خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از عزت اله تقواییان؛

اصلاح‌طلبان؛ تفرقه‌ها و وحدت‌های انتخابات

سازماندهی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان‌ها و راه‌اندازی کمیته انتخاباتی همراه با طیف‌های وسیع اصلاح‌طلبان، در برپایی مجلس مردمی نقش سازنده‌ای دارد.

با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان پایدار و ماندگار و صاحب پایگاه مطلوب مردمی در کشور طیف وسیعی دارند٬ اما در این مقاله تلاش شده از عملکرد یک طیف صاحب‌نام و نشان اصلاح‌طلبی تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادوار مختلف انتخابات یادآوری شود که نتایج تفرقه‌ها و وحدت‌های انتخاباتی این شورا چه بوده تا در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و حتی مجلس خبرگان، بتوان راه مناسبی را پیدا کرد.

۱) انتخابات مجلس هفتم سال ۱۳۸۲

با توجه به اینکه در سال ۱۳۸۲، کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند و رایزنی‌های رئیس دولت اصلاحات و رئیس مجلس ششم به نتیجه‌ای نرسید، از ۱۸ گروه عضو شورای هماهنگی، ۱۲ گروه تصمیم به عدم ارائهٔ لیست کاندیدا در انتخابات شدند و ۶ گروه دیگر عضو این شورا، با ارائه لیست کاندیدا‌ها در انتخابات شرکت کردند که متاسفانه به دلیل این تفرقه نتایج نامطلوبی کسب کردند.

لازم به ذکر است درصد شرکت‌کنندگان در این انتخابات در مقایسه با سال ۱۳۷۸ (مجلس ششم) بسیار کم بود. یکی از دلایل این رفتار وجود بندی در آئین‌نامه شورا بود که چنانچه اجماع حاصل نشد هر گروهی می‌تواند جداگانه و به صورت مستقل از سایر اعضا، موضع‌گیری کرده و در انتخابات شرکت کند.

۲) انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴

به دلیل‌‌ همان موضوع اجماع مورد اشاره در بند یک، شورای هماهنگی در این انتخابات به صورت ۳ کاندیدا وارد عمل شد، شورا به سه گروه تقسیم شد و عده‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گروهی دیگر از دو کاندیدای دیگر حمایت کردند که این تفرقه موجب، متفرق شدن آرای اصلاح‌طلبان و ایجاد زمینه سوءاستفاده در آرای دور اول انتخابات سال ۱۳۸۴ و متاسفانه به دلیل شانتاژ تبلیغاتی و پوپولیستی موجود انتخابات بر علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دور دوم انتخابات سال ۱۳۸۴ نتایج ناگواری علیه اصلاح‌طلبان شکل گرفت.

۳) انتخابات مجلس سال ۱۳۸۶

در این انتخابات، ۱۳ گروه به دلیل نبود فضای سالم، عادلانه و رقابتی انتخابات طی صورت جلسه‌ای اعلام داشتند که لیست کاندیدا ارائه نخواهند داد و باز هم به دلیل‌‌ همان موضوع اجماع آئین‌نامه شورای هماهنگی، ۵ گروه دیگر به عنوان «حامیان رییس دولت اصلاحات» وارد انتخابات مجلس شدند و متاسفانه نتایج نامطلوبی گرفتند. در این انتخابات نیز همانند سال ۱۳۸۲ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات بسیار کم بود.

۴) انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸

انسجام و یکپارچگی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و به طور کلی اصلاح‌طلبان در حمایت از یک کاندیدا بسیار عالی و ولی حوادث ناگوار سال ۱۳۸۸ موجب ظلم به اصلاح‌طلبان گردید. مخصوصا اینکه این حضور گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات موجب افزایش درصد حضور مردم در انتخابات این سال نیز شد.

۵) انتخابات مجلس نهم سال ۱۳۹۰

در این سال نیز به دلیل فضای نامناسب انتخاباتی و فشارهای سیاسی و امنیتی موجود، موجب شد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به صورت یکپارچه اعلام نماید که به دلیل نبود شرایط مساعد انتخاباتی، لیست انتخاباتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی را ارئه نخواهد داد و مردم شریف ایران هر طور که خواستند اقدام کنند.

۶) انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به صورت عملیاتی از اوایل سال ۱۳۹۱ وارد انتخابات سال ۱۳۹۲ ریاست جمهوری شد و به رغم تهدید‌ها و احضارهای امنیتی همچنان منسجم و یکپارچه درگیر انتخابات شد و در ابتدا رئیس دولت اول اصلاحات را به عنوان کاندیدا معرفی کرد که به دلیل شرایط سخت موجود که موجب عدم کاندیداتوری از سوی ایشان گردید، به سراغ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفتند و از کاندیداتوری ایشان حمایت کردند که با توجه به روند رد صلاحیت ایشان، هماهنگ با سایر طیف‌های اصلاح‌طلبان به ویژه همراه با شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات٬ از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت کردند.

۷) انتخابات مجلس دهم سال ۱۳۹۴

انتخابات مجلس دهم طبق تقویم اعلام شده از سوی وزارت کشور قرار است در اسفندماه سال ۱۳۹۴ انجام شود، با توجه به شرایط حاکم بر کشور و عملکرد دولت اعتدال حسن روحانی در سیاست‌های خارجی و داخلی و به ویژه عملکرد نه چندان موفق مجلس نهم در ارتباط با مطالبات مردم و همچنین در مقابله با عملکرد دولت اعتدال، موجب شده که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به صورت عملیاتی از ابتدای سال ۱۳۹۳ وارد هماهنگی موضوعات انتخابات مجلس دهم سال ۱۳۹۴ شود تا بتواند با اتخاذ سیاست‌های یکپارچه و هماهنگ در جریان اصلاح‌طلبی، مجلس مردمی منطبق با مطالبات ملت ایران را به وجود آورد.

این شورا با تشکیل کمیته انتخابات و تدوین آئین‌نامه جامع دربرگیرنده طیف وسیع اصلاح‌طلبان فرا‌تر از اعضای شورا در تهران و استان‌ها و هماهنگی و سازماندهی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان‌ها و راه‌اندازی کمیته انتخاباتی در این استان‌ها همراه با طیف‌های وسیع اصلاح‌طلبان، بتواند در برپایی مجلس مردمی نقش سازنده‌ای را ایفا نماید.

عزت اله تقواییان
رییس کمیته سیاسی مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور  

کد خبر : ۲۷۹۳۷۴