خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

عدم بازرسی از مراکز نظامی کاملا به طرف مقابل منتقل شده است

عضو ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: عدم دسترسی به افراد برای مصاحبه و عدم بازرسی از مراکز نظامی؛ دستورالعمل قاطع ماست که به طرف‌های مقابل هم منتقل شده است.

به گزارش ایلنا٬ سید عباس عراقچی درباره نتایج این نشست سه روزه  افزود: ما در سه روز گذشته هم در سطح کارشناسی و هم در سطح معاونان مذاکرات را ادامه دادیم٬ کار روی نگارش خود متن و ضمائم آن و  بحث قطعنامه ای که  شورای امنیت باید صادر کند مشورت هایی داشتیم، همچنین روی عناصر و مولفه‌های آن صحبت کردیم و به تدریج متن را کاملتر می‌کنیم.

وی افزود: البته هنوز میزان اختلاف‌ها زیاد است و این اختلاف‌ها هم به مسائل محتوایی مربوط می‌شود و هم به نحوه نگارش که همزمان در هر دو حوزه مذاکره صورت می‌گیرد.

عراقچی با اشاره به اینکه در بعضی از بحث‌ها  هنوز ما نسبت به راه حل اختلاف نظر داریم، اما بحث‌های مفهومی و بحث‌های محتوایی انجام می‌دهیم گفت: بعضی از مسائل است که  راه حل‌ها پیدا شده و درباره نحوه نگارش آن بحث می کنیم اما بحث‌ها ادامه دارد و امیدواریم که به سرانجام برسد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: البته همانطور که بارها گفتیم آنچه که از نظر ما یک سرانجام مطلوب به حساب می‌آید توافق خوبی است که خواسته‌های ما در آن رعایت شده باشد، اگر به این توافق خوب برسیم٬ خوب طبعا مذاکرات به سرانجام خود رسیده وگرنه ، بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا به آن نقطه برسیم.

عراقچی درباره جدول زمانی همزمانی رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات ایران نیز گفت: یکی از موارد اختلافی که هنوز به یک راه حل نهایی نرسیده؛ بحث همزمانی فعالیت‌های دو طرف است که اگر ما به توافق برسیم طبعا یکسری اقداماتی را طرف مقابل ما (1+5) باید انجام دهند درخصوص رفع و لغو تحریم ها و یکسری اقداماتی که ما باید انجام دهیم. اینکه این دو سری اقدام چگونه با هم همزمان می شود یکی از مسائل اختلافی است.

وی افزود: روی اصل همزمانی توافق وجود دارد و ماهیت اقدام‌ها طوری است که همزمان شدن آنها مشکلاتی دارد که باید به یک ترتیبابی برسیم که خواسته دو طرف رعایت شود این از مواردی است که هنوز  روی آن کار می کنیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: هم به لحاظ محتوایی وهم به لحاظ شکلی، هنوز به یک راه حل دقیق نهایی نرسیده‌ایم ولی یک  ایده‌هایی مطرح شده که روی آن کار می کنیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا در باره عدم مجوز بازرسی از افراد و تاسیسات به طرف غربی واکنشی نشان داده اید٬ گفت : این لیست را مجموعه 1+5 با عنوان راه حلی برای حل موضوع «پی.ام.دی» به ما داده بود، موضوع «پی.ام.دی» موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یکسری سوالاتی از گذشته وجود دارد که همینطور حل نشده و مبهم باقی مانده  و برای حل این سوالات راه حل‌های مختلفی تا کنون پیشنهاد شده است.

وی گفت: یک راه حل که طرف مقابل ما مطرح کرد٬ این بود که لیستی از افراد و مراکز مشخص شود و  آژانس بتواند به آنها دسترسی مدیریت شده داشته باشد، دسترسی که اجازه کسب اطلاعاتی از محیط  پیرامونی به بازرس داده نمی‌شود و در یک محدوده کاملا مشخصی٬ وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، این ایده مطرح شده بود٬ این پیشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روی ایده‌های دیگر کار می‌کنیم و به طرف مقابل هم صریح گفته‌ایم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای  ایران افزود: آنچه که توسط مقام معظم رهبری بیان شد در عدم دسترسی به افراد برای مصاحبه و در عدم بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی؛ دستورالعمل بسیار جدی و قاطع ماست و به طرف‌های مقابل هم کاملا منتقل شده است.

وی افزود: روی راه حل‌های جایگزین دیگری که نگرانی های امنیتی و دغدغه های موجود را برطرف کند٬ کار می کنیم اگر بتوانیم به راه حل‌ها برسیم٬ طبعا اجرا خواهیم کرد وگرنه مذاکرات را ادامه می دهیم تا به یک راه حل مقبول برسیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در باره واکنش‌های آمریکا و کشورهای 1+5 گفت : اینها در مذاکرات طبیعی است و این بار اول هم نیست، در طول 17 ماه گذشته مرتب از این ایده‌ها بوده است، ایده‌هایی را که آنها مطرح می‌کنند٬ ما به تهران منتقل می‌کنیم و مخالفت می‌شود و ما به طرف مقابل منتقل می‌کنیم  و ایده‌هایی را ما مطرح می‌کنیم ، آنها می‌بردند در پایتخت‌هایشان بررسی می‌کنند و مخالفت می‌کنند.

عراقچی گفت: نه فقط در باره «پی.ام.دی» راجع به همه مسائل دیگر؛ اگر اینطوری نبود که تا حالا به توافق رسیده بودیم. ما در باره همه مسائلی که روی میز است کار سختی را در 17ماه گذشته انجام دادیم؛ ساعت‌ها و بلکه هزاران ساعت مذاکره در خصوص  راه حل‌های احتمالی، نحوه حل وفصل این مسائل، برای ماه‌های متوالی این راه حل‌ها بحث شده و به نتیجه نرسیدیم تا کم کم بحث ها پخته شد، در لوزان در رابطه با عمده موضوعات روی میز به راه حل‌هایی رسیدیم که الان داریم آنها را نگارش می‌کنیم.

وی افزود: بعضی از دیگر مسائل هست که هنوز به راه حل نرسیده‌ایم و روی راه حل‌ها کار می‌کنیم، طبعا پیشنهادهای مختلفی ارائه می‌شود یا قبول می‌شود، اصلاح می‌شود یا رد می‌شود یا تکمیل می‌شود٬ آنقدر مذاکره صورت می‌گیرد تا به یک راه حل مقبول برای هر دو طرف برسیم.

عراقچی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد٬ افزود: امیدوار هستم که راجع به حل موضوع «پی.ام.دی» که مسائل و ابهام‌های مربوط به گذشته است، بتوانیم به یک راه حل دیگری که دغدغه‌های موجود را برطرف بکند برسیم، ایده‌هایی مطرح شده٬ ولی هنوز ادامه دارد.

کد خبر : ۲۸۰۳۵۸