خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم بزرگداشت سوم خرداد:

آماده‌ایم تا خرمشهرها را آزاد کنیم

رئیس‌جمهور گفت: پیش‌بینی عراق این بود که در اولین حمله خوزستان تجزیه خواهد شد و شورش و بلوا سراسر ایران را فراخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس جمهور امروز در مراسم بزرگداشت سوم خرداد و آزادی خرمشهر گفت: ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که به فکر استوار کردن انقلاب و ساماندهی ساختار جدید نظام بود، با یک توطئه پیش‌بینی نشده مواجه شد و آن حمله عراق از مرزهای غربی کشور بود. محاصره ظاهری می‌گفت ارتش عراق که در سالیان دراز از سال 47 و 48 انواع سلاح‌ها را از شوروی سابق و فرانسه گرفته و بسیاری تجهیزات را از کشورهای دیگر در اختیار دارد و ارتش منظم و ورزیده‌ای دارد در مقابل یک کشور تازه انقلاب کرده که ارتش آن سامان ندارد و برخی فرماندهان ارتش به دست عدالت سپرده شده‌اند و سلاح‌های آن بیشتر آمریکایی است غربی است و آنها نیز قطعه،‌ابزار ، تجهیزات و مهمات مربوطه را به ایران نمی‌دهند و وضع پادگان‌ها آشفته است و برخی گروهک‌ها در سراسر ایران ناامنی ایجاد می‌کنند و در داخل کشور نیز برخی اختلافات داخلی بین سیاسیون وجود دارد، پیروز خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: با این حال عراقی‌ها دو احتیاط دیگر هم کردند؛ اول اینکه در کنفرانس طائف کشورهای دیگر را متحد کردند و احتیاط دیگر آنکه آمریکا و شوروی را با خود همراه کردند.

روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی عراق این بود که در اولین حمله خوزستان تجزیه خواهد شد و شورش و بلوا سراسر ایران را فراخواهد گرفت و دولت ایران از عراق درخواست خواهد کرد که آنچه می‌خواهند بردارند و بروند.

وی افزود: عصر 30 شهریور سال 59 تجاوز وحشیانه و بمباران بعضی شهرهای ایران آغاز شد و همزمان فرودگاه مهرآباد نیز مورد هجوم قرار خواهد گرفت. در آن زمان امام خمینی(ره) در کوتاه‌ترین کلمات این حمله را توصیف کردند که دزدی به خانه ما سنگی پرتاب کرده و مردم جواب او را خواهند داد. امام در این جمله نکات اصلی را بیان کرد که طرف مقابل دزد و متجاوز است و ملت پاسخ او را خواهد داد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اولین قدم برای پاسخگویی به حمله صدامیان، 5 صبح فردا یعنی اول مهر 1359 بود که 140 فروند هواپیما همزمان بلند شدند و در شهرهای مختلف عراق اهداف نظامی عراق را بمباران کردند و همگی سالم برگشتند. از نظر ضربه اول که بسیار اهمیت دارد، شاهکار به دست نیروی هوایی ارتش محقق شد. آنها نشان دادند که غرب اگر قطعه را قطع کرده و مستشاران از ایران رفته‌اند و فکر می‌کنند اگر نباشند آموزش نظامی هم نیست، این چنین نیست؛ هم قطعه، هم هواپیما و هم خلبان آماده است.

روحانی با بیان اینکه پیام این عملیات برای جهان و به خصوص برای آمریکا بسیار روشن و مهم بود، یادآور شد: پیام این بود که ارتش و نیروی هوایی نه نیازی به آموزش شما و نه نیازی به قطعه شما دارد، بلکه روی پای خود می‌ایستد و روحیه عراقی‌ها نیز در درجه اول خرد شد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه عملیات نیروی هوایی به عنوان اقدام بسیار تاثیرگذار در انقلاب ثبت شده است، تصریح کرد: روز اول مهرماه سال 59 من نماینده بودم و وارد مجلس شدیم و رهبری هم نماینده بودند، از من پرسیدند که از عملیات خبر دارید و من گفتم هواپیماها سالم نشسته‌اند و فقط یک هواپیما ایراد پیدا کرده که آن هم در ایران فرود آمده است. ایشان با آغاز مجلس به پشت تریبون رفتند و خبر پیروزی را به ملت ایران اعلام کردند.

وی با یادآوری اینکه خواب دشمنان اسلام و عفلقیان درست تعبیر نشد،‌ خاطر نشان کرد: از همان روز اول همه نیروهای مسلح به صحنه آمدند و عراقی‌ها در روز اول مهر فهمیدند مسئله به این سادگی‌ها نیست. آنها فکر کرده بودند که می‌توانند در سه روز اول اندیمشک، دزفول، خرمشهر و آبادان را فتح  کرده و اهواز محاصره می‌شود، ولی هیچ یک از این اهداف محقق نشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نه خاک و نه خون و نه نژاد موجب حضور مردم نشد، ابراز داشت: آن چیز که همه مردم را از آذری تا خراسانی، از سیستان و بلوچستان تا خوزستان و از دریای خزر تا خلیج‌فارس و از روستا و شهر و از شرق و غرب همه را برانگیخت و به جبهه‌ها آورد، ‌ایمان بود. خاک و میهن اثر دارد ولی ایمان آنها را به صحنه آورد. ایمان برتر از خون ، اسلام برتر از نژاد، عشق به اسلام و وطن به عنوان ارکان اساسی برای حرکات جامعه است.

