خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در اسپانیا:

رفع تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای محور هر توافقی است

سفیر ایران در اسپانیا با اشاره به اقدامات ایران٬ رفع کامل همه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» را به عنوان محور هرگونه توافق قطعی خواند.

به گزارش ایلنا، محمدحسن فدایی‌فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید طی مصاحبه با نشریه Dirigentes به تشریح مسائلی همچون وضعیت اقتصادی ایران، نقاط قوت اقتصاد کشور، توافق هسته‌ای، روابط بین ایران و غرب به طور کلی و اروپا به صورت ویژه و تهدید افراطی گری و تروریسم در منطقه خاورمیانه پرداخته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران شاخص‌های اقتصادی مثبت کشور در طول یک سال گذشته و همچنین تلاش ویژه برای کاهش وابستگی بودجه کشور به صادرات نفت را مورد تأکید قرار داده و ظرفیت‌هایی همچون جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در طی سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی را عاملی برای خوشبین بودن به پیشرفت کشور در آینده معرفی کرده است.

وی ضمن توصیف توافق هسته‌ای بین ایران و غرب به عنوان یک نقطه عطف در روابط بین‌الملل، این توافق را بیش از هر چیز دیگر، عاملی برای تقویت دوستی و همکاری بین کشورها دانسته است.

سفیر ایران همچنین بر لزوم جایگزینی رویکرد تقابلی فعلی با ایران با یک رویکرد تفاهم و همکاری تأکید و تحقق چنین وضعیتی را تسهیل‌کننده همکاری‌ها در همه زمینه‌های دیگر و استفاده از ظرفیت ایران برای حل مسائل و مشکلات منطقه توصیف کرد.

سفیر ایران در اسپانیا با اشاره به دو بخش «اقدامات ایران در راستای تضمین صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود و اقدام طرف مقابـل در رفع کامل همه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» به عنوان محور هرگونه توافق قطعی، تأکید کرد.

مورد اول به راحتی قابل دست‌یابی است و ایران مشکلی در رفع نگرانی‌های مشروع طرف مقابل در این زمینه ندارد٬ کما اینکه برنامه هسته‌ای کشورمان همیشه صلح‌آمیز بوده، هیچگاه از مسیر خود منحرف نشده و اساساً تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

فدایی فرد تـأکید کرد: حصول تـوافق با ادامه تحریم‌ها علیه ایران همخوانی ندارد و امکان پذیر نیست.

سفیر ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص روابط ایران و اروپا نیز تأکید کرد: بازنده اصلی وضع تحریم‌ها علیه ایران به بهانه برنامه هسته‌ای، شرکت‌های اروپایی بوده‌اند که از مزایای کار در بازار پر منفعت ایران محروم شده‌اند.

وی جایـگزین شدن اروپـا از سوی دیگر کشورهای رقیب در دوره تحریـم‌هـا و افـزایش بی اعتمادی مردم ایران به اروپا را از جمله اصلی‌ترین تبعات تحریم‌های وضع شده بر ایران توصیف کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید همچنین ضمن محکوم کردن انواع تروریسم در جهان، گسترش افراطی گری و تروریسم در سراسر دنیا به ویژه در خاورمیانه را نتیجه اقدامات آمریکا و غرب دانست که با حمایت از این نوع گروه‌ها سعی در کنار زدن دولت‌های غیر همسو در منطقه داشته‌اند.

فدایی‌فرد در این راستا تأکید کرد: آنچه امروز در مورد داعش مشاهده می‌شود، در حقیقت عواقب اشتباه راهبردی غرب و آمریکا در توسل به گروه‌های تروریستی برای تحقق اهداف سیاسی است و دراین راستا تجربه‌های گذشته در مورد گروه‌های القاعده و طالبان را مورد اشاره قرار داده‌اند.

کد خبر : ۲۸۰۹۳۳