خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

سقوط یا صعود مهندسین سیاسی در انتخابات مجلس

انجمن حدود بیست و دو سه سال پیش تاسیس شد و پس از مدت کوتاهی نسبتا تعطیل شد. الان حدو پانزده سال است که مجمع عمومی برگزار نکرده.

«آقای جلیلی شخصیت فعال سیاسی است و مواضعی دارد من نشنیده‌ام که ایشان تشکیلات حقوقی راه بیندازد٬ بلکه بیشتر به دنبال تبلیغ یک گفتمان است. احمدی‌نژادی ها هم از نظر من تعریف روشنی ندارند زیرا به چند طیف تقسیم می‌شوند. عده‌ای اکنون رقیب ایشان هستند عده‌ای از ایشان جدا شده‌اند و عده‌ای حمایت مشروط دارند اینها گروه‌های متنوعی هستند که بعضا اختلافشان با یکدیگر زیاد است اما بخش‌هایی از طیف‌های منتسب به احمدی‌نژاد و جلیلی جزء اصولگرایی هستند و در قالب وحدت نیز می‌گنجند.»

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ مواضع روزهای گذشته باهنر نوع نگاه او را به سیاست ایران نشان می‌دهد. او پیش از این در جلسه داخلی «جامعه اسلامی مهندسین» از تهیه لیست اولیه پنجاه نفره برای حضور در انتخابات مجلس دهم خبر داده بود. در واقع با حضور او در راس ائتلاف پیروان خط امام و رهبری و پیر شدن بیشتر احزاب این ائتلاف، جام نقش آفرینی بیشتری در آینده سیاسی ایران خواهد داشت.

حزبی که متولد نشد!

جامعه اسلامی مهندسین یکی از صدها تشکل سیاسی بود که از فضای آزاد بعد از دوم خرداد 76 استفاده کرد و مجوز فعالیت سیاسی خود را از وزارت کشور گرفت. پیش از آن البته این مهندسین تشکل خود را داشتند.

افرادی که ریشه در شاخه مهندسین حزب جمهوری اسلامی داشتند و بعضی اعضای آن نیروهایی بودند که علاقه به ادامه فعالیت در «انجمن اسلامی مهندسین» را که به نیروهای خط امام نزدیک بود و ابراهیم اصغرزاده آن را رهبری می‌کرد، نداشتند.

اصغرزاده درباره انجمن اسلامی مهندسین به ایلنا می‌‌گوید: «انجمن اسلامی مهندسین حدود بیست و دو سه سال پیش تاسیس شد و پس از مدت کوتاهی نسبتا تعطیل شد. الان حدو پانزده سال است که مجمع عمومی برگزار نکرده است.»

جامعه اسلامی مهندسین از گذشته تا امروز

 اعضای اولیه «جامعه اسلامی مهندسین» پنج تن بودند. حسن غفوری‌‌فرد که دو بار نامزد ریاست جمهوری شد و عضو ارشد حزب موتلفه بود؛ حزبی به نام جامعه اسلامی ورزشکاران تشکیل داد و ارتباط خود را با جامعه اسلامی مهندسین کمرنگ‌تر کرد.

سیدمرتضی نبوی که در دوره اصلاحات در کنار محمدرضا باهنر نقش دلواپسان امروز را ایفا می‌کرد و کاریکاتورش بسیاری اوقات روی جلد هفته نامه گل آقا٬ در حال تقابل با دولت اصلاحات منتشر می‌شد٬ از سال 91 عضو شورای مرکزی «جام» نیست. غلامحسین امیری هنوز در شورای مرکزی جام حضور دارد و در کنار باهنر پرچم جام را افراشته نگه داشته و در نهایت سیدمحسن بهفر از شدت فعالیت خود در جام کاسته است.

