خبرگزاری کار ایران

پاسخ منفی نوری همدانی و هاشمی شاهرودی به دلواپسان؛

ورود فرزند آیت الله مصباح یزدی با شعار «ما هم اجازه نمی‌دهیم»

احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، بیش از هر زمان، مخالفان شماره یک دولت روحانی را به تکاپو انداخته، به گونه ای که این بار فرزند آیت الله مصباح یزدی هم به صورت علنی به میدان آمده است.

این روزها گویا بالا رفتن فشارهای سیاسی با نزدیک شدن به 11 تیر رابطه مستقیم دارد؛ بعد از «دلواپسیم»؛ «خط قرمز» و «شکست در لوزان٬ پیروزی در تهران» و «توافق لوزان٬ کدام استقلال٬ کدام پیروزی»٬ و حالا نوبت به «اجازه نمی‌دهیم» رسیده است.

موج جدید هجمه علیه تیم هسته‌ای

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ هر چه به ضرب الاجل تیرماه برای رسیدن به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شویم موج جدید هجمه‌ها علیه تیم هسته‌ای ایران شدت می‌گیرد.

روز پنجشنبه جمعی از دلواپسان مشهدی در تجمعی که هدف آن اعتراض به زیاده خواهی‌ها و تحقیر ملت ایران توسط گروه 1+5، عنوان شده بود گرد هم آمدند و مهرداد بذرپاش (مشاور جوان رئیس جمهور سابق) و جمعی دیگر از منتقدان برنامه هسته‌ای همچون احمد واعظی، رحیم احمدی روشن٫ سعید قاسمی، علی‌اکبر رائفی پور سخنرانی کردند.

هر چند سخنرانان این برنامه‌ها عموما گروهی ده نفره و مدیران دولت قبل هستند٬ اما عموما هیچ گروه شناسنامه‌داری حاضر به پذیرش مسئولیت برگزاری این برنامه‌ها نیست و در برنامه مشهد نیز جمعی از تشکل های فرهنگی، هیئات مذهبی، خانواده شهدا و ایثارگران، نخبگان و علمای مشهد به عنوان دعوت کننده معرفی شده‌اند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی در این باره می‌گوید: هیچگونه مجوزی برای برگزاری جهت تجمع در میدان شهدا به استانداری ارسال نشده است.

وی روز پیش از برگزاری این تجمع گفته بود «اجازه برگزاری مراسم تجمع بدون مجوز قانونی را نمی‌دهیم و تجمع "اجازه نمی‌دهیم" فاقد مجوزهای قانونی لازم است.» با این همه تجمع برگزار شد و کسی هم مجوزی نخواست.

 از سوی دیگر فرماندار مشهد نیز از عدم مجوز این تجمع خبر داده بود و تصریح کرده بود که «این تجمع تا این لحظه دارای مجوز نیست و ما اجازه تجمع نمی دهیم.

علی‌محمد گلستانی‌فر همچنین گفته بود که  قاعدتا برگزار کنندگان حق نداشتند قبل از گرفتن مجوز نسبت به تبلیغات آن در سطح شهر اقدام کنند اما متاسفانه تا این لحظه کسی مسوولیت این تجمع را قبول نکرده است.

گفته می‌شود رابطه نزدیک استاندار خراسان رضوی با جبهه پایداری سبب شده تجمع دلواپسان بدون هیچ مخالفت قانونی برگزار شود.

تجمع دلواپسان در قم

از قم خبر می‌رسد «آیت الله مصباح یزدی هم اجازه نمی‌دهد»؛ مخالفان دولت و چهره‌های نزدیک به آیت الله مصباح یزدی، قرار است عصر شنبه تجمعی در مخالفت با سیاست‌های هسته‌ای دولت در مدرسه فیضیه قم برگزار کنند؛ تجمعی با عنوان مشابه «ما هم اجازه نمی‌دهیم»! که گویا سخنران اصلی این تجمع نیز غلامعلی حداد عادل است.

همیشه پای یک مصباح در میان است

روز پنجشنبه هنوز تا ظهر مانده بود که آیت الله حسین نوری همدانی با جمعی حدود ۳۰ نفر در مقابل دفترش مواجه شد؛ جمعی شاید بشود گفت فرستاده از طرف آیت الله مصباح، چرا که «مجتبی مصباح یزدی» فرزند آیت الله مصباح و «قاسم روانبخش» شاگرد شناخته شده آیت الله مصباح یزدی در میان آنها حضور پررنگ داشتند.

