خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی:

شجاعت یعنی عقیده خودمان را بگوییم/ امام(ره) از متحجران خون دل خورد

یادگار امام(ره) گفت: شجاعت یعنی عقیده خودمان را بگوییم ولو بچه‌های ما، مال ما و آبروی ما در خطر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با کمیته‌های ستاد بزرگداشت مراسم حضرت امام (ره) و برخی از نمایندگان اقلیت‌های دینی که امروز عصر در پاویون حرم مطهر امام (ره) برگزار شد٬ با تشکر از همه مجموعه‌ها و افرادی که این چند روز اخیر زحمات فراوانی را پیرامون برگزاری این بزرگداشت داشتند، گفت: در سال ۷۸ که به امام راحل نامگذاری شده بود٬ مقاله‌ای را در ارائه کردم و به این موضوع پرداختم که دیدگاه و مفهوم قدرت از نظر امام چه مفهومی داشته و چه نقشی را در انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

یادگار حضرت امام (ره) افزودند: ماهیت ارائه این موضوع این بود که چرا برخی فقها وارد مبارزه نشدند اما امام وارد مبارزه شد. این یک اصل از اصول مبنایی است اما هنگامی که از تریبون پایین آمدم یکی از بزرگانی که امروز به رحمت خدا رفته‌اند٬ به من گفت به طور ساده باید بگویم فرق این قضیه این بود که بقیه می‌ترسیدند٬ اما امام نمی‌ترسید و این تلنگری در من ایجاد کرد و فهمیدم مقوله شجاعت بسیار پراهمیت است که آدم نترسد.

وی افزود: امام (ره) این قدرت را داشتند وقتی یک هدف والا به میان می‌آمد، نترسد. اگر این شجاعت نبود، انقلاب هم پیش نمی‌آمد.

سیدحسن خمینی اضافه کرد: شجاعت یعنی هزینه کردن برای هدفی، ‌هزینه کردن از جان مال و آبرو که ما می‌توانیم اوج شجاعت را در وجود مبارک سیدالشهدا، ‌امیرالمومنین و قمر بنی‌هاشم ببینیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان در مورد یک بزرگوار تعبیری داشتند و می‌گفتند فلز وجودی‌ او با شخص دیگر فرق می‌کند. ما می‌بینیم که فلز برخی آهن است و فلز برخی طلاست. اما باید بدانیم فلز وجودی امام (ره) بسیار متفاوت بود که شاید معادلش بسیار کم پیدا شود. شجاعتمندی امام (ره) از دین‌مداری ایشان نشات می‌گیرد.

سیدحسن خمینی تصیح کرد: شجاعت یعنی اینکه ما عقیده خودمان را بگوییم ولو بچه‌های ما، مال ما و آبروی ما در خطر باشد.

وی افزود: کسانی که در سال ۴۲ در قم بودند می‌دانند آن زمان امام (ره) از این صحبت کرده بود که من شاه را بیرون می‌کنم. به تعبیر یکی از بزرگان آن روز، حتی صدا از برگ نمی‌‌آمد؛ بنابراین اینکه آدم نترسد و اینطور صحبت کند جوهر متفاوتی را لازم دارد و هنگامی که ایشان را دستگیر کرده بودند و آن افراد از جاده منحرف می‌شوند. امام (ره) خودش می‌گفت من هیچ ترسی نداشتم که این افراد بخواهند من را بکشند.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: امروز ما باید بدانیم درس امام (ره) شجاعت است، امام (ره) نه تنها در مقابل دشمن داخلی بلکه در برابر دشمن خارجی و صدام نیز هیچ ترسی نداشتند و همیشه می‌گفتند یک دیوانه کاری کرده و ما باید آن را ادب کنیم. این از شجاعت امام بود که از ایمان ایشان نشات می‌گرفت.

یادگار امام بیان کرد: امام (ره) همیشه یک ایرانی به تمام معنابود. به معنای اینکه به ذره ذره این خاک وابسته و دلداده به آن بود و همیشه می‌گفتند اسلام فداکاری می‌خواهد، اسلام آبرو می‌خواهد و من آبرویم را در راه اسلام می‌دهم.

وی گفت: امام (ره) کم از متحجرین خون دل نخورد. فتوای شطرنج و موسیقی ایشان کمتر از هزینه دادن در راه انقلاب نبود. کسانی بودند با وجهه مقدس‌مآب سعی می‌کردند او را با این مسائل منکوب کنند و ظرفی که پسر ایشان از آن آب می‌خورد را آب می‌کشیدند.

سیدحسن خمینی یادآور شد: امروز ما باید شجاعت را در خودمان تمرین کنیم و اگر فکر می‌کنیم کاری درست است، پای آن بایستیم حتی اگر ما را اعراب تهدید می‌کنند. روزی که امام (ره) فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند٬ ایشان چیزی در قم نداشتند و هیچ وقت نترسیدند.

وی اظهار داشت: ما امروز باید بدانیم شجاعت تنها فریاد و هیاهو کردن نیست، بلکه همین که تشخیص دهیم وظیفه‌ای داریم و آن را انجام دهیم، این شجاعت است. بنابراین درس امام (ره) برای کسانی که می‌خواهند در راه او باشند، درس شجاعت است و اگر فکر می‌کنیم عقیده‌ای صحیح است، باید در آن صاحب قدم بمانیم البته این به شرط این است که انسان ایمان به خدا داشته باشد.

سیدحسن خمینی درباره شرایط منطقه‌ای نیز گفت: امروز شرایط منطقه‌ بسیار پیچیده است و یک جریان متحجر به نام دین و به اسم پیامبر کارهایی را می‌کنند که هیچ لاابالی این کار‌ها را در این دوران حداقل انجام نمی‌دهد و به اسم اسلام این کار‌ها را صورت می‌دهند.

وی افزود: اگر به فلسفه نفع فکر کنیم، می‌بینیم جریان داعش جز به نفع اسرائیل به سود کشور دیگری نیست و بنابراین از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. امروز ما باید قدر امنیت خودمان را بدانیم

یادگار امام با اشاره به حوادث یمن نیز گفت: می‌بینیم که چگونه در یمن مردم مورد ظلم قرار می‌گیرند. در این شرایط نیز ما باید شجاعانه روی مسئولیت خودمان بایستیم. به نظر من غربی‌ها و ارتجاع منطقه این را خوب می‌دانند که مردم ایران هنگامی که پای اصل انقلاب و اصل نظام میان باشد یک سر سوزن با یکدیگر اختلاف داخلی ندارند. روزی که فرمانده قوا دستور دهد، در مقابل کسی که می‌خواهد مشروعیت و مقبولیت نظام را تهدید کند، همه جریان‌ها می‌ایستند.

وی گفت: ما باید امروز بدانیم این اختلاف‌های داخلی شرط تکامل جامعه ماست اما اگر روزی چیزی یا کسی انقلاب را تهدید کند، دیگر این اختلاف سلیقه‌ها نخواهد بود.

یادگار امام با اشاره به شرایط منطقه‌ای گفت: ما در این شرایط منطقه باید شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشیم و با تدبیر اقدامات لازم را انجام دهیم که ان‌شاالله امنیتی که بزرگ‌ترین سرمایه ایران است باقی بماند و هیچ قدرتی نتواند کشور ما را تهدید کند.

کد خبر : ۲۸۰۰۶۷