خبرگزاری کار ایران

سردار دهقان در دیدار با رییس جمهوری عراق:

نسبت به مقاصد حقیقی آمریکا در مبارزه با داعش تردید داریم

وزیر دفاع گفت: ما نسبت به مقاصد حقیقی آمریکا در شعار مبارزه با داعش تردید داریم.

به گزارش ایلنا، سردار سرتیپ حسین دهقان امروز در دیدار با فواد معصوم رییس جمهوری عراق، به این نکته اشاره کرد که آمریکا با ایجاد بحران‌های طراحی شده و با حمایت از گروه‌های تروریستی و از طریق برخی متحدان منطقه‌ای، راهبرد ناامن‌سازی کشورهای مستقل را در پیش گرفته است.

وی افزود: تعلل اولیه آمریکا و متحدانش در ارایه کمک به مردم عراق نشان می‌دهد، آنان اهداف دیگری در ورای به اصطلاح مبارز با داعش دارند.

سردار دهقان اضافه کرد: تلاش ایران همواره این بوده که حمایت از دولت قانونی و ملت شریف عراق، فارغ از انتساب آنها به قوم و طایفه خاصی باشد و وحدت و یکپارچگی این کشور را مورد توجه قرار دهد.

وزیر دفاع ایران تاکید کرد: ایران با هرگونه طراحی از سوی هر کشوری مبنی بر تجزیه عراق مخالف است و از هر کمکی برای جلوگیری از این طرح دریغ نخواهد کرد.

وی درباره تحولات یمن نیز اظهار داشت: متاسفانه اقدامات تجاوزکارانه که در دوره صدام بر اساس محاسبه‌های غلط علیه کشورهای ایران و کویت صورت گرفت، امروز از سوی عربستان و برخی کشورهای منطقه در حال تکرار است.

دهقان اضافه کرد: محاسبه‌های غلط، غرور بیجا و تعصب‌های خشکه‌مذهبی، زمینه را برای ارتکاب جنایت‌های جنگی آن هم بر اساس توهم‌های فرقه‌ای در یمن رقم زده و مردم مظلوم و زنان و کودکان بی‌پناه هر روز آماج بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های ممنوعه قرار دارند.

وی، با قدردانی از مواضع خوب و موثر عراق در قبال بحران یمن گفت که تهران و بغداد در راستای صیانت از حقوق بشر و مسلمانان مظلوم و بی‌پناه یمن تلاش خود را برای توقف حملات نظامی علیه این کشور و رفع محاصره آن باید بکار گیرند.

وزیر دفاع ایران ابراز امیدواری کرد که با درایت و تدبیر رهبران عراق، وحدت و انسجام ملی در این کشور بیش از پیش تقویت شده و شاهد افزایش اقتدار عراق و غلبه سریع بر چالش‌های امنیتی و اقتصادی این کشور باشیم.

دهقان که در این دیدار سلام‌های گرم حسن روحانی رییس جمهوری ایران را نیز به فواد معصوم ابلاغ کرد، همچنین اظهار داشت که در جهان آشوب زده امروز برای پایداری و جلوگیری از غافلگیری باید علاوه بر افزایش قدرت ملی با ایجاد ائتلاف‌های قدرتمند منطقه‌ای بر چالش‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غلبه کرد.

وی با اشاره به جایگاه مهم و نقش تعیین کننده ایران و عراق در ایجاد چنین ائتلافی گفت: گسترش همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها، بویژه دفاعی و امنیتی می‌تواند زمینه ساز این رویکرد سازنده باشد.

وزیر دفاع پیوستگی‌های امنیتی و اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی میان دو کشور را از مولفه‌های مهم در توسعه روابط ذکر کرد و افزود: امیدواریم با حمایت‌های موثر جنابعالی روز به روز شاهد افزایش این همکاری‌ها باشیم.

سردار دهقان دیروز به دعوت خالد العبیدی وزیر دفاع عراق، در راس یک هیات بلندپایه دفاعی وارد بغداد شد و از سوی همتای عراقی‌اش مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

وی دیروز همچنین با حیدر العبادی نخست وزیر، ابراهیم جعفری وزیر خارجه و عبدالحسین عبطان وزیر کشور عراق دیدار و درباره مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه دو طرف تبادل نظر کرد.

کد خبر : ۲۷۸۱۱۵