خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش سراسری فرمانداران:

کاندیداهای انتخابات از سوی دستگاه‌ها تهدید نشوند

رئیس مجلس گفت: کاندیداها در انتخابات حقوقی دارند که نباید از سوی دستگاه‌ها تهدید شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ علی لاریجانی در همایش فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد٬ گفت: در شرایط حساس و پرتاثیری که از منظر بین‌المللی و داخلی داریم٬ موضوع انتخابات در سرنوشت و مسائل منطقه تاثیرگذار خواهد بود و انتخابات مجرایی است که مردم از طریق آن به طور واقعی بر سرنوشت خود حاکم می شوند.

وی گفت: وقتی نظام مردم‌سالار را انتخاب کردیم٬ روش ما این بود که زمینه حاکمیت مردم بر سرنوشت خود را فراهم کنیم و روش این کار انتخابات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط فعلی برای تاثیرگذاری انتخابات باید به گونه‌ای عمل کنیم که شاهد تاثیر آن در جایگاه ایران در منطقه باشیم.

لاریجانی گفت: در هیچ زمان دیگری تا این اندازه تکثیر بحران، عناصر سرکش و بی‌هویت از نظر دینی در منطقه نداشتیم. رفتارهای کشورهای بزرگ نیز دارای ابهام است و همه این مسائل پیش‌بینی وضعیت منطقه در کوتاه‌مدت را دشوار کرده است.

وی گفت: ایران به عنوان کشوری که حاوی تفکر الهام‌بخش است٬ در منطقه تاثیرگذار است٬ امنیت ملی ما موضوعی است که موجب می‌شود بتوانیم شرایط منطقه را رصد کنیم٬ از این‌رو بحث انتخابات را مهم می‌دانیم و تاکید داریم لازم است یک انتخاب باشکوه و تاثیرگذار در معادلات در منطقه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: امنیت ایران پایدار و قوی است و این به دلیل هوشیاری مردم و کسانی است که در بحث امنیتی کشور فعال هستند٬ در موضوع انتخابات نیز  بحث امنیت است٬ لذا موضوع امنیتی در منطقه باید با دقت بیشتری رصد شود.

لاریجانی گفت: مسائل بین‌المللی تا حدی با مسائل هسته‌ای عجین شده است. مسائل هسته‌ای با راهنمایی مقام معظم رهبری در مسیر درستی هدایت می‌شود و امیدواریم که سرانجام خوبی داشته باشد. در این موضوع برخی نگرانی‌ها و اضطراب ها درجامعه وجود دارد٬ اما باید به صورت کلی به این موضوع نگاه کرد.

وی گفت: مسئله مذاکرات بر کشور ما تحمیل نشد٬ بلکه نظام مذاکره را انتخاب کرد و در این دولت مذاکرات پیگیری جدی داشته و کارهای سنجیده‌ای انجام شده است.

رئیس مجلس با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد داخلی کشور گفت: اقتصاد به عنوان یک کانون مهم باید مورد توجه قرار بگیرد. امسال در ابتدای سال در سخنرانی مشهد مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کردند و بیان داشتند که میدان مهم در کشور میدان اقتصاد است. اگر بخواهیم در مسائل مختلف تاثیر گذار باشیم٬ بدون اقتصاد پویا و پیش‌رونده امکان‌پذیر نیست٬ البته پیش از این  مشکلاتی در مدیریت اقتصاد در دولت بوده که به اینجا رسیده‌ایم.

لاریجانی گفت: اقتصاد ما به دلیل وابستگی به نفت٬ دارای نقص است. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد٬ باید رونق اقتصادی داشته باشیم؛ نقش استانداران و فرمانداران در این زمینه مهم است.

وی گفت: زمانی در گذشته بانک‌ها از جنس صندوق به حساب می‌آمدند٬ امروز این دیدگاه تغییر کرده و همه می‌دانیم که دولت بدون کمک بانک‌ها راه نمی‌افتد.

رییس قوه مقننه با اشاره به طرح‌های عمرانی فعال در کشور گفت: قانون در این‌باره تشخیص داده که طرح‌های مهم باید به مردم واگذار شود. وقتی 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده‌ایم٬ 30-40 سال طول می کشد ساخته شوند٬ لذا باید شرایطی ایجاد شود که واگذاری به مردم تسریع شود.

وی گفت: سال‌های متمادی در قانون برنامه بر این موضوع تاکید شده بود٬ اما اجرایی نشد. باید مولفه‌های آمایش سرزمین در قانون برنامه ششم لحاظ شود که شاید این موضوع به اجرایی شدن آن کمک کند.

رئیس مجلس گفت: کاندیداها در انتخابات حقوقی دارند که نباید از سوی دستگاه‌ها تهدید شوند که اگر چنین حرفی بزنید شما را رد می‌کنیم. این افراد کاندیدای مجلس هستند و باید از حق مردم دفاع کنند؛ اگر تهدید شوند٬ آنقدر شخصیتشان له می‌شود که نمی‌توانند از حق مردم دفاع کنند.

وی در جمع‌بندی مسائل مطرح شده گفت: مسیری که دولت در اقتصاد در دو سال گذشته طی کرده٬ درست بوده و آرامشی به کشور داده است. به نوعی برخی از نوسانات کنترل شده و مسیر توسعه کشور در خط مناسب قرار گرفته است. اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم٬ باید شتاب لازم در برنامه‌های توسعه را فراهم کنیم. نباید منتظر این باشیم که منابع دولتی به کمک ما بیایند٬ چرا که منابع دولت محدود است.

وی تاکید کرد: باید مردم و بخش‌های خصوصی را با اقتصاد کشور درگیر کرد تا اقتصاد کشور رونق بگیرد.

رییس قوه مقننه گفت: در فضای انتخابات٬ اولین مسئله ایجاد فضای امیدوارکننده است. در یک فضای یاس‌آلود و پر از سیاه‌نمایی٬ اهمیت حضور در انتخابات کم می‌شود که باید به این موضوع توجه کرد. انتخابات امر سرنوشت‌ساز برای کشور است و ایجاد یک فضای امیدوار کننده در آن رکن اساسی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما امر مهم انتخابات را در پیش داریم و اگر نقدی هم می‌کنیم٬ باید منصفانه باشد.

وی گفت: باید شرایط برای حضور حداکثری مهیا شود، حضور حداکثری مردم در انتخابات یک پشتوانه برای کشور به حساب می‌آید. اگر این نگاه یک اصل می‌دانیم٬ باید اقدامات را ساماندهی کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: حضور حداکثری در چنین شرایطی شکل نمی‌گیرد٬ بلکه باید رقابت واقعی داشته باشیم تا وزارت کشور٬ هیات اجرایی و هیات نظارت در این زمینه فعالیت کنند.

لاریجانی گفت: مسئله دیگر در انتخابات٬ امنیت است. هرچه امنیت بیشتر باشد٬ انگیزه برای حضور در انتخابات بیشتر خواهد شد. باید فضا را برای حضور رجال ملی فراهم کنیم. رجال ملی در شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند که آرامش و امنیت ملی وجود داشته باشد. توهین و تخریب به غرور افراد لطمه می‌زند و حضور آنها را در انتخابات کمرنگ می‌کند. برخی افراد وقتی چنین صحنه‌هایی می‌بینند٬ وارد صحنه انتخابات نمی‌شوند.

رئیس مجلس گفت: انتخابات امری است که مردم در آن سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و همه باید مراقبت کنند آرامش ملی رعایت شود.

وی با بیان اینکه انتخابات پشتوانه امنیت ملی است٬ نه اینکه سبب شود امنیت ملی خدشه‌دار شود٬ درباره برگزاری انتخابات سالم تاکید کرد: انتخابات و رای مردم حق‌الناس است و باید استراتژیمان حفظ رای مردم باشد. اگر کسی تخلف کرد٬ آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم. چراکه با تخلف افراد٬ مردم ضرر می‌کنند. استراتژی ما باید این باشد کسانی که مخل انتخابات هستند٬ کنار گذاشته شوند تا انتخابات فضایی آرام داشته باشد. نباید بگذاریم انتخابات مشوش شود و بعد اعلام کنیم انتخابات باطل است.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: نکته‌ای که از رای مردم صیانت می‌کند٬ سرعت عمل در رسیدگی به تخلفات است.  به محض اینکه تخلفی صورت گرفت٬ باید به آن رسیدگی شود٬ چراکه در فضای غبارآلود حضور مردم کمرنگ می‌شود. توصیه من این است که از کوچکترین مساله‌ای که اعتماد مردم را بیشتر می‌کند٬ نگذریم. هرچه شفاف تر عمل کنیم بهتر است.

وی گفت: بین مردم نباید این توهم ایجاد شود که سازمان یا گروهی می‌تواند در انتخابات نقش و تاثیر داشته باشد.

رئیس قوه مقننه بر رعایت حقوق کاندیداها تاکید کرد و گفت:  حداقل‌هایی در قانون برای کاندیداها مشخص شده اما بهترین انتخاب را مردم انجام می‌دهند و لازم است حداقل‌های قانون رعایت شود. کاندیداها در انتخابات حقوقی دارند که نباید از سوی دستگاه‌ها تهدید شوند.  مسئله آزادی فکر مساله اساسی برای انتخابات است اگر می‌خواهیم فضای انتخابات آزاد باشد٬ باید کاندیداها در سخن گفتن خود آزاد باشند.

کد خبر : ۲۸۰۸۲۴