خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

سخنان تحریک آمیز بزرگترین مانع مذاکرات است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه افراطیون داخلی و خارجی موفق شده‌اند، روند مذاکرات را کند کنند، تاکید کرد: دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره رویاروی و مستقیم، می‌تواند به رفع سوءتفاهم‌ها کمک کند.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه ارزیابی‌اش از روند کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ارزیابی‌ام چیزی بین امید و یأس است. در روزهای اخیر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که با احتمال قوی مذاکرات در موعد مقرر به نتیجه خواهد رسید و این، موجب امیدواری است.

وی ادامه داد: اما محدود کردن روزمره اختیارات و اعتبار تیم ایرانی مذاکره‌کننده که فقط موجب طولانی شدن مذاکرات می‌شود٬ یأس‌آور است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به سنگ‌اندازی برخی از کشورهای عربی در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: برخی از همسایگان که از تحریم‌های ایران منتفع بوده‌اند و بعضاً خصومت می‌ورزند و در جنگ صدامی هم علیه ایران مشارکت مستقیم داشتند، هم‌صدا با افراطیون و سوداگران داخلی بحران و تحریم، با گفتار و اعمال خودشان می‌کوشند مذاکرات را منحرف و با شکست روبه‌رو سازند. تشدید جنگ‌های داعش در عراق و حمله عربستان به یمن و تشدید اقدامات ترکیه در سوریه نیز به همین منظور است. 

مجلسی در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند که روند مذاکرات هسته‌ای بسیار کند شده٬ علت این مسئله چیست؟ تصریح کرد: افراطیون داخلی و خارجی موفق شده‌اند، روند مذاکرات را کند کنند. نشانه این است که افراطیون از منافع مادی سوادگری تحریم منتفع‌اند و مسائل اقتصادی ملی و بیکاری دیگران برایشان اهمیت ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: تلاش برای تولید بیشتر هنگامی اثربخش خواهد بود که بتوان مازاد تولید را صادر کرد. صنایع صادراتی ایران به دلیل همین تحریم‌های بانکی با بحران مواجه‌اند. شاید علت غلبه روحیه کلاسیک جنگ‌طلبانه، هم در میان افراطیون منطقه و هم در میان افراطیون داخلی است که فکر می‌کنند با جنگ می‌توانند مشکل را برای همیشه فیصله دهند. نیروهای عقلانی می‌دانند که جنگ موجب قتل و ویرانی و آسیب‌های دوجانبه خواهد شد و برای صلح و آسایش و رفاه اجتماعی دل می‌سوزانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدار روز شنبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو به خاطر رفع این اختلاف و تسریع بخشیدن به این روند کند است؟ خاطرنشان کرد: احتمالاً همین‌طور است. اما بحران‌هایی که افراطیون دولت هفتصد میلیارد دلاری برای ظریف آفریدند، به اعتبار وی در عرصه بین‌المللی آسیب می‌رساند. دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره رویاروی و مستقیم، می‌تواند به رفع سوءتفاهم‌ها کمک کند، مشروط بر اینکه طرفین یکدیگر را به اندازه کافی دارای صلاحیت و اختیار و اعتبار بدانند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در خصوص اینکه این دیدار، به چه میزان روند مذاکرات را سرعت بخشد؟ ابراز داشت: نمی‌دانم! در آغاز کار، هیأت ایرانی به اعتبار رأی اعتمادی که در انتخابات کسب کرده بود با اعتماد به نفس بیشتری عمل می‌کرد. اکنون که حرمت مذاکره‌کنندگان در داخل کشور رعایت نمی‌شود، احساس می‌شود که از آن اعتماد به نفس در آخرین مراحل کاسته شده است.

مجلسی ادامه داد: این سؤال مطرح می‌شود که آیا مذاکرات تیم کنونی هم به راه و شیوه تیم سعید جلیلی یعنی به راه مذاکره برای به نتیجه نرسیدن می‌رود؟ تصور نمی‌رود ادامه این شیوه برای طرف مقابل قابل قبول باشد. دلائل و سوابق هرچه بوده، راست یا دروغ، در شورای امنیت، با حمایت یا عدم مخالفت برادران روسی و چینی، منجر به محکومیت ایران شده است. کاغذپاره هم نبوده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه اکنون یا باید برای جنگ آماده شد یا بهایی پرداخت و بده بستانی انجام داد، تاکید کرد: قطار اقتصاد و سیاست ایران را بدون ماجراجویی و تندروی به ریل بازگرداند و راه‌اندازی کرد وگرنه اصولاً چه نیازی به مذاکره است؟ در آن صورت جنگ همان راه حلی است که اسرائیل می‌خواهد، عرب‌ها می‌خواهند و غرب که یک بار خاور میانه را از دلار تخلیه کرد، آماده تخلیه دوباره است.

وی اضافه کرد: حمله به سوریه و سپس بهانه جویی و حمله به یمن، نشان داد که توسل به جنگ امری محتمل است و برای خیلی‌ها مقبول است. فقط امیدوارم تفکر اعتدال و عقلانیت بتواند این پیچ آخر را ایمن از خرابکاری‌های ماجراجویان منطقه‌ای خصوصاً اسرائیل و عربستان و افراطیون داخلی پشت سر بگذارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به این سوال که فکر می‌کنید مهمترین موانع مذاکرات در شرایط فعلی چه چیزهایی هستند؟ پاسخ داد: بزرگترین مانع اقدامات و سخنان تهدیدآمیز و تحریک‌کننده عناصر تندرو دو طرف است که در آستانه هر دور مذاکره با مصاحبه‌ها و تهدیدها و اقدامات نمایشی تشدید می‌شود و اکنون، باید منتظر تکرار آنگونه نمایش‌ها و سخنان بود.

مجلسی در رابطه با اینکه برای مقابله با موانع فوق، چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟ عنوان کرد: باید هرچه زودتر مذاکراتی را که بیش از حد طولانی شده٬ پایان بخشید و به این خون‌ریزی اقتصادی پایان داد. برای این کار باید تیم مذاکره‌کننده دست بازتری برای برای تعامل داشته باشد.

کد خبر : ۲۸۰۴۴۹