خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی:

چشم‌ را به روی اشتباه‌ها نبندیم

یادگار گرامی امام با بیان اینکه آرمانخواهی نقطه قوت جوانان است، گفت: : آنچه در شخصیت امام مشهود بود نگاه خردمندانه و تجربه دار توأم با نشاط و آرمان خواهی جوانانه بود و رمز توفیق امام همین عامل بود.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با دبیرکل جمعیت سازمان هلال احمر و رئیس و اعضای سازمان جوانان این جمعیت با اشاره به سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) اظهار داشت: در خصوص این حدیث مشهور که علی اکبر(ع) از لحاظ چهره، خلق وخو و گفتار شبیه­‌ترین فرد به پیامبر گرامی (ص) بودند این نکته مهم است که شباهت خلق یک جوان به پیامبر نشان می‌دهد ایشان تا چه اندازه بزرگوارانه و خردمندانه رفتار می کرده‌اند که دارای خلق و خوی پیامبر بودند و از سوی دیگر حاکی از آن است که پیامبر خلق وخوی جوانانه داشته‌اند .

وی با بیان اینکه اگر پیامبر(ص) خلق و خوی جوانانه نداشتند آن تحول عظیم ممکن نبود، افزود: اگر امام ما خلق‌وخوی جوانانه و دل جوان نداشت تحول نیز پیش نمی‌آمد، زیرا تحول فرعِ آرمان‌خواهی و  راضی نشدن به وضع موجود و این است که چشم‌ها را به روی اشتباه‌ها نبندیم و نگوییم این اشتباه تبدیل به یک رویه شده است. در قرآن یکی از مواردی که مردمان مورد توبیخ قرار گرفته‌اند آنجاست که وقتی از آنها پرسیده می‌شود چرا عملی را انجام دادی، می‌گویند پدران ما اینگونه بودند و این سنت را داشتند.

یادگار امام تصریح کرد: می‌شنویم بعضی‌ها می‌گویند ضعف جوانان آرمان خواهی آنهاست، در حالی که آرمان خواهی نقطه قوت جوانان است، در حالی که وقتی سن انسان از جوانی فاصله می گیرد، توان و حوصله تغییر نیز در انسان وجود ندارد؛ افراد مسن حتی بعضا حاضر به تغییر چیدمان منزل خود نیستند و به همان وضع عادت کرده و  انس پیدا می‌کنند؛ گرچه انس گرفتن فی‌نفسه بد نیست و بعضا حس نوستالژی پدید می‌آورد، اما انس مانع تغییر است؛ لذا نفس آرمان خواهی نه تنها نقطه ضعف جوانی نیست، بلکه نقطه قوت جوانی است .

وی افزود : آنچه بعضاً با آرمان خواهی اشتباه گرفته می‌شود٬ احساسات کنترل نشده است . زیرا گاهی اوقات در راه رسیدن به آرمان‌ها ، به دلیل احساسات بالا عدم برخورداری از تجربه پیران ممکن است باعث شتاب یا یأس شود؛ «تند می‌روی جانا ترسمت فرو مانی» . اما آنچه که حتی پیران عارف با آن سخن می‌گفتند این بود که «می با جوانان خوردنم باری تمنا می‌کند/ تا کودکان در پی فتند این پیر دُرد آشام را»؛ پیر می‌گوید من می‌خواهم با جوانان حرف بزنم و جوانی کنم٬ اما به معنای آرمان خواهی نه احساسات .

یادگار امام توان، نشاط و آرمان‌خواهی جوانی و تجربه و باریک بینی پیران را دو عاملی دانست که اگر توأم نباشند٬ جامعه دچار مشکل می‌شود .

وی در همین زمینه افزود: آنچه پیران در خشت خام می‌بینند جوانان در آینه هم نمی‌بینند و وجه تشابه حضرت علی اکبر(ع) به پیامبر(ص) شاید اشاره به همین نکته باشد که ایشان جوانی را توأم با نگاه خردمندانه داشت؛ کما اینکه شخص گرامی پیامبر نیز در اوج کمال سرشار از نشاط جوانی بود.

یادگار امام با اشاره به اینکه توفیق محشور شدن با امام را در دوران نوجوانی داشتم، گفت: آنچه در شخصیت امام مشهود بود نگاه خردمندانه و تجربه‌دار توأم با نشاط و آرمان‌خواهی جوانانه بود  و رمز توفیق امام همین عامل بود؛ در شخصیت امام آرمان خواهی، ایشان را از خردورزی و اندیشمندی غافل نمی کرد و از سوی دیگر خردمندی ایشان نیز از نوع محافظه کارانه نبود .

وی با توصیه به جاری کردن این روحیه در مجموعه هلال احمر، خدمت در این مجموعه را یک نعمت دانست.

 سیدحسن خمینی با تشکر از زحمات جمعیت هلال احمر در جنگ یمن افزود: در مسیر انجام این خدمت دنائت هایی رخ داد اما این رفتارها مسئولیت را از شما سلب نمی کند و امیدوارم در هرجایی به هم نوع خود کمک کنید .

وی با بیان اینکه اگر پیامبران، حکما و دانشمندان را از تاریخ خارج کنیم٬ تاریخ انسانیت تاریخ خوبی نیست، افزود: در تاریخ چند هزارساله انسان همیشه جنایت و خشونت وجود داشته است . اما آنچه انسانیت را افتخار آمیز کرده و باعث می شود او سر خود را بلند کند نقاطی است که از انس، الفت، محبت و کمال خواهی انسان‌ها سرچشمه گرفته و ان‌شاء‌الله این روحیه در هلال احمر تقویت شود .

پیش از سخنان یادگار امام علی اصغر احمدی دبیرکل جمعیت هلال احمر در سخنانی گفت: اگر امروز نام ، کلام و مشء امام حاکم است به واسطه ایمان و عمل صالح امام بود که بنابه فرموده قرآن خدا محبت چنین افرادی را در دل مردم می گذارد .

وی با تاکید براینکه ماموریت هلال احمر نباید در دسته‌های سیاسی قرارگیرد، تاکید کرد: نام و فکر امام، جایگاه مقام معظم رهبری و شخصیت هایی چون یادگار امام که با شنیدن و دیدن کلام و چهره او  به یاد امام می‌افتیم فراتر از گروه‌ها و جریان‌های است.

در ابتدای این دیدار نیز دکتر وحید قبادی دانا رئیس جوانان جمعیت هلال احمر سخنان کوتاهی ایراد کرد .

در این مراسم به شماری از برگزیدگان عضو سازمان جوانان هلال احمر توسط یادگار امام لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد  و از کارت عضویت افتخاری حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین خمینی در سازمان جوانان هلال احمر رونمایی شد .

همچنین لباس فرم این سازمان و تندیس صلح به یادگار امام اهدا شد .

کد خبر : ۲۸۰۵۹۸