این جمعیت که نام «ستاد تجمع حوزویان در حمایت از مواضع رهبری در مذاکرات هسته‌ای» را بر خود گذاشته اند، به دنبال آن بودند تا آیت الله نوری همدانی را با خود همراه سازند و ایشان را نیز به این تجمع که به گفته آنها در حمایت از رهبری بود، دعوت کنند. ناگفته معلوم بود پاسخ آیت الله نوری همدانی چه می تواند باشد؛ نه!

آیت الله نوری همدانی البته گفته بود که «باید کاری کنیم که دشمن گمان نکند در ایران اختلافی وجود دارد و باید همه کار‌ها در راستای عمل به منویات رهبری باشد، حوزویان مقاوم باید جبهه خود را تقویت کنند، ولی از هرگونه اختلاف جلوگیری کنند. نباید در حوزه‌های علمیه شاهد چند صدایی طلاب باشیم، بهتر است شعبه دیگری از اتاق فکر با کمک جامعه مدرسین در حوزه‌های علمیه شکل گیرد.»

توصیه های تجمع؛ علیه ظریف شعار ندهید!

شنیده می شود مخالفان این موضوع را در جمع خود مطرح کرده اند که نباید در تجمع روز شنبه، علیه ظریف شعار داده شود، بلکه باید نگاه‌ جمع به شخصی باشد که بلندگو در دست دارد و تجمع کنندگان هرچه او شعار داد،‌‌ همان را تکرار کنند.شاید این موضوع به انتشار فیلمی کوتاه از حضور ظریف در مجلس و ادعا و برخورد عجیب کوچک زاده بازگردد؛ موضوعی که شاید پس از آن باعث شد رهبر معظم انقلاب در دیدار مجلسیان بر برخورد محترمانه و همراه با ادب، با وزرا بخصوص در کمیسیون‌ها را ضروریات تعامل بخوانند و بر آن تاکید کنند.

تا 11 تیر زمانی نمانده است؛ فشارها بیشتر می شود

ظریف پیش از این و بعد از توافق لوزان به منتقدان داخلی گفته بود تا 11 تیر زمان می خواهد که بتواند با آرامش تنها به چگونگی رایزنی با طرف مقابل بپردازد و خواسته بود در این مدت اندک، دغدغه های داخلی دیگر به او و تیمش فشار نیاورد تا بتواند کار را به سرانجام برساند. طبیعی بود وقتی مخالفان داخلی خیلی تمایلی به شنیدن چنین خواسته هایی نداشته باشند؛ چه اینکه پس از توافق لوزان، شاید بتوان تجمع «ما هم اجازه نمی‌دهیم» را یکی از ده ها تجمعی خواند که دلواپسان این چنین بر دولت فشار وارد می کند.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد تعیین شده توافق هسته‌ای با ۱+۵، فشارهای مخالفان دولت همچنان بیشتر می‌شود و به همین دلیل با تمام توان و نفرات خود به میدان خواهند آمد؛ چنان که این بار فرزند آیت الله مصباح خودش دست به کار شده است.

خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه دیدارها را پوشش نداد

لازم به ذکر است که خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه، نیز که همواره دیدارها و برنامه‌های علمای حوزه اعم از مراجع تقلید و مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را پوشش خبری می‌دهد، دیدارهای مخالفان دولت با آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و همین طور دیدار اخیر آنها برخی علما را به طور معنا داری پوشش نداده که شاید نشان از آن داشته باشد که مسئولان مرکز مدیریت حوزه های علمیه به رسانه تحت نظر خود گفته اند٬ از پوشش این اخبار خودداری کنند.

آیت الله هاشمی شاهرودی: تیم مذاکره کننده نباید تضعیف شود

به گزارش ایلنا٬ دلواپسان عصر پنج شنبه نیز پس از آن که جواب منفی آیت الله نوری همدانی برای همراهی با خود را شنیدند، به سراغ آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رفتند تا بلکه ایشان را با خود همراه کنند؛ اما شاه بیت سخنان نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، آن جا بود که خطاب به آن ها گفت: روشنگری و تحلیل های صحیح باید در جامعه بیان شود تا مردم بتوانند در جریان کارها باشند اما به این نکته مهم باید توجه داشت که نقطه نظرات در زمینه مسائل هسته ای نباید به تضعیف تیم مذاکره کننده منجر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دقت و هوشیاری در مذاکرات و پایبندی به اصول و خطوط قرمز می تواند سبب پیروزی شود، تیم مذاکره کننده فرمایشات و دستورات رهبر معظم انقلاب را با تعبد قبول کرده و آنها را عملی کند، البته می دانیم که تیم مذاکره کننده در حال جهاد هستند.

کد خبر : ۲۸۰۲۵۶