1) حلقه کرمانی‌های و تغییر اساسنامه

به گزارش ایلنا، حضور باهنر در «جام» سبب شد دست کرمانی‌ها در این تشکل بالا باشد و در مقابل٬ اصلاح‌طلبانِ کرمانیِ کارگزاران سازندگی، گفتمانِ اصولگرایی را در شهر زیره و پسته نمایندگی می‌کنند تا جایی که وقتی محمدمهدی زاهدی جایگاهی در کرمان پیدا کرد و از تشکیلاتی جز جام به ریاست شورای شهر و وزارت و نمایندگی رسید، باهنر اساسنامه حزب را تغییر داد و زاهدیِ غیر مهندس را به شورای مرکزی مهندسین وارد کرد.

علی بحرینی و محمدحسین عرب پور و محمدرضا پور ابراهیمی (نماینده فعلی کرمان) در کنار باهنر و زاهدی اعضای کرمانی شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین هستند. از این جمع زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس است و پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی است.

سیدحسن رضوی، علی اکبر صانعی (معاون سابق استاندار کرمان و رئیس هیئت بازرسی انتخابات88)، غلامحسین کوشان (مدیرکل سابق در آموزش و پرورش)، فرج الله عطایی (رئیس سابق مسکن و شهرسازی کرمان)، غلامرضا نعمت الهی (مدیرعامل سابق سازمان اتوبوسرانی کرمان و عضو هیئت منصفه مطبوعات استان)، محمد تکلوزاده (معاون سابق استانداری)، اصغر شهیدی زندی (عضو ارشد انجمن صنفی کارفرمایان)، محمدمتین مقدم، جواد بهرامپور، هادی نیکخو در حال حاضر حلقه اصلی جامعه اسلامی مهندسین را تشکیل می‌دهند و نسبت به گروه‌های دیگر سیاسی در سطح استان روابط و نفوذ بیشتری دارند.

افرادی مثل مجید نامجو وزیر نیروی احمدی‌نژاد و مجید دوستعلی دبیر هیئت دولت نهم از جمله افرادی بودند که ارتباط نزدیکی با شاخه کرمان جامعه اسلامی مهندسین دارند.

حلقه کرمان؛ اختلاف پایداری و جام

شاید ریشه اختلاف‌های جبهه پایداری با جامعه اسلامی مهندسین را باید در همین اختلاف‌ها جستجو کرد. بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های محلی، جامعه اسلامی مهندسین کرمان بود که اجازه نداد جلالی، رئیس دفتر مصباح یزدی از کرمان وارد مجلس شود؛ با این حال اختلاف‌های لایه‌های مختلف اصولگرایان در کرمان از این چند خط پیچیده‌تر است.

در واقع وقتی در مجلس هشتم نیروهای نزدیک به باهنر حاضر به ائتلاف با یاران احمدی‌نژاد نشدند، حبیب‌الله دهمرده به جای عبدالمحمد رئوفی نژاد به استانداری کرمان رفت و بسیاری از نزدیکان باهنر را از مسئولیت‌ها عزل کرد.

2) حلقه اصفهانی‌ها و قدرت مهندسان

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ وقتی دو سوم اعضای شورای شهر اصفهان با یک نشست و برخاست، داستان مدیریت سقائیان‌نژاد (شهردار برکنار شده اصفهان) را خاتمه دادند، یکی از فعالان سیاسی اصفهان به خبرنگار ایلنا گفت: «این عزل نه به خاطر مسائل مالی در شهرداری اصفهان بوده٬ نه به ائتلاف جبهه پایداری با اصلاح‌طلبان مربوط بوده٬ بلکه پایان سفائیان‌نژاد در شهرداری٬ بوی الرحمن جامعه اسلامی مهندسین است.»

حزبی که در دو دهه گذشته نفوذ زیادی در استان اصفهان داشت و تعداد زیادی از مدیران ارشد این منطقه از اعضای رده بالای آن بودند٬ به مرور باید سهم بیشتری برای دیگر گروه‌های سیاسی اصفهان قائل شوند؛ حالا که نشده، از شورای شهری که هشتاد درصد اعضای آن اصولگرا هستند٬ تنها سی درصد رای به ابقای شهردار می‌دهند!

