خبرگزاری کار ایران

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور:

عدم اطلاع‌رسانی به موقع٬ جامعه را به منابع فاقد صلاحیت سوق می‌دهد

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور بر مقوله سلامت به عنوان حقوق تبعیض ناپذیر انسانی و بارز‌ترین وجوه عدالت در عرصه اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، پرویز اسماعیلی روز در اجلاس روسای مراکز روابط عمومی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به دستاورد دولت در کاهش هزینه‌های درمان به رقم قابل توجه کمتر از ۱۰ درصد، تصریح کرد: دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت کشور به میزانی بوده است که روسای برخی کشورهای توسعه یافته که برنامه نظام تامین اجتماعی آنها به عنوان الگو در کشورهای در حال توسعه بررسی می‌شود، ضمن ابراز شگفتی نسبت به ابعاد و چگونگی اجرای این طرح بزرگ، از اقدامات دولت ایران ستایش کرده‌اند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مقوله سلامت از حقوق تبعیض ناپذیر انسانی و بارز‌ترین وجوه عدالت در عرصه اجتماعی است، گفت: دولت تدبیر و امید با توجه به جایگاه مقوله سلامت مردم در قانون اساسی و اسناد بالا دستی کشور، تمام مساعی خود را برای محافظت از اقشار مختلف جامعه در برابر هزینه‌های درمان، ارتقای خدمات درمانی و توسعه عدالت در حوزه درمان از طریق در دسترس قرار دادن خدمات سلامت به کار بسته است.

وی خطاب به مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: کار دولت هنوز تمام نشده است و باید با کوشش همه دست‌اندرکاران حوزه رسانه و روابط عمومی تلاش شود هدف اصلی دولت که اجرای طرح سلامت محوری به جای درمان محوری است، محقق شود.

اسماعیلی تصریح کرد: افزایش مشارکت مردم برای توجه به مقوله سلامت قبل از درمان می‌تواند به مدیریت اقتصادی دولت و مردم کمک شایانی کند٬ چراکه هرچه درجه سلامت جامعه به عنوان هدف سند چشم انداز بیست ساله ارتقا یابد٬ نیاز به درمان که هزینه‌های بیشتری دارد، کمتر خواهد شد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری سپس به تحلیل فضای جدید رسانه‌ها و تعاریف بین‌المللی از باسوادی و بی‌سوادی پرداخت و گفت: امروز روابط عمومی عبارت است از یک نظام ارتباط‌گر و پویا که لحظه‌ای درنگ و خواب ندارد؛ لذا باید با درک صحیح شرایط پیرامون و ظرفیت‌های پیام و رسانه، وارد مقوله مدیریت ارتباطات شد.

وی با اشاره تخصصی به سیر تاریخی نحوه انتقال پیام از گذشته تا به امروز که به عصر ارتباطات شبکه‌ای معروف شده، تاکید کرد: در عصر جدید ضمیر ناخودآگاه، آرا و کنش مردم را شکل می‌دهد و قدرت انتخاب مردم در کشاکش بررسی اخبار و اطلاعات متفاوت ارتقا می‌یابد.

اسماعیلی تاکید کرد: مدیران و دست‌اندرکاران حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباطات دستگاه‌های دولتی باید با افزایش مهارت و تجهیز خود، هرچه بهتر از قابلیت فضای اطلاع رسانی غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: فرصت و تهدید در شبکه‌های اجتماعی یکسان است و موفقیت در این فضا مرهون استفاده حداکثری از فرصت هاست.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری ضمن تبیین ویژگی مخاطبان ایرانی نظیر جوانی و علاقمندی به استفاده از فناوری‌های نوین، به آخرین آمارهای بین‌المللی در خصوص عضویت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امروز در بسیاری از تحولات خبری، جامعه جلو‌تر از مسولان و تصمیم‌گیران کشور است٬ لذا باید سازماندهی و برنامه ریزی صحیح برای مدیریت این فضا به وی‍ژه جلوگیری از انتشار شایعه داشت.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه «روابط عمومی‌ها به جای دنباله روی، باید پیشرو و تصمیم ساز باشند»، گفت: امروز فرصت بزرگ ما شهروند مشارکت جو در تولید و توزیع اخبار است و تهدید بزرگ هم، ادامه رفتار سنتی با یک جامعه روزآمد از نظر ارتباطی است.

وی ضرورت مستند سازی و نگاه فرایندی به مقوله روابط عمومی را خاطرنشان ساخت و گفت: جامعه سالم در گرو تغذیه اطلاعات سالم است٬ زیرا اگر اطلاعات به هنگام در اختیار جامعه قرار نگیرد، نیاز مخاطبان از منابع دیگر که فاقد صلاحیت هستند٬ تامین می‌شود. به همین دلیل واکسینه کردن مردم از اطلاعات نادرست وظیفه روابط عمومی هاست.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور ادامه داد: هرچقدر انتشار دروغ یا سانسور ناخوشایند و نادرست است، به‌‌ همان میزان باید از اغراق و بزرگنمایی پرهیز کرد٬ زیرا در ‌‌نهایت هیچ یک از این روش‌ها جامعه را اقناع نخواهد کرد.

اسماعیلی از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست تا با نگاهی مجدد به سایت‌های خود و تهیه محتوا و خبر خوب، جایگاه این سایت‌ها را به منبع و مرجع قابل اطمینان برای مراجعان ارتقا دهند و به مثابه یک رسانه و بلکه فرا‌تر از آن عمل کنند.

وی در ‌‌نهایت ضمن قدردانی از حاضران که از زمان استقرار دولت یازدهم تلاش بسیاری برای معرفی برنامه‌های دولت در جهت اجرای طرح تحول نظام سلامت و موفقیت‌های آن داشته‌اند، گفت: مهم‌ترین سر فصل‌های روابط عمومی‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید سیاستگذاری و تبیین دقیق راهبردهای اطلاع رسانی، ساماندهی و گردش صحیح اطلاعات، ترویج روحیه تعامل و مشارکت عمومی، رصد بهنگام و دقیق برنامه‌های سازمان، پیمایش افکارعمومی و ارتباطات موثر بین بخشی باشد.

در این نشست دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو و دکتر ایازی قائم مقام وزیر دیدگاه‌های خود را در خصوص مسایل مرتبط به اطلاع‌رسانی برنامه‌های دولت در حوزه بهداشت و درمان و انتظار از مجموعه دستگاه‌های روابط عمومی برشمردند.

در پایان جلسه لوح تقدیری به چند تن از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اهدا شد.

کد خبر : ۲۷۹۸۵۶