روحانی با اشاره به حضور همه مذاهب و اقوام در صحنه‌های نبرد بیان کرد: همه آمدند و نژاد و مذهب دیگر مطرح نبود و فقط این مطرح بود که دیگران به ملت بزرگ ایران ظلم کردند و وظیفه انسانی، اسلامی و ملی ما اقتضا می‌کند از سرزمینمان و از کودکان و زنان محاصره شده در خرمشهر، آبادان، سرپل ذهاب، مهران و دهلران و بستان و سردشت و پیرانشهر و بانه دفاع کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در سر پل ذهاب دشمن وقتی وارد شهر شد، زنان در مقابل آنان ایستادند و از پشت بام به تانک‌ها آتش ریختند و ارتش زرهی عراق را از سرپل ذهاب اخراج کردند ما این درس را از صاحب امروز و صاحب دیروز و ائمه اطهار آموخته‌ایم.

وی با یادآوری اینکه ما پیروزی‌های بسیاری داشته‌ایم ولی ظاهر قصه این است که هیچ چیز جای خرمشهر را نمی گیرد، عنوان کرد: سی و یک شهریور که صدامیان حمله کردند خبرش ساعت دو بعد از ظهر اعلام شد و دو سال بعد نیز خبر آزادسازی خرمشهر همان ساعت دو بعداز ظهر اعلام شد و چه ولوله‌ای آغاز شد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که آن چیزی که ملی است و برای مردم است و به این جناح و آن جناح ربطی ندارد را همه دوست دارند و شما در آن روز یک نفر را نمی‌بینید که لبخند نزده باشد.

روحانی افزود: آن روز همه چه چپ چپ و چه راست راست خوشحال بودند و این تعریف موفقیت ملی است.

رئیس جمهور خطاب به حاضران گفت: ‌آن روز کاری انجام شد که آحاد جامعه نسبت به آن احساس خوشحالی داشتند.

وی با یادآوری چند عملیات بزرگ دیگر مثل طریق‌القدس، ثامن‌الائمه ، والفجر 8، و کربلای 5 گفت: هیچ عملیاتی جای فتح خرمشهر را نگرفت.

رئیس جمهور گفت: آنچه در جنگ هشت ساله رخ داد، حوادث تلخ و شیرین زیادی بود. اما بهترین اتفاق آزادی خرمشهر و تلخ‌ترین اتفاق سقوط خرمشهر بود و مردم میزان و معیار خود را برای پیروزی در جنگ، آزادی خرمشهر می‌دانستند.

روحانی با اشاره به اینکه در آن زمان همه جانِ یک ملت در یک شهر جمع شده بود و آن شهر خرمشهر بود، گفت: همه مردم احساس می‌کردند آزاد شدند و همه قبول داشتند که پیروز شده‌ایم.

وی گفت: در آن زمان دشمن شعری می‌خواند که بصره و بغداد را از دست می‌دهیم ولی خرمشهر را از دست نخواهیم داد. خرمشهر باقی ماند و جاودانه شد و تا تاریخ ایران باقی است، سوم خرداد پاینده می‌ماند. سه خرداد مظهر فداکاری ملت و تلبور پیروزی حق بر باطل است و خرمشهر نماد پیروزی ما است.

رئیس جمهور با اشاره به خاطرات خود از دوران دفاع مقدس و درد و رنجی که شهرهای دیگر ایران در این دوران کشیدند به برخی شجاعت‌های مردم دزفول اشاره کرد و گفت: عجیب بود با اینکه هر روز قسمتی از شهر دزفول را ویران می‌کردند اما مردم این شهر حاضر به ترک خانه و زندگی خود نشدند و واقعا این شهر سرزمین صبر و مقاومت و ایستادگی و نهراسیدن است.

روحانی افزود: با یک نتیجه‌گیری سخنم را تمام می‌کنم؛ هر سال برای یادآوری عظمت آزادسازی خرمشهر جمع می‌شویم تا بگوییم که عظمت کار سرداران و فرماندهان جنگ را فراموش نمی‌کنیم و در برابر آنها تواضع و احترام می‌کنیم و می‌فهمیم که این آزادی مرهون فداکاری شما است.

روحانی افزود:اما روز سوم خرداد برای کار دیگر هم دور هم جمع می‌شویم که بگوییم هر گاه قسمتی از سرزمین ما غصب شود، ما دست به دست هم خواهیم داد و خرمشهر جدید را آزاد می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی ایران توسط عفلقیان جدید یعنی کشورهای 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل اشغال شده است، افزود: همانطور که در خرمشهر اجازه حرکت به فرماندهان ما را نمی‌دادند امروز نیز در اجازه خرید و فروش و مبادلات اقتصادی به ما نمی‌دهند امروز عفلقیان نمی‌گذارند هر جا که میخواهیم کار اقتصادی کنیم و نفت مردم این سرزمین را بفروشیم. با این حال ما باید سرزمین‌های اقتصادی را که به ناحق اشغال شده است، از دست دشمنان آزاد کنیم.

رئیس جمهور افزود: ما ملتی هستیم که خرمشهر را فراموش نمی‌کنیم و آماده‌ایم تا خرمشهرها را آزاد کنیم و مصمیم تا خرمشهرها را به دست این ملت با درایت رهبری و به حول وقوه الهی آزاد کنیم. سه خرداد ماه یک حماسه است و همه خرمشهرهای سرزمین ما چه اقتصادی و چه تجاری چه بانکی و چه سیاست خارجی آزاد خواهند شد و اگر دیروز سرداران نظامی خرمشهر را آزاد کردند، امروز سرداران سیاسی ما از طرف دولتی که مامور شماست و از طرف شما حرف می‌زند این سرزمین‌ها را آزاد خواهند کرد.

کد خبر : ۲۷۹۱۰۸