خبرگزاری کار ایران

در سفر امروز ظریف به عمان؛

موافقت‌نامه تعیین مرز دریایی ایران و عمان امضا شد

موافقتنامه تعیین مرز دریایی میان سلطنت عمان و ایران در دریای عمان امروز سه‌شنبه به امضای وزیر امور خارجه ایران و وزیر کشور عمان رسید.

به گزارش ایلنا، سید حمود بن فیصل البول سعیدی وزیر کشور سلطنت عمان به نمایندگی از طرف عمانی و محمدجواد ظریف به نمایندگی از طرف ایرانی این موافقتنامه را به امضا رساندند.

بر اساس توافقنامه تعیین مرز دریایی بین دو کشور، طولانی‌ترین مرز دریایی به دریای عمان بین کشور جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به طول تقریبا ۴۵۰ کیلومتر تحدید حدود شد.

بر این اساس این اولین تحدید حدود پس از انقلاب اسلامی است که میان ایران و عمان امضا شد.

در بیانیه مطبوعاتی که به همین مناسبت منتشر شد آمده است: به یاری و توفیق خداوند متعال و در راستای روابط تاریخی موجود و روابط حسن همجواری و احترام متقابل، همکاری و تفاهم مشترک، موافقتنامه تعیین مرز دریایی میان سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان بین دو طرف در مسقط امضا شد.

بر اساس این بیانیه، دستیابی به موافقت نامه مذکور پس از تلاش‌های ثمربخش در سایه همکاری و تفاهم برای تعیین مرز دریایی بین دو کشور براساس قوانین بین المللی مرتبط و اصول عدالت و انصاف به گونه‌ای که حقوق طرفین حفظ شود، صورت گرفته است.

دو کشور با امضای این موافقت نامه از فضای دوستی و مودت حاکم در طول برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف و انجام عملیات تقسیم مرز دریایی میان دو کشور تجلیل می‌نمایند و دو کشور به خواست خداوند امیدوار هستند این امر خیر و نیکی را برای دو کشور و دو ملت دوست و سایر دولت‌ها و ملت‌های منطقه به ارمغان آورد.

طرفین همچنین در این بیانیه مطبوعاتی تاکید کردند: این توافقنامه حاکی از حکمت و خردمندی رهبری دو کشور دوست جناب آقای حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان است.

موافقتنامه دریایی ایران و عمان پس از انجام ۱۰ دوره نشست هیات‌های کار‌شناسی دو کشور امروز به امضا رسید. پیش از این در دهه ۷۰میلادی دو کشور مرز دریایی خود را در تنگه هرمز تعیین کرده و با امضای موافقتنامه حاضر تعیین مرز دریایی دو کشور کامل شد.

مرز دریایی ایران و عمان در مرز دریایی عمان طولانی‌ترین مرز دریایی کشورمان با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است. خط مرز دریایی مورد نظر با دقیق‌ترین روش‌های فنی و براساس مبانی حقوق بین المللی و اصول عدل و انصاف نهایی شده است.

کد خبر : ۲۷۹۷۷۲