل اشخاص حقیقی که در مجموع 14 نفر بودند٬ در بهمن ماه  سال 93 از بندر کنارک برای صید ماهی به آبهای آزاد رفتند که پس از مدتی دچار نقص فنی شده و موفق به تعمیر شناور خود نشدند به تدریج آب آنها را به سمت سواحل سومالی برده بود.

وی افزود: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان وزارت کشور تشکیل شد اعلام شد که تقریبا از ماه اردیبهشت امسال ارتباط این افراد با مقامات ایران قطع شده و این مساله باعث نگرانی شده بود در  بررسی‌های صورت گرفته کاردار ما در سومالی اعلام کرد که طبق آخرین اطلاعات این ملوانان در اختیار گروهک تروریستی الشباب قرار دارند که مسئولیت اینها خارج از حیطه دولت سومالی است. پیگیری‌ها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با همکاری دولت سومالی هر چه زودتر آنها را آزاد کنیم.

ذوالفقاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تهدیدهای گروه داعش برای ایران گفت: اساسا داعش توان نظامی تهدید کننده برای جمهوری اسلامی ایران نیست. ضمن اینکه ما در ستاد کل نیروهای مسلح و دبیر خانه شورای امنیت ملی و سازمان اطلاعاتی و امنیتی برای تمام سناریوهایی که ممکن است پیرامون کشور رخ بدهد برنامه ریزی داریم و کنترل لازم انجام می شود.

وی تاکید کرد: داعش به هیچ عنوان برای مرزهای ما تهدیدی به حساب نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوالی درباره تجمعات در موافقت با مذاکرات هسته‌ای گفت: ما در این باره یک تجمع در مشهد داشتیم که تحت عنوان اعتراض به زیاده‌خواهی 1+5 بود و ما تجمع تحت عنوان مخالفت با روند مذاکرات و مخالفت با تیم مذاکره کننده نداشتیم. البته بحث‌هایی در فضای دانشگاهی مطرح شده بود؛ به طور مثال در شیراز نشستی وجود داشت که منتقدان و حامیان مذاکره صحبت کرده بودند.

ذوالفقاری گفت: آنچه مسلم این است که در خیابان چیزی به عنوان تجمع برای تضعیف هیات مذاکره صورت نگرفته است. در تجمع مشهد چند جمله‌ای مطرح شده بود که از آن برداشت مخالفت با تیم هسته‌ای شده است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: از نظر ما برگزاری تجمع با موضوع مذاکرات هسته‌ای نه به نفع امنیت کشور است٬ و نه به مصلحت کشور. اگر فردی نقد و بررسی در این زمینه دارد٬ ساز و کار بیان آن مشخص شده است. مذاکرات در حال انجام است و نباید اجازه بدهیم فضایی ایجاد شود که موجب قطبی‌شدن جامعه شود٬ چراکه این موضوع خلاف مصلحت کشور است.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی درباره رفتارهای خودسر عوامل تندرو علیه سخنرانی برخی نمایندگان و کارشناسان در شهرستان‌های مختلف گفت: حادثه‌ای که در شیراز حین حضور آقای مطهری رخ داد٬ فضای شهر را امنیتی کرد و موجب شد دستگاه امنیتی فعال شود. در  این حادثه مجموعا هشت نفر از کسانی که عامل بروز مسائل امنیتی بودند٬ دستگیر شدند که پرونده آنها در حال پیگیری است. همچنین سه نفر در حوزه برگزاری مراسم مورد سوال قرار گرفتند که در نهایت این پرونده در چارچوب قانون درحال پیگیری است.

وی گفت: اساسا مسئولیت مسائلی که در داخل دانشگاه‌ها رخ می‌دهد٬ بر عهده متولیان دانشگاه است. در برخی از موارد شاهد هستیم که افرادی که برای سخنرانی به دانشگاه می‌روند٬ خودشان به دلیل جو حاکم بر دانشگاه سخنرانی نمی‌کنند و باز می‌گردند. اینکه سخنرانی‌ها لغو شود٬ به امنیتی بودن مسئله باز نمی‌گردد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: ممکن است در برخی موارد مسئله به خارج از دانشگاه کشیده شود که در اینجا مسئولیت تامین امنیت بر عهده شورای تامین استان است. البته ما در این روند اشکالاتی را دیده‌ایم که در حال هماهنگی دستورالعمل اجرایی برای برگزاری اینگونه نشست‌ها هستیم تا شفاف‌سازی لازم درباره این نشست‌ها انجام شود.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی در باره طولانی شدن رسیدگی به پرونده اسید پاشی اصفهان٬ گفت: در این حادثه تلاش زیادی از سوی همه دستگاه‌ها انجام شد افراد مشکوکی در این رابطه دستگیر شدند٬ اما دلایل محکمه پسندی برای معرفی آنها به دستگاه قضا وجود نداشت.

وی گفت: در ماجرای اصفهان حتی فردی دستگیر شد که پس از بازجویی‌ها به جرم تعرض به چهار نفر از خانم‌ها با سلاح سرد اعتراف کرد. اینکه این پرونده طولانی شده٬ دلیل خاصی ندارد. مسئولان مربوطه در حال پیگیری آن هستند. ما پیش از این پرونده‌هایی را داشته‌ایم٬ که بررسی آن سال‌ها طول کشیده درباره این پرونده نیز روند رسیدگی تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.

کد خبر : ۲۸۱۱۸۷