مهندسان البته در اصفهان نیز قدرت فراوانی دارند. گذشته از سقائیان‌نژاد که دوازده سال شهردار اصفهان بود و پیش از آن ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان را بر عهده داشت و سرانجام روز شنبه همین هفته عزل شد، عباس حاج رسولی‌ها رئیس سابق شورای شهر اصفهان و عضو فعلی این شورا و وحید فولادگر دیگر عضو شورای شهر اصفهان از اعضای ارشد جامعه اسلامی مهندسین به شمار می‌رود.

وحید فولادگر برادر علیرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس است که در کنار تورج حاج‌رحمیمیان (مدیرکل ثبت احوال اصفهان) و علی‌محمد بدیعی در شورای مرکزی جام حضور دارند.

رضوان اصغری (مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان)؛ رسول حامدیان (مدیر کل تعاون استان در دولت قبل)؛ مصطفی فیروزبخت (معاون نیروی انسانی مجتمع فولاد مبارکه)؛ علیرضا صلواتی (معاون هماهنگی معاونت ترافیک شهرداری اصفهان)؛ محمد صیرفی‌نژاد (رییس دفتر معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان)؛ سید ارشاد علوی (مسئول املاک و آزادسازی مناطق مختلف و مسئول ثبت اراضی شهرداری اصفهان)؛ مهدی کفایت (از مدیران مجتمع فولاد مبارکه)؛ کیومرث حاجی رحیمیان، حجت الله حاتمیان، محمد شکرچیان و فرهاد درویشی اعضای فعلی شورای مرکزی جام اصفهان هستند و عبدالله کوپایی (عضو هیئت مدیره متروی اصفهان)؛ محسن پورسینا (رییس اسبق سازمان صنایع و معادن استان)؛ حمید قانونی (مدیر پیشین ذوب آهن)، قدرت‌الله محمدی (مدیرعامل سابق سداد) و عباس نجفی راد (مدیرکل سابق منابع طبیعی) نیز افرادی هستند که گفته می‌شود ارتباط تشکیلاتی خود را با این تشکیلات حفظ کرده‌اند٬ اما دیگر در شورای مرکزی این حزب حضور ندارند.

دیگر اعضای شاخص

محمدمهدی مفتح (نماینده فعلی تویسرکان)٬ محمد ناظمی اردکانی (وزیر سابق تعاون و استاندار قم)٬ جبار کوچکی نژاد (نماینده رشت در مجلس) و حمیدرضا خصوصی ثانی (نماینده صومعه سرا) از دیگر افرادی هستند که در حال حاضر در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین فعالیت می‌کنند.

مهندسان در پی فتح مجلس

تیپ جوان‌تر و تحصیلکرده‌های دانشگاه که با حضور در بدنه اجرایی کشور بنیه مالی و ارتباطات خود را تقویت کرده‌اند٬ در انتخابات آینده مجلس تاثیر گذار خواهند بود و پیشانی حرکت اصولگرایان سنتی در انتخابات پیش رو خواهند بود٬ اما به اختلاف این جریان با جبهه پایداری که در اصفهان و کرمان از هر زمانی بیشتر دیده می‌شود٬ نشان از افزایش اختلاف‌های اصولگرایان در نسل جدید دارد.

در روزهایی که مصباح یزدی و موحدی کرمانی و یزدی نشست سه جانبه برگزار می‌کنند٬ جوانان پایداری و مهندسین سر سازگاری با هم ندارند! اتفاقی که اگر در اصولگرایان اپیدمی  شود و حامیان پایداری در شورای تهران از الگوی دوستان اصفهانی خود پیروی کنند٬ چه بسا قالیباف نیز خانه‌نشین شود.

کد خبر : ۲۸۰۹۸۷