خبرگزاری کار ایران

نوبخت در همایش سراسری فرمانداران:

۲۹۰۰ طرح عمرانی ناتمام از دولت گذشته باقی مانده است

سخنگوی‌دولت گفت: 2900طرح عمرانی ناتمام از دولت گذشته باقی مانده که برخی از آنها توجیه اقتصادی و اجتماعی هم ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در همایش سراسری فرمانداران بیان کرد: درباره جزییات بودجه امسال و تهیه و تنظیم سند چشم انداز صحبت کنم.

سخنگوی دولت درباره جزییات بودجه سال 1394 گفت: ما بودجه را در موعد مقرر با  فرض اینکه منابع عمومی 224 هزار میلیارد تومان محقق می‌شود٬ به مجلس ارسال کردیم که در آن زمان قیمت نفت حدود 70 دلار بود و در این لایحه پیش‌بینی قیمت نفت 72 دلار انجام شده بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بیان کرد: در این بین که مجلس در حال بررسی بودجه بود٬ قیمت نفت به زیر 50 دلار آمد و طبیعی بود که با کاهش قیمت نفت سقف بودجه نیز کاهش پیدا می‌کند اما مجلس بودجه‌ای که تصویب کرد 236 هزار میلیارد تومان بود که بسیار خوشبینانه به مساله توجه شده بود٬ اما قرار شد در 6 ماهه اول سال 1394 بودجه 220 هزار میلیاردی مورد توجه باشد؛ یعنی 16 هزار میلیارد تومان از بودجه تصویب شده کمتر بود٬ لذا ما بودجه 220 هزار میلیاردی را به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم؛ به فرض اینکه اگر رقم‌های بودجه تحقق پیدا کرد٬ 16 هزار میلیارد بعدی ابلاغ شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با پیش‌بینی‌هایی که سازمان برنامه‌ریزی انجام داد٬ مشخص شد که بودجه 220 هزار میلیاردی نیز با واقعیت منطبق نیست و در وضعیتی که ما قرار داریم اگر نفت 52 دلار باقی بماند٬ تنها می‌توانیم 199 هزار میلیارد تومان را به دست بیاوریم که بنابراین نه بودجه 236 هزار میلیاردی مصوب٬ محقق می‌شود٬ نه بودجه 220 هزار میلیاردی کف مجلس محقق می‌شود.

نوبخت گفت: با این واقعیت رخ‌داده که 199 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت قابل تحقق است٬ ما برخی پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر داریم که باید آنها را پرداخت کنیم؛ اما بر اساس تعیین تکلیف مجلس باید 30 هزار میلیارد تومان را برای طرح‌های عمرانی کنار بگذاریم.

وی درباره به دست آمدن این رقم گفت:  در سال گذشته ما در نیمه دوم پیش‌بینی می‌کردیم٬ از بودجه 211 هزار میلیاردی دولت٬ تنها 185 هزار میلیارد تومان محقق شود.  به علت آنکه به کسری بودجه برنخوریم٬ تغییری در برخی بندها به وجود آوردیم که قرار است از 185 هزار میلیارد تومان 30 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شود٬ بنابراین در سال جاری مجلس به علت آنکه بودجه عمرانی امسال کمتر از سال گذشته نباشد٬ 30 هزار میلیارد را تصویب کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در قانون بودجه 236 هزار میلیاردی قرار بود در صورت تحقق٬ 50 هزار میلیارد تومان صرف اعتبارات عمرانی شود.

نوبخت درباره بودجه واقعی امسال نیز گفت: از 199 هزار میلیارد پیش‌بینی شده 184 هزار میلیارد آن پرداخت اجتناب‌ناپذیر اول در حوزه 30 هزار میلیارد عمرانی، دوم حقوق و دستمزد و در سایر بخش‌هاست؛ ما نمی‌توانیم در آنها مانند کمیته امداد و بهزیستی پرداختی نداشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به بحث یارانه‌ها و طرح هدفمندی اشاره کرد و گفت: قرار بود با افزایش قیمت حامل‌های انرژی٬ 50 درصد این افزایش  به صورت نقدی  به خانوارها پرداخت شود؛ 30 درصد سهم تولید باشد؛ و 20 درصد سهم دولت٬ اما متاسفانه 100 درصد از افزایش قیمت‌ها نه تنها به پرداخت‌های نقدی اختصاص یافته شد٬ بلکه در بودجه٬ دولت باید 630 میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت یارانه‌ها اختصاص دهد که این خود خلاف قانون هدفمندی یارانه‌هاست که سال گذشته هم سعی کردیم یک گام این روش را اصلاح کنیم.

سخنگوی دولت افزود: عملا 200 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده٬ اما آنچه دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های سوخت تا به امروز به دست آورده 160 هزار میلیارد تومان است. اما ما‌به‌التفاوت این رقم را مجبور شده است از خزانه عمومی پرداخت کند.

وی گفت: از 199 هزار میلیارد تومان بودجه قابل پیش‌بینی٬ 184 هزار میلیارد تومان آن همانطور که گفتم پرداخت‌های غیراجتناب‌ناپذیر است٬ که 15 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند که قرار شده از این مقدار 60 درصد به دستگاه‌ها و 6 هزار میلیارد تومان آن به اعتبارات عمرانی افزوده شود.

وی افزود: اما این رقم در برابر طرح‌های  عمرانی کلنگ‌ خورده و نیمه کاره که محکوم به انجام آنها هستیم٬ رقم بسیار کمی است. زیرا ما برای به پایان رساندن این طرح‌های عمرانی به 400 هزار میلیارد تومان پول احتیاج داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: 2900 طرح عمرانی ناتمام از سال‌های گذشته و دولت گذشته باقی مانده که حتی برخی از آنها توجیه اقتصادی و  اجتماعی ندارند. ما در سال 93، 246 طرح عمرانی که بالای 80 درصد پیشرفت داشتند را انجام دادیم و با کمال افتخار آنها را به اتمام رساندیم٬ اما امسال دو شاخص توازن منطقه‌ای و طرح‌های بین پروژه‌ای را علاوه بر پیشرفت 80 درصدی برای اولویت‌بخشی و انجام پروژه‌ها در نظر گرفتیم که قرار است با 36 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی که 6 هزار میلیارد تومان آن از محل صرفه‌جویی‌های هزینه‌های جاری است٬ انجام گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: ما درباره طرح‌های عمرانی 4  گروه در نظر گرفته‌ایم؛ یک طرح‌هایی که الا و بالله به دلیل ماهیت باید از اعتبارات دولتی و عمومی برای اتمام آنها استفاده شود؛ این طرح‌ها بسیار محدود هستند؛ دوم طرح‌هایی که دولت می‌تواند با مشارکت بخش غیردولتی آنها را انجام دهد؛ سوم طرح‌هایی که می‌توان آنها را به بخش غیردولتی سپرد که مجلس نیز مجوز آن را صادر کرده است؛ چهارم طرح‌هایی هستند که از روز اول یا در شرایط فعلی توجیه اقتصادی و اجتماعی و ضرورت ندارند آنها را انجام دهیم.

نوبخت بیان کرد: در شرایط فعلی درباره بودجه باید بگویم رقم 236 هزار میلیارد مصوب مجلس و 220 هزار میلیارد کف را باید از ذهنمان خارج کینم٬ بلکه رقم قابل وصول و قابل تحقق 199 هزار میلیارد تومان است که 184 هزار میلیارد آن همانطور که گفتم صرف پرداخت‌های غیراجتناب‌ است. ما باید خودمان را در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌ها آماده کنیم و برای آنها ما دستورالعمل 12 ماده‌ای را آماده کرده‌ایم و مکانیسم تحقق امکان سیاست مقاومتی را نیز  ابلاغ کرده‌ایم.

وی تصویب کرد: در این مسیر علاوه بر تخصیص بودجه اعتباری عمرانی  36 هزار میلیارد تومانی٬ ما قصد داریم با انتشار اوراق این مساله را تا 40 هزار میلیارد تومان برسانیم تا رکود و تورم را کاهش دهیم و تولید و سرمایه‌گذاری  ملی را رونق دهیم. بنابراین 161 هزار میلیارد تومان از تحقق سرمایه‌گذاری را از منابع مختلف در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت درباره برنامه ششم توسعه گفت:  سال جاری ما باید برنامه ششم توسعه را تهیه کنیم و منتظر ابلاغ سیاست‌های کلی رهبری هستیم و ما می‌خواهیم این برنامه توسعه‌ای بسیار متفاوت باشد و احکام تقنینی کم،‌ مختصر و قابل نظارت باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: تلاش کرده‌ایم در این برنامه به موارد خاص منطقه‌ای توجه شود که قرار است در سال‌های 95 تا 99 به آنها دست بیابیم؛ زیرا توجه کرده‌ایم بدون توجه به توسعه مناطق، استان‌ها و شهرستان‌ها٬ توسعه ملی امکان‌پذیر نیست و قرار شده هر فرماندار و استاندار با توجه به اطلاعات خود٬ نقشه راه استان و شهرستان را تهیه کند و ما نیز همین نقشه‌های راه را با کمی تغییر به صورت ملی قبول کنیم.

نوبخت درباره نتیجه مذاکرات و تهیه برنامه ششم توسعه نیز گفت: ما به هیچ وجه توسعه کشور را به نتیجه مذاکرات گره نزده‌ایم٬ اگر مذاکرات به نتیجه نرسد٬ ما برای همین روند خودمان برنامه داریم و اگر به نتیجه برسیم برای منابع آزاد شده نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

کد خبر : ۲۸۰۷